PDA

Se full versjon : Trenger du hjelp til å sette opp fôrplan?

Vilde
26-02-2007, 10:03
Har lagt merke til at mange her er usikre på om hesten får de næringstoffene den trenger. Dette kan jeg hjelpe med å finne ut. Jeg trenger hestens vekt, trening (lett - moderat - middels...), hold (over eller under hold og ca hvor mye), fôrinntak (hva og hvor mye i kg) og gjerne også hestens rase, alder mm.

Ragnhild
26-02-2007, 10:36
Hehe, nå kommer du til å få mye å gjøre fremover om jeg ikke tar helt feil :p

Liz
26-02-2007, 10:38
Hvem er du? Hvor gammel er du? Har du utdannelse til å sette opp forplaner?

Lopke
26-02-2007, 10:52
Og ikke minst.. for å sette opp planen riktig må man ha foranalyse på høyet.. ellers er det liten vits. Da må man bare prøve seg frem (Som jeg tror de fleste gjør)

Ingvild
26-02-2007, 11:50
Høres veldig ut som detsom må fyllast ut på programmet "Fôrplan Hest". Er det det du bruker?

Vilde
26-02-2007, 11:56
Jepp, det er det jeg har. Det er kun ment som en hjelp og pekepinn. Prøver ikke late som jeg er en ekspert her, men har sett det er så mange som ikke aner hva hesten trenger i forhold til hva den får. Jeg har brukt dette til min egen hest og syntes det var veldig nyttig. Men for all del, jeg må ikke bruke tid på dette det var bare et tilbud :-)

Jeg er forøvrig 26 år hvis det er av noen interesse.

Ingvild
26-02-2007, 12:16
Eg lasta ned prøve-versjonen av det programmet, men eg skjønte ingenting av tinga.. Når eg først byrja å skjønne noko var prøveperioden over, hehe..

Edit for å seie at dette vart mitt innlegg nr 900! FH-man!

Vilde
26-02-2007, 12:23
Jeg har kjøpt en versjon. Det er mulig det er litt "fy" å benytte det på andres hester, men så lenge jeg ikke tar betalt for det kan jeg ikke se at det er noe problem. De fleste kraftfôrtypene ligger inne i programmet, og man kan velge kvaliteten på høyet selv (tidlig, middels eller sen slått). Det erklart at for å få det helt nøyaktig bør man ta blodprøve å analyse av høyet, men sånn jeg har forstått det her lurer de aller fleste på om foringen er ok.

Ingvild
26-02-2007, 12:39
Som du seier, så lenge du ikkje tek betalt for det, kan du jo analysere så masse du vil. :)

Hilde
26-02-2007, 13:01
Jeg har selv hatt en versjon av det programmet. Men da lisensen gikk ut, gadd jeg ikke å fornye den. For at det i det hele tatt skal være noen vits i det, MÅ man ha en analyse av grovfôret. Det er mer (mye mer) enn bare når det er slått som spiller inn. Hvilke næringsstoffer som finnes i jorda, varierer fra eng til eng og dermed også i høyet. Det var greit å ta analyse den gangen jeg kjøpte høy fra den samme enga for hele sesongen, men stort sett varierer det hvor høyet kommer fra. Da ble det uaktuelt å sende inn prøve fra hvert parti. Det ble alt for dyrt. Da får man heller se på hesten. Er den i passe hold, blank og fin, passe sprek, gode høver osv, får den det den trenger.

Anita&Svarten
26-02-2007, 19:08
Hva koster et slikt program? Kunne vært kjekt å ha :) Har fått satt opp forplan til mine på det jeg forer på nå, men kjekt å ha likevel:)

Sofie & Suzett
26-02-2007, 19:14
Jeg synes det programmet er kjempenyttig! Vi bruker det på skolen, og da kan jeg jo bruke det til min egen hest også! :p

Men som mange her har sagt, man får det ikke ordentlig uten grovforanalyse. (noe som forøvrig ikke er så vanskelig å få tak i, og koster ikke så mye, så det er verdt å sende inn analyse). Men fordi om man ikke har grovforanalyse så er det et fint program å sammenligne ulike forslag osv med.

Man bør også ha korrekt vekt på hesten, noe de fleste ikke har. Måleband-vekt er ikke ofte helt korrekt. Det beste er å veie hesten på ei bilvekt.

Her: http://www.pc-horse.com/47/pages47/Startsida47.htm finner du priser, info og kan laste ned.

Anita&Svarten
26-02-2007, 19:35
100 kr måneden ca.. men da laster jeg ikke før jeg behøver det, siden man må betale hele tida.. Hadde håpet at det var en fast engangssum. menmen..

Mathilde
26-02-2007, 20:53
Hvis du ville hjelpe meg så hadde det vært flott!=)

Er ikke heeelt sikker på vekta, men det er en tysk sportsponni på 154 cm i manken og 184 cm rundt brystet.

Trening er jeg ikke sikker på hva jeg kan kalle, men ca. 2-3 dager tur, 1 dag sprang, 1 dag longering og 2-3 dager dressur. Kan kanskje si at det er middels.

Han er vel så og si i perfekt hold, men grunnen til at jeg trenger hjelp, er at jeg nettopp har fått hesten, er litt usikker på hva jeg skal gi han, siden jeg sikkert kommer til å bruke han annerledes enn den forrige eieren. Han er 11 år, ganske heit.

Sofie & Suzett
26-02-2007, 21:00
I dette programmet regnes hard trening som trav og galopphester i full trening + distansehester i hard trening.

Middels trening er sprang og dressurhester i full trening eller hobbyhester som trenes omtrent likt da.

