PDA

Se full versjon : Dagens Zorro!

LisaFi
04-03-2007, 21:15
http://img253.imageshack.us/img253/5800/zorroyp3.jpg

Denne vesle karen på hele fire år er det jeg stort sett bruker fritida mi på om dagen. Han er ikke min egen, men eies av "svogeren" min - som da trener min hest (Lex Eddi ) i bytte - fordi jeg ville at han skulle gå på utengang.

Zorro, eller Lykkelandets Zorro som han heter er født på gården hos svogeren min, mens jeg og samboeren min fremdeles bodde der oppe. Mamman hans er ei velstammet hoppe som heter Lykkevesla. Vesla har hele to brødre (etter samme mor) som er kårede avlshingster, så Zorro har litt å slekte på.. Disse to onklene heter Lykke Gutten og Frøyding og var fine travere begge to. Mamman selv fikk vel en rekord på litt under 1.30 og var ei fin travhoppe det også, og i motsetning til sin førstefødte sønn er hun også høyreist!
Lykkevesla med sin interessante stamme ble kjøpt opp til Sverige av Jan Olov Persson, også kjent som mannen bak selveste Jervsøfaks. Så de neste barna hennes blir nok med den som far! :rolleyes:

http://img239.imageshack.us/img239/9523/zorroklarzk1.jpg

Denne lille karen, derimot, som har vår hjemlige Spang Best som far, så ut som en liten rådyrkalv når han ble født, og stort større ble han vel egentlig ikke første året. Derfor ble han ikke kjørt inn like tidlig som vanlige travhester, han måtte pent vente et år ekstra, og gikk på utegang året rundt sammen med kompiser i svæære luftegårder, helt til våren som treåring. Da ble han kjørt litt med og forsiktig ridd på, og på høsten som treåring kom han altså til meg - som "byttelån" for Eddi.
Som dere sikkert ser av bildet er dette en treningsglad og ubekymret type, som ikke kan annet enn å si "ja" uansett hva du ber ham om... :digger:
På bildet over her er han klar for dagens trening.

http://img255.imageshack.us/img255/4551/zskritterjm0.jpg

Her skritter vi i dypsnøen i treningsløypa som snor seg mellom sagbruket og elva på Biri. Siden muttern har begge tømmene i en hånd for å fotografere benytter slyngelen friheten til å ta en god titt på omgivelsene... :D

http://img239.imageshack.us/img239/1193/ztraverzi5.jpg

Her er vi i fint driv nedover rakbanen langs E6, mor nok en gang med tømmene i en hånd. Ikke helt stø, så bildet ble litt uklart - men litt kult å se mana som flakser da... :lol:

Denne lille blide hingstebassen pleier å dele luftegård med bestekompis Knuds Jo, og er i det hele tatt noe av det greieste og mest positive jeg noen gang har vært borti av hest, og det er en sann fornøyelse å drive med ham, en riktig humørspreder!

Derfor denne lille hyllesttråden... :wav:

- Og så ses vi i travbanen om trekvart års tid, jenter!!! :cool:

Harneshaug
04-03-2007, 21:26
Hi hi... ble litt stort da, men fin hest? Er det samme bildet mange ganger eller det jeg som ikke har stor nok skjerm :lol:
Masse lykke til på banen neste år !!

LisaFi
04-03-2007, 21:39
hmmm. imageshack som ikke er helt grei... ordnet seg nå, tror jeg.. ;)

Hmm. kjipt å ikke ha noen til å ta bilder av oss SAMMEN når det kjøres, han er nemlig en staslig liten kar med hingstenakke og spenst for to, er nesten ikke nedpå bakken når han danser avgårde, denne... *littsmåforelsket*

SOL P.R.E.
04-03-2007, 21:57
Fin kar dette her ja! Også så spennende stamme ((o:
Men er det ikke en ulempe for hestene å bli satt så sent i trening?
Spennende å se om du får ham til start da ((:

