PDA

Se full versjon : Sur stråle

Ingus
02-03-2007, 21:28
Hva gjør du for å bekjempe sur stråle? Har hørt om tre måter, og det er blåstensalve (som ikke blir solgt lenger, men noen har jo ett lite lager;) ), blåspray og eple cider eddik. Er det andre måter å bekjempe det på? Hvilken metode er best?

Sara&Korak
02-03-2007, 21:57
1 del klor og 10 deler vann. Ha i sprayflaske, spray hver gang du tar hovene eller oftere.

Linda
07-03-2007, 13:29
Optima ph spray bruker vi.

Hilde
07-03-2007, 13:45
I tillegg bør strålen ha bakkekontakt, slik den er ment å ha. Da holder den seg i rimelig god trim selv.

Stonesland
07-03-2007, 17:33
Den forrige hesten min hadde sur stråle når vi kjøpte han. Hovslageren "rensket opp" i det, og jeg skylte det med lunka vann og pakket blåstenssalve ned i "hullet" i noen dager, så var det så godt som leget;)
Men, blir det ikke solgt blåstenssalve lenger altså?

Harneshaug
07-03-2007, 17:48
Jeg liker Keratex produktene på www.happyhorse.no
De VIRKER i alle fall om man først har fått svineriet. De har i tillegg en hoof-gel man kan bruke forebyggende etter strålen er blitt frisk. Den smører man på hele hoven, sålen og strålen.
Holder hoven i kjempeform i disse myrtider.

lillings
07-03-2007, 18:04
Bruker blåstensalve hvis det ser ut som hun begynner å få sur stråle. Finker fint og det gar tilbake igjen veldig fort :)

Ullsokken
09-03-2007, 22:25
Optima ph spray bruker vi.

Samme her.

Ingvild
09-03-2007, 22:34
Fra Norsk Hovslagersenter sine heimesider:

SUR STRÅLE/KRÅKE
Strålen/kråka stinker og ser ut som om den er i ferd med å råtne eller gå i oppløsning. Dersom ikke forråtnelsen stanses, kan vevet under strålen/kråka bli ødelagt. Går det først så langt, må det gjerne et kirurgisk inngrep til for å helbrede hoven. Sur stråle fører ofte til at hesten blir halt.Gjør hoven/strålen helt ren, og smør den inn med Thrush Stop. Gjenta behandlingen daglig til du ser at strålen er frisk og stanken forsvinner. Dette tar vanligvis ca. 14 dager. For å unngå tilbakefall, bruker vi SAV-A-HOOF SPRAY forebyggende. Behandlingen skjer 1 gang i uken på rengjorte og tørre hover. Sprayen påføres hele hoven; strålen, sålen, hovkapselen og kronranda. SAV-A-HOOF SPRAY beskytter mot nye bakterieangrep. Søk profesjonell hjelp dersom du er i tvil.

FOR Å FÅ KJØPT DISSE PRODUKTENE KONTAKT DIN HOVSLAGER!!
ELLER RING 69 94 99 31 FOR Å FINNE DIN NÆRMESTE FORHANDLER

Wilisia
09-03-2007, 23:22
Ei i stallen bruker tjære. Vet ikke om det hjelper. Men hele stallen stinker i alle fall og jeg har fått tjære på de fine joggeskoa mine! ARG xD

Ingus
13-03-2007, 14:44
I tillegg bør strålen ha bakkekontakt, slik den er ment å ha. Da holder den seg i rimelig god trim selv.

Du snakker kansje om barfot hest nå? Ponnien er skodd, og sur stråle er noe dritt!!:mad:

Ingus
13-03-2007, 15:16
De selger visst blåstenssalve på Løwenborg... :S

Hvor kjøper man Optima PH og Trush Stop da?

Aina
15-03-2007, 11:42
Blåspray funka her :)

Golden Vix
10-04-2007, 20:10
Hvordan ser en sur stråle ut?