Lett trening er lett turridning og baneridning noen dager i uka, for å ta et eksempel.

Dette fortalte hvertfal læreren vår oss.

Vilde
27-02-2007, 07:49
Mathilde: Tror nok også at det blir lett trening for hesten din. Fint om du sier hva du gir (evt hva slags forprodusent du har tilgang på) og et overslag på vekt. Vekt er ganske viktig her og jeg har ikke god greie på hva en hest som din veier.

Løkki
27-02-2007, 16:21
Du kan godt få sjekke om Løkki mangler noko. Ho får 7 kg høy av middels til god kvalitet, og 1 dl multitilskudd (75 g?), 1 gulrot + ei "klype" grovsalt, usikker på kor mange gram salt men det er ikkje mykje (kresen dame nemlig). Ho er i godt hold, plank i pelsen og har eit sinnsjukt energinivå! Vert trent lett 4-5 dagar i veka, riding og køyring. Vekt ca 380 - 400 kg, 140 cm mh.

insolita
27-02-2007, 19:00
Du skal være bra forsiktig med å sette opp fôrplaner til folk. Det er større forskjeller på høy enn tidlig, middels og sent slått. Fôrplan hest er et utmerket verktøy dersom man allerede kan mye om fôring, men den regner altså ikke ut alt for deg. Bl.a tar den ikke hensyn til stivelsesinnhold, og det er jo svært viktig.

Gi veiledende råd er en ting, men å regne fôrplan for hvermannsen synes jeg blir litt farlig. Når jeg regner fôrplan for mine venner og bekjente så er det rimelig mange spørsmål utover "hvor hardt trenes den, kjønn, rase og vekt". Å regne fôrplaner er ikke bare vitenskap, det er også en "kunst" som krever trening, innsikt og ikke minst en stor interesse.

Mathilde
27-02-2007, 19:01
Mathilde: Tror nok også at det blir lett trening for hesten din. Fint om du sier hva du gir (evt hva slags forprodusent du har tilgang på) og et overslag på vekt. Vekt er ganske viktig her og jeg har ikke god greie på hva en hest som din veier.

Ja, da kaller vi det lett trening=). Jeg gir 1 l Champion Betfiber tørt, og 1 l Champion ekstrem, og 50 mg Champion Pluss Multitilskudd (granulatformen).

Tror hesten er omtrent 400 kg.

Vilde
28-02-2007, 07:56
Gunvor: I følge programmet er Løkki innenfor optimalen på alt, men kanskje bittelitt lav på fôrenheter (92%). Da har jeg gått ut fra middels slått høy, men hvis høyet er av noe bedre kvalitet enn det tror jeg ikke det er nor problem.

Vilde
28-02-2007, 08:03
Mathilde: Du skrev ikke hvor mye høy du gir hesten din, men med 6 kg om dagen skal hesten få det den trenger. Vledig unøyaktig vitenskap dette da når du ikke er sikker på vekt på hest og kraftfor, men det gir kanskje en pekepinn. Hvorfor gir du Champion Ekstrem forresten?

Insolita: Det må da være bedre å få en idé om hesten får det den trenger enn at man ikke undersøker i det hele tatt. Det beste er selvfølgelig å få fullstendig fôranalyse, men for de fleste her inne som har lurt på hva hesten skal få har ikke det virket som et alternativ. Jeg forstår ikke helt problemet?

insolita
28-02-2007, 09:39
Vilde: Jo, men når du faktisk regner ut en fôrplan til folk og ikke vet vekten på Ekstrem (som forøvrig er ekstrudert og har dermed en helt annen vekt enn f.eks energi), så blir det temmelig useriøst spør du meg. Igrunn sier det fint lite. Når du i tillegg sier at en hest på 1,54 kan få 6 kg for å "dekkes inn", så synes jeg du bør begrunne dette på en HELT annen måte enn slik det nå virker. Nå virker det som om du har lagt inn kraftfôret og så "fyllt opp" med høy for at det skal "passe". 6 kg er rimelig lite egentlig. Stiller man hestens tyggebehov med dette?

Dessuten, når du stiller så få spørsmål som det du gjør til hesten du regner for, så kan jeg ikke se at du får tatt særlige individuelle hensyn. Men for all del, det er bra du har interessen for det. Jeg synes bare du bør lese deg veldig godt opp på dette og "øve" på å sette opp ulike fôrplaner med ulike fôrmidler til samme hest (testing kan med fordel gjøres på egen hest). Særlig kan det være en fordel å bruke rene produkter for dette krever mer tenkning samt kunnskap som ikke finnes i Forplan Hest.

Vilde
28-02-2007, 10:58
Greit, jeg kan godt la det være siden det var så stort et problem for enkelte. Det var bare ment som et tilbud til de som var usikre på sin fôring, jeg har opp til flere ting jeg heller kan bruke tid på.

Ingvild
28-02-2007, 13:28
Altså, dei som har fått råd her er jo obs på at dette er berre ut i frå kva programmet seier, og ein får ein liten peikepinn på om ein gir for lite eller for mykje - eller akkurat passe. Seier programmet at ein fôrer heilt feil, så bør ein jobbe vidare, sjekke høyet og slike ting. Eg ser ikkje noko gale i det Vilde gjer, sidan ho gjer folk merksame på at det er berre det programmet seier, og at dersom ein er usikker bør ein få ein fôrkonsulent etc. til å sjå på det.

Eg tykkjer det er mykje betre at folk får ein peikepinn på denne måten, istaden for å gå rundt å fôre heilt feil uten å vere klar over det.

