PDA

Se full versjon : Når folk er frekke mot deg.

Aina
08-03-2007, 22:00
I dag var jeg på en kjøretur med dølehesten til venninna mi som jeg passer denne uka. Vi kjørte opp til T-banen hvor jeg skulle møte en annen venninne som skulle være med på tur. Jeg stelte meg litt unna, og på senteret sto det en klynge med fjortiser. Fikk den ene frekke kommentaren etter den andre:

"æsj azz, stygg hest" "fjern deg a, det lukter så dritt" "det her er lizzom ingen parkering" "hva faen gjør du her a"

Må innrømme at jeg svarte dritfrekt tilbake, og da trua dem meg med bank før dem gikk videre.Venninna mi kom, og vi kjørte avsted. Møtte uheldigvis på denne fjortisgjengen igjen hvor dem begynte å rope masse dritt igjen. vi ropte jo selvsagt tilbake, og dem begynte å kaste snøballer etter oss.

Hva hadde jeg gjort om dem hadde truffet hesten i ansiktet? Blir så irritert på sånne drittunger ikke forstår hvor farlig det faktisk kan være. Husker at det skjedde for to år siden også med min forrige hest, og hun slo seg vrang.
Om dem er frekke mot meg, så er jeg minst like frekk tilbake. Men når det begynner å gå utover hestene??? :verymad:

Var også en annen episode hvor noen drittunger lekte med soft-gun da forrytteren min var ute. Og dem traff hesten min som steilet og stakk hjemover og hun hadde falt av og hørte at dem lo i bakgrunnen.
Har prøvd å kontakte politiet, men dem gidder ikke å bry seg. Kommer ikke til å gjøre det før noen blir alvorlig skadet.

Er det flere som har møtt på sånne til hest? hva hadde dere gjort?
om jeg møter de samme folka igjen, så kommer jeg til å SLÅ dem ned en etter en !!!!!*argh*!!!!!!:hammer:

Sol
08-03-2007, 22:03
Er det ikke det man har pisk til da??? trodde det jeg da. rir alltid med pisk på tur, for da kan jeg slå unna aggressive drittunger og hunder.. hehe.. ikke for noe annet!!

Maria
08-03-2007, 22:04
Herregud! Hadde jeg opplevd det samme.. Hadde jeg nok hoppe ut av mitt gode skinn, for og være 100 % ærlig. Spesielt(!) om de gjorde noe på hesten.

Maria
08-03-2007, 22:05
Haha Sol :lol:

JiviDream
08-03-2007, 22:06
Skal LOVE deg at de hadde fått en REKKE STERKE gloser tilbake igjen. Hater virkelig sånne mennesker. GRR! Kjenner jeg blei sint på dine vegne nå!!
Nei er noen frekk med meg, så er jeg garantert frekk tilbake. Men jeg har alltid fått høre at jeg er stor i kjeften, sånn er det bare.. Så som oftest sier jeg til nye folk jeg møter: hei du! jeg er kristine, blablabla, sånn btw, jeg er ganske så frekk i kjeften, så hvis jeg sier noe så IKKE ta deg nær av det;) Men de merker fort om jeg mener det eller ikke gitt..

Annette
08-03-2007, 22:06
Uff.. hater sånne folk som er sånn..

JanneogTanha
08-03-2007, 22:07
uff noe så frekt!!!:verymad:
at slikt går ann altså!!! blir så fustrert at jeg har ikke ord!!! tenk om noe hadde gått galt!? hva om det hadde,og du skulle prøve å finne denne gjengen igjenn, og skulle politi anmelde dette. du vet vel ikk navnet deres osv.det er jo ikke så lett

Bobbibrown
08-03-2007, 22:07
Fy flate for noen frekke drittunger! Det kan man virkelig kalle uoppdragne djevelunger! Har de ikke annet å gjøre enn å slenge dritt, kan de gå hjem å legge seg! Ville kontaktet politiet for direkte plaging av både hest og rytter.
Tror de at de kan "skyte" på hesten uten at det vil skje en skandale? Dum i skallen kaller man sånne. For den del kan det hende de er redd hestene og kunne trengt seg et spark i hodet for å fungere, men sånn oppførsel går ikke an. Du kan jo prøve å drite i dem da, bare gå videre, snu deg å storsmile, da blir de nok paffe, men det er kanskje ikke så lett heller, men da kan det jo hende at de ikke gidder å plage dem til hest lenger, når de ikke bryr seg?
Om det ikke er mulig, ville jeg prøvd å true dem med at du kommer til å anmelde dem osv, det hadde kanskje vært en fordel.
Uff, utrolig at det finnes slike folk. :verymad:
Lykke til i alle fall! :)

Lene Th.
08-03-2007, 22:19
Mulig jeg er litt sær..men jag hadde bare smilt litt overbærende, og tenkt "stakkars små barn", jeg da... :lol:
Og så hadde jeg gitt totalt blanke i dem.