Linda
11-04-2007, 12:31
Samme her.

Hvor ofte bruker du optima?

Wilisia
20-07-2007, 22:06
Jeg bruker noe sånn i en liten blå flaske ment til sur stråle. Håper det funker..

Gudhild
20-07-2007, 22:59
Du snakker kansje om barfot hest nå? Ponnien er skodd, og sur stråle er noe dritt!!:mad:

Hvorfor skal ikke hester med sko ha bakkekontakt med strålen?:)

Sverger selv til Keratex,men den må blandes ut med vann ved bruk på strålen.
Brukte før eplecierblanding,men dette hjalp lite.Å det er ikke sunt for resten av hoven å stå i denne blandingen i en time.

Lille-Bille
21-07-2007, 00:23
Bland jodosan og vann til rensing av sår. Deretter tar du 10 deler av dette og blander med 1 del rødsprit. Fukt en bomullsdott med dette og stapp den inn i strålegropa. La den sitte en dag eller to. Vask deretter jevnlig med denne blandinga. Frisk som en fisk etter noen få dager.:)
Sur stråle trenger ikke nødvendigvis å SYNES, men det lukter veldig surt/råttent. Man vet også at strålen er sur dersom man får hovkroken dypt inn i strålegropa. Det går nemlig ikke an på en frisk stråle.

tone_e
26-07-2007, 22:24
Jeg gikk på apoteket og spurte om å få kjøpt blåsten i pulverform (kobbersulfat tror jeg det er). De hadde en boks som hadde gått ut på dato som jeg var så heldig å få kjøpe. Man kan blande det ut eller strø det på tørt. Men dette er sterke saker, så vær forsiktig. Men funker jo mye bedre enn de utblanda greiene man får kjøpt på tube....

Denne brukte jeg som forebyggende:
http://www.tofhesteutstyr.no/product_info.php?cPath=120_125&products_id=85

Ingus
27-07-2007, 23:19
Hvorfor skal ikke hester med sko ha bakkekontakt med strålen?:)

Jeg mener ikke at hester med sko ikke skal ha det, men som regel har de ikke det... Men jeg skjønner ikke hvordan det skal funke? Da må det jo skjæres ned veldig mye av hoven slik at strålen på en måte stikker ut? Vanligvis løfter jo skoen strålen og hoven opp og vekk fra bakken....?

Gudhild
29-07-2007, 21:53
Jeg mener ikke at hester med sko ikke skal ha det, men som regel har de ikke det... Men jeg skjønner ikke hvordan det skal funke? Da må det jo skjæres ned veldig mye av hoven slik at strålen på en måte stikker ut? Vanligvis løfter jo skoen strålen og hoven opp og vekk fra bakken....?

Akay..Pleier å prøve å ha bakkekontakt med strålen,selv om hesten er skodd på grunn av blodsirkulasjonen.Men er visst ikke så mange som gjør det har jeg skjønt..

Annette
29-07-2007, 22:14
En ponni her hadde så sur stråle at det kom sånn væske ut av den, og hovslageren hadde aldri sitt noe så gale før, og de brukte tjære, og nå er strålen helt fin igjen etter en mnd..

Gulikuli
10-08-2007, 15:58
blåstein salve;)

Filizity
10-08-2007, 16:17
blåstein eller sinksalve her også:)

Hanna
10-08-2007, 23:16
bruker klor+vann blanding, men vet ikke om det hjelper ennå :D

Lovise_Felex
11-08-2007, 21:04
jeg fikk hvite av smeden jeg brukte at jeg skulle smøje strålen med hov fett :S!er det forresten bilder av ille slag sur stråle?

