PDA

Se full versjon : GK Naturbruk - hestefag

Ingvild
06-03-2007, 15:48
Dykk som går GK (eller vg1 som det heiter no..) i år, og som har hest som fordjuping.

Kan de fortelle meg litt om kva de lærer om hest? Eg skal begynne på vg2 Heste- og hovslagerfag til hausten, og tek dei andre studieretningsfaga som privatist. Får ikkje tatt "prosjekt til fordjuping", så lurer litt på kva de som har det lærer om der?

Mandarinhest
06-03-2007, 16:03
Jeg går ikke NA. Men en venninde gjør, og de er 5 stk i den klassen som rir da. Alt fra nybegynnere til proff.

De har lært masse rart synes jeg. Kjørt hest med tømmer, tur, sprang, dressur, ridd barbakk, lære om foring og ridning generelt. Har tatt flere rideknapper. Og helt sikkert mer. Men det er litt slik at læreren spørr hva de vil lære om. Også lærer de det som kommer opp som ønsker.

Jeg har på følelsen at det er veldig variert fra skole til skole!

Ingvild
06-03-2007, 16:08
Er redd for å komme til neste år og ligge langt bak dei andre.. :/

Mandarinhest
06-03-2007, 16:15
Det tviler jeg på. Du driver jo med hest opprinnelig da og kan kanskje det meste..?

Her på skolen er det jo nybegynnere. 2 gutter feks. som aldri har tatt i en hest før. Nå galopperer de rundt. Og de lærer iallefall ikke noe som er så komplisert som versade iallefall. Vil tro det er det mest grunnleggende..

Ingvild
06-03-2007, 16:17
Ja, men det er enkelte ting eg er ganske grønn på.. Som fôring, køyring etc.. Har tenkt å trene litt køyring med Karisma no då, sidan ho er innkjørt og sikkert kan lære meg litt.

Sofie & Suzett
06-03-2007, 17:12
Du trenger ikke være bekymret for at du kan for lite. Jeg går hestelinja andre året nå. Vi lærte veldig mye og grundig om foring, men det er faktisk omtrent det eneste jeg egentlig lærte på GK som jeg ikke kunne fra før. Men det er forskjellig fra skole til skole. Ridninga tilpasses hver enkelt.

Hos oss er de hvertfal opptatt av at vi skal innom det meste innen hest, ikke bare f.eks dressur.

Malinas
06-03-2007, 17:33
Jeg går vg1 naturbruk med hest som fordypning nå. Vi har ca. 3-4 timer i uka med hest, men noen uker har vi ingenting.

Jeg føler egentlig at jeg ikke har lært så mye. Vi har ridd noen ganger og kjørt en gang, en del tømmekjøring og litt teori.

Sånn ridemessig har jeg ikke lært særlig mye. Det er veldig forskjellig nivå på rytterne, og lærerne er ikke såå flinke til å tilpasse seg etter de som kan litt. Jeg synes at vi av og til blir litt undervurdert.
Kjøringen synes jeg var ganske grei, men så har ikke jeg så mye erfaring med kjøring heller da.
Teorien har også vært ok, og vi har lært litt om fordøyelsen og sånn.

Dette er jo selfølgelig veldig forskjellig fra skole til skole, og den skolen jeg går på er ikke akkurat den beste med hest, men de jobber med det. Andre steder tror jeg nok man kanskje har lært litt mer, så det kommer nok helt ann på hvor du skal gå.

Ingvild
06-03-2007, 17:59
Det er hovedsakleg fôring, hestens anatomi, sjukdomslære og køyring eg er mest interessert i å lære, då det er dette eg føler eg ikkje er så trygg på.

Bør eg lese meg til kunnskap innanfor nokre av desse emna, kanskje?

Tornado
06-03-2007, 18:14
Jeg begynte på Stend vgs på hestelinjen i fjord. Er veldig lærerikt. Nå er det kommet inn mer hest på timeplanen enn tideligere også. Bare gled deg :-)

Ingvild
06-03-2007, 18:15
Eg gleder meg! Har sett på faga eg får til neste år, det er jo berre kjekke fag jo! (Unntatt gym, hehe..) :D

Monica S
07-03-2007, 13:04
Tror ikke du kommer til å ligge bak jeg:)
Ikke i hestefaget vertfall.
Vet ikke hva du kan om de andre fagene vi har.
Men tror ikke du har noe å bekymre deg for:)