Anita&Svarten
28-02-2007, 13:49
Helt enig med Ingvild! Og synes det er kjempesnilt av Vilde å tilby seg å hjelpe!

insolita
28-02-2007, 14:15
Seier programmet at ein fôrer heilt feil, så bør ein jobbe vidare, sjekke høyet og slike ting.

Problemet er som jeg skisserer at programmet regner ut fra de forutsetningene man gir det. Når man ikke vet hvor mye 1 L Ekstrem veier, så blir det ikke bare litt unøyaktig, det blir veldig. Uavhengig av høyet så vil dette kunne bli rimelig feil. Og da er det ikke lenger en pekepinn, men en direkte feil forutsetning.

Jeg regner nesten ikke ut for folk lenger. Det krever enormt mye tid. Man må vite ganske mye før man setter opp fôrplaner, og min erfaring er at dersom ikke jeg forklarer mottageren meget godt hva jeg mener så finner de på ting helt selv. Jeg har flere ganger opplevd at en tilpasset forplan blir "tilpasset" litt sånn på egenhånd. Når de plutselig erstatter soyaoljen med soyamel så er jo ikke forplanen lenger like tilpasset. I slike tilfeller føler jeg altså et ansvar, fordi jeg da burde ha brukt tiden jeg trengte til å forklare forskjellen på dette.

Ingvild
28-02-2007, 14:19
Skjønner godt kva du meiner insolita, ein bør vite vekt på hest og fôr før ein prøver med slik - heilt einig. Men, dersom ein veit slike ting kan dette fint funke som ein peikepinn - ikkje som eit endeleg resultat. :)

lil_julie
28-02-2007, 15:14
Tror de fleste kan bedre en å sulte\ fore ihjel hesten sin liksom.. Syns det er snilt av deg Vilde, så slipper folk og kjøpe det programmet selv liksom. Kan ikke de som vil ha hjelp spørre, og alle andre la være og kritisere?

Sara&Korak
28-02-2007, 15:41
Kjempesnilt av deg Vilde å hjelpe ! :klemme:

Ingus
02-03-2007, 23:18
Nå virker det som om du har lagt inn kraftfôret og så "fyllt opp" med høy for at det skal "passe". 6 kg er rimelig lite egentlig. Stiller man hestens tyggebehov med dette?

Synes kansje dette var litt "out of the question"! Hvordan kan du dra hestens tyggebehov inn i dette? Det er stor forskjell på en shetlands ponni og en stor varmblods når det gjelder fôrmengde. Og ja, selvfølgelig spiser varmblodsen minst to, kansje tre ganger så mye som shetlands ponnien. Jeg ville ikke trodd det var noen forskjell fra hest til hest når det gjelder tyggebehov, for du kan da ikke regulere fôrmengden etter hestens tyggebehov!

Vilde er snill og tilbyr seg å hjelpe, hun fortjener da ikke å bli rakket ned på slik. Folk som får råd her burde nå være klar over at dette ikke er nøyaktig eller helt korrekt, og velger selv om de vil spørre/ta imot råd eller ikke.

Harneshaug
02-03-2007, 23:32
Nå MÅ jeg jo bare inn å si noe her...
Insolita er langt over normalen kunnskapsrik når det gjelder foring og det er meget viktig det hun påpeker her.
Det er slett ikke alle som er så obs på avvik som det dere prøver å fremstille det som. Hva er poenget med en "pekepinn" om man ikke vil ha et nøyaktig utregnet program?
Da kan man jo bare se på hesten om den er tykk/tynn/normal?
Skal man derimot på en seriøs måte forsikre seg at hesten får det den trenger, da tenker jeg ikke bare på grovfor og kraftfor, må man få hjelp av noen som kan det.
6 kg grovfor kan være mye forskjellig det... uten analyse er betegnelsen 6 kg grovfor helt verdiløs. Hvilken gressort er det, i hvilket jordsmonn vokser det, er det gjødslet eller ikke, er det 1 eller 2 slått, når i perioden er det tatt, tørrstoffinnhold osv.

Insolita prøver ikke å TA Vilde, det gjør ikke jeg heller, men bare påpeke viktigheten av korrekt foring og at selv om det er snilt av deg Vilde må man ta det med en klype salt..

Det som derimot er superpositivt er at du synes det er så interessant med foring Vilde!! Det er det dessverre alt for få som synes (-:
Er du med i en rideklubb kan du få støtte til å ta kursing og tillegne deg mer kunnskap, i tillegg til at der finnes jo 1 million bøker om emnet og mye bra på nett.
Stå på du og lær deg masse, så blir du til uvurderlig hjelp for mange i fremtiden. ...

insolita
02-03-2007, 23:50
Synes kansje dette var litt "out of the question"! Hvordan kan du dra hestens tyggebehov inn i dette? Det er stor forskjell på en shetlands ponni og en stor varmblods når det gjelder fôrmengde. Og ja, selvfølgelig spiser varmblodsen minst to, kansje tre ganger så mye som shetlands ponnien. Jeg ville ikke trodd det var noen forskjell fra hest til hest når det gjelder tyggebehov, for du kan da ikke regulere fôrmengden etter hestens tyggebehov!

Jeg synes ikke det var "out of the question" i det hele tatt. Nå var dette et konkret tilfelle (les bakover), og jeg stiller da også et spørsmålstegn ved det. Jeg venter forøvrig på et svar.Dersom Vilde er interessert i fôring så regner jeg med at hun også vil utvide horisonten sin. Jeg lærer i hvertfall masse av måtte forklare mine meninger.