Det er en litt annen sak om man blir skutt etter med softgun, da hadde jeg levert inn skriftlig anmeldelse, som jeg også hadde tatt kopi av og levert til foreldrene i samme slengen. Ofte tar foreldrene det mer seriøst om de ser en slik anmeldelse, der deres egne små "engler" oppfører seg slik, enn politiet selv gjør... ;)

Catharina
08-03-2007, 22:24
Argh, kjenner jeg ble hissig nå.. *MANGE folk er rett og slett TOMME i hodet!*

Tornado
08-03-2007, 22:25
En liten historie som skjedde meg, Catharina på forumet, og en annen venninne av oss:

Da vi stod på samme stall, red vi ofte i en skog med veldig fine veier, mangen hester som trenes der, men det er også litt turgåere. Om kveldene er det veldig vanskelig å se turgåere, vi var såvidt begynt på skogen da vi såvidt skimtet noe lengre fremme, vi så ikke helt om det var folk eller en busk, det visste seg å være ei ung jente og en eldre mann, vi anbefalte de å bruke refleks og/eller lykt om kveldene i skogen, på en fin måte. Husker ikke hva mannen sa da, men noe veldig ufint.

Hun ene som var med oss å red, skrek noe til de etter at vi hadde ridd forbi, ikke noe spessielt frekt, husker ikke akkuratt hva det var men. I alle fall kom mannen løpende etter oss og tok tak i hesten til Catharina, han kjeftet og slengte oss huden full av drit, husker ikke hva som ble sagt, bare at det var sjokkerende at en voksen person i det hele tatt kunne si noe sånt!! Han ble så sur at han røkket og ristet (?) i hesten til Catharina, vi klikket selfølgelig på han, hadde lyst å SKAM piske han, men ble selvsagt for redd til det, vi prøvde å ri vekk og snakke rolig med han, men det funker LITE, det var når vi ville gå han nøkket hesten.

Den hesten var heldigvis veldig rolig og snill, og tok det ganske greit, men klart han ble skremt!! Vi snakket selfølgelig strengt til han da, jeg husker jeg boblet med sinne og sa at det der KUNNE han for faen ikke gjøre, det der kunne endt så gale, vet aldri hvordan hesten reagerer. Når jeg snakket veldig provoserende og kjeftende på han, husker jeg at han kom mot meg med ILLSINTE øyne! Jeg sa han IKKE bør gjøre det samme på min hest, da hadde jeg seirøst gått av å #$"%! han. Tornado er ganske lett å få til å se farlig ut og da, så jeg fikk han litt i *klarer-ikke-stå-i-ro-humør*. Han kan småsteile på kommando, men vil helst ikke gjøre det med han, nå som jeg skulle ha han til å gjøre det, ville han ikke nei. Og om han hadde nøkket Tornado vet jeg han hadde blitt redd, det er ikke en opplevelse jeg ønsker å gi han.

Husker vi kom oss avgårde etter en stund. Altså, da hadde han vært UTROLIG frekk mot oss, husker jeg faktisk var ganske redd, han lot jo ikke slipp på hesten til Catharina, og vi gikk nå i alle fall ALDRI fra hun der aleine med han. Det var nok muligens ganske barnslig og unødvendig, men da var i alle fall jeg så oppskaket og sur at vi skrek ut noe med samme mening som; SÅ UNG DAME DU HAR, HAR DU KJØPT HUN ELLER?!?

Og etter vi sa det skal jeg love deg det var BÅNN PEDAL! Føk avsted i full galopp.

Skjønner meg ikke på enkelte folk!

Therese
08-03-2007, 22:26
Har møtt på en del unger de siste årene som prøver å skremme hesten.. De som bare snakker drit overser vi glatt. Men når de med vilje prøver å skremme hestene styrer jeg Eikdokka fint mot dem hvis de ikke tar det alvorlig når jeg sier ifra om at det kan være farlig det de styrer med. De fleste bare ler, for deres mål var jo å skremme hesten og når de gjør det.. Ja da skremmer jeg dem gladelig.

Ett stk. Eikdokka som gjør seg stor og skummel med tungt og passe hurtig skritt mot dem gjør at de fort tar beina fatt. Og de fleste gjør det ikke igjen..

Mandarinhest
08-03-2007, 22:27
Huff, hater slike!

En gang jeg og min søster red, så kom det to småttiser på sykkel. Sykla tett inn i rumpa på hesten og sa "Åh den dritthesten sparker sikkert".
Uten å tenkte kom denne kommentaren fra meg "ja, hvis du sykler ENDA nærmere kan jeg være sikker på at hesten treffer slike drittunger som dere"

Bobbibrown
08-03-2007, 22:28
Ufyselig drittmann! Men kommentaren dere sendte ham var kanskje ikke stort bedre, uansett, det mannen hørtes ikke helt god ut.:mad:

Aina
08-03-2007, 22:31
Hadde ikke med pisken i dag, siden vi bare skulle på en rolig skrittetur. Men om jeg møter disse drittungene igjen, tar jeg bilde av dem, så evt politi kan ta rotta på dem. Med mindre jeg gir dem juling selv da......

Mulig jeg er litt sær..men jag hadde bare smilt litt overbærende, og tenkt "stakkars små barn", jeg da... :lol:
Og så hadde jeg gitt totalt blanke i dem.

Det var jo det jeg sa til dem sånn ca mer eller mindre. Legger på litt "wolla"-attitude og sier at jeg bedre ting å gjøre enn å høre på sånne stygge drittunger som dem. I en lystig stemme vel og merke, selv om jeg blir ganske sint inni meg. Er egentlig veldig flink med sjappe replikker. Men tar med pisken neste gang tror jeg. Hvertfall nå som snøen er så kram.

Felix VII
08-03-2007, 22:49
Hadda klikka tulling og gidd de et par spranske gloser.. Sikkert noen norske og !:D

juliekj
08-03-2007, 22:50
Jeg må si meg enig med Lene her. Ignorer dem!

