PDA

Se full versjon : Utdannelse i barfot?

Torhild
06-03-2007, 23:25
I dag ble hesten min "behandlet" av barfot-mann for første gang i sitt liv. Hun er 11 år, og har alltid hatt sko, men nå er hun drektig + halt, så hun blir ikke ridd for tiden... Så dermed tok jeg av skoene for noen uker siden. Regner med hun får være barfot til neste høst/vinter iallefall, kanskje lenger, det får vi se hvordan hun skal brukes osv.

Men til poenget. Han sa at det ikke var noen utdannelse for barfot-trimmere, men hvordan vet vi da hvilken som er flink eller ikke?????

Harneshaug
06-03-2007, 23:36
Joda det er det, bare ikke i Norge!
I USA har de et sertifiseringsprogram AANHCP, som er en utdanning i Jamie Jacksons naturtrim.
Janita Nordlie var den første i Norge som tok denne utdannelsen som er svært omfattende.
Hvordan man kan vite at de er flinke?... Ja si det...
På samme måte som hovslagere kanskje, referanser og skussmål?

Edit for å si at det har vært snakket om å forsøke å få til et slikt program i Sverige, problemet er bare at det går over lang tid og koster ganske mye, men for en drøm det hadde vært å få være med på noe slikt... sukk

Liz
07-03-2007, 00:27
Jeg leste et sted at det ble opprettet helgesamlinger som ga utdannelse innen barfottrim, starter opp til høsten i Bærum, tror jeg. Men husker selvsagt ikke hvor. Men det er jo egentlig litt ot, siden mannen ikke kan ha en utdannelse som ikke er begynt ennå.. hehe

Hilde
07-03-2007, 12:20
Så bra at du har fått barfothest da ;) Skal se på det at skoene aldri komme på igjen ;)

I Norge er det foreløpig ikke noen formell utdannelse. Mange har derfor tatt teoretisk fagprøve som hovslager for å i hvertfall ha en teoretisk bakgrunn å støtte seg på. Ellers går det jo også på "rykte". Miljøet for barfot er forholdsvis lite og "alle kjenner alle", så de som gjør en god jobb, blir anbefalt videre, mens de som ikke gjør det, ikke blir anbefalt.

Regner med at det er JEA du har brukt? Han er flink han. Begynner å få noen års erfaring etter hvert. Dessuten er han veldig behagelig og rolig å omgås for både hester og eiere. Han har også berget livet til ganske mange dødsdømte hester etter hvert.

Sara&Korak
07-03-2007, 13:39
Gøy med barfothest da :D

Harneshaug
11-04-2007, 22:52
Ei jeg kjenner fra Langevågen som går på kurs med Dan Guerra nå, flere samlinger over 1 år med avsluttende eksamen, gjett om jeg er missunnelig.... /-:

Borkus
08-06-2008, 19:16
Dan guerra har åpnet sin Hovskole i Norge. Jeg er elev hos han, og er med i andre kullet. Han har skoler i Norge, Sveits og til høsten også i Sverige.
Dette er først og fremst en ett årig utdannelse, men det skal antageligvis bli et år til for de som vil spesiallisere seg mer. Foreksempel innen forfangenhet..
Dessuten skal det startes Strasser skole i Norge til høsten om de får inn nok elever.
På www.bareoof.com kan dere finne ut mer om Dan Guerra sin hovskole, under glasshouse kan dere se noen av jobbene vi har gjort så langt i år. og dere kan finne navn på de som allerede er feridg utdannet=)

Marika
08-06-2008, 19:38
Dan Guerrera's BareHoof Strategy School anbefales.
Jeg gikk der i fjor, og var blandt de føste som ble uteksaminert.
Jeg hadde da tatt teoretisk fagprøve som hovslager året før, og hadde trimmet ganske mye før jeg gikk skolen til Dan.
Dan er en mann med mye kunnskap og erfaring både som hovslager og hovtrimmer, og han er meget flink til å lære bort også.

Marika