PDA

Se full versjon : Startrekk Gaiter bomløs

stine
03-03-2007, 12:22
Jeg fikk tilbud av forhandler å prøve dressursalen deres imorgen, og se på islandshestsalen (kunne ikke prøve den fordi det var en salgssal.

Hvordan ser denne salen ut? Synes den virker mer som en bomsal enn noen andre jeg har sett. Man trenger heller ikke spesialpad og slikt på denne.

Fyr ut meninger! jeg trenger en sal og er åpen for å prøve det meste, men vil ikke gjøre bomkjøp heller.

Her er link til salen:
http://www.bittmann.no/?Bomfrie_saler:Startrekk_Gaiter

Kurre
03-03-2007, 12:34
*mumlemumle bomløs,trykk på for små flater,skal ikke brukes over lenger tid enn en kort rideøkt,sikkert en god ide sammen med en god bomsal,hvor lang tid før den "gir seg" og "klapper sammen"...mumlemumle*

Silje og Tindra
03-03-2007, 12:36
Kurre: Skal ikke brukes over lengre tid enn en kort rideøkt? Det er forskjell på en ordentlig bomløs-sal og en dyne :-)

VeronicaogFrida
03-03-2007, 12:44
Det er svært delte meninger om bomløse saler. Inntrykket mitt er at det er salmakere og forhandlere som er imot bomløse saler. Selvfølgelig, de mister jo levebrødet sitt om alle går over til bomløs.
Brukere og forhandlere av bomløse saler sier man godt kan bruke det som eneste sal.
Jeg har bomløs- Diddi Special, men hesten min blir ikke hardt brukt hele uka. Fákur liker salen svært godt, og jeg tror det er mye bedre med en bomløs god sal enn en bomsal som ikke passer helt optimalt.
Hadde jeg funnet en bomsal som gjorde det hadde jeg antakelig aldri gått over til bomløs, kun fordi jeg ikke hadde ridd i bomløs før.
Bomløs sal er herlig å ri i, og for min vonde rygg er den helt super:).
Salen min har forresten god kanal, men jeg bruker uansett en pad med kanal i tillegg til salen.

Karen
03-03-2007, 12:56
bomfrie saler er sikkert best for hesten. om den er orntlig god, og kanskje ikke brukes over alt for lang tid, som Nina sier.
jeg har aldri prøvd en bomfri sal, så jeg kan ikke si noe mye om den. har bare hørt at noen er veldig fornøyd, og andre veldig missfornøyd.

denne salen du har link til der, så veldig god ut, det er jeg også litt nøye på jeg. at saler skal ikke bare være god, men skal SE god ut også.
De fleste bomløse saler har sett, er stygge, flate, og lite støtter. det gjør at jeg ikke bryr meg om bomløse saler. har aldri sett på en bomløssal for muligens kjøp.
JEG synes "vanlige" saler er mer enn bra nok både til hest og rytter om den passer!

jeg har også hørt at bomløsesaler ikke skal ries veldig mye i, for det kan gi for mye trykk på steder som ikke tåler det. har også hørt at det ikke er noe gunsti å ri mye lett i den.

stine
03-03-2007, 13:01
Ok, på denne salen er det også en god kanal og forhandler sier den kan brukes som en bomsal.
Jeg aner ikke om jeg vil ha en slik sal, men forhandler bor visst like med meg, så da vil jeg prøve det ut.

Men denne salen koster faktisk 11000kr og jeg tro at det ikke er noe dritt. Har ikke sett mange bomfrie saler til den summen...

stine
03-03-2007, 13:03
karen; samme har jeg også tenkt om bomfrie saler, men synes denne så ut som noe helt annet enn det jeg har sett før.

Silje og Tindra
03-03-2007, 13:14
Jeg rir i BareFoot London. Dette er en sal som i de fleste land er godkjent for blant annet dressurkonkurranser. Jeg har svært liten tro på at den hadde blitt det om den hadde vært skadelig på noen måte (eller de andre bomløse som er godkjente for konkurranser - blant annet isis?). En slik bomløs sal som den, skal jo også tilpasses hesten i form av innlegg og at man hele tiden sørger for at kanalen er der den skal være.

En bomløs sal er veldig mye bedre enn en bomsal som ikke passer hesten.

Karen
03-03-2007, 13:15
karen; samme har jeg også tenkt om bomfrie saler, men synes denne så ut som noe helt annet enn det jeg har sett før.

jepp! denne så jo nesten ut som en "vanlig" sal:D
til den prisen tror jeg ikke dette er "noe dritt";)

Katinka
03-03-2007, 23:29
Jeg har ridd i denne her, og syns den er helt grusom. Stiv som et h*lvete, følte at jeg satt og balanserte oppå toppen av ryggraden på hesten, omtrent.. Veldig rar sal å ri i. Den var skikkelig spiss i setet, på en måte.

