PDA

Se full versjon : Stresset hest

Torhild
04-03-2007, 19:11
Altså, jeg har da en drektig hoppe som ikke har hatt det så bra tidligere i livet. Nå i det siste har hun vært halt, og dermed ekstra giret, siden hun ikke blir ridd og får ut energien slik som hun pleier, men eller ok. Helt til vinterferien for to uker siden. Da nektet hun å skritte inn ut fra luftegårdene, og istedenfor stresset, trippet og travet ved siden av meg. Nervøs og skvetten. Klarte ikke å tolke dette, om det var overskudd av energi, smerter pga foten, ubehag pga føllet el.l. Hadde også en annen teori... Hele den uken var det nemlig hestepasseren til Katie som slapp henne ut om morgenene, siden hun hadde vinterferie. Jeg tok inn, men også da stresset hun, og virket redd også meg.Tenkte om hun kanskje hadde rykket i leietauet til Katie eller noe slikt, mer skal nemlig ikke til før hun blir redd, og da er man inne i ond sirkel med hestepasser som vil roe ned, men samtidig er litt nervøs for stressede hester, og hest som bare stresser mer og mer om hun blir snakket hardt til eller tatt i.

Men gjorde ikke noe ut av dette. Jeg slapp henne selv ut og tok inn søndagen og hele kommende uke, og etter noen dager var igjen hesten avslappet og daffet to meter bak meg. Så jeg tenkte; nå får vi se hvor lenge det varer.... Nå i helgen var jeg nemlig på fjellet, og hestepasseren skulle igjen ha Katie. Fredag slapp jeg ut før jeg reiste, hun tok inn. Lørdag slapp hun ut og inn, hadde da vært passe avslappet. Men i dag tidlig (søndag) ringte hun! Katie var helt gal. Herjet og styrte og løp i ring rundt henne! Men hun klarte nå å få henne ut, men når hun skulle inn var det like gale! Fikk henne inn til slutt... Nå i litt på 6 ringte hun og sa at hun ikke hadde fått møkket skikkelig, for Katie hadde nektet å ta på grime, og snudd seg med baken mot døren...

Hvilke tanker gjør dere som leser her dere opp om situasjonen? Er det jenta som gjør henne redd, eller kan det være andre ting som spiller inn tror dere? Hormoner pga drektigheten? Må legge til at jenta er 17 år og egentlig veldig flink, men blir usikker når hestene gjør sprell etc...

Sol
04-03-2007, 19:25
Her tror jeg at det som det ofte er,mennesket som gjør situasjonen til det den blir ja. Jeg syns du skal spørre hestepasser rett ut om hun føler seg usikker med denne hesten jeg. Si at dette ikke er en enkel hest, og at hun har lov til å føle seg litt ukomfortabel. spør henne også om hun kunne tenke seg å lære din måte å håndtere hesten på, sånn at hun kan klare å få den fra stallen til utegangen uten problemer..
Det er jo lov til å være usikker.. men det beste hadde kanskje vært at man enten innrømmet det og gjorde noe med det, eller at man valgte å ikke håndtere en sånn hest. For hester som er usikre, blir VELDIG usikre når menneskene også er det. Og det er jo tydelig at din metode roer henne ned og får henne til å føle seg trygg..
tipper at alt som skal til er litt veiledning, så bedrer det seg for både hest og passer..

Kurre
04-03-2007, 20:23
Jeg vil tro at jenta kanskje er litt usikker fordi hun VET at hesten kan tulle/stresse/bli redd når den blir leid/håndtert, og da smitter det fort over på hesten. Siden den ble helt rolig igjen når du leide henne selv så tyder det jo på at det ikke har noe med selve hesten eller omgivelsene å gjøre, så lenge de var de samme da du leide henne også.

Trenger ikke skrive noe annet inn jeg nå?

Nikke veldig til Ingvilds innlegg.

Birre
04-03-2007, 20:36
Helt enig i den ja. Ut i fra det du beskriver så kan det kanskje tyde på at det er hestepasser selv som gjør at hesten blir stresset?

Jeg har et eksempel på en helt annen situasjon, men om det samme; å stresse. Jeg har som alle vet en tidligere varmblodstraver. Noe av det første jeg tok tak i var å lære henne til å roe seg ned. Ikke stresse så fælt på tur, det er ingen som skal slås på målstreken lenger, vi kommer oss hjem uansett. Dette hadde jeg fått til veldig bra, og hun hadde roet seg veldig. Helt til jeg fikk fòrrytter to dager i uken. (Hun ble ike lenge grunnet skolegang..)

Hva skjer? På bare en uke har jeg fått en hest som er nullstillt! Hodet i været, jassing, tygging, svetting og tulling og tøysing. Jeg velger å tro at det ikke er meg som er årsaken, jeg har ridde henne på samme måte hele tiden, med vekt på å ikke stresse henne, for det skal ingen ting til å få til det. Så jeg velger derfor å tro at det er min nye fòrryter som har klart dette på kun to ridninger i skogen.

Snakke med hesteasser er kanskje lurt, overvære noen ganger og se hvordan hun gjør tingene? Hun har ikke gitt hesten et par rapp da, og så blir alt bare tull?

Lopke
04-03-2007, 20:59
Uten å dra konklusjoner her.. men er det en mulighet for at det ikke er hestepasser sin skyld?? Har noen opplevd at hester har dager hvor de er litt hysteriske pga drektighet eller halthet??

Jeg sier ikke at det ikke er hennes skyld, men synes bare ikke man skal glemme at det KAN være andre muligheter og??

ellers mange gode råd jeg hadde nok også tatt en prat med stallpasser og overværet hennes omgang med hesten.. på avstand..

Torhild
04-03-2007, 21:33
Jeg har fått forklaringen pr tlf nå i kveld....

En venninne av meg (som jeg diskuterte dette med tidligere i uken) hadde sett når hestepasseren skulle hente Katie, så hun gikk opp i dommerbua hvor hun har god utsikt utover luftegårdene. Kroppsspråken til hestepasseren viste usikkerhet, og hun tok Katie i kort leietau (noe hun vet hun ikke må gjøre) når hun begynte å gå nedover. Katie stresset da som forventet, men istedenfor å slippe ut på tauen og roe ned, hadde hun tatt leietau-enden og dasket etter mulen hennes. Katie hadde da rygget, og nesten gått opp to....

Så da fikk jeg rett i mine mistanker ja... Synd, men da vet jeg iallefall... :mad:

Lopke
04-03-2007, 21:52
:( huff da..