PDA

Se full versjon : Stallvakter/fôringer

Hönnu
28-02-2007, 21:54
Hvor ofte har folket fôringer, og hva er fôrings-ansvarligs oppgaver i din stall? Hos oss har vi én kveldsfôring eller morgenfôring i uken + helgefôring 2 og 2 hver fjerde uke. Hvordan styres dette på andre staller? :)
Moro å høre

Ingvild
28-02-2007, 21:55
Alle har ansvaret for å gi sin eigen hest grovfôr til kvelds, men den som er sist i stallen gir kraftfôr. :)

Hönnu
...og da møkker man, tar inn (eller slipper ut, hvis det er morgenfôring), fyller vann og fôrer... :)

Line
En foring en dag i uken :)

LivK
28-02-2007, 21:58
Vi har forskjellig, men for tiden har vi 5 vakter hver. Pga kverke i en stall litt lenger unna som noen fra stallen har hesten sin fortiden, og vi risikerer derfor ingenting, så tar heller fler vakter selv. Også møkker man sin egen boks da. + en helgevakt hver. Hele helga, gjøre alle tingene liksom ;p

Nettan
28-02-2007, 23:15
Null foringer hos oss.. Muliges en og annen innimellom hvis vi blir spurt av eier,men ikke noe pålagt ;)

Annette
28-02-2007, 23:18
1 helgevakt i halvåret.. Da forer man kveld på lørdagen og alle måltidene på søndagen + møkker hos alle skolehetsene og har dem ute!

Frida&Jameel
28-02-2007, 23:23
Vi deler morgen, middag og kveld mandag-fredag mellom oss så vi har faste foringer. Det blir ca 2 faste foringer i uka. Folk tar de som passer best til timeplanen sin siden alle er studenter. Feks så har jeg en morgen og en middagsforing hver uke. Og så deler to stk hele lørdag og søndag, ca hver tredje, fjerde uke.

Morgen: Gi kraftfor, slippe ut hester og gi høy+silo og vann, koste gulv, henge dekken fra salrommet som er tørre på boksdørene
Middag: Gi høy+silo og vann
Kveld: Ta inn hester, gi kraftfor og koste gulv, henge opp våte dekken

Hver eier ordner kraftfor i bokser som står utenfor boksen, og høy+silo til kvelden legger hver eier klart i boksen.

Monica S
28-02-2007, 23:37
Vi har grupper som går på rundgang vi, så vi har stallen ca hver 5. uke..
Da forer vi morgen, middag og kveld i en hel uke.
+ at vi tar inn skolehestene i ukedagene.
I helgene tar vi ut og inn alle hestene+ at vi tar inn alle hestene til middagsforing på fredagene.

I ukene møkker vi til skolehestene 3 ganger for dagen, og i helgene møkker vi hele stallen..:)

Frokost: 07.30
Middag: 15.15
Kvelds: 20.30

Sofie & Suzett
28-02-2007, 23:38
Hos oss er det folk fra stallen som forer, og dem som er med og forer får lønn/avslag i stalleia. Da har man enten (eller begge deler om man vil) kveldsforinger og helgeforinger. I helgen forer man alle tre måltider. I ukedagene fores frokost og middag av ei som bor der.

Da forer man høy/silo og kraftfor, og koster og eventuelt rydder. De fleste privathestene har eget for til kvelds, da gis dette, ellers så blander man for i fortralla. Høy hives ned fra høyloftet, høysilo fra balle.

Sabina & Pedro
28-02-2007, 23:51
Her på stall, er det en person som fôre morgen og middag, dette er et senter, med både rideskolehester og konkurranse / hobby hester som eies privat. Kvelds fôring ordner den som går sist i hver sin stall, så det varierer hvem som fôre det siste måltidet.

Morgen; 07.30 - 08.00
Middag; 12.00 - 13.00
Kvelds; dessverre varierende, ettersom flesteparten rir på treninger / kommer ikke på bestemt tid hver dag e.l - selv så prøver jeg å fôre kvelds på samme tid hver kveld, nå får han ikke noe spesielt mye kraftfôr (under 3) om han står ute lengre og dermed får kraftfôr senere, får han spise grovfôr ute i paddocken på kveldstid / fôringstid, så sen får kraftfôret når han kommer inn.

Aina
01-03-2007, 17:46
Der hvor jeg jobber: Vi fôrer alle måltider og slipper ut, mens møkking og innslipp gjør leietaker selv.

I den nye stallen hvor Lydia flytter til: oppstallører deler på helgene.

Tone Kristin
01-03-2007, 18:16
Vi (På Torshus FHS) har en dag i uken hver, hvor vi er en gruppe på 3 eller 4 personer som fôrer og slipper ut/tar inn hestene. Vi ha 3 fôringer daglig. Helger har vi fordelt mellom oss, hver 5. helg.

Astrid
01-03-2007, 18:46
Hos oss (en privatstall med 10 hester) er det hun som driver stallen og ei som har hest der som tar morgenforing i ukedagene. Kvelds gir den som går sist, evt hun som driver stallen hvis alle andre er der tidlig..
Helgeforingene går på rundgang blandt oppstallere, så det er ca hvert 8 uke.. Helgeforing innebærer morgen- og kveldsforing lørdag og søndag.
De hestene som skal ha middag får det lagt inn i boksa si etter de har kommet ut, så spiser de når de kommer inn (evt får det ute).
Ellers gjør alle det som skal gjøres med sin egen hest: møkke, lage til mat og sørge for at noen tar den inn hvis man ikke har mulighet til å gjør det selv. Utslipp går på rundgang, en ukedag hver eller en dag annenhver helg.