Og en ting til som det ikke virker som om dere har tenkt på.
Ved å bruke kjeft tilbake og hisse opp den andre parten, det være seg små barn som skal tøffe seg eller voksne mennesker som (i mine øyne) burde vite bedre - så utsetter dere muligens hestene deres for en unødvendig skremmende og potensielt farlig situasjon.

Vi kan ikke gå utifra at resten av verden vet hvordan man skal oppføre seg rundt dyr, og hvor lite som egentlig skal til før man har et dyr som er i panikk. Ja, jeg skulle gjerne sett at "dyrehold ABC" stod på timeplanen i grunnskolen, men det gjør den ikke desverre.

Som hesteeier/rytter så har vi faktisk et ansvar ovenfor hesten vi tar med oss ut i verden (les: alle områder uten for stall/beiter ol). Det er vår oppgave å sørge for at hesten er klar til å møte verden, og det er vår oppgave å sørge for at hesten er trygg mens den er der.

Om det betyr at vi må ignorere endel frekke og sleivete kommentarer, ja så får vi gjøre det. For det er tross alt sikkerheten til hesten det er snakk om her.

Aina
08-03-2007, 23:21
Veldig godt poeng Julie, men man kan på en måte ikke bare la dem slippe unna med det heller. Jeg for min del vil heller neste gang prøve å gi dem konsekvens som gjør at de aldri glemmer.......

Harneshaug
08-03-2007, 23:22
Enig faktisk! Jeg har et temperament uten sidestykke, men man KAN IKKE forvente at andre vet hvordan hester skal behandles, hva som kan skremme dem, være farlig osv. det er ditt ansvar!
Å true dem med hesten er heller ikke noe godt alternativ, det er slett ikke alle som er redde hester og tenk om det skjer noe? Noe kan gå galt og da er det din og hestens feil... det er jo trist.
Overse bokstavelig talt, ikke se på dem ikke snakk til dem, utgjør de fysisk trussel ri/kjør vekk og meld dem til politi/kontakte foreldre...

Tornado
08-03-2007, 23:22
Joda, Jada, det beste er kanskje å ignorere dem, men er ikke alltid det er like lett. Skjønner godt Aina reagerte som hun gjor, i alle fall.

Harneshaug
08-03-2007, 23:26
Ja men du har ikke lov å ta igjen fysisk så lenge de bare roper og er ekkel!
Å kjefte tilbake hjelper jo ikke, hva legger du i å gjøre noe de ikke glemmer da?
For all del jeg skjønner deg godt, men du risikerer at de bare får seg en god latter på din bekostning....

juliekj
08-03-2007, 23:30
Veldig godt poeng Julie, men man kan på en måte ikke bare la dem slippe unna med det heller. Jeg for min del vil heller neste gang prøve å gi dem konsekvens som gjør at de aldri glemmer.......

Jeg er selvfølgelig ikke for å ikke la handlingene dems få konsekvenser. (Tungvint setning ja...) Men jeg vil ikke "dele ut" den konsekvensen når hesten min er der, fordi jeg ikke vet hvordan de(n) andre personen vil reagere.

Hadde jeg som "fotgjenger" kommer over en situasjon som beskrevet i de tidligere innlegga, DA hadde jeg sagt klart i fra hva jeg mente og sørget for at personen(e) skjønte alvoret i det de gjorde. Men jeg hadde venta til hest og rytter var kommet seg et stykke vekk.

Aina
08-03-2007, 23:54
Ja men du har ikke lov å ta igjen fysisk så lenge de bare roper og er ekkel!
Å kjefte tilbake hjelper jo ikke, hva legger du i å gjøre noe de ikke glemmer da?
For all del jeg skjønner deg godt, men du risikerer at de bare får seg en god latter på din bekostning....

Så lenge de holder seg til ord, gjør jeg også det. Men kan nok lære meg å kontrollere meg selv der ja. Men møter jeg en som lar det gå utover hesten vil jeg mest sannsynlig legge h*n i bakken og fortelle hva som faktisk kan skje om h*n finner på sånne ting :verymad:
Eller i hvertfall gjøre det til en episode som sørger for at h*n ikke tør å kødde med hestejenter igjen :verymad:

Sagitaria
09-03-2007, 00:09
Når folk er frekke med meg, kommer jeg som regel på hva jeg skulle sagt et par dager etterpå..

Men hvis noen unger hadde kasta snøball etter hesten min..ojjojoj. Kjefta opp ei dame med tre løshunder i fjor vår..Men så har hun null kontroll på bikkjene..den ene stakk av, og fikk juling da han kom tilbake (den hunden må jo elske å lystre..) og de hoppa og bjeffa rundt Boreas (som da var 2åring, ny på stedet, og ukjent med hunder). Han ble livredd, og hun gjorde ingenting. Da kom min nordlandske språkprakt til sin rett "FJERN DI SATANS HUNDAN ME EN GANG! bare få de VEKK Førr HELVETE" ellerno :lol:, og dama ble sur som ei potte og sa at de gjorde da INGENTING galt.. neida, ingenting galt. Derfor Boreas ble livredd hver gang han så en hund i flere måneder etterpå?? Min tørre kommentar var bare.. "det vet vi ikke" og så kjørte jeg. Jeg hørte kjeftinga hennes langt nedover veien ,men faen da, får være grenser. Flere i området som klager på dem, ei gammel dame som går tur her som er livredd hundene for de hopper opp på henne og dama går bare der å ler... Holdt på å kjøre på den ene, siden den stilte seg opp rett foran jernolga og bare sto der..Hun HATER å stå stille, og er stri som et ...tog... Rett ved min side, satt en kar i en bil, med en av de andre hundene foran, som også nekta å fjerne seg. Så der sto vi, side om side... Da orka jeg ikke si noe, fordi dama husker meg meget godt og bare skuler på meg...