Årsaken er at jeg mener man ikke bare kan putte inn den mengden grovfôr som passer til kraftfôret og resten, men at man må snu det hele og tilpasse kraftfôret til grovfôret. Grovfôret er det aller viktigste for en hest, og selvsagt har en shettis et annet behov enn en diger ridehest. Likevell har fordøyelsen et stort behov for å holdes i gang, og det er en kjennsgjerning at grovfôr er det som holder maskineriet i gang. I tillegg bruker en hest vesentlig lengre tid på å spise/tygge grovfôr, og slik sett tilfredsstiller man da altså tyggebehovet til en hest.

Selv har jeg f.eks merket meget stor forskjell på tennene til hester som har fri tilgang på grovfôr og de som bare får små til moderate porsjoner. Mine hester har da altså i de senere år hatt fri eller tilnærmet fri tilgang, og behovet for tannbehandling er minimalt, på enkelte av de ikke-eksisterende. Så ikke bare er grôvfôr viktig for mage/tarm, men også for tenner. I tillegg trenger hester å "ha noe å gjøre". Spise er en favorittgeskjeft, og hester som får lite grovfôr får i mange tilfeller (av flere sammensatte årsaker jeg ikke orker å gå inn på nå) diverse "stalluvaner".

Jeg vet i hvertfall at om min hest, som kanskje er 1,53 eller noe, hadde fått 6 kg høy om dagen, så hadde det gitt uheldige resultater. Og igrunn, jo mindre hestene blir trent, jo mindre behov har de for den kraftfôrbiten. Desto viktigere blir det å vite hva grovforet er og ikke minst da altså bruke det som grunnsteinen og bruke kraftfôret til å dekke inn der man får mangler.

Harneshaug sa det igrunn mye bedre enn meg, så takk ;) Jeg klarer ikke å fatte meg i korthet om emnet heller :p

Vilde
03-03-2007, 15:57
Jeg må jo si at jeg synes det er interessant at man går ut fra at jeg overhodet ikke har peilig på fôring :-) Har ingen tvil om at det er MANGE som har mye bedre greie på dette enn meg, men helt på bærtur er jeg nok ikke. Mulig jeg var litt kjapp ute med å si at 6 kg høy "passet" inn, men det er faktisk en del ponnier som ikke kan få så mye mer enn det hvis de overhodet skal kunne få kraftfôr. Det er klart det er optimalt at de står og tygger hele dagen, men det er ikke alltid det lar seg gjøre. Og jeg overfører heller ikke liter direkte til kg, jeg har en viss oversikt over diverse kraftfôr og tilnærmer til kg så godt jeg kan.

Det er klart at man for å få en fullstendig oversikt over hva hesten trenger og får må gjøre en fullstendig fôranalyse, men så vidt jeg har sett har de som tidligere har spurt om hjelp ang fôrplaner her inne fått ganske svevende svar som at "2 kg havre høres mye ut" eller "hva med å gi komplett i stedenfor". Da tenkte jeg at dette programmet kanskje kunne hjelpe litt.

Har egentlig ingen behov for forklare meg utover det, men dersom noen mot all formodning fortsatt er interessert i hjelp kan de jo sende meg en PM.

Vilde
03-03-2007, 17:09
Må bare legge til en ting til :-) Jeg er ikke fornærmet eller noe, jeg forstår godt alle advarslene (selv om jeg synes det kanskje bli litt i overkant mye). Det jeg er redd for nå er at de som nå er i tvil om fôring av sin hest ikke lenger tør å spørre her inne. For hvorfor spørre om hva hesten bør få hvis man ikke har gjort en fullstendig analyse av høy og hest? Håper ikke det har kommet til det. Jeg har så lenge jeg har hatt hest aldri tatt en eneste blodprøve eller høyanalyse og mine hester har ikke lid noen nød. I en perfekt verden skulle selvfølgelig alle gjort dette flere ganger i året, men jeg tror nok det er mange som er som meg. Men nok om det. Jeg tror jeg trekker meg stille og rolig ut av denne tråden :-) Sikkert mange andre som kan gi bedre fôranbefalinger enn det jeg kan :-)

Andrea
03-03-2007, 20:07
Jeg så på noe fra PK for litt siden. Der sto dety hvor mye høy en hest/ponni skulel ha. Det jeg reagerte på var det som sto på kat IIII: Morgen: 1/2 kg. Lunsj: 1/2 kg. Kvelds: 1 kg.
Så lite?! :O

insolita
03-03-2007, 20:59
Mulig jeg var litt kjapp ute med å si at 6 kg høy "passet" inn, men det er faktisk en del ponnier som ikke kan få så mye mer enn det hvis de overhodet skal kunne få kraftfôr.
Det er selvsagt riktig. H1 høy på en liten tass som aldri blir trent er jo ikke gunstig akkurat. Nå er det riktignok en sportsponni av rase den du "analyserte" for, men den var 154 høy og 184 cm rundt brystet, med andre ord ikke noen liten ponni akkurat. Det er jo her forskjellene i høykvalitet kommer inn (og dette er en av årsakene til at jeg begynner med å sette inn dagens fôrplan og tilpasser så treningsmengde og slikt litt etter hvor mange feh hesten da tilsynelatende får i dag og hvordan vekta er (går den opp, ned, stabil osv).

