PDA

Se full versjon : skjevskodd! og barfot

absinthe
02-03-2007, 21:24
Merket i dag at walkover har blitt skodd skjevt!
spesielt på høyre bakfoten.. der gikk han helt fin og rett ned på den ene sida, mens på den andre fløt hoven på en måte utvoer!!
Hele hoven så deformert ut :/ han ble skodd for bare noen dager siden og.. men kan nok ha blitt skjevskodd forrige gang og?
nå kommer en annen hovslager og skal rette opp på mandag, heldigvis... men kan det ha gjort veldig mye skade? kan dette være grunnen til at han går rart med bakbeinet!?
samtidig, nå er fantasy blitt barfothest :D hehe... hun har gode og sterke høver, og virker enda ikke noe øm... hvordan bør jeg begynne for at høvene skal bygge seg opp best, og ikke overgangen skal bli for brå?

Sara&Korak
02-03-2007, 21:34
Lykke til med Walkover.
Så kult at du har fått barfothest! Det var morro! :D
Du kan jo evt. skaffe deg 4 boots om fantasy blir sårbeint.
Anbefaler da, swiss boots : www.naturhov.dk
Har anbefalt det sikkert tusen ganger til andre og, men de kjøper kun easyboots eller boa-boots :lol:

Anita&Svarten
02-03-2007, 22:33
Jeg bare red som vanlig jeg :lol: Men jeg så ikke noe til den overgangsperioden på noen av de (har avskodd tre hester til barfot, den ene hadde gått med sko i ca 20 år), så har ikke noe erfaring derfra egentlig. Boots er jo en løsning da.. Men jeg hadde ikke kjøpt sånn med en gang. Hadde ventet og sett om du får behov for de. Rosalita har jo alltid gått uten sko..

Sara&Korak
02-03-2007, 22:57
OT: Anita: Har du barfothester? Om du har, det visste jeg ikke ;)

KatrineB
03-03-2007, 01:17
Jeg har en film på rommet mitt du kan låne. Kan ta den med på mandag? Viser hvordan du går fra skodd til barfot (Dan Guerrera værker "døde" hestebein, men,men:p ).
Woho, 4 barfothester på stallen, ikke verst:D

Anita&Svarten
03-03-2007, 01:38
OT: Anita: Har du barfothester? Om du har, det visste jeg ikke ;)

Joda, har det.. ;) Har hatt barfothest siden vi plukket av skoa på Scarlet som et prøveprosjekt, og først da fikk hun hva man kan kalle høver igjen. Sleit fælt med de etter ei fæl skamskoing rett før jeg kjøpte henne. Og så forble hun barfot. Så ble Svarten barfot ved en tilfeldighet. Ble sømstukket, så hovslager rev av alle 4 skoa og ville at jeg skulle ha han litt uten til det kom seg (kunne visst komme reaksjoner etterpå, alt etter hvor sømmen traff), og så fungerte han så mye bedre slik, så da ble han barfot hest istedefor. Så fikk jeg en traver som eier ville prøve barfot, og den ble og så mye bedre uten sko., så da ble den og barfothest. Hun ble desverre syk og måtte avlives.. savner henne masse. Og så kom lille Rosalita da.. Hun har aldri hatt sko på.

Alle fungerte 100% fra dag 1, og vi har virkelig grove grusveier..

Anita&Svarten
03-03-2007, 01:39
Jeg har en film på rommet mitt du kan låne. Kan ta den med på mandag? Viser hvordan du går fra skodd til barfot (Dan Guerrera værker "døde" hestebein, men,men:p ).
Woho, 4 barfothester på stallen, ikke verst:D

Juneeeeeeeeeeeeeeeeee.. Vil du ha filmbesøk da? *englefjes* Den kunne jeg nemlig tenke meg å se :)

stall grønli
03-03-2007, 14:20
Jeg tok av skoa da Grante fikk senebetennelse i ene frambeinet i fjor sommer. Han er nå 15 år, og har vært skodd hele livet. Jeg var sikker på at den tiden han gikk uten sko ville rasere høvene hans helt, men der tok jeg jammen meg feil!!
Nå i dag går han barfot, og har gjort det i hele vinter. Her på Hitra er vi ikke plaget med så mye snø, så han har gått på barfrosten å tråkka i hele vinter.Jeg har raspet og rundet av høvene hans litt selv, etter korrigering fra hovslager, og dette har funket utmerket. Høvene har virkelig forandret seg av seg selv, uten at jeg har hatt noe som helst prakk. Jeg er skikkelig fornøyd:)
Min nydelige blå som jeg kjøpte i oktober fikk også skoa fjernet uten problemer.
Barfot er supre greier, og alle pengene jeg sparer, AMEN :tilber: :p