Aina
19-03-2007, 02:07
Hehe..har vært borti et par sånne og Lisa. Men det som er veldig skummelt med løse hunder er at hesten min kan finne på å sparke ut etter dem. Det samme med den ene kaldblodsen jeg trener av og til.

Men skal prøve å styre temperamenet mitt :)

Catharina
19-03-2007, 02:14
En liten historie som skjedde meg, Catharina på forumet, og en annen venninne av oss:

Da vi stod på samme stall, red vi ofte i en skog med veldig fine veier, mangen hester som trenes der, men det er også litt turgåere. Om kveldene er det veldig vanskelig å se turgåere, vi var såvidt begynt på skogen da vi såvidt skimtet noe lengre fremme, vi så ikke helt om det var folk eller en busk, det visste seg å være ei ung jente og en eldre mann, vi anbefalte de å bruke refleks og/eller lykt om kveldene i skogen, på en fin måte. Husker ikke hva mannen sa da, men noe veldig ufint.

Hun ene som var med oss å red, skrek noe til de etter at vi hadde ridd forbi, ikke noe spessielt frekt, husker ikke akkuratt hva det var men. I alle fall kom mannen løpende etter oss og tok tak i hesten til Catharina, han kjeftet og slengte oss huden full av drit, husker ikke hva som ble sagt, bare at det var sjokkerende at en voksen person i det hele tatt kunne si noe sånt!! Han ble så sur at han røkket og ristet (?) i hesten til Catharina, vi klikket selfølgelig på han, hadde lyst å SKAM piske han, men ble selvsagt for redd til det, vi prøvde å ri vekk og snakke rolig med han, men det funker LITE, det var når vi ville gå han nøkket hesten.

Den hesten var heldigvis veldig rolig og snill, og tok det ganske greit, men klart han ble skremt!! Vi snakket selfølgelig strengt til han da, jeg husker jeg boblet med sinne og sa at det der KUNNE han for faen ikke gjøre, det der kunne endt så gale, vet aldri hvordan hesten reagerer. Når jeg snakket veldig provoserende og kjeftende på han, husker jeg at han kom mot meg med ILLSINTE øyne! Jeg sa han IKKE bør gjøre det samme på min hest, da hadde jeg seirøst gått av å #$"%! han. Tornado er ganske lett å få til å se farlig ut og da, så jeg fikk han litt i *klarer-ikke-stå-i-ro-humør*. Han kan småsteile på kommando, men vil helst ikke gjøre det med han, nå som jeg skulle ha han til å gjøre det, ville han ikke nei. Og om han hadde nøkket Tornado vet jeg han hadde blitt redd, det er ikke en opplevelse jeg ønsker å gi han.

Husker vi kom oss avgårde etter en stund. Altså, da hadde han vært UTROLIG frekk mot oss, husker jeg faktisk var ganske redd, han lot jo ikke slipp på hesten til Catharina, og vi gikk nå i alle fall ALDRI fra hun der aleine med han. Det var nok muligens ganske barnslig og unødvendig, men da var i alle fall jeg så oppskaket og sur at vi skrek ut noe med samme mening som; SÅ UNG DAME DU HAR, HAR DU KJØPT HUN ELLER?!?

Og etter vi sa det skal jeg love deg det var BÅNN PEDAL! Føk avsted i full galopp.

Skjønner meg ikke på enkelte folk!

Grøss, husker det ja.. Skrek det til han, pga han hadde en ung, utenlandsk dame ( fra thailand eller noe).. Grøss, hadde jeg møt på han alene, hadde jeg tisset på meg ! Skjønner ikke hva som får folk til å bli så frekke, vi svarte jo ikke frekt en gang, i begynnelsen.. Men ble jo selfølgelig temmelig provoserte.

Tornado
19-03-2007, 06:35
Grøss, husker det ja.. Skrek det til han, pga han hadde en ung, utenlandsk dame ( fra thailand eller noe).. Grøss, hadde jeg møt på han alene, hadde jeg tisset på meg ! Skjønner ikke hva som får folk til å bli så frekke, vi svarte jo ikke frekt en gang, i begynnelsen.. Men ble jo selfølgelig temmelig provoserte.

Mm, herregud! De var jo farlig. Husker ikke alt i detalj, så bare rett meg om noe er feil. UANSETT.. Det de gjor var helt sykt!

Bobbibrown
19-03-2007, 12:04
Etter min erfaring er frekke folk egentlig usikre og vet ikke hvordan de skal forholde seg. Og så mangler de som regel litt vett.

Silje og Tindra
19-03-2007, 12:06
I akkurat denne saken er det vel greit å huske på hvor man befant seg hen akkurat i det det skjedde også? Siden du stod utenfor en t-banestasjon? Det er nok garantert ikke en plass folk forventer seg å finne hest, og om man i utgangspunktet da er usikker på dyret, så har du mølla gående.