KatrineB
12-08-2007, 22:01
Salt vann. Enten i bøtte, eller på flaske, eller vasse i sjøen. 2-3 ganger per dag.

anexiel
06-10-2007, 16:54
*drar denne opp igjenn*

Tyra går uten sko, har gjort det i 4mnd ca. Funker fint, men i går oppdaga jeg att framhovene hennes lukta noe helt forr jævlig. Ikke sårbeint eller noe. Er det strålen som er blitt sur? Den er ikke mykna noe spesielt, men store deler av september har vært heller fuktig, selv om att luftegården hennes er av de få som ikke gjørmer.
Hvis det er sur stråle, hva er det jeg skal bruke? Alle sier jo noe forskjellig, vil gjerne ha ett høvelig svar fra noen av "dere gammle" ;)
Hun har aldri hatt det før, ikke noen av de hestene jeg har hatt før har hatt sånn lukt heller, så jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre.

Modicata
06-10-2007, 17:30
*drar denne opp igjenn*

Tyra går uten sko, har gjort det i 4mnd ca. Funker fint, men i går oppdaga jeg att framhovene hennes lukta noe helt forr jævlig. Ikke sårbeint eller noe. Er det strålen som er blitt sur? Den er ikke mykna noe spesielt, men store deler av september har vært heller fuktig, selv om att luftegården hennes er av de få som ikke gjørmer.
Hvis det er sur stråle, hva er det jeg skal bruke? Alle sier jo noe forskjellig, vil gjerne ha ett høvelig svar fra noen av "dere gammle" ;)
Hun har aldri hatt det før, ikke noen av de hestene jeg har hatt før har hatt sånn lukt heller, så jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre.

Det er nok sur stråle. Etter anbefaling av René Bratland i Bergen(barfotrøkter), så ville jeg brukt Optima PH-spray. Den fremmer gode bakterier, og gjør miljøet ulevelig for dårlige bakterier. :) Funker kjempebra på sår også, i følge ham. Han bruker Optima til nesten alt.. :)

(sur stråle er forresten stort sett forårsaka av soppbakterier(som trives der det er fuktig), evt andre bakterier, derfor er det viktig at strålen får nok luft(holder seg tørr), og å åpne opp i hoven, dette regner jeg med du gjør iom hesten er barfot)

Levinja
06-10-2007, 18:06
*drar denne opp igjenn*

Det er helt sikkert sur stråle, har hatt problemer i høst på noen av hestene her også. Jeg bruker hovtjære som jeg smører i strålefuren. Det fungerer helt fint og problemet forsvinner raskt.

anexiel
06-10-2007, 20:58
vi har hatt regn konstant i minst 1 mnd, ser ikke ut til å slutte. hesten er ikke barfot- bare skoløs etter å hatt fri en hel sommer pga skade.. Hvor selger de den optima sprayen? Hun får vintersko på neste gang hovslager er her, om ca 14dager...

Modicata
07-10-2007, 09:17
vi har hatt regn konstant i minst 1 mnd, ser ikke ut til å slutte. hesten er ikke barfot- bare skoløs etter å hatt fri en hel sommer pga skade.. Hvor selger de den optima sprayen? Hun får vintersko på neste gang hovslager er her, om ca 14dager...

Dessverre, så vet jeg ikke det. Jeg vet de har det på gårdsbutikken på Sogn Jord- og Hagebruksskule i Aurland, du kan jo se om du finer nr dit, de burde iallefall ha nummeret til Pascal(hun som utviklet det), eller kanskje de vet hvor det blir solgt. Pascal vet det helt sikkert. Eller du kan spørre etter Hannah Wood, tidligere hestelæreren min, hun har også barfothest og vet det kanskje. Men først og fremst Pascal da.

Evt kanskje skolen kan sende i posten!

anexiel
07-10-2007, 12:15
hm ok. Hva kan jeg bruke intill jeg evt får den da? :)
Har som sagt aldri hatt hest med sur stråle før..

Modicata
07-10-2007, 12:37
hm ok. Hva kan jeg bruke intill jeg evt får den da? :)
Har som sagt aldri hatt hest med sur stråle før..