Det som virkelig fikk meg til å rynke på nesa over denne salen, var vel da Sofie begynte å miste kneputene til den, iom. at de festes med borrelås. Den må da bli bra slitt med tiden...!? Var ihvertfall ikke så populært å være i Vestby på kurs med èn knepute.. Hihi.

stine
03-03-2007, 23:32
Interessant.....slikt skulle da ikke skje med en sal til den prisen....takk for info.

Katinka
03-03-2007, 23:35
Mener å huske at salkappen på denne salen revna 90% under en galoppøkt.. Ja, det var denne.

stine
03-03-2007, 23:37
OMG, jeg ser bare på de salene for moro skyld, siden jeg fant ut at det var forhandler i bygda som sa hun ville komme...Har mange spørsmål å stille henne ja...hehe

Vet du hvor gammel denne salen du snakker om var?

Katinka
03-03-2007, 23:39
Den ble innkjøpt i fjor vår/sommer. Vet at det har blitt gjort noen få justeringer bla. i setet, men ingen store. Salkappen revnet på høsten, tror jeg.

Silje og Tindra
03-03-2007, 23:51
"Min" BareFoot London har ingen slike problemer, trass i borrelås-kneputer. God og kraftig borrelås der (og veldig justerbare kneputer, pluss for det).

stine
04-03-2007, 00:05
Blir spennende å se i morgen..

Kurre
04-03-2007, 00:06
Ang det å ikke ri lenge i dem...
Til sammenlikning så anbefalte Stian å ikke ha Draupnirs Flexibom sal som annet enn en sal for kortere treningsøkter og konkurranser/visninger da han sa den ble for myk i bommen.

Og jeg har ikke hørt kun salmakere og forhandlere av bomsaler si de ikke bør brukes som eneste sal også equiterapeuter,kiropraktoren jeg brukte til Kurr og forhandlere av BEGGE typer sal.

Såh!

(Sta er jeg også.:cool: )

stine
04-03-2007, 00:08
Forhandleren er alternativtarapaut og massør også, så det blir spennende å se hva hun sier..

Kurre
04-03-2007, 00:09
Antagelig at det er veien,sannheten og livet....
Det sier ihvertfall jeg om noen skal kjøpe hest av meg ;)

stine
04-03-2007, 00:12
Jeg må ha en sal snart, hvor skal jeg begynne??????? Blir gøy å prøve bomløs, har aldri sett en i levende live...

Kristine I.L.H
05-03-2007, 21:59
Jeg har en sånn sal, er veldig fornøyd med den.
Synes den er god å sitte i og kneputene her sitter foreløbig på:p
Den er også praktisk hvis hesten endrer form (legger på seg/slanker seg/mister muskler/får muskler) i.o.m at man kan justere på putene.
Jeg trives iallefall veldig godt med den!

Katinka
05-03-2007, 22:13
Synes den er god å sitte i og kneputene her sitter foreløbig på:p
Haha, salkappen også? :p Ikke verst.

Kristine I.L.H
05-03-2007, 23:30
Ja, hehe!

stine
05-03-2007, 23:32
jeg har prøvd dressursalen idag og den var knallgod!! Gangartssalen fikk jeg bare sitte i....
Men jeg er ikke så skeptisk til borrelåsene lenger, for de var jammen meg sterke.

Kristine I.L.H
05-03-2007, 23:59
Ja, jeg kan ikke klage no på kvaliteten og borrelåsen sitter.
Jeg har ikke prøvd dressursalen, men har gangartssalen da, og den er hvertfall veldig god å ri i den å.

stine
06-03-2007, 00:01
hmm, gir den noe støtte el?

Kristine I.L.H
06-03-2007, 00:37
Tja, ikke så mye knestøtte hvertfall. Men sitter greit oppå der. Vil tro det er mer støtte i dressuren. Hvorfor fikk du ikke prøvd gangartssalen?

stine
06-03-2007, 00:41
Fikk bare prøve dressursalen,men det er jo ikke det jeg skal ha. Dressursalen var en demosal og det var ikke gangartssalen. Hun var jo livredd for den bare jeg så hardt på den jo...fikk til nød sitte på den oppå hesten inne i stallen...hehe

Er det en sal du vi anbefale da?