Ellers må jeg jo si at en ponni/hest som blir lite trent slett ikke nødvendigvis MÅ ha kraftfôr. I mange tilfeller er det tilstrekkelig med vitaminer, og evt en neve havre e.l for å blande det med. Som utgangspunkt for alle hester fyller jeg opp flest mulig Feh med høy, kraftfôr er for meg og min filosofi supplement som i mange "skritte-på-tur-hester" tilfeller er mer enn nok. Grovfôr er jo det mest naturlige for hesten, så jeg ser ingen grunn til å begrense de på det så lenge man kan la være. Men, for all del, du kan ha din egen filosofi, jeg synes bare ikke det kommer helt klart ut hva den egentlig er:confused:

Falo
06-03-2007, 20:45
Jeg så på noe fra PK for litt siden. Der sto dety hvor mye høy en hest/ponni skulel ha. Det jeg reagerte på var det som sto på kat IIII: Morgen: 1/2 kg. Lunsj: 1/2 kg. Kvelds: 1 kg.

Hei!
Jeg tror faktisk at Pk skrev etterpå at de hadde gjort en feil når det kom til det greiene der...

Golden Vix
11-03-2007, 16:16
Har lagt merke til at mange her er usikre på om hesten får de næringstoffene den trenger. Dette kan jeg hjelpe med å finne ut. Jeg trenger hestens vekt, trening (lett - moderat - middels...), hold (over eller under hold og ca hvor mye), fôrinntak (hva og hvor mye i kg) og gjerne også hestens rase, alder mm.

Kan jo prøve=)

Hesten!

varmblodstraver på 10 år.
Hesten veier caca 450 kg, og trenes vel middels. Får ca 5,5 kg silo per dag, og 5 liter kraftfor.
Bruker foret champion Komplett, og halvtørr siloballe=)
Holder det!?

Therese
11-03-2007, 17:35
Jeg ville heller gitt hesten mer grovfôr i forhold til kraftfôr. Hvorfor får den så mye kraftfôr?

Og silo skal de vel ha mer av enn vanlig tørt høy?

Seniora
11-03-2007, 17:41
Er det et krav til de som selger høy at det skal foreligge en fôr-analyse på høyet?

Harneshaug
11-03-2007, 18:02
Nei det er det jo ikke, men som forbruker kan man være med å påvirke dette. Det koster bare 5-700kr for en grovforanalyse og som selger tjener de inn disse pengene kjapt da seriøse hesteeiere heller betaler litt ekstra for et grovfor de VET hva inneholder....

lillekira
11-03-2007, 18:37
Kan jo prøve=)

Hesten!

Hesten veier caca 450 kg, og trenes vel middels. Får ca 5,5 kg silo per dag, og 5 liter kraftfor.
Holder det!?

Syns da hesten din fikk veldig mye kraft i forhold til grovfor?
Veterinæren her sier at om man forer med silo skal man minst dobble vektmengden i forhold til høy. Og 5,5kg til en voksen stor hest syns jeg var veldig lite.
Og i tillegg 5L kraft syns jeg var veldig mye til en hest i middels trening.
Hadde nok gått ned på kraft og opp på grovfor iallefall:)

Anita&Svarten
11-03-2007, 18:44
Synes og det var mye kraftfor. Svarten får 9 kg høy og 0.5 L conditioning cubes. Når han er i "hard" trening får han 1 liter kr.for, og i hard (som i hard) trening får han 1.5 L kraftfor. Denne forplanen er satt opp av folk som kan foring, og som kan sette opp forplan.

Anita&Svarten
11-03-2007, 18:46
Synes og det var mye kraftfor. Svarten får 9 kg høy og 0.5 L conditioning cubes. Når han er i "hard" trening får han 1 liter kr.for, og i hard (som i hard) trening får han 1.5 L kraftfor. Denne forplanen er satt opp av folk som kan foring, og som kan sette opp forplan.

Edit for å si at jeg ikke vet hvor mange kg kraftoforet er i, da jeg spurte spesielt etter å få det angitt i liter..

Og der ble det plutslig to innlegg.. ?

Kanskje moderator vil slette det oppenfor?

Miraz
11-03-2007, 19:10

Ja, det reagerte eg også på, så sendte en mail for ca en mnd siden, og fikk til svar at de hadde latt en person som de trodde hadde peiling skrive artikkelen..De så da etter på at det var helt feil, og la ut diverse klagemailer på nettsiden sin, og beklaget feilen:)

Miraz
11-03-2007, 19:25
Kan jo prøve=)

Hesten!

Holder det!?

Syns også kraftfor mengden her var ganske drastisk både generelt og hvertfall i forhold til grovforet..
1 forenhet silo kan være litt forskjellig, alt etter kvalitet og vannmengde i silo, men generelt(når du ikke har en forprøve å gå etter) pleier eg å si at det må 5 kilo silo til for å dekke en forenhet og 2 kilo høy for en forenhet..Da er det åpenlyst at du må fore med mer silo enn høy for å få samme forenhet..
Om du gir 5 kg silo, tilsvarer dette bare 1 forenhet, og de 5 kg med kraftfor blir +/- 5 forenheter..Dette forholdet er helt feil..

Silo må ikke misforståes pga sin tyngde, det inneholder ofte mye vann, og du må bære mye silo for å gi samme mengde som om du hadde foret med høy..

Mulig mitt innlegg ble litt rotete, men syns absolutt du skulle revurdere forplanen din, en tommelfingerregel er 2 kg høy pr 100 kg kroppsvekt..Om du har en silo som det går 5 kg pr forenhet, tilsvarer dette 10 kg silo pr 100 kg kroppsvekt, og om da hesten din er 400, skal den ha rundt 40 kg silo,men vil da ikke trenge 5 kg kraftfor, sikkert rundt 1 kg og da ser du at forplanen din hadde litt dårlige forhold..Dette er selvsagt grovt regnet, det kommer an på næringsinnholdet i den enkelte fortype, men dette var bare et overslag for å vise deg at forholdet blir feil....