Vel, krystallfiolett funker nokså greit, tjære og slikt ville jeg ikke brukt, da det dreper stort sett alle bakterier, også de gode. Krystallfiolett skal vel finnes i de fleste hesteutstyrsbutikker, såvidt jeg vet. Og også prøv å hold det tørt der hesten skal gå, eller å ha hesten på tørre steder, vet det er vanskelig, vi har problemet her også innimellom, med mye vann på jordene.

Modicata
07-10-2007, 12:41
Og ville kanskje vurdert å ha henne barfot en tid, da hoven blir åpnet mer opp og det kommer mer luft til ved slik beskjæring. Skoing fører ofte til bedre vekstvilkår for slike soppsporer og bakterier som forårsaker sur stråle, da hoven blir 'dypere' og ofte litt trangere, og det lett fester seg skitt inne i hoven. Men da selvfølgelig med en kyndig barfotrøkter som kan trimme, eller evt en hovslager som har litt kjennskap til Naturlig Hovrøkt-metoden. :)

Silje og Tindra
07-10-2007, 12:43
Må man ha resept for å kjøpe krystallfiolett på apoteket? (Gjorde et kjapt googlesøk og det indikerte noe sånt)

Modicata
07-10-2007, 12:49
Må man ha resept for å kjøpe krystallfiolett på apoteket? (Gjorde et kjapt googlesøk og det indikerte noe sånt)

Jeg vet ikke, men trodde ikke det? Er det bare der man får kjøpt det? :P Jeg har ikke så mye peiling på krystallfiolett, vi har liksom bare alltid hatt det i stallene jeg har vært i. Eller så har vi brukt Optima. Optima er muuuligens mulig å få tak i gjennom Felleskjøpet, evt Helios(kanskje?) da det er et økologisk produkt, eller blir iallefall brukt i økologisk melkeproduksjon.

Silje og Tindra
07-10-2007, 13:02
Hmm.. På en annen side stod det reseptfritt.

Linda
07-10-2007, 13:12
Krystallfiolett får man kjøpt reseptfritt. Hvis dere tenker på sånn rennende? Hvertfall det vi har kjøpt.

anexiel
07-10-2007, 19:35
Krystallfiolett? Skal jeg bare gå å spørre etter krystallfiolett? "hei, har dere krystalfiolett?" *føler seg som en komplett idiot*
Tyra skal skjæres om ca 1-2 uker, har pleid å komme sny etter typens bursdag som er om 14 dager, er derofr jeg vurderer å sette på vinterskoene da, men skal prate med hovslagern når han kommer om sko/ikke sko..

Linda
07-10-2007, 21:58
[QUOTE=anexiel;567160]Skal jeg bare gå å spørre etter krystallfiolett? "hei, har dere krystalfiolett?"[QUOTE]

Ja :)

anexiel
07-10-2007, 22:09
[QUOTE=anexiel;567160]Skal jeg bare gå å spørre etter krystallfiolett? "hei, har dere krystalfiolett?"[QUOTE]

Ja :)

høh. skal prøve. Men hva er krystallfiolett?

Linda
07-10-2007, 22:12
høh. skal prøve. Men hva er krystallfiolett?

Det er noe som blir brukt på såre barnerumper :) ;)

Silje og Tindra
07-10-2007, 22:15
Ikke for å kapre tråden helt, men hvordan bruker man krystallfioletten? Smøres/strøs/hva nå enn direkte på stråle og hov, og så setter man bare ned hoven igjen? I flis? På stallgang? Eller må man bandasjere og greier?

Tropi Hera
07-10-2007, 23:02
Blåsten salve fåes enda kjøpt på Apotek, eller di kan være behjelpelig med å få tak i det..

Linda
08-10-2007, 09:20
Ikke for å kapre tråden helt, men hvordan bruker man krystallfioletten? Smøres/strøs/hva nå enn direkte på stråle og hov, og så setter man bare ned hoven igjen? I flis? På stallgang? Eller må man bandasjere og greier?

