PDA

Se full versjon : Gratulerer Irene A.

anettex
10-03-2007, 23:15
Gratulerer med de flotte resultatene på kåringa.
Dagens beste hest og alt!
Helt sikkert velfortjent, er ofte og tar en titt på bildene av godgutten din.
Vakker! :wav:

Gleder meg til dommerkortene kommer, er alltid like spennende synes jeg.

http://www.nhest.no/index_ie.html
http://www.nhest.no/utstillinger/resultater/Ymse%20raser%202007/Resultatliste_hingsteutstilling_spesialrase&&&.pdf

Christina
10-03-2007, 23:34
Gratulerer Irene! :D Absolutt velfortjent! Gutten din er helt fantastisk nydelig!

Miraz
10-03-2007, 23:35
Gratulerer, han er NYDELIG!! vel fortjent:)

Miraz
10-03-2007, 23:36
wow, skremmende likt innlegg:)

Nina & Flight
10-03-2007, 23:38
Gratulerer gratulere :) Vell fortjent !

Anita&Svarten
10-03-2007, 23:42
Gratulerer!!!

Josephine
11-03-2007, 00:00
Gratulerer!

Annette
11-03-2007, 00:02
Gratulerer!=D

Shadowfax
11-03-2007, 00:22
Så flott! Gratulerer så masse!!!

Ingvild
11-03-2007, 01:13
Gratulerer :D

Wilisia
11-03-2007, 08:15
Grattis!!
:wav:

Linda
11-03-2007, 09:22
:digger: Gratulerer så mye :digger:
:wav:

Mari
11-03-2007, 09:50
Weee, gratulerer!! =D

Funa
11-03-2007, 10:02
Gratulerer!

Lopke
11-03-2007, 11:49
Gratulerer Irene... FLott!!!

Therese
11-03-2007, 12:10
Gratulerer! Vel fortjent. :D

SOL P.R.E.
11-03-2007, 12:59
Oi! TUSEN TAKK ALLE SAMMEN! rødmer her jeg...
Jeg er så fornøyd, Fanten oppførte seg eksemplarisk hele helgen. Det er såvidt jeg vet første gang en P.R.E. blir kåret i Norge uten først å ha vært godkjent av de spanske dommerne.
Eneste vi fikk lave poeng på var bruksprøven, men sånn må det nesten bli, med tanke på at jeg ikke hadde ridd på 7-8 år når jeg begynte å ri ham i august i fjor, det er kun jeg som rir ham og vi har ikke tilgang til ridebane/hus hjemme. Så vi koser oss på tur. Det har vært så hardt lenge nå, så det har blitt mest skritting. Så synes det sier litt om hestens ridbarhet når han tross dette går stabilt på tøylen og tusler fornøyd rundt i ridehuset uten noe tull. Dessværre slo skoingen ut, han går fint ute men i ridehuset ble det helt feil. Han slo sko nesten hele tiden, og misten takt og rytme. Dette trekker nok mye ned. Så jeg måtte ri mye under tempo. Men er strålende fornøyd uansett, hesten fikk ellers 8 og 9 på alt, med veldig gode kommentarer. Dommeren gratulerte meg med en veldig flott hest, og det var morsomt.

Så vi får komme sterkere tilbake med ny rideprøve om noen år, når jeg har lært meg å ri (((o:

SOL P.R.E.
11-03-2007, 13:32
Her er et bilde ei venninne tok under fotograferinge
http://i82.photobucket.com/albums/j253/Irene_A/DSC_0769.jpg
Og et fra oppvarmingen (vi red rundt en travbane)
http://i82.photobucket.com/albums/j253/Irene_A/DSC_0778.jpg

anettex
11-03-2007, 13:48
Fiiine hesten!

Var sånn for Kremlin også da han var til kåring i fjor.
Var egentlig i tvil om vi skulle vise han, da vi nesten ikke fikk trent han fra oktober og fram til kåringa i april.
Men vi hoppa i det, og til araber å være fikk han jo gode komentarer med tanke på nivået han var på.
Og selv om mange mener at det er mye forskjellsbehandling, og trynetillegg, var jeg veldig fornøyd meed Kremlin`s resultater...

Lopke
11-03-2007, 14:37
Irene, den nesereima på bildet hvilken er det? kjøpt hvor?

KatrineL
11-03-2007, 15:46
Gratulerer! Og kjempeflott hest!

SOL P.R.E.
11-03-2007, 19:00
Anette: Ja, det er jo bare slik det er noen ganger. Har man hest hjemme uten ridebane, så er man litt vær-avhengig. Jeg red på sprangkurs i slutten av februar, og trente dressur i ridehus 20. og 21. januar. Utover dette har jeg kun ridd på tur hjemme i 2007. Noen jeg kjenner stilte en Lusitano i helgen, og den hadde veldig bra takt i bruksprøven og gikk helt stabilt. Den fikk en karakter høyere enn oss, og det synes jeg stemmer bra. Personlig synes jeg kanskje at vi begge burde vært løftet en karakter, men sånn er det bare.

En annen hest viste longering som bruksprøve, og fikk samme karakter som meg. Det var litt rart syns jeg, for det virket som om hverken eier eller hest visste hva longering var. Det endte med at dommeren måtte hjelpe jenta med hvordan utstyret skulle festes og ba henne om å leie hesten i stedet, slik at dommeren i det minste kunne se noen steg. Hesten var totalt respektløs og skulle etter min mening hatt noen rapp i baken. Dommeren ga jenta en pisk, men hun bare holdt den bak seg og viftet med tauet istedet. Noe som bare bremset hesten ennå mer... Så å få samme karakter som den var litt merkelig. Denne burde vel igrunn blitt underkjent. Men hesten var fin den, og det så sikkert dommeren også, tross at den ikke gikk en eneste rund volte.