Syns du bør få hjelp av fagfolk til å legge en skikkelig forplan
.....Grovfor skal dominere, kraftfor supplere..!!

Golden Vix
11-03-2007, 20:10
Hei!=)
Vet folk reagerer på at hesten min får lite silo. Men han spiser ikke mer!!!!
Får han mer så bare roter han det rundt i boksen, og jeg må kaste det!!!! Han har alltid vært sånn, både med silo og høy! Og han er vertfall ikke noe tynn!
Så mye kraftfor får han fordi han trenger det. Han er mye i noe hard trening! Har prøvd å gi han mer høy også, fordi jeg syns han spiser alt for lite grovfor, men jeg kan ikke gi hesten mer enn det han ønsker å spise selv! Så sånn er det bare!

Golden Vix
11-03-2007, 20:14
Syns da hesten din fikk veldig mye kraft i forhold til grovfor?
Veterinæren her sier at om man forer med silo skal man minst dobble vektmengden i forhold til høy. Og 5,5kg til en voksen stor hest syns jeg var veldig lite.
Og i tillegg 5L kraft syns jeg var veldig mye til en hest i middels trening.
Hadde nok gått ned på kraft og opp på grovfor iallefall:)

Hei!=)
Jeg har prøvd å gå opp på høyet/siloen, men da bare kaster han foret rundt i boksen, når han er mett..... Jeg gir han så mye kraftfor fordi det står på kraftfor sekken jeg har!1!
Syns selv det er meget lite, men jeg kan/Klarer ikke å tvinge i hesten min mer mat enn den selv vil ha!

Golden Vix
11-03-2007, 20:16
Jeg ville heller gitt hesten mer grovfôr i forhold til kraftfôr. Hvorfor får den så mye kraftfôr?

Og silo skal de vel ha mer av enn vanlig tørt høy?

HeI!=)

Jo hesten får lite høy/Silo.... Men som sagt før så spiser han ikke mer enn det han får.....
Hesten får så mye kraftfor fordi det står på kraftforsekken!!! Men nå må jeg skjekke en gang til! Ble usikker:eek:

Lopke
11-03-2007, 20:17
nei men du kan gå ned på kraftformengde så det blir plass i magen til grovforet...

Det det ikke nok bare å gå etter hva det står på pakken, for det står vel ikke at du skal gi så lite grovfor?? og da blir det feil tilpasset..

De fleste forkonsulenter anbefaler ikke mer enn 2 kg kraft pr dag. og resten skal dekkes inn med grovfor. Hvilken kraft man så velger er jo individuelt etter trening..

Vil faktisk tippe på at hesten din helt sikkert har magesår med en slik foring.

Golden Vix
11-03-2007, 20:22
nei men du kan gå ned på kraftformengde så det blir plass i magen til grovforet...

Det det ikke nok bare å gå etter hva det står på pakken, for det står vel ikke at du skal gi så lite grovfor?? og da blir det feil tilpasset..

De fleste forkonsulenter anbefaler ikke mer enn 2 kg kraft pr dag. og resten skal dekkes inn med grovfor. Hvilken kraft man så velger er jo individuelt etter trening..

Vil faktisk tippe på at hesten din helt sikkert har magesår med en slik foring.

Hei!
Fant faktisk ut at hesten min skal ned på kraftfor til 3 liter per dag!
Hadde visst tatt feil, aner ikke hvor jeg fikk det fra.... SHit!!!
Men om jeg uansett tar ned på kraftforet, og opp silo så spiser han allikvel ikke opp! Har prøvd det meste for å få han til å spise mer grovfor!!! Men kan ikke gi han så mye at han kaster det rundt seg! Det er jo bortkastet penger og for......

Tippe at han har magesår!? Åssen merker en om hesten har det!? Det må jo gjøre vondt, og hesten er frisk, i følge vetrinær!

Golden Vix
11-03-2007, 20:31
Uff blir litt engstelig her! Har søkt på magesår og gutten min har INGEN av symptomene der!!!

Symptomer på Magesår:

Symptomene på magesår hos voksne hester kan i mange tilfeller være svært diffuse og vanskelige å kartlegge. Noen av følgende symptomer som kan observeres er:

Vektreduksjon
Dårlig appetitt
Dårlig allmenn tilstand
Uvilje mot å trene
Nedsatt prestasjonsevne
Ulik grad av diarè
Tørr og glansløs pels
Tilbakevendende kolikk
Symptomer hos føl kan være:

Dårlig allmenntilstand
Dårlig appetitt
Diarè
Kolik
Det er viktig å være oppmerksom på at symptomene kan forårsakes av andre forhold enn magesår. For å kunne stille en sikker diagnose må det gjøres en gastroskopiundersøkelse

Ikke noe av dette!!!

lillekira
11-03-2007, 20:40
Du må ikke ta det ille opp da,at jeg sa hesten din fikk for lite grovfor:)
Men jeg ville da heller gitt mere grovfor og mindre kraft.Kan jo være at den ikke spiser mere grovfor,fordi den spiser seg mett på kraft.

Uansett så håper jeg dere finner en forplan som funker for dere.;)

Golden Vix
11-03-2007, 20:48
Du må ikke ta det ille opp da,at jeg sa hesten din fikk for lite grovfor:)
Men jeg ville da heller gitt mere grovfor og mindre kraft.Kan jo være at den ikke spiser mere grovfor,fordi den spiser seg mett på kraft.