Frida&Jameel
03-03-2007, 14:27
Jeg kan ikke så mye om barfot, og de hestene jeg har sett har vært det har ikke fungert så veldig bra (mulig jeg kun har sett unntakene). Men jeg er nysgjerrig og har lyst til å lære mer. Hva slags forskjeller har dere merket? Noe som har blitt verre, eller har det bare vært positive sider? :)

KatrineB
03-03-2007, 15:43
Jeg kan ikke så mye om barfot, og de hestene jeg har sett har vært det har ikke fungert så veldig bra (mulig jeg kun har sett unntakene). Men jeg er nysgjerrig og har lyst til å lære mer. Hva slags forskjeller har dere merket? Noe som har blitt verre, eller har det bare vært positive sider? :)

Nå kan jeg svare på det jeg vet. Og det er ikke så mye. Hesten jeg hadde før, ble sårbeint med en gang skoene ble tatt av. Så jeg skodde ham alltid. Utenom når han ikke blei ridd på sommeren. Med tiden får jeg ham tilbake, og da vil jeg prøve å gå over til barfot med ham. Da vil jeg sette meg inn i det med å gå fra skodd til barfot, kjøpe boots, og få hjelp til å beskjære ham riktig, og bruke tiden til hjelp, for det kan ta lang tid, sikkert 1,5 år tipper jeg, med denne hesten. Nå har ikke jeg ridd Absinthe sin hest så veeeldig mange ganger. Men når jeg red henne snubla hun en del med sko. Når Absinthe plukka de av, opplevde jeg en hest som gikk mye stødigere (eller hva mener du Absinthe?) Heller ikke sårbeint. Glatta klarte hun bra utenom i en bratt bakke, noe som er forståelig, for der var mye is.

Det jeg anbefaler deg Frida, noe du kanskje har tenkt på selv? Holde Nabih uten sko så lenge som mulig. Det er det jeg har gjort med Firanka. Hun nermer seg 6 år, aldri hatt sko. Hun går på allslags underlag, hun er aldri sårbeint. Ingen snubling, veldig stødig. Glatta er heller ikke problem. Fett under høvene når det kladder fungerer perfekt, hesten går som vanlig. Det eneste er når det er is over alt. Da lar jeg være å ri, eller så leier jeg henne til hvor det ikke er is. Men det problemet kan jo løses med boots med brodder:D Har aldri hatt boots på henne, for det har ikke vert behov ennå.

Jeg er kjempe fornøyd med med barfot, og får god hjelp. Så det angefales på det sterkeste, med Nabih. Å gjøre en skodd hest om til barfot skal jeg ikke uttale meg så mye om. Men har man tid og tålmodighet og interesse, er det nok verdt å prøve:)

Og både til Absinthe og Frida: Når jeg red inn Firanka var det på rus og gress. Når det var på tide å komme ut i den store verden, med biler, kunne hun bli litt sår av all asfalten. Lot henne stå en dag, like god igjen. Rei jeg henne tre dager på rad, ble hun litt øm, lot henne st en dag eller to red ut igjen, ikke sårbeint. Og nå går hun akkurat som en "skodd". Så jeg ville også, som Anita skriver, ri som vanlig, og bare være obs på om hesten blir øm. Ri på forskjellig underlag. Viser hun en liten antydning til ømhet, la henne stå litt (en dag eller to). Nå vet jeg ikke om dette funker på alle hester, men det fungerte på Firanka. Den største fienden vår i den tida var asfalten, ikke grusen.

