PDA

Se full versjon : Kraftfôr til frieser?

Aina
06-03-2007, 19:52
Når jeg får tilbake hesten min, er det jeg selv som skal stå for kraftfôret. Og jeg lurer jo på hva som vil lønne seg for meg å bruke når jeg skal trene hesten fram mot kåring? Hun må jo bygge mye muskler, og trenger jo da protein, men leste et sted at friesere ikke skal ha mye protein i fôret pga at det kan få dem til å hovne opp i beina.

Hesten min går nå på champion gull (müslifôret til FK), og skal ikke gå på pellets (som både ble hoven av og fikk mye mugg av). Men det er jo utallige typer müslifôr å velge mellom, og da lurer jeg på om noen har noe å anbefale utenom det lydia går på nå?
Og det samme gjelder om noen har noen typer kosttilskudd å anbefale i kombinasjon med kraftfôr evt......

Lopke
06-03-2007, 20:09
Jeg måtte kutte oppdretten pga for mye protein. Har og hatt gode erfaringer med Gull.. Nå får hun vel komplett og regner med å kjøpe for i DK til henne. Hva det blir vet jeg ikke ennå.

SOL P.R.E.
06-03-2007, 20:46
Jeg er veldig fornøyd med produktene til Baileys. De har mange forskjellige å velge mellom, samt både pelletert og müsli.

De har et müsli-fôr som heter "Top-Line Condition Mix", som jeg har brukt til Fanten. Hestene får veldig blank og fin pels, og det er velegnet for hester som trenger å sette muskler. Baileys er ikke det billigste fôret, men det er av høy kvalitet, og du trenger ikke gi så mye per dag. Så igrunn er det nok ikke så mye dyrere enn fk.

Personlig har jeg langt bedre erfaring med Baileys enn med FK. Har alltid brukt FK før, men den ene hesten min reagerte på det. Har gitt Baileys til forskjellige hester de siste 4 årene, og alle har fungert veldig bra på det, samt hatt veldig fin pels.

Her er link, så kan du lese om de forskjellige produktene:
http://www.baileyshorsefeeds.co.uk/

Aina
06-03-2007, 21:45
Takk for tipset, Irene. Men hva er ca-prisen?
Hvor mange liter er sekkene på?
og hvor mye holder det å gi pr måltid?

SOL P.R.E.
07-03-2007, 08:07
Hei!

Sekkene veier 20 kg. Tror prisen kan variere litt fra produkt til produkt. Du kan jo bare kontakte dem og spørre, de er utrolig hyggelige og kundebehandlingen er topp! Det er en familie i Norge som importerer dette fôret, og de er behjelpelige med det meste. Hvis du vil, tar de også å sender prøver av grovfôret ditt til england for analyser (som er langt mer grundig enn den du får her) slik at de vet nøyaktig hvilket kraftfôr som er best.
Dette fôret blir så vidt jeg vet aldri annonsert i norge, utenom en liten annonse med engang fôret kom til Norge for flere år siden. Alikvel har det vokst enormt her, pga fornøyde kunder. Mange av de beste trenerne innen løpshester og også eliteryttere og hobbyryttere bruker nå dette fôret.
Veldig motsatt av andre kjente fôrmerker, som bruker flere hundretusen i året på annonsering/markedsføring.

For kontakt i Norge: www.baileys.no

SOL P.R.E.
07-03-2007, 08:16
Fanten har hittill stått på Top Line Condition Mix, men nå kommer jeg til å prøve nr 8, Meadow Sweet. Det inneholder mye fiber. Får ikke trent så hardt framover pga vær og føre, så det er nok bedre å gi et fôr som ikke er så kraftig. Fanten har nemlig blitt ganske fet i det siste...

Aina
07-03-2007, 14:34
Ja, da skal jeg vurdere det. Hadde vel blitt den du nevner eller top Line conditioning cubes kanskje da?

Anita&Svarten
07-03-2007, 14:38
Mener at st.hippolytt skal ha noe for for "spesielle raser" hvor frieseren gikk under den rase "lista". Se på www.sportsfor.no. Var der jeg fant det.

Lopke
07-03-2007, 14:40
Det er hestamix

Aina
07-03-2007, 14:40
Men har ikke du Marianne prøvd st.hippolytt?
hva syntes du om den?

Lopke
07-03-2007, 14:47
likte den veldig godt, Lopke var helt gal etter den. På pels og slikt var hun i topp men det er hun for så vidt nå også.. og nå går hun på komplett.. så om det betaler seg å betale nesten 400 kr for en sekk på 20 kg når man får komplett for 170..for større sekker, det vet ikke jeg.. tviler litt egentlig..

Men nå reiser jeg til DK idag og tar nok et par sekker med meg uansett, om det blir st. hippo eller Eggersmann eller noe annet vet jeg ikke. Men da kun fordi jeg får kjøpt kvalitetsfor til mindre enn Champion koster i Norge. Så uansett så lønner det seg for meg økonomisk.

Jeg vil jo gjerne bilde meg selv inn at dette er bedre siden det har et fint navn og er dyrt og får god omtale, men av resultater sammenlignet med komplett så kan jeg ikke stå 100% at champion er noe dritt og alt tysk for er mye bedre... det er bare noe jeg sier til meg selv :lol:

Aina
07-03-2007, 15:18
Ja, du har vel ett poeng der....
Får vel dra å gifte meg med en danske jeg da :lol:

SOL P.R.E.
07-03-2007, 18:23
St. Hippolytt hadde jammen stiv pris! 400 kr for en sekk...
Jeg kjøper som regel 4 sekker Baileys om gangen, og betaler da ca 900 kr.