PDA

Se full versjon : Foring av hester om vinteren?

Tritla
07-03-2007, 23:28
Allle mine går på fri tilgang av kjempegod silo (Tørr) fra 8-20 hver dag.
Trenger disse høy når de kommer inn for kvelden?
Jeg får litt dårlig samvittighet når jeg ikke gir de annet enn kraftfor om kvelden.

Men trenger de å spise 24t i døgnet?!

Tammelin
07-03-2007, 23:33
De gjør vel egentlig ikke det, men jeg ville valgt å gi de litt alikevel. Noe som det ikke er så mye næring i,men som fyller magen litt. Vet jo ikke hvordan det er med kraftfor hos deg.. hvis de får det om morningen børr de få litt høy før de spiser.

Tritla
08-03-2007, 00:06
De får kraftfor på kvelden når de kommer inn..

Astrid
08-03-2007, 00:20
Når hestene her går ute å spiser om sommeren så pleier de bare å få en dott med høy sammen med kr.foret.. Vet ikke om det er nødvendig men..

Kurre
08-03-2007, 00:30
Det blir såpass mange timer før neste foring,så jeg ville gitt dem noe.

Om du får problemer med at de...eh...eser en smule ut,så prøv å få tak i noe med mindre næring i.
Noen baller m frøhøy,litt god halm...Bare så de har noe å sysselsette seg og magen med.

Hilde
08-03-2007, 10:08
Da er det jo 12!!! timer til neste foring. Ja, hestene burde absolutt fått høy eller annet grovfor om natten. De burde ha så mye at det ligger litt igjen neste morgen. Hester har ikke galleblære og det siver magesyre inn i magesekken hele tiden. Om hester står lenge med tom mage, får de magesår.

Drue
13-03-2007, 13:00
Det synes jeg du kan velge helt selv. De setter sikkert pris på litt, men får de bare en kg eller 2 så er det spist opp i løpet av en times tid. Da er det fortsatt 11 timer til neste foring. Men på de fleste staller så fores morgen foret kl 8 lunsj kl 14 og kvelds kl 19. Og da står hestene hele natten uten for. Har hørt om noen, men ikke mange som er ute å forer litt grovfor i 23 tiden. Men så er da det store spørsmålet. HVor mye skal man tilrettelegge for hesten? HVor går liksom grensa? Men den diskusjonen hører IKKE hjemme her. Vil noen begynne på den så start en ny tråd.

Speedy As A Bullet
13-03-2007, 17:32
Jeg mener du burde gi høy inne om kvelden. Hestene burde få spise ofte, 12 timer blir lenge å gå uten noe mat. Mine går på fri tilgang på rundballe hele dagen, og får 4-5 kg høy inne om kvelden.
Da spiser de på høyet til jeg slipper de ut igjen.

IngvildK
13-03-2007, 17:34
Her går hestene også ute hele dagen med silo, og får kraftfôr når de kommer inn om kvelden. Sammen med kraftfôret får de også litt silo. :)

Therese
13-03-2007, 20:17
Jeg ville også gitt høy på kvelden, helt klart! Det er såpass lang tid de må stå uten mat hvis ikke.. Er det ikke noe med at hestemagen helst ikke skal gå mer enn 8 timer uten grovfôr?

Miraz
13-03-2007, 20:53
Enig med mange over her, blir mange timer på tom mage..

Speedy As A Bullet
15-03-2007, 14:09
Vet dere, og ikke for å være frekk med noen eller noe slikt, men jeg tror ærlig talt ikke jeg kunne gått inn igjen med samvittigheten i behold, om ikke hestene fikk annet enn kraftfôr til kvelds.
Men det er fordi JEG mener de skal få grovfôr inne, noe annet vill for meg virke unaturlig. 12 timer uten ER lenge, men hvorvidt det er direkte skadelig vet jeg ikke.
Mine hester har grovfôr som basisfôr, og det får de så mye de vil av. Men det er klart, ikke alle hester kan stå på fri tilgang pga. at de eter over evne o.l, men det er en annen sak. Men jeg ville likevell ikke la de stå 12 timer uten.
Når det nærmer seg våren og rundballene kan være litt tvilsom i kvalitet, går jeg heller over på høy om nødvendig. Da fôrer jeg ofte, slik at de har noe mer eller mindre hele tiden. Kunne selvfølgelig hevvet ut så mye at det holdt til hele dagen, men da hadde de bare tråkket det ut.
Uannsett, poenget mitt er at jeg mener det er feil, men det er nå engang min mening.