Anita&Svarten
03-03-2007, 16:55
Jeg ser helt klart bare fordeler :) begge nå, og de tidligere, går bra på glatta (de få gangene det er veldig glatt her, kommer man seg ikke lengre med sko og brodder heller.. Jepp, har prøvd ;) ) Man slipper å vente på hovslager som aldri kommer (barfottrimmer er flinkere til å møte opp, og flinkere til å lære fra seg og fortelle hvorfor h*n gjør som h*n gjør osv ), man slipper å ikke kunne ri pga mistet sko. Hesten er alltid klar ;). Ulempen er de som blir så "sneversynt" at de ikke ser når hesten blir sårbent. Jeg mener det er skadelig for en hest å gå rundt så sårbent at den spenner alle musklene i kroppen mens den går. Man sparer ikke penger på det. I mitt tilfelle var det mye dyrere med barfot trimmer enn med hovslager da han måtte komme langveis fra. Jeg og far min har lært å vedlikeholde høvene selv, men de blir sjekket av fagperson gjevnlig. Nå har vi heldigvis en her ute som og skjærer barfot, så da blir det "normal" pris siden ikke han må komme langveis fra. En fordel til er at etterhvert sliter hoven seg selv, slik at man ikke behøver å raspe så ofte. Vi er kommet såpass langt at de bare behøver å gjevnes litt hver 6. måned, og nå trodde han det kunne gå enda lengre tid. Etter min erfaring så skal det mye til før man sliter for mye på hoven. På sommeren rir vi 7 timers turer nesten hver dag, og likevel måtte barfottrimmer fram med raspa siden ikke den slet nok selv. Jeg ser på barfothest som en investering, siden er er så mye som må tilrettelegges for hesten(underlag osv) for at det skal fungere, og dette har ikke vært billig, men absolutt verdt det da hestene mine nå, og de tidligere, fungerer mye bedre uten sko. Jeg har som sagt ikke hatt den overgangsperioden som visstnok ikke skal være så uvanlig, og har aldri hatt sårbente hester eller behov for boots. Alt har gått som smurt hele veien. I mitt tilfelle er det bare fordeler med det, og jeg savner ikke sko i det hele tatt! Og nå kan vi vedlikeholde høvene selv, og kan ta det når vi ser det trengs, ikke sitte å vente en måned på hovslager. Når alt er i boks, og man kan vedlikeholde selv, først da sparer man på det, men fram til da er det mye dyrere.

Beklager at dette ble veldig rotete.. Er sikkert masse jeg ikke har fått med meg i innlegget og her.. Men er flere her på forumet som er mye bedre på å formulere ting og skrive ting på en grei måte som sikkert fyller igjen hullene :)

absinthe
05-03-2007, 23:36
ojoj!! :D tusen takk for MAAANGe svar, hehe!!
anita: hehe, klart vi skal ha filmkveld ;) KAtrine: tusen tusen takk :D kanskje du og vil være med på filmkveld da???

ja, jeg merker at fanti er sikrere på beina uten sko! da hun brukte sko, så slo hun seg hele tida, hørte bare "klakk-klakk" for hvert steg. snubla mye gjorde ho og, og hovene hennes vokser veldig fort, så hun ble fort lang på tåa og...
i dag red jeg henne, og merket hvor behagelig hun gikk!! :shock:
det eneste var da jeg red på noe litt hard/store grusklumper, da gikk hun og ømmet seg litt. men så fort hun var over der, så gikk hun helt normalt igjen :D
nå har jeg og bestilt meg bok, pete ramey sin fra tof's hesteutstyr.. lese lese lese nå!
mulig jeg prøver barfot på walki og snart, men må først lære meg med en hest ;)

apropo walkover, stefan så på han i dag, og han sa med en gang "ajaj, dette var absolutt ikke bra!!" jeg sa han måtte bak og se, men han sa bare "bak?? jeg ser det jo godt foran jo"
så walkie er totalt skjeivskodd.. så nå skal stefan rette opp i skadene i slutten av uka, han så og på skoene, og spurte når han sist ble skodd. da jeg sa ei uke, datt han nesten i bakken. for skoen var alt begynt å klemme :(
nå mistet jeg helt haka...

Anita&Svarten
05-03-2007, 23:43
Er greit å begynne med en om ganga. Jeg gjorde og det.
Jeg har og en bok fra Pete Ramey. Husker ikke hva den heter, den kom litt bort i "ryddinga". er lyserosa omslag på den. er det den du og har bestilt? Den er veldig bra hvertfall:)

Hvis du får det til å fungere, så tror jeg ikke du heller kommer til å savne sko tida ;) Jeg gjør hvertfall ikke :p

Anita&Svarten
06-03-2007, 00:45
ojoj!! :D tusen takk for MAAANGe svar, hehe!!
anita: hehe, klart vi skal ha filmkveld ;) KAtrine: tusen tusen takk :D kanskje du og vil være med på filmkveld da???

Jeg kan ta med den lange tøyler filmen av Ellen Ofstad og om du vil?
Jeg og Line så den i dag. Var kjempebra. En film man kan se mange ganger og hele tida oppdage noe nytt.