Jeg forsvarer ikke at folk reagerer på den måten, men det er gjerne greit å tenke litt "hva, hvorfor, hvordan" også. Og å ta igjen fysisk? Det hjelper deg neppe. :-)

Hanna
19-03-2007, 23:44
jeg prøver så godt jeg kan å være overbærende, smile og be pent, og forstår jo at folk ikke har peiling/blir usikre. men noen ganger renner det bare over.. da blir det gjerne noen harde, seriøse ord ja. kjefter sjelden, men noen ganger må jeg bare si hva jeg mener.. mennesker som TYDELIG utstråler "jeg gir faen i hesten din og deg", ignorerer oss når vi spør pent om de kan stå stille, eller sier "det er dårlig gjort å ri her!!" som om vi skulle være helvete selv, de sier jeg gjerne hva jeg mener om. men prøver så godt jeg kan å holde en "saklig" og alvorlig tone (f.eks. "unnskyld meg, men vi har faktisk lov til å være her vi også!" type)..

absinthe
20-03-2007, 00:03
jeg vet at det er utrolig mye bedre å bare ignorere slike folk, men dæven, det er vanskelig til tider! har vært oppi masse rart før, da jeg aldri tenkte meg om, og bare hisset meg opp, hehe.
men når det går ut over hesten, så er det en annen sak!
vet hvordan det er med unge folk som ikke helt skjønner at en hest er et levende dyr, som en ikek alltid vet hvor en har.
Her for ikke lenge siden, var vi en gjeng på ridetur. da vi red hjemover, kom det to biler, med guttegjenger i. det var jo dømt til at de måtte provosere :(
Der vi red, var det bare en trang grusvei, og bratt skråning rett ned i ei elv på andre siden av bilene. vi prøvde å få de til å stoppe, men NEIDA!
tvert imot, så ruser de bilene og, og tuter og spinner MENS vi prøver å ri forbi! ( var ikke plass til å snu)
Hestene kom såvidt forbi, og de fikk noen saftige fraser etter seg, mens de bare lo rått!
Jeg angrer den dag i dag på at jeg ikke bare vippet foten ut av stigbøylen, og kjørte foten i trynet på han ene som satt med vinduet åpent. jeg kunne fint klart det.

KatrineB
20-03-2007, 13:44
Uff, blir så sinna. Når jeg red Fanti kom det en gjeng gutter syklene mot magen på hesten og skreik ett eller anna. Hun brydde seg heldigvis fint lite.

Men i fjord kjørte det forbi en bil, som kasta egg. Hadde Firanka eller Pjokka blitt truffet, fy søøøøren det kunne gått galt..

Noe skulle blitt gjort. Men hva

Telenor
22-03-2007, 18:12
:mad: Eg og ei venninne var ute og rei i sommer og satt tre ungdommer bak en busk, hestene bynte å bli litt nervøse av det skumle bak busken..
Da hopper de frem med softgunn å skyter på hestene ..:confused:

Hesten min stakk i en vill fart uten at eg klarte og stanse, hesten til veninna mi steilte og både hest og rytter deiser i bakken! De kom seg heldigvis uskadde fra det, men det er jo ikke poenget!! *sint* Vi reiste til foreldrene deres dagen etterpå, og hvet dere hva de sa?! de hadde stått i vinduet og sett hele "episoden" og truet med å anmelde oss for at vi skremte "de stakkars stakkars drittungene deres". GÅR DET VIRKELIG ANN!!

Sigrid
22-03-2007, 19:06
Å herre.. :shock:

Sigrid
22-03-2007, 19:09
For ei god stund sia så red jeg og ei som heter Therese på tur, og så var det en bil som tuta idet den kjørte forbi. Heldigvis gikk det bra, men hadde vi brukt rette hestene så hadde begge oss havna i grøfta! Ikke lenge etter det red jeg alene på tur, og så kasta noen ei tomflaske etter hesten, fra en bil.

Wilisia
22-03-2007, 19:42
Er de frekke og sånn så rir jeg bare rolig forbi uten å bry meg. Jeg er for god for sånn xD Neida, men seriøst, hvorfor bry seg om noen sånne unger i det hele tatt? Svarer man frekt tilbake er det jo fort at de lar det gå utover hesten. Det risikerer jeg ikke.

Men hiver de snøball, stein etc så skal de f få høre, og smake pisken. Rir med sprang pisk så det blir jo litt vanskelig, men kan jo prøve å jage de med hesten og litt sånn! Heldigvis har de fleste her erfaring med hest og vet hva den kan gjøre så de gjør ikke sånnt.

Kjersti&Cha
22-03-2007, 19:54
Heldigvis har ikke jeg opplevd noe lignende episoder, men kjenner raseriet brenner inni meg når jeg leser dette.
Da jeg sto på den gamle stallen sa ridelæreren min at hvis det var noen som begynte å klage på oss når vi red på tur, skulle vi bare være hyggelige og si at det må de heller ta opp med daglig leder på ridesenteret. Ellers var det bare å smile og hilse på folk vi møtte, noe jeg fortsatt gjør.
Prøver å vise så mye hensyn som mulig, og være høflig, slik at folk i utgangspunktet ikke har noe å hisse seg opp over. Men så er det jo alltids noen som ikke vet å beherske seg da...

jujja
27-03-2007, 17:58
ååh, er så dritt med sånne unger. Fjortiser er vel det som er mest med sånne folk. Voksene skjønner seg mere på deg, og selv om dem ikke liker hester er det lurt å være hyggerlige. Møter jeg noen turgåere når jeg rir hilser jeg alltid, eller smiler. Hvis det er sånn snakker jeg med dem også, men jeg kan ikke fordra sånne frekke drittunger. Politet er det lite du kan gjøre med i grunn også. De bryr seg så j* lite om ting, og det er irriterende.