Den krystallfioletten jeg har brukt er rennende(man får vel i pulverform også), så jeg bruker en pipette og drypper på der det trengs. Veit hva pipette er? Hvis det er noen som ikke veit er det sånn man trykker på så kommer det dråper ut ;) Man heller altså krystallfiolett over i denne pipetteflasken. Pass på å ikke søl da, for krystallfiolett kan være vanskelig å få vekk.
Jeg sprayer på optima etter jeg har hatt på den, så jeg "børster" det inn med kosten som sitter på hovskrapen. Så setter jeg bare beinet ned.

anexiel
08-10-2007, 11:07
Hva er forskjellen på blåstensalve og krystallfiolett?
Hva er krystallfiolett laget av? Fiolette krystaller?:lol:

millaT
09-10-2007, 00:44
Billigste alternativet ditt er den blandingen med klor (en del klor, ni deler vann) som ei skrev helt i begynnelsen her. Det funket på min hest. Faktisk veeeeldig bra. Og er et ok alternativ før du får tak i Optima (hudspray), som jeg også anbefaler etter å ha bare hørt masse positivt og radikal forandring i strålens helse til de forskjellige hestene som har fått den en gang hver dag. Den er heller ikke så dyr som keratex ( hvilket ryktet sier er det beste du kan få tak i, kanskje i hele verden, om jeg ikke har misforstått hun som fortalte meg det.) (barfotrøkter som til vanlig brukte optima.)

Tilleggsinfo om klorvannet: Etter samtale med Rene Bratland (dyktig hovslager og barfottrimmer i Bergen) så har jeg egentlig skjønt at klor ikke burde brukes, i hvert fall over tid, da man ikke vet hva det gjør med hoven. Det er da i forbindelse med strålen. Og ikke i forhold til evt seperasjoner i hovveggen.
Men som jeg sier over her, det er det billigste alternativet inntil evt optima er i dine hender.
Tjære ville ikke jeg brukt. Høres bare ikke naturlig ut, og veldig komplisert og klissete. Fikk det med hesten min når jeg kjøpte henne, men har aldri brukt den, og den ligger nok på en eller annen søppelplass.

Disse blåsteinsalvene og lignende funker også, men er ganske dyrt, og er mere spesialisert til når hesten faktisk har fått sur stråle. Optima er super som vedlikeholdspray, som en daglig del av hovstellet. Da står du i bedre odds for å ikke få noe særlig sur stråle igjen.

Mitt første innlegg her inne.. liten celebration må jeg jo ta, hurra hurra. Så håper jeg det blir bra leselig og forståelig. Jeg rett og slett suger egentlig til å forklare meg godt, så bær over med meg;-)
ha en super uke, og lykke til med sure stråler....

Wilisia
09-10-2007, 01:13
Har nå brukt Absorbine Hooflex, men tror jeg må bruke noe til også nå. Så tror jeg går over til kobbersulfat snart..

MeretheHa
30-10-2007, 20:51
Det er ikke bestandig at sur stråle vises. Sopp dannes ofte under det øverste laget, så det må skjæres i for å bli funnet... Det lukter ikke parfyme akkurat, det lukter lik... det vet jeg siden jeg er død! :lol:

Snøros
05-11-2007, 13:32
Hva er, og hvor får jeg kjøpt optima? Gubben hadde hovslager i går, og han sa at han hadde fått surestråler, og at det ikke burde blir no verre. Og krystallfiolett?? Hva er det? Står sikkert en plass i tråden, men om noen har en kjapp def på det, blir jeg veeldig glad:)

Harneshaug
05-11-2007, 13:46
Har du alvorlig grad av sure stråler hadde jeg kjøpt fra www.happyhorse.no den som heter Frog desinfectant. Hjelper fort og effektivt og så hadde jeg gått over på Optima for å vedlikeholde etterpå.
Optima får du kjøpt fra forhandler eller hos FK. Bare søk på nettet men tror det heter www.optima.no
Det het det ikke :lol: Google så finner du...