Kristine I.L.H
06-03-2007, 00:53
Ja, jeg vil anbefale den! Ligger bra på hesten også.
Men har de ingen prøvesal?
Vi fikk ha den en uke eller no på prøve før vi bestemte oss.

stine
06-03-2007, 00:54
Nei hun hadde ikke det....desverre..

Kurre
06-03-2007, 01:17
Litt småond Nina spør:
Var den så skrøpelig at hun var redd den skulle falle fra hverandre? *Fnise fnise*

VeronicaogFrida
06-03-2007, 08:44
Jeg bestilte en slik sal i fjor, men avbestilte den fordi jeg ville ha Diddi. Husker ikke hvor selgeren var fra, men avtalen var at jeg kunne prøve å ri i den før jeg tok endelig beslutning. Høres rart ut at du ikke fikk prøve den synes jeg..

Silje og Tindra
06-03-2007, 09:02
Da hadde jeg kontaktet Hansi (Bomfrisal.no (http://www.bomfrisal.no/)) for å få låne en demosal :-)

Silje og Tindra
06-03-2007, 09:04
Kurre: Vil det si at også nye bomsadler er skrøpelige, når det er slik at saltilpasser knapt nok vil at du skal sitte i den med noe annet enn en tynn stilongs? Uten noe form for fastspenning? ;-)

Sånn.. En liten digresjon om "skrøplige" sadler.

Kurre
06-03-2007, 10:14
Kurre: Vil det si at også nye bomsadler er skrøpelige, når det er slik at saltilpasser knapt nok vil at du skal sitte i den med noe annet enn en tynn stilongs? Uten noe form for fastspenning? ;-)

Sånn.. En liten digresjon om "skrøplige" sadler.

Alltid fått prøve med både klær (:D ) gjordt og bøyler,jeg .
Kanskje det er noe med rumpa di? :p

Silje og Tindra
06-03-2007, 10:17
Hehe, saltilpasser holdt på å daue da jeg kom godt påkledd (-20 må vite) og skulle prøve disse fantastiske (skrøpelige?) idealsalene. Jeg.. jeg måtte da ha noe tynnere? Uten sømmer og slikt? Kanskje? Helst? Stigbøyler? Naaaai. Helst ikke gjordt, men la gå da.

Kanskje noe med rompa mi, eller alternativt noe med idealene - men definitivt ikke noe som bare er en bomløsting. ;-)

stine
06-03-2007, 10:29
Nina, du kan bare være skeptisk så mye du vil du, men ærlig talt så skal du ikke si så mye før du eventuelt har sett/prøvd denne typen...Jeg spurte hu dama om en del ting du er skeptisk til jeg, og fikk det avkreftet. Jeg sier ikke at HUN har rett, hun er jo en selger..Men du kan jo prøve å ha ett mer åpent sinn, hehe....Du som er redd for at salen skal synke sammen, man kan bytte ut de putene under salen lett, og de kommer etterhvert med ullstopping også.

Ja, jeg ble totalt frelst av å sitte i dressursalen, men det er dermed sagt at jeg tør å kjøpe noe sånt for det, salen er jo mer enn det rompa mi behager....

Kurre
06-03-2007, 10:51
mnjaaei...skeptisk.

For all del,funker det så bruk det!
Aldri værre enn det.

Den dagen jeg finner en sånn jeg trives like godt i som bomsalene mine,så kunne jeg gjerne hatt en ved siden av,jeg.

At jeg ikke har likt å sitte i noen av de typene jeg har prøvd har nok mye med MIN kropp å gjøre.
Mye bomsaler jeg ikke ville hatt på hesten min (eller mellom bena mine) også.

stine
06-03-2007, 10:54
Jøss, jeg fikk ingen kjefteskure jo:lol:
Om det funker? jeg vet ikke, jeg er også skeptisk!

VeronicaogFrida
06-03-2007, 18:55
Du kan lese endel om bomløssaler under "forum" og "utstyr" på www.ellenofstad.com

stine
07-03-2007, 20:27
Sånn ser dressursalen ut ihvertfall..

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/P3060612.jpg

Se bort i fra de lite matchende stigebøylereimene da:lol:

Silje og Tindra
07-03-2007, 23:47
Jeg har sett Star Trek Gaiter i aksjon flere ganger og jeg har aldri ant at det var en bomløs. o_O

stine
07-03-2007, 23:49
Nei de ligner ganske mye på "vanlige" saler...de har jo også kanaler under så man slipper spesialpad.

lillings
08-03-2007, 00:07
Den dressursalen likte jeg veldig godt. Finner jeg ikke bomsal som passer hesten min så skal jeg joggu prøve en slik en. Så jo faktisk normal ut!