IngvildK
27-03-2007, 22:23
Steike, nå kjente jeg at jeg ble sint! :evil:
Skjønner godt at Aina reagerte som hun gjorde. Hadde nok blitt like fly forbanna om noen hadde kastet noe etter hesten (kommentarer bryr jeg meg lite om, det bare ler jeg av), men om det går fysisk ut over hesten hadde det nok først blitt et rolig "La hesten være". Går ikke det, så.. Ja, la meg si det slik, jeg er omtrent like nordlendingfrekk som Lisa&Boreas i kjeften.. Rir stort sett alltid med pisk, så der er våpenet klart og! :p

MariaR
08-04-2007, 03:07
Men skal man ignorere slike drittfolk når de står å pelmer småstein og isklumper etter deg når man sitter på megastressa hest og som blir litt smålig panikk slagen? Eller når de begynner å skal daske hesten på rumpa med sånne bambusstokker/veipinner? SELV om man har sagt til de at hesten sparker? *Ja, det har skjedd når jeg har vært ut å ridd*

Mssforstå meg rett, såklart vet ikke alle hvordan en hest kan reagere, men når personen oppå hesten sier at "Om du gjør det der, så kommer hun til å sparke deg!" og de driter i det, da klarer ikke jeg å ikke si noe/ignorere de iallefall..! :roll: Jeg begynner ikke å kjefte og smelle men "Det der var dumt av deg! Drit i det da! Eller vil du bli sparket? Hesten har forresten piggsko.." :rolleyes:

Sigrid
08-04-2007, 16:53
Hvis noen skulle finne på å gjøre noe av dette mot Vinella når vi rir på tur, så tar jeg rett og slett å traver etter dem;)

Drue
08-04-2007, 19:09
Jeg har møtt en stor del av folk i samme sjanger. Jeg må ri et stykke langs hovedveien for å komme meg på tur. Når jeg har hatt noen litt småville hester har det ikke alltid vært helt trygt, men jeg har ikke hatt noe valg. Da har jeg flere ganger skritta litt inn i kjørebanen for at bilistene ikke skal ha noe valg når det gjelder å kjøre forbi helt inntil hesten. Kommer det bil i mot må de vente på tur. (litt rotete. Håper dere skjønner) Flere ganger har folk tuta, hengt ut av vinduet å skriki, hatt på full musikk, gassa på og svidd gummi, hatt sånn lyd på boks som skriker, mopeder/biler med hull i eksospotta, motorsykkeler med sterioannlegg på, sirener og blålys osv. Så hesta har jo blitt vant til det meste etter hvert, men første gangene er det skummelt. Når folk da skriker ut at jeg skal se til h*?-+% å komme meg ut av veien så blir jeg så sint at det ryker av meg. ARG. Blir like sint av folk som skriker til meg som til de som kjører forbi så nærme at man faktisk kan ta spilen på bilen med beinet hvis man vil. Og det gjerne i 80km/t. Ingen bremser ned og ingen viser hennsyn.
En annen ekkel opplevelse jeg hadde med en voksen mann som bodde like ved veien jeg pleide å ri på var at han ikke hadde kontroll på hundene sine, så de løp etter og skulle "leke" med hesten. Er ikke lett å jage bort en irsk ulvehund når du sitter på hesterygen altså. Den er STOR. Denne mannen har vært skyld i flere ufivillige og skumle galoppturer og at ei 13 års gammel jente dat av å brakk beinet. Han bare smilte å gikk videre. Disse hundene er nå avlivet. Heldigvis. Denne mannen burde ha vist bedre for han har faktisk noe med sikkerheten på rådhuset i Oslo å gjøre.
Og sinte bønder(jeg er bonde selv ) Som jager deg med traktor, kost eller hva han måtte ha i nærheten for å få deg bort fra området. Jeg har blitt trua med å bli skyti flere ganger for å ri på en vei som det faktisk ikke er lov å nekte hest på. Nå er det på vei til å bli tatt et skikkelig skittentøyvask i området her ang dette for det begynner å bli så mye hest. Jeg er så sint. Er rart det ikke har skjedd noe mere alvorlig på de 12 åra jeg har hatt hest her.

Kathypuz
15-04-2007, 13:24
Hvis noen hadde gjort noe sånt med meg , hadde jeg faen med slått dem rett ned!

SiljeN
15-04-2007, 18:27
Dette hendte ikke meg, men ble utrolig forb*****, når jeg hørte det..

Var to stk fra stallen jeg stod på da, som red og kjørte ut på tur.. Ene personen red sin kaldblods, og andre kjørte sin kaldblods.. De skulle til en kjørebane som ligger kanskje 500m unna den stallen, og den veien er lite trafikkert untatt ved skoleslutt.. Så hun som red, kom opp på siden av hun som kjørte, og de snakket.. Så kom det en bil bak, og hun på hesten travet foran hun med vogna, men det var tydligvis ikke nok! Sjåføren, ei dame som har holdt på med hester før, hang seg på hornet, og svingte nærmere hestene!! Heldigvis var hestene trafikksikre, og reagerte ikke med annet enn å legge på ørene og litt opp med hodet.. De rakk ikke å få bilnr til vedkommende..

Den eneste veien dit, som var lovlig, er jo en grusvei.. Ellers har de måttet ri igjennom hager osv for å komme dit, og det hadde vel vært verre..?