Harneshaug
04-03-2007, 22:01
Nå er jo jeg IKKE noen late-som-ekspert på trav en gang :lol:
MEN om man snur det andre veien da?
Er det ikke bedre for hesten å settes i trening sent, spes. om den er sent utviklet som denne, slik at den får vokse seg sterk og "ferdig", scener, muskler og skjellett har fått sette seg. Kanskje man da får en sterkere og mer harmonisk hest både fysisk og psykisk?
Er jo så mange 2 og 3 åringer som blir helt herpa av overtrening, ikke minst på det psykiske planet...
Bare lurer jeg iom at jeg vet så lite om det (-:

LisaFi
04-03-2007, 22:15
Njasj. Det var egentlig ikke noe alternativ å begynne å trene ham tidligere for han var så bitteliten, så jo ut som en hengslete pitteliten åring LENGE.

Nå ligger han på om lag samme treningsmengde med treåringene (som har vært igang i 1,5 år..) på stallen, og tåler treninga meget godt, traver lett og fint etc. (Jogget 1.56 over 3000 m forrige uke i speedcart, uten egentlig å jobbe noe særlig).
At han aldri ble noen ungheststjerne skjønte vi forsåvidt den dagen han ble født, han var virkelig stakkarslig ( var litt derfor han fikk et "skikkelig karslig" navn også - om ikke annet, så kan han jo få et skikkelig NAVN liksom... )

Han har i alle fall ( i følge meg, da..) hatt så sunn oppvekst som det går an å ha for en unghest, og har trent mye ute med kompiser i dyp snø over de to første vintrene, så egentlig ligger han utrolig LITE bak de andre hestene i trening, til tross for at han er trent i kortere tid.

Jeg har nå innerst inne mest tro på å la dem få bli litt voksnere før de belastes, enn det som er "normalen" i travmiljøet også, jeg da.. Så jeg mener at han nesten må ha hatt det helt optimalt så langt i livet. Barfot- velstelt sådan- fram til han ble tre år, ikke stått på boks ei eneste natt før han ble tre år, ikke ihjeltrent som uferdig unghest... ikke så rart at han er en glad gutt heller da, kanskje..

Men sen blir han nok, sammenlignet med de fleste andre kaldblodshester som blir prøvd for trav, ja. Så sånn sett kan det nok ses som en ulempe. Men ikke for HESTEN Zorro, det tror jeg ikke... ( Legg merke til- snorrett i vogna i trav- selv når kusken driver og fotograferer... ;) )

Men heldigvis greit å kunne vente, når det er "sine egne" og ikke andre folks hester det er snakk om... Ikke så stressa på mønstringsløp og sånt vi. Skal de HA de penga, får de tak i dem når de er klare for det...

Harneshaug
04-03-2007, 22:17
For en herlig instilling du har Lisa, ikke rart hesten blir like herlig!

SOL P.R.E.
04-03-2007, 22:53
Nå er jo jeg IKKE noen late-som-ekspert på trav en gang :lol:
MEN om man snur det andre veien da?
Er det ikke bedre for hesten å settes i trening sent, spes. om den er sent utviklet som denne, slik at den får vokse seg sterk og "ferdig", scener, muskler og skjellett har fått sette seg. Kanskje man da får en sterkere og mer harmonisk hest både fysisk og psykisk?
Er jo så mange 2 og 3 åringer som blir helt herpa av overtrening, ikke minst på det psykiske planet...
Bare lurer jeg iom at jeg vet så lite om det (-:

Vel, jeg personlig tror at hestene har best av å settes tidlig i trening, for da blir de herdet. Men dette forutsetter jo at hesten har vært sunn og frisk i oppveksten. Derimot er jeg ikke tilhenger av å starte for tidlig eller ofte med unghestene. Men masse grunntrening som unge.
Unge hingster som går sammen har jo fordel av at de leker og herjer masse, og da er sikkert det vel så bra, om ikke bedre, enn "vanlig trening". De yngre hoppene derimot, har etter min erfaring lett for å stå mer stille og spise enn å trene...
Hvis jeg får en unghest igjen, kommer jeg til å begynne treningen høsten som åring. Men dette er trav da. Den yngre ridehesten min (som er 2 1/2 nå) går fortsatt på utegang, og vil ikke bli trent eller få sko på før tidligst 3 1/2, mest sannsynligvis ikke før han er fire.