Uansett så håper jeg dere finner en forplan som funker for dere.;)

Hei du:D
Tar ikke noe ille opp!=) Hesten min får lite grovfor, og vet det! Men han spiser ikke mer!
Tror jeg må lese litt og regne litt og få en god plan!=):wav:

Lucinda
11-03-2007, 20:48
Og så man huske her att 5 liter ikkje er det samme som 5 kg kraftfor...............

Men ja 5.5 kg silo er lite grovfor til ein hest. Kansje den ikkje liker grovforet du gir den? Og enkelte hester må ned i mengde kraftfor for å spise grovforet.

Ser også att ein del snakker om hard trening. Hard trening er mykje trening og dei fleste driv nok ikkje med hard trening av hesten sin.

Da begynner vi å snakke om fleire økter for dag. Og fleire timer pr dag.

Golden Vix
11-03-2007, 20:50
Og så man huske her att 5 liter ikkje er det samme som 5 kg kraftfor...............

Men ja 5.5 kg silo er lite grovfor til ein hest. Kansje den ikkje liker grovforet du gir den? Og enkelte hester må ned i mengde kraftfor for å spise grovforet.

Ser også att ein del snakker om hard trening. Hard trening er mykje trening og dei fleste driv nok ikkje med hard trening av hesten sin.

Da begynner vi å snakke om fleire økter for dag. Og fleire timer pr dag.

Hei!=)
Hesten trenes ganske hardt, men kanskje ikke HARD trening! Trener opp til ett par timer per dag, men har fri innemellom=)
Hesten liker grovforet, og spiser det med Skikkelig glede!=)

Lopke
11-03-2007, 21:11
hva med å fore flere ganger til dagen.. komme deg opp på 8 kg grovfor. I surfor vil dette bli en mye høyere vekt, men jeg ville minst gitt 8 kg tørt høy til en slik hest. og gi da mindre kraft om kvelden.. så den bare har høy å spise over natta..

Hva med å gi:

Morgen 2 kg høy + surfor + 1,5 liter kraft
Middag 2 kg høy + surfor + 1,5 liter kraft
Kveld 4 kg høy

ang magesår så er det fakta at veldig mange hester har dette.. Og pga feil foring og for mye kraft..

Det er særlig hester i hard trening som risikerer å få magesår. Undersøkelser fra USA og England viser at mellom 66 og 90 % av dem som ble sjekket hadde magesår - samtlige var løpshester i full trening. Blant hester som ble brukt til turridning og skoleridning ble det funnet magesår på 37% av dyrene. Forskere som har arbeidet med dette, er enige om at fôringen av hesten har stor betydning. Hester i hard trening trenger ”høyoktan”-fôring som de får gjennom ulike sorter av kraftfôr. Dette fôret gis ofte to til fire ganger for dagen. Mye kraftfôr fører som regel til at hesten spiser mindre grovfôr, og dermed får i seg mindre fiber. Hestens fordøyelsesystem er imidlertid bygd for å kunne ta imot fibberrik kost store deler av døgnet, og produserer dermed syre kontinuerlig. Hestemagen tåler rett og slett ikke å være arbeidsløs over lengre tid og utvikler dermed sår i form av skader i slimhinnene i mage og tarm. Magesår kan også utvikles meget raskt dersom hesten av en eller annen grunn ikke spiser i løpet av flere dager - i forbindelse med en lengre transport for eksempel.

les mer her: http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/4089767.html

Miraz
11-03-2007, 22:19
Helt enig med Lopke, grunnen til at han ikke spiser mer grovfor er nok fordi han blir mett av kraftforet, og får en hest velge, går kraftforet ned først..Prøv å la han spise seg mest mulig mett på høy/silo før han får kraftfor..

Om han ikke har magesår, så kan det vere "på vei", så ville gått mye opp i grovfor med en gang...

Lucinda
11-03-2007, 22:35
Hei!=)
Hesten trenes ganske hardt, men kanskje ikke HARD trening! Trener opp til ett par timer per dag, men har fri innemellom=)
Hesten liker grovforet, og spiser det med Skikkelig glede!=)

Får ikkje det til å stemme eg når du seier hesten ikkje klarer ete meir enn 5.5 kg i døgnet og likevel eter det med skikkelig glede??

Du snakker også om att hesten roter det rundt om den får meir. Har du prøvd å gi den i høynett eller høykrybbe da??

Min ville lett spist dagsrasjonen til din på eit par timer maks. Og ho også roter rundt om ho får grovforet på gulvet. Derfor bruker eg stor høykrybbe til grovforet.

insolita
11-03-2007, 22:39
gi den mindre kraftfôr så den har mer plass til høy ;)

5,5 kg silo er ikke akseptabel mengde for hest, fullstendig uavhengig av ts%.

Golden Vix
11-03-2007, 22:49
Får ikkje det til å stemme eg når du seier hesten ikkje klarer ete meir enn 5.5 kg i døgnet og likevel eter det med skikkelig glede??

Du snakker også om att hesten roter det rundt om den får meir. Har du prøvd å gi den i høynett eller høykrybbe da??

Min ville lett spist dagsrasjonen til din på eit par timer maks. Og ho også roter rundt om ho får grovforet på gulvet. Derfor bruker eg stor høykrybbe til grovforet.

Ja har prøvd høynett, men ikke krybbe! Krybbe har jeg ikke prøvd pga stalleierene ikke lar meg lov å sette det opp... Og høynettet klarte hesten å rive i stykker! To stk!!! Han er en vims.
Ja han spiser med gledde og er glad i maten! Men ja han blir mett og roter maten utover, pisser og driter på det og vil ikke spise det såklart.