Foringstidspunkt:

Morgen: 07.00-08.00
Middag: Når hesten kommer inn (ganske varierende)
Kvelds: 19.30-21.00

Ingus
02-03-2007, 22:33
I stallen vår er det bare 5hester, så vi forer alle måltider selv.. Morgenkraftfor (kl 07) blir gitt av hun som bor på gården, men utslipp og grovfor må fikses av eierene (to snille mammaer fikser dette;)), midtfor fores halv fire, enten av oss "rytterne" eller av en av mammaene. Kveldsfor forer den siste som er i stallen, så det varierer litt når dette er. Som regel er det en av rytterene som forer kveld. I helgene bytter vi på litt, som regel er det "rytterne" som forer alle måltider.

Funa
02-03-2007, 22:37
Vi er bare tre jenter på stallen, og hun ene bor ett stykke i fra, så om morgenen forer jeg og naboen min før skolen. Når vi kommer hjem får hestene middag, og kveldsen er den siste som er i stallen som forer.

Marte+Quicky
02-03-2007, 22:51
Null foringer hos oss.. Muliges en og annen innimellom hvis vi blir spurt av eier,men ikke noe pålagt ;)

Samme her..

MariaR
03-03-2007, 00:03
Til oss har man foringa ei helg ca hver 4-5 uke nå for tiden. Men ved full stall blir det ca. ei helg hver andre måned :)

JiviDream
03-03-2007, 00:09
Stalleier fôrer frokost. Så blir alle hestene tatt inn av førstemann som kommer i stallen senere(etter skole osv), og da får de silo. Så er det ut igjen i luftegård, og så har vi faste dager der en person fôrer kvelds osv. I helgene varierer det. Fin ordning, vet at alle hestene får mat osv=)

htj
06-03-2007, 19:41
Vi har foringshelg hver sjuende uke. Morgen: Forer+slipper ut hestene som står inne, forer+gir vann på utegangsbeitene, flir boksene til skolehestene, vasker/fyller vannbøtter inne. Kveld: Tar inn+forer innehestene og fyller vann, koster og slukker lys:p

Twin Joy
15-03-2007, 19:33
hos oss blir det foret frokost og middag i ukedagene, også har vi en kveldsforing i uken. i tilegg er vi to og to som har helgevakt hver 3. helg. da har du frokost+middag (kl 8 og 14) ene dagen, og kvelds den andre (20)

Maiken k
07-04-2007, 12:25
I stallen vår er det bare 5hester, så vi forer alle måltider selv.. Morgenkraftfor (kl 07) blir gitt av hun som bor på gården, men utslipp og grovfor må fikses av eierene (to snille mammaer fikser dette;)), midtfor fores halv fire, enten av oss "rytterne" eller av en av mammaene. Kveldsfor forer den siste som er i stallen, så det varierer litt når dette er. Som regel er det en av rytterene som forer kveld. I helgene bytter vi på litt, som regel er det "rytterne" som forer alle måltider.

:) ++ Hun som bor på gården setter ikke ut fordi hun har selv to hester som aldri bruker dekken, bortsett fra når det er mye regn/under -5grader eller veldig surt ute osv. og min ponni brukte x-antall flere dekken. så derfor ble jeg enig med henne fra første dag jeg flyttet inn på stallen når bare hennes hester sto der at jeg setter ut selv. Jeg satt ut hver dag i halve 7klasse men nå setter mamma ut for meg:) (hun har gjort det fra sommeren 2006) også i mai i fjor kom Rocket til stallen og da fortsatte vi bare sånn som vi hadde det. også når Golli kom til stallen i nov/des i 2006 begynte mamman til hun som eier han også å sette ut noen uke dager så deler vi på helgene:)

Vi fôrer som Inga sa:

Fôr Ukedager Helg

Morgen, Kraftfôr og litt høy - ca.kl.7 fra 7 til halv 9
Morgen høy, Ut - fra 8 til halv 9 ca. halv 9
Midtfôr - fra 14 til 16 fra 14 til 16
Kveldsfôr - fra 20 til 22 fra 20 til 22

når jeg skrive f.eks. fra 8 til halv 9 mener jeg at fôringen skjer mellom de kokkeslettene. ikke at de spiser fra 8 til halv 9. bare at de blir fôret mellom 8 og halv 9 :):)
Så utslippet vårt er ca.:

Ukedager

Mandag - Golle
Tirsdag - Golle
Onsdag - Chargo
Torsdag - Chargo
Fredag Chargo

Helg 1:

Lørdag - Rocket
Søndag - Chargo

Helg 2:

Lørdag - Rocket
Søndag - Golle

Vi har ikke fast helge dag så om Rocket har lørdag eller søndag har ingenting å si.. Da har bare Golle eller Chargo den andre helgedagen. (:

Tonje
07-04-2007, 12:32
De på stallen tar seg av alle 4 foringene, ut og innslipp.
Vi har en avtale på det, så tar jeg de 4 hestene deres når de skal bort en dag/helg/uke. =)

Filizity
13-04-2007, 14:28
Vi bytter på alle foringer (morgen, utslipp, middag, innslipp og kveld) mandag morgen til fredag middag, sånn at alle har fra 2-6 "foringer" i uken. fra fredag innslipp til søndag kveld har den som har "stallvakt" i helgen, ca en gang hver annen mnd. Fungerer veldig fint! Hos oss har flere gått sammen og sammarbeider om helgene.