Snøros
05-11-2007, 13:54
ok:) Skal se på det:) Leste også i tråden at klor og vann kunne hjelpe. Spurte hovslageren min nå og dette var svaret: Klor kan gi permanent skade på hoven, avlivning som resultat. Jeg veit at hovslageren min er flink, og jeg stoler på han. Så klor er uaktuelt her vertfall!;)

Harneshaug
05-11-2007, 13:58
Oi, hvilke skader da? Vet det er mange som bruker det selv om jeg ikke har prøvd selv. Jeg orker ikke alle disse remediene som skal blandes og sprayes x-antal ganger for dag. Jeg har 6 hester og er det noe kjøper jeg heller et produkt laget for hov som jeg VET virker.
Jeg er utrolig got fornøyd med Keratex sine produkter fra Happyhorse, de er sterke ja, men man trenger bare bruke de en liten stund da de virker fort og effektivt.
Optima derimot er 100% naturlig, men det er mer i forebyggende øyemed, ikke for å fjerne sur stråle. Når du er kvitt problemet er den veldig fin å bruke forebyggende og for å opprettholde en motstandsdyktig og sunn hov :)

Snøros
05-11-2007, 14:06
Skal se på de produktene du nevner ja:) Han sa også at han hadde gode produkter, som jeg kunne få om det ikke forbedret seg. Hvilke skader nevnte han ikke. Jeg sendte han en sms angående dette, og fikk bare ett svar på sms tilbake, men skal høre med han neste gang han kommer utover, for å få ett litt mer utdypet svar. Han sa at det var mange som har fått denne oppskriften men klor og vann, så han spurte på hovslager senteret, og da fikk han svar om at det var umulig å vite hvilke hester som tålte det, og hvilke som tålte det i mengder. Veit desverre ikke mer om dette jeg heller, men er inntressant å få vite mer om det:)

DID
03-11-2008, 19:31
Hei :) alle overnevnte finnes på Øvrevoll Hestesport ved galoppbanen.

Missgadget
04-11-2008, 08:42
Optima Ph fåes også kjøpt på TOFs hesteutstyr. Angående blåsteins salve(flaske - flytende) så fikk eg kjøpt dette i sommer på min lokale travbane (i mitt tilfelle: Forus) Der solgte de også Save A Hoof Gel og diverse andre slike produkter.

EliFi
04-11-2008, 09:05
Leser for tiden en dansk bok av Verner Kristoffersen som heter "hovpleje". Har akkurat lest om sur stråle i den, så jeg kan jo sitere hva han skriver om behandling av sur stråle: (Jeg har oversatt fra dansk til norsk)

"Hvis hesten likevel, på tross av alle forebyggende tiltak får sur stråle, er det beste å bruke Thrust Buster, Idoform eller blåstenpulver/pasta.

Rens strålen og strålekløften med bomull, bruk ikke vann, da det vil fortynne de midlene man bruker. Hell den flytende væske eller pulveret ned i strålekløften og ut over strålen. Press deretter et stykke bomull opp i strålekløften, men sørg for at bomullen blir presset helt i bunnen av strålekløften, så det ikke dannes en lommei bunnen av kløften.

Det er viktig at det ikke brukes et spist eller skarpt instrument til å presse bomullen ned i strålekløften, fordi det gir risiko for å skade lærhuden i strålekløften ytterligere. Alle midlene er giftige, så pass på."

I tillegg så skriver han at man for å forebygge sur stråle bør unngå å bruke hovkrok i strålekløften for å unngå å skade det tynne horn(?)laget. I tillegg kan man en gang i uken på en helt rengjort stråle smøre på tjære, men ikke oftere for da kan strålen tørke ut.