Anita&Svarten
11-03-2007, 23:18

For meg er hard trening når de blir trent proffesjonelt, av proffesjonelle folk.

Sagitaria
11-03-2007, 23:22
Selv travhestene vi har på stallen går jo egentlig ikke i HARD trening - for de går jo tross alt ikke mer enn litt over en time om dagen.

Fortidens skogshester som jobba hele dagen - der har dere HARD trening :)

Anita&Svarten
11-03-2007, 23:29
Helt sant! Er mange som sier hard trening, når det egentlig er lett trening. Men det er vel en helt annen diskusjon. ;) (prøve å ikke spore av.. :p hehe)

Lucinda
12-03-2007, 00:04
For meg er hard trening når de blir trent proffesjonelt, av proffesjonelle folk.

Må sei det var eit noko merklig konklusjon. Kva med hester i tilridning f.eks da på profesjonelle staller. Nada niks om dei hestane går i hard trening.

Therese
12-03-2007, 00:37
Jeg vil tippe Eikdokka hadde brukt under 3 timer på å spise 5,5 kg silo..

Miraz
12-03-2007, 01:24
Enig at mange mener at hesten deres går i hard trening, mens den egentlig går i lett/middels trening..Eg mener at hard trening er konkurransehester på høgt nivå, det være seg trav, galopp, sprang osv..Ellers hester som blir brukt hele dagen, som arbeidshester i skog og lignende, selv om det ikke er så mange av dem lengre da..

Drue
13-03-2007, 11:50
Ja har prøvd høynett, men ikke krybbe! Krybbe har jeg ikke prøvd pga stalleierene ikke lar meg lov å sette det opp... Og høynettet klarte hesten å rive i stykker! To stk!!! Han er en vims.
Ja han spiser med gledde og er glad i maten! Men ja han blir mett og roter maten utover, pisser og driter på det og vil ikke spise det såklart.

Huff det er ikke noe gøy når hesten ikke vil spise nok grovfor. Men et lite tips til noe som kanskje vil glede tarmene litt er å prøve å bytte ut litt av kraftforet med green power, luernepellets(husk å legge i vann), eller en form for strukturmix som inneholder mye trevler og grøntrester.

Hesten din har ikke optimal foring, men den lider nok ikke av den grund. Her er det bare å prøve seg frem. Lykke til. Hvor mange måltider får den egentlig? ;)

Vilde
13-03-2007, 12:45
Golden Vix: Hvor hardt trener du egentlig hesten din. Jeg er bare nysgjerrig egentlig. Tror at man som hobbyrytter skal ha en del problemer med å komme over middels hard trening. For å ta min fjording. Jeg rir ham 6 dager i uka og han blir som ofteste ganske sliten. Han går på tur to ganger i uka ellers blir det dressur eller sprang. Jeg karakteriserer likevel dette som lett trening, men det er vel avhengig av hvordan man ser på det.

Det må være veldig slitsomt å ha en hest man sliter med å fôre, men jeg må nok hive meg på de andre som har svart her. Jeg ville anbefale deg å doble grovfor mengden og (minst) halvere kraftfôret. Prøv litt forskjellige kombinasjoner av grovfôr som han liker og gi heller luserne, betfor eller andre "kraftfôr" som egentlig er grovfôr. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det komplett du gav hesten? Jeg tror jeg heller ville gitt energi sammen med bygg (og gjerne litt olje) da dette kan være bedre for å fete ham opp.

Anita&Svarten
13-03-2007, 14:13
Må sei det var eit noko merklig konklusjon. Kva med hester i tilridning f.eks da på profesjonelle staller. Nada niks om dei hestane går i hard trening.

Kommer an på hva du legger i tilridning da.. Var det treninga til svarten ble kalt, og han var i hard trening. Han skulle lære å gå bra dressur, og jammen om han fikk jobbe!

Det flere av privatryttere jeg kjenner, kaller for hard trening, vil jeg kalle for lett trening. Å ri på tur en til to timer, er ikke det samme som å ri skikkelig på bane en time, med skikkelig arbeid.

Så klart har proffe folk (seriøse trenere/konkurannse ryttere) unghester eller andre hester, som av en eller annen grunn blir trent lett og på stallen, men såpass langt burde man klare å tenke selv, at man legger inn litt "takhøyde".

Vilde
13-03-2007, 14:34
Jeg jobbet på en dressurstall et halvt år for noen år siden og der var det mange hester til tilridning som hadde en ganske slapp tilværelse. De ble kanskje trent av berideren en eller to ganger i uka, ellers hadde de fri eller ble ridd av oss (praktikantene). Men dette ble vel kanskje litt i overkant OT

Anita&Svarten
13-03-2007, 14:44
Der Svarten stod var det hvertfall ikke slik som du beskriver Vilde. Men det kommer jo innunder at man må ha litt "takhøyde".

Vilde
13-03-2007, 14:59
Hva mener du med takhøyde?

Denne stallen var forøvrig en respektabel dressurstall og berideren tror jeg de fleste kjenner til. Tror ikke det var alt for uvanlig slik det var der, men håper jo for alle som setter bort hestene sine til trening at det ikke er sånn overalt. Uansett er det jo ikke rettferdig for en hest som er vant til moderat bruk å bli ridd av en berider hver dag. De krever tross alt en del mer både fysisk og psykisk av hesten enn det vanlige folk gjør.

Men som sagt, skikkelig OT.

Anita&Svarten
13-03-2007, 15:06
At det kan være litt forskjellig rundt forbi ;)

Jeg uttaler meg jo på begrunnelse