Nå er det vel også sånn at Spang Best-avkom som regel er litt sene? Håper han blir en kanon Lisa! Vi trenger noen solide kaldblodser som fortsatt har litt mot og tæl igjen etter de har fylt 4 :digger:

LisaFi
04-03-2007, 23:00
Ja akkurat der er han jo "berget" allerede da... *rødme*

Men han har egentlig svært mye av det som skal til- fint, enkelt trav (behøver verken belegg eller spesiell skoning for å "få det til" ) arbeidsmoral, spenst, humør og "skalle" i trengte situasjoner, så jeg tro denne blir en hyggelig hest, jeg!

Så nå sørger jeg for skikkelig grunntrening før travtreneren får kloa i ham og får lyst til FREZE avgårde... Skikkelig grunnlag er viktig...
Så nå har han fått masse arbeidskjøring fram til jul ca, og nå går han intervaller i trav med forskjellig trykk og lengde på.
Og gjør alt like fint -uten å være verken stri eller lat.

Sol
04-03-2007, 23:40
nydelig var han! Og han lyser lykkelig fyr! håper for deg og eier at han blir en riktig stjerne på travbanen! (Og om ikke kan du jo sette noen frimerker på og sende han til meg... *sikle, sikle*)

Marte+Quicky
05-03-2007, 20:36
Fin gutt! Håper han kan bli en liten travstjerne, det hadde vært gøy!:)

LisaFi
07-03-2007, 21:57
I dag har vi vært ute og ridd, lenge siden sist nå, sikkert før jul en gang!

Vi skritter bare da, mest fordi han ikke kan mer enda, og litt fordi han ris så lite at jeg ikke har lyst til å "belaste" ham for mye.

Men han er så KUL! Han er jo hingst, og FØDT i form! Han er naturlig soft på innsiden og "sugen" på utsiden, han flytter seg pent unna sjenkelen og stiller seg om med å forlenge overlinja og "stønne" fornøyd når vi rir på åttetall.

Og når han kommer inn igjen er han så fornøyd med seg selv at han nesten sprekker! Øyne som klinkekuler, da "se på meg, er ikke JEG verdens kjekkeste, eller"!?

Gøøøy med sånne.. Skal få noen til å ta bilder neste gang, ser sikkert morsomt ut, han er jo ikke akkurat stor... :D

LisaFi
08-03-2007, 22:12
Dagens Zorro - utendørs i soooolen! :D

http://img259.imageshack.us/img259/6798/zuteisoldu4.png

Vi ønsker dere med dette ei god helg, og så sniker jeg meg avgårde på kurs, mens ponnin passer på hjemme...

LisaFi
28-04-2007, 21:26
I dag har ponni blitt kjørt i banen av Olemann. En av de første gangene med sjekk på, og LITT valpete... :lol:

Her varmes det på indre bane...

http://img259.imageshack.us/img259/6690/rpifartaoe7.jpg

Og her kommer`n rett vei.. Sjekken er bare helt slakk, så han bruker den ikke enda, den bare er der...
Det går ikke akkurat fort med oss enda, men han traver da godt under femti, og det uten å ha gått hurtig-intervaller i det hele tatt, bare masse tung arbeids og styrketrening i vinter..
Men stilig liten tass blir det, med tida!

http://img301.imageshack.us/img301/7307/rpibanaapriltl3.jpg

Sprenger ikke akkurat lydmuren enda, nei, men det kommer seg støtt og stadig. Så nå blir det mer fartstrening framover, og mer tillæring angående utstyr og andre hester.. Wee!
Koseligere hest å drive med tror jeg nesten ikke finnes..