PDA

Se full versjon : Er det farlig å hjelpe?

Monica S
03-03-2007, 03:42
Nå har det seg sånn at hesten min fikk mugg rett før vinterferien.
Han var og halt, så jeg orket ikke å bruke 600 kroner i transport +200 i fôr på en hest som bare skulle stå i padock.

Hadde dyrlege på han den dagen jeg reiste hjem, da fikk jeg salve til muggen og pulver mot haltinga.
Pulveret skulle jo blandest i maten, så det lagde jeg til sjøl.

Men så var det muggen da, den skulle smørest 2 ganger for dagen.
Det var folk jeg kjente som skulle ha stallen første helgen+ at noen venner av meg ikke skulle hjem før søndagen. Så jeg tenkte at det skulle vere greit å få noen til å smøre beina hans, men der tok jeg feil.
Måtte spørre 5 personer (som "ikke hadde tid").Av en av de som skulle ha stallen fikk jeg beskjed om å spørre den andre.
Jeg gjorde da det og måtte nesten tvinge hun til å gidde.

I uken gikk det heldigvis bra, da hun som hadde stallen da faktisk greier å hjelpe folk.

Men så kom altså helgen igjen.
Har spurt begge de som skal ha stallen, men med den ene fikk jeg beskjed om å spørr den andre.
Og den andre har ikke svart..

Hva er galt med folk?
Er det så vanskelig å hjelpe?

Det var like før jeg måtte bruke 2 helger å på sitte på ett internat alene for å smøre beina til hesten min 2 ganger for dagen.. Fordi ingen gadd å hjelpe..

En rotete sutretråd, men blir så irritert.

Bente & Etanec
03-03-2007, 03:44
Er nok ofte sånn at folk ikke gidder hjelpe. Dessverre.

Nina & Flight
03-03-2007, 05:13
Ja det er nok det.. Late alle sammen... Tenker ikke på andre gjør de heller ikke.... Tenker bare på seg selv og hva som er best for seg selv og deres hester..
.. Heldigvis er ikke vi alle sånn ;)

Vilde
03-03-2007, 17:58
Heldigvis har vi det ikke sånn på stallen min. Vi er jo bare 6 og da så det er ikke så store stallen, men hvis man trenger hjelp til noe er det bare å spørre.

Et frslag som kan hjelpe på lang sikt er å hjelpe alle andre så mye at dersom du spør dem om hjelp kan de ikke annet enn å hjelpe :-)

MariaR
03-03-2007, 18:04
Kjenner til det der ja! "Nei, jeg har ikke tid, kan du spørre noen andre?" :klemme:

Monica S
03-03-2007, 20:07
Blir bare så sint jeg, dem kan vel ikke forvente at jeg skal sitte der oppe helt alene for å bruke 2 minutter i stallen 2 ganger om dagen?
Men men.. Er vel ikke noe å gjøre med dem..

Anita&Svarten
03-03-2007, 20:13
Jo, det kan de. Din hest, ditt ansvar.

Men ellers er jeg enig med deg, de kunne godt ha hjulpet deg ut med det. Tar ikke så lang tid å smøre bena på hesten.

Monica S
03-03-2007, 20:15
ja det er jo sant det..
Men jeg tror det er dem som har foringer i feriene som har ansvar for medisiner. Men jeg kan vel kansje ikke kalle det medisin..

IngvildK
03-03-2007, 20:36
Kjipe greier. Jeg kan forstå at de ikke "gidder", siden det tross alt er din hest, men en så liten tjeneste kan man vel gjøre en venn, når man er i stallen uansett :)

Stalin
04-03-2007, 01:06
Nå vet ikke jeg hvor snill og medgjørlig hesten din er, men om noen hadde spurt meg om jeg kunne smøre beina på en hest jeg ikke kjenner hadde jeg nok sagt nei! En hest med vondt i bein har en tendens til å vise det, og det er ikke gøy å få en lusing av andres hester! At du ikke "orker" å ta hesten med hjem fordi den ikke kan bli ridd på, syns jeg er ganske umodent. Jeg hadde heller tatt med hesten hjem om den var syk! Og om den har så mye mugg at den er halt, så er det greit å ha det under oppsyn. Så jeg syns ikke du har noen grunn til å sutre - ta heller ansvar for hesten din selv neste gang!