Big Mac
06-03-2007, 02:14
Her er jeg igjen for en dag. ;) Hehe,
Jeg er glad vi fant ut av det med beina til Walki og Biggen før det hadde gått enda lengre. =s Ble litt skremt nå ja... Ææææ...
Håper bare Terje klarer å fikse å gjøre en bra jobb! Regner med det om Stefan sender han. :p Hehe.

absinthe
06-03-2007, 23:10
hehe, har hatt lyst til å se den filmen om lange tøyler leeeenge nå, så du skal få lov til å ta den med ja :D heeh.
nå kommer hovslageren i morra, så ser vi om han får fikset opp litt her.
mener å huske den var rosa/lys noe, den boka ;)

Anita&Svarten
07-03-2007, 01:30
Er nok den samme ja..

Marie
11-03-2007, 22:52

Hesten min har nå gått uten sko siden slutten av mai -06. Han hadde veldig dårlig kvalitet på hornet, og strålene var helt soppinfiserte. I tillegg var sålene hans flate, høvene hadde "glidd ut" og han hadde tynne såler på forbeina.

Han var også veldig stresset, klarte ikke skritte ordentlig, og han hadde vondt i beina (slo ut en del på bøyeprøve), stod ofte og "avbelastet" forbeina ved å bytte hvilket han la vekt på.

Per i dag er hesten en helt annen. Kvaliteten på hornet er meget bedre, ikke lenger hakk infisert av sopp, strålene er nesten kvitt all sopp (det er den hersens gjørma, altså.), han har fått konkavitet i alle høvene, de er stramme og fine, de begynner og vide seg ut bak og sålene er noe forbedret. Grunnen til at sålene ikke er helt gode foran enda og at han ikke har videt seg ut veldig masse i bakerste del av hoven er fordi vi ikke har så mye slitende materiale i utehagene deres. Det blir litt for lite motstand og slitasje til at sålene har kommet seg ordentlig, og strålene utvikler seg så høvene blir bredere bak. Men i løpet av våren/sommeren regner jeg med å være kvitt det meste av soppen, slik at jeg kan ri på litt grovere materiale uten at han ømmer. (Jeg har måttet bruke boots).

Han er MYE roligere og virker mer tilfreds, i tillegg snubler han ikke lenger. Han står heller ikke å avbelaster forbeina lenger, noe jeg tror tyder på at han ikke lenger har vondt i de (jeg har ikke bøyd han opp på nytt enda). Jeg er veldig overrasket og fornøyd med den psykiske forandringen barfot har ført med seg. Helt til slutt vil jeg si at det som kanskje er mest positivt med barfot for oss mennesker, er at vi faktisk må vite litt om anatomien til høvene o.l., sånn at vi blir mer bevisste på hva som er bra/dårlig eller riktig/galt. :)

Marie

absinthe
12-03-2007, 01:53
liten oppdatering: nå har Fantasy gått barfot et par uker, og jeg prøver å få dreisen på dette her. har filet høvene hennes, og tatt vekk hjørnestøttene(om det er det det heter, hehe)
var ute på en ridetur i dag, langs stranda, og så på asfalt, samt over litt grusveier. merket i dag at hun var mye bedre enn sist jeg red, hun ømmet seg ikke like mye, og snubler ikke lenger!! Travet på en vei, og jeg merket for første gang hvor utrolig behagelig rolig trav hun har, og det var mye lettere å ri lettridning på henne! hun gikk godt frem, og stegene var mye mer selvsikre!
og ørene var fremover hele turen, det er heller ikke ofte :)
camilla så på høvene hennes, ogmener det er en flott begynnelse!nå skal jeg se barfotfilm og, som jeg låner av katrine :D

Anita&Svarten
12-03-2007, 11:02
Åh du di mus!! Var den vi skulle se sammen jo!! :lol:

Svarten fikk mye bedre bevegelser etter at jeg tok av skoa. Han ble mye mykere..

absinthe
12-03-2007, 12:52
hihi, har ikek sett den enda da :D
kan vente og ;) kan jo enten gjøre det slik at du kommer bort her, eller jeg kommer bort til deg, og drar med meg sjåføren min, hihih (cindy jah)

Big Mac
12-03-2007, 13:18
Hihi!! Ja jeg er med jeg ;)
Som sjofør OG venn. Haha! Tar til meg alt av info ang hest som overhode mulig uansett jeg. ;) Hehe. :digger:

Anita&Svarten
12-03-2007, 14:38
Spiller ingen rolle for meg hvor vi ser den. Er opp til dere det. Vil dere se den her er det bare å dra med de dere vil og komme. Har jo fler rom enn bare mitt, som det er bedre plass på. Og siden geir og har lappen nå burde det ikke være problem for meg å komme til lyngdal heller. Er fornøyd med det meste jeg ;)