Hvordan de andre karakterne (som var høye) stemmer overens med rasestandaren for P.R.E. er jo litt usikkert, siden dommerne ikke har dømt så mange av denne rasen. Men uansett så likte de hesten, og det er jeg strålende fornøyd med. Infante var i tillegg den hesten som var rundest rundt magen, faktisk hele to meter :lol: Ikke værst med tanke på at det var endel tinkere der :rolleyes:

Dommeren sa til meg at de måtte trekke litt på grunn av at hesten var vist i for godt hold. Ganske kul kommentar å få, med tanke på at han kun fikk 8'ere og 9'ere på resten :digger:
Så vi er fonøyd med helgen :D

Lopke: Kjøpte neseremmen som komplett hodelag på Oslo Horse Show for 350 kr :tilber: Jeg lurer litt på om hodelaget var feilpriset, for det er veldig god kvalitet, og jeg bare DIGGER sånne brede neseremmer med skikkelig foring. Har ikke sett slik neserem på noen andre hodelag, kun kandar.

anettex
11-03-2007, 20:41
Hehe, ja det fikk Kremlin også.
"Vises i noe godt hold" står det på dommerkortet, men han fikk 18 av 20 mulige på overlinje likevel.
Ene dommern viska i øret mitt under premieutdelinga at han godt kunne slankes litt...
Men jeg vil heller ha hesten i litt godt hold enn i snaut hold.
Og det virker som om det trekkes mye mer for en hest som ikke vises i utstillingskondisjon.

Det er utrolig mange som kommer til kåring / utstilling med hester som ikke er sosialisterte eller nok trente til å takle en en slik påkjenning.
Husker da vi var med Blue, da var det spesielt en hingst som gikk igjen.
Den starta med å steile ned både eieren og veterinæren, for så å nekte å gå i sjekene uansett hvor mye de prøvde.
Hingsten ble ikke kåret...

Samme året var det en unghingst av norsk rase som var i en elendig forfatning.
Når premieutdelinga kom, ble den vist bort med beskjed om at hesten var alt for tynn, og ikke hadde noe der å gjøre.
Syntes det var rimelig røff behandling, da jenta som viste den var veldig ung.
Men samtidig må man jo se hva man tar med på utstilling, vite at hesten er klar.
Triste greier.

Og jeg kan jo til en viss grad skjønne at enkelte lurer litt på dømminga, spesielt som du sier med tanke på bruksprøvene.
Man kan jo lure på hvorfor enkelte hesten i det hele tatt får den godkjent...
Og om dommerne får sett nok.

Hvordan var veterinærsjekken før kåringa?
Hvor nøye sjekker de hestene?
Det er det jeg var minst fornøyd med på kåringa her i fjor.
Skikkelig kjøttkontroll, uten bøyeprøve osv.
Om man ser på araberne, så fikk alle 3 bemerkninger av dommerne på bein, 2 av de fikk graverende feil.
Men ingen anmerkninger fra veterinæren.
Burde ikke disse stått i samsvar med hverandre?

Ja det er ikke enkelt å forberede hest til kåring og slike ting når man ikke oppstaller på stort senter.
Vi har bane hjemme, men i perioder fungerer det jo ikke likevel, og spesielt rett før kåringa på våren.
Man får bare gjøre det beste ut av det.

Husker du forresten poengsummene til de beste araberne?
Er så nyskjerrig!!
Skjønner ikke helt grensa ved premieringa, kvalitet osv...
Ser ikke alltid logikken i den.

Kurre
11-03-2007, 21:34
GRATULERER!
Vel fortjent for flotte hester. Regner med morshjertet omtrent renner over av stolthet akkurat nå.
Flotte greier.

SOL P.R.E.
11-03-2007, 21:38
Er enig i at det er langt værre å vise en hest som er for tynn, enn en som er litt tykk. Heldigvis var de fleste hestene her i veldig bra skikk. Men det var en araber som fikk kommentar om at den var i for snaut hold. Og den så ikke særlig bra ut.
Aner ikke hvilke poeng de fikk, men dommerkortene blir sikkert lagt ut i morgen. Fikk bare med meg at det nå ble dømt etter skala 1-10, og ikke 1-20 som tidligere.

Veterinærsjekken synes jeg var bra. Det ble sjekket testikler, munn/tenner, hjerte/puls, alle høver ble sjekket med visitertang, bøyeprøve osv. Veterinæren var nøye, og det ble en del veterinære anmerkninger på hestene.
Fanten fikk 8 fra veterinær (9 på gemytt), med trekk for en rotert testikkel, en skjev hov samt et overbein på begge frambein.

I det hele tatt synes jeg det var bra gjennomført, ryddig og uten forsinkelser.

SOL P.R.E.
11-03-2007, 21:40
GRATULERER!
Vel fortjent for flotte hester. Regner med morshjertet omtrent renner over av stolthet akkurat nå.
Flotte greier.

hihi, ja er en VELDIG stolt eier nå :digger: Lille fanterampen var jo så flink, og oppførte seg pent hele helgen :D

Rosita!
11-03-2007, 23:24
Grattis så mye :D

insolita
12-03-2007, 17:18
gratulerer med gode resultater!

Marte+Quicky
12-03-2007, 20:35
Moro! Kan tenke meg du er stolt! Gratulerer masse!!:D