Åh, det sto så mye her, siterer det siste også:

"Hester som går ute (på fold - fold er det beite?!) eller ris på grusbane, har sjeldent problemer, da underlaget i disse tilfellene renser hovene. En sur ridehusbunn kan skape problemer, spesielt hvis hestene står natten over med urensede høver etter å ha gått i ridehus. En god stallhygiene er også viktig. Hesten skal hverken stå for tørt eller vått.

Det er ikke umulig at sur stråle smitter fra hest til hest. Man kan forestille seg at en sur ridehusbunn kan være smittebærer. "

jen86
04-11-2008, 09:14
OT: Dette høres jo ganske greit ut, EliFi, men ellers vil jeg råde til å ikke svelge den boka helt rått...
Har snakket litt med Torkil om den, da han fortsatt anbefaler den for hovslagere. Vi var mange på kurset mitt i hvert fall, som var valdig skeptiske til en del ting... For så vidt er det jo ok at utdannede folk leser den, for de har en viss forkunnskap og skepsis.
Boken er jo likevel skrevet av en hovslager til hesteeierne, og med det i tankene vil ikke JEG anbefale den, i hvert fall.

Den kan jo være grei å ha lest, selvsagt. Bare bevar den sunne skepsisen!!!

EliFi
04-11-2008, 09:20
OT: Dette høres jo ganske greit ut, EliFi, men ellers vil jeg råde til å ikke svelge den boka helt rått...
Har snakket litt med Torkil om den, da han fortsatt anbefaler den for hovslagere. Vi var mange på kurset mitt i hvert fall, som var valdig skeptiske til en del ting... For så vidt er det jo ok at utdannede folk leser den, for de har en viss forkunnskap og skepsis.
Boken er jo likevel skrevet av en hovslager til hesteeierne, og med det i tankene vil ikke JEG anbefale den, i hvert fall.

Den kan jo være grei å ha lest, selvsagt. Bare bevar den sunne skepsisen!!!

Ja, har allerede merket meg en del, men jeg har jo i utgangspunktet null peiling, så jeg skal lese med skepsisbrillene på ja. Har du boka? Se side 42, "normal, sund hov" står det, og en hov er avbildet. Synes den hoven ser veldig lang ut jeg?!

Men den er veldig fin til å lære lit om hovens anatomi synes jeg, for akkurat det kan vel ikke være galt?! Hovens oppbygning er som den alltid har vært vel?!

KristinL
09-11-2008, 19:46
Det vi kaller sur stråle kan komme av mange forskjellige årsaker. Jeg har nå i forbindelse med min utdannelse skrevet et dokument om det jeg har valgt å kalle infeksjoner i hoven. Disse infeksjonene kan komme av gjærsopper, sopp og bakterier. Det er den bakterielle infeksjonen som vi kaller sur stråle. Dessverre er disse infeksjonene i hoven ofte et sammensatt problem. Derfor er det ikke alltid at de forskjellige midlene vi får anbefalt virker. Noen av de kan også gjøre vondt verre alt ettersom hva det er vi tror vi behandler.

Infeksjoner i hoven må tas på alvor. Blandt barfothester kan en slik infeksjon være grunnen til at ikke alt fungere som det skal. Og det er ikke alltid at det visuelt er så lett å se problemt før det har gått for langt.

Dessverre er det ikke forsket mye på dette området så det meste av informasjon som finnes er basert på erfaringer og utprøvinger blandt trimmere, hovlagere, hesteeiere og andre hestefagfolk.

Et ganske nytt produkt på markedet, som er testet ut av mange barfotfolk, er Oxine. Det fåes kjøpt gjennom http://www.nesgaarden.no/shop.asp?p=41489860 Dessverre er det ikke anbefalt å bruke på skohester da væsken reagerer med det skoen er laget av. Dette midlet sies å være meget effektivt.

Carolineogtommie
09-11-2008, 19:52
jeg kjøpte i hestebutikken, det funkerte veldig veldig brra :)