PDA

Se full versjon : Araber som ikke har muskler og skvetten som fy!

Gjest-
05-03-2007, 17:01
Hun araberen jeg har ridd på et par ganger nå har jeg funnet ut at jeg heller skal jobbe med fra bakken (med mindre noen andre har noen lurere ideer;)).
Hun har ingen muskler, hopper og skvetter bare rytteren sukker, balanse har hun ikke, og ikke kan hun bøyes. Så hun er et lite prosjekt kan man si ;)

Noen som har noen gode råd, ideer eller tips som jeg kan begynne på?
Renate er vel den som har holdt på med henne siden hun kom hit, da hun har mer ferskere erfaring enn meg. Har ridd noen korte økter på henne, prøvd å bøye henne litt fra bakken og litt slikt. Men nuh har hun forlatt meg for Paris, så jeg tenkte jeg kunne prøve meg litt selv på noen småting!

Vet ikke om arabere generelt er slik som henne, man kan ikke være brå på noen som helst måte (ikke ubrå en gang, vet aldri om hun skvetter ut av sitt gode skinn)?

Alle råd mottas med stor takk, dette kan bli en fin erfaring for meg :)

Bente & Etanec
05-03-2007, 17:19
Unektelig en meget heit araber altså? :lol:
Longere henne? Tømmelongere som jeg pleier kalle det, altså longere med to lange tøyler. Funker kjempefint for meg og Etanec.
Bruker en del dressurøvelser på denne måten, mykgjørende og gode.
Jobber også mye med stemmebruken.
Kanskje dette kan hjelpe?

Gjest-
05-03-2007, 17:30
Hun er kanskje heit ja? Aldri vært borti SÅ skvetten hest før, vet ikke om hun bare er sånn, eller om hun har blitt sånn...
Men jeg har aldri longa med to tøyler før! Renate har visst gjort det, men om jeg får tak på to lange tøyler er en annen sak...
Tenkte i alle fall å longere da, det kan jeg sånn ca ;)

Lenekristin
05-03-2007, 17:34
I boka bakkearbeid står det mange forskjellige treningsmetoder fra bakken,den er vert å lese!!

Falo
05-03-2007, 21:46
I boka bakkearbeid står det mange forskjellige treningsmetoder fra bakken,den er vert å lese!!

Hei!

OT: Næhmen, Heisann dontå...:lol:

Ja, Bakkearbeid har jeg også. Synst den er veldig bra. Ting som ikke er alt for vanskelige å forstå. Leser i den titt og ofte. Liker også Peer Werners: Natural Horsemanship - fra bakken til salen.

Sol
05-03-2007, 22:02
ja pwf`s bok var bibel for meg og Bajas fra børjan! Uten den hadde nok han vært pølse forlengst faktisk!
Jeg ville også gått rett og slett tur inne på ridebanen med henne jeg, og kjent på hvor lite/mye du kan gjøre før hun girer opp. start med å ta henne inn der, og stå i ro. ha longeline på, og om hun MÅ vimse, stresse, tusle tasse, la henne bare drive på. Du skal bare vente du, til hun girer seg ned. tenk på hvordan du puster, pust dypt og rolig. Når du får henne ned, gå til henne og føl på om dette er nok til å gire henne opp. Er det det, gå unna, så langt at hun roer seg igjen. dette vil lære deg og hesten å bli kjent med hverandres grenser. hesten vil lære om ditt bevegelsesmønster, og du vil lære hvor følsom den er. etterhvert vi du ha den til å gå med deg. sjekk hvor mye/lite som skal til for å få den til å øke/ senke skrittfart, stoppe, trave vende. dette vil hjelpe deg å kartlegge hvor følsom hun er fra salen også.
Ellers har jo Linda tellington jones en bok som heter ttouch og tteam som har endel bøyeøvelser som er gode å bruke!

Telenor
11-03-2007, 00:51
Med tanke på skvettenheten kan kanskje boka "Gjør hesten bombesikker" hjelpe, den har hvertfall hjelpt meg masse! Anbefales uansett :-)

Sol
12-03-2007, 23:44
Hvem har skrevet den, og hvem utgir. Bokormen i meg våknet av dvalen nå kjenner jeg.. DETTE MÅ jo være bra for meg og Bajas!!

KatrineB
13-03-2007, 13:12
Har også kjøpt bombesikker-boka:)

Men det jeg mener er det beste, er å styrke forholdet mellom hest og rytter. Hesten vil mye mulig roe seg når hun blir skikkelig skjent med deg, og dere begge stoler på hverandre. Og da mener jeg leie-turer.. MASSE leie-turer. I trafikk, i skog, i mark, over alt. Jeg tror ingenting styrker forholdet mer enn det. Og i boksen, børst henne masse med hendene, ikke børstene. Det var et tips jeg fikk av massøren, og det har vist seg å funke. Klem henne, kos med henne, hvil hodet til ryggen hennes, masse kontakt.

Og det er jo flott å pese henne litt ut i terreng, og det bygger masse muskler det. Og da får jo begge trent :) Så ta koselige leieturer i terreng, og klos og klapp. Du vil merke store forskjeller

Sol
13-03-2007, 13:18
men hvem har skrevet bombesikker-boka?? Og hvor er den utgitt?? Sol vil ha...

KatrineB
13-03-2007, 13:34
Her har du link
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1702577

Sol
13-03-2007, 15:48
tusen takk!!! den skal nok flytte inn i boksamlingen min ganske kjapt ja!

Telenor
14-03-2007, 18:56
Her er en link til boka: :) http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1702577&rom=MP