Ellers er jeg enig at folk generelt er dårlige til å yte noe for andre. Meg selv også meg selv.... Men det kan som sagt ligge andre årsaker bak det. Selv er jeg pisseredd for store hester, og hadde ALDRI tatt på meg ansvaret med å stelle en annens hest om den var syk og jeg ikke følte meg hundre prosent trygg på den - og eieren i tillegg ikke gadd å dra på hesten siden den ikke kunne ries på - ja da kan det bare være. Selvfølgelig hjelper man til om det er noe som gjelder, men i ditt tilfelle ville jeg nok også sagt nei.

Monica S
04-03-2007, 01:22
De som har stallen kjenner hesten min, kansje ikke veldig godt. Men siden vi har foring hver 5. uke så kjenner en alle hestene på stallen en god del etter hvert.
Han er heller ikke vanskelig å håndtere. Står som en engel.
Er ikke pga muggen han er/var halt. + At han ikke var noe mye halt, men litt.
Noe som ikke gikk utover humøret hans, like blid som vanlig.
Det er heller ikke så mye mugg at han blir sur/sint pga det.

Jeg tok han ikke med hjem pga at jeg ikke har penger til det.
Jeg skulle egentlig ha med hesten hjem, for vi skulle på kurs(som jeg hadde såvidt råd til).
Men så ble den halt, jeg droppet da kurset og ringte vet. Og vips, så hadde jeg ikke penger til å ta hesten med hjem.
Og uansett så vil eg helst ikke ha en halt hest på henger.

Hesten er bare 145 så den er ikke stor heller:)
Ikke har de noen dårlige minner med han heller.

Så jeg ser ikke helt problemet, jeg hadde gjerne gjort det for dem.

Monica S
04-03-2007, 01:25
Jeg bor i tillegg 1 time fra stallen. Så blir litt vanskelig og dyrt for meg å reise opp dit å gjøre det sjøl.

Gulponnis
04-03-2007, 01:27
Æsj og fysj. Bare vent til de trenger hjelp en gang! Da er det plutselig en selvfølge å hjelpe andre, men de hjelper aldri noen med noe selv.

ChristineR
18-03-2007, 01:15
Syntes du har veldig mange unnskyldninger for å ikke gjøre ditt eget ansvar.
Hadde hesten min vært syk, hadde jeg ikke dratt fra den. Jeg satt over en uke på internat i Ål aleine, og passe min og to andre hester fordi min hest var dårlig.selvfølgelig skulle de ha vært mer imøtekommende, kanskje de kunne servert en løgn til deg isteden? syntes det er bedre at de sier de ikke gidder, så hjelper man ikke de når de trenger hjelp. Så enkelt kan det gjøres. Dette er Heste-Norge. So get over it. Her må man passe på seg selv, og sitt.

Ærlighet varer lengst!

KatrineB
18-03-2007, 11:07
Forstår deg veldig godt. Stallen hesten min var på i fjor, hadde 22 hester/eiere. Jeg pleide ofte å ta 6 hester i helgene for folk som reiste hjem, noe som var veldig slitsomt. Men jeg tenkte at da var jeg "sikret" de gangene jeg selv skulle hjem. Men neida, hver gang jeg skulle hjem, spurte jeg 15 stk av dem, ingen hadde tid.. Det endte med at jeg måtte BETALE dem hver gang jeg reiste hjem. Bare for de skulle møkke. Jeg låner ikke ut hesten min, hvertfall ikke hvis jeg ikke er til stede. Men jeg passa 50% av hestene i den stallen det gjennomk året, mange uten å ri.. Men no way, ikke få noe hjelp tilbake der i gården.

Hanniball
18-03-2007, 12:29
Er du flink til å hjelpe dem,om DE trenger hjelp da?Om du har sakt nei til de,forstår jeg jo godt at de sier nei til deg..
På stallen her hjelper alle alle,og det er utrolig deilig!!

Henriette444
18-03-2007, 12:32
Ærlig talt, hesten har mugg, den er ikke dødssyk akkurat!
Kjipe greier at ingen gidder å hjelpe litt, i alle fall når de er i stallen likavel...