Hadde dette skjedd med min gamle kaldblods, hadde hun løpt totalt skrekkslagen ut foran bilen, og hvem vet hva som hadde skjedd da? Eller gamle fôrponnien min? Han var ikke helt trafikksikker, og var det en bil som laget litt for mye lyd, så bukket han etter bilen.. Så, "heldigvis" (misforstå meg rett) var det de to hestene istede.. :p

Slike folk gjør meg rett og slett ILLSINT!! Skulle ikke hatt lappen slike folk! Det er jo i oppkjøringen og, at møter man hester eller andre syr, skal man ta det rolig!

Drue
16-04-2007, 13:55
Nei det er ille hvordan folk behandler hest i trafikken. Det må skje en alvorlig ulykke før folk (les:den som er innblannet) skjønner at det kan være veldig farlig.

Seniora
16-04-2007, 14:03
Overse, overhør, ignorér fullstendig/totalt, og kjør/ri videre...

stallflua
16-04-2007, 15:16
Bare overser jeg.... og sier til meg selv: " stakkars idiot som ikke vet bedre... ekke lett å værra dum"" Hihi...
Har hatt en episode med en rottweiler som kom i full hævring mot hesten min, uten tvil for å gå til angrep. Takk gud for at hesten min HATET hunder, og tok lett opp kampen med de... Jeg slapp ut tømmene ( red hestet ) og lot den få gå mot hunden... Etterhvert forsto hunden at hesten kom faktisk i mot den, med flate ører og omtrent flerra tenner... Tok hesten opp i galopp mot hunden og virkeli jaga hunden noen hundre meter.. Eigeren hadde sett hele greia og lurte på hva i H****** jeg drev med... Jeg bare henviste til båndtvang og mulighetene for å anmelde.. Eigeren ble helt still og uten tvil ganske rasende.. har ikke sett han på leeeenge... hihi...

Men det mest morsome jeg var borti var da jeg drev å trente hinsten min til utvida bruksprøve. Der jeg bor er det en flat fin grusvei på ca 1 km, som er satt i stand av grunneigerene ( vi er en av de). Veien er altså egentli privat, og ikke lov å kjøre der med bil/ motorsykkel o.l. Kjempe super vei å trene kondisjon på, men på søndager spesielt er der mye folk som ska gå tur. Har i enighet med de andre grunneigerene funnet ut at eldre folk og små barn skal man ta hensyn til, mens resten for pelle seg av veien selv. I tillegg slipper jeg å fjerne møkka etter hesten der ute. Så en søndag jeg var ute å skulle kjøre hingsten, og etter et par turer frem og tilbake kom der en fin frue og stoppa meg. Jeg stoppe og smilte pent og spurte hva hun ville. " Jeg synes du ska fjerne hestemøkka etter deg. Det er så kjedelig å få hestemøkk på skoene når vi er ute og går tur og skal slappe av" var svaret jeg fikk. Jeg lo så tårene trilla og sa bare at hvis hun har så problemer med å unngå hestemøkka, bør hun gå til anskaffelse av briller:D Hun ble dritt sur, og mente at slike frekke svar bør hun slippe å få. Jeg bare lo og sa at den dagen jeg begynner å fjerne møkka etter meg på denne veien, ligger hun 6 fot under gjorden... så kjørte jeg videre... er utroli hva folk får seg til og si å mene.... Pappa syntes det var helt utroli morsomt, og vurderte å finne henne, for å kunne låne henne et par av hans briller :D :D

IngvildK
16-04-2007, 16:26
Hehe, Stallflua. :D

Thea og Ronja
16-04-2007, 18:04
Når jeg var på tur med forrige fòrhesten min kom det en gjeng fotball gutter joggende bak oss. Vi skrittet rolig så de tok oss så klart igjen, men da tenkte de at de skulle være litt morsomme og tok å kastet en flaske på stakkars hesten jeg satt på. Klart han skvatt (det var vann i den) så han hoppa til og skulle til å løpe, men heldigvis var jeg rask og fikk snudd han før han fikk fart. Så da stod jeg der *ansikt til ansikt* med disse gutta som så ganske sure ut, - Faen da hesten stakk jo ikke! Jeg ble forbanna, men det ble til at jeg bare skulte stygt på dem. Lot de gå forbi så travet jeg etter dem.

På slutten var det en bakke, da hylte jeg - FLØTT DERE FOR FAEN!!! Også galopperte jeg enkelt og greit forbi. Da så de også ganske sure ut, men sa ikke et pip!

Men da skal jeg love dere det røyk fra topplokket mitt!

Drue
16-04-2007, 18:40
Nå sikter jeg vel helst til Stallflua her. Ikke for å være slem eller no. Lo godt da jeg leste innlegget ditt. Men det er jo kanskje ikke så rart at hesten får et dårlig rykte på seg når folk får sånne svar. Tenk litt på det.

Ajax
16-04-2007, 19:39
Overse, overhør, ignorér fullstendig/totalt, og kjør/ri videre...
Det er nok det lureste ja, selvom det er vanskelig. for ved å la seg bli provosert, fremprovoserer man dessverre værre situasjoner. Folk er håpløse teite.

Og når det gjelder unger i dag, så er det altfor mange som ikke lærer å omgås dyr, og som ikke kan dse hva en hund eller hest sier. Om den inviterer til kontakt eller ber om å få være i fred. og mange av de fremmedkulturelle har ingen kultur på det i det hele tatt, særlig når det gjelder hunder. Moren min bor på Holmlia og passet ene hunden min. Da kastet ungene stein på den når hun gikk tur med den. (liten 6 kgs puddel)

Jeg har opplevd litt av hvert med hest også, på tur med Trygve var det en dame som kjørte rett opp i rompa på ham og tutet!

Og med en kaldblods jeg red som jentunge var det en dust som pusset en rotweiler på oss....

Aina
17-04-2007, 14:18
Senest på søndag var det to av hestene her som ble kastet stein på av noen drittunger. Dem fikk en advarsel, dreit i den, og da fikk dem grisekjeft. Det værste var at foreldrene bare satt og glante på dem. Like etter begynte de samme ungene å leke med langvogna, og jeg ba dem slutte med det. 20 min senere hadde de tatt en tur med den og drivi og hoppa og kasta steiner på den, og DA fikk dem høre :verymad:

Tok bilde og trua både dem og foreldrene med polititet.

At det går an å være så tjukk i huet at man ikke forstår når noe blir sagt første gangen????? også med foreldrene rett i front attpåtil?????

*klø meg i huet og er kjempeglad for at hesten min står utenfor Oslo*

Drue
17-04-2007, 14:36
Kjempe gled for at hesta mine står på gåden vår som ikke ligger i nærheten av hus.

Stall Nakkim
17-04-2007, 14:58
Stallflua.... Syns kanskje du svarte unødvendig frekt. Du kunne jo heller ha svart at vi har en avtale med grunneier om at vi ikke behøver å fjerne det, så hadde hun kanskje syns bedre om hester neste gang hun traff en...
Og jeg fjerner slltid møkka etter meg dersom det skulle skje langs eller på en vei..... Det er jo ikke akkurat noe vakkert syn.
Vi må jo bidra til at folk liker hester ikke omvendt...

Filizity
17-04-2007, 15:03
hadde noen snakka slik til meg og min hest hadde jeg svart surt men saklig igjenn. hadde de ikke gitt seg hadde fått høre det!

Sigrid
19-04-2007, 08:29
For noen dager siden kjente jeg at jeg ble ganske irritert ja! :p
Dette var en liten unge, så han gjorde det sikkert ikke med vilje.. Men:
Jeg og Vinella skritta bortover gangstien, uten at vi hadde hørt at noen var bak oss. Plutselig sier han ganske høyt: "Heia!", så Vinella blir redd og løper 10 meter. Utrolig irritirende! Etterpå går han fremdeles like bak oss, og Vinella er ikke akkurat avslappet.

Line Christine
22-04-2007, 18:02
Jeg er heldig. På femten år har jeg kun etpar episoder med sure folk. Og de dukker kun opp vinterstid og går under navnet Homo Skiløpus Tyrannosaurus. Det er de som eier alt det ligger snø på..

Morsom mann sa "du kan vel bare ri hjemme i hagen din!" hvorpå jeg svarte blidt "eller du kan gå på ski i din, for eksempel?" Så sa jeg bare at "jeg tror skogen er stor nok for oss alle, jeg.." før jeg red videre. Han ble svar skyldig og taus.

LisaFi
22-04-2007, 22:25
Haha Line! Vittig!

:D

Hanna
22-04-2007, 23:37
Bra sagt, Line! den skal jeg huske, heromkring er det nemlig flust av dino-løpere.. :roll:

Sofie&Lavageitene
10-06-2007, 22:15
Haha, Line, utrolig bra svart!

Har hatt utrolig mange dårlige opplevelser med turgåere, de tror de eier alt uansett så hyggelige og imøtekommende jeg er. Hadde faktisk en hest på stallen som måtte fjerne øyet fordi noen barn kasta stein på den.

Har også opplevd at folk har kastet stein på meg når jeg har ridd, da har jeg ganske enkelt stedet av, plukket opp stienen og kastet tilbake. Ikke hardt eller noe, men bare 'symbolsk'. Etterpå spør jeg ganske enkelt om de syntes det var behagelig.. Har møtt flere av disse'steinkasterne' i ettertid og de har vært veldig hyggelige og snille senere. Folk skjønner bare ikke hva de faktisk gjør. Uvitenhet er den største faren for alle spørr du meg..

Har også opplevd små barn på stranden som kommer løpende og slår opp parasoller rett forann hesten mens de skriker "FÅ SE HVOR FORT DEN DRITTEN KAN LØPE'A". Ikke gøy med ungehest på 3 år..

Har endeløse historier om frekke og ignorante folk.. Det verste jeg kanskje har vært med på var den gangen jeg kom til stallen (utegang med fem stykker som har ansvar for 10-19 hester) og ute på beitet (du må gå gjennom 4 størmgjerde-porter for å komme deg dit) står det en mann og har satt sin tre år gamle datter opp på en 2 år gammel islandshest. Snakket veldig rolig til han og forklarte hvorfor man ALDRI skal gå inn til ukjente hester, og ihvertfall ALDRI sette seg på dem. Tror dere jævlen tok det til seg? Ånei, han svarte bare frekt "Jeg vet hva jeg driver med, jeg er fra Island". Tulling. En hestekar fra island ville vist bedre enn å sette sin tre år gammle datter på en toåring!

Og sånn ellers med folk som ikke tar til seg noen ting og bare fortsetter å prøve å skremme hestene, da er det fint å ha en hest som kan steile på kommando *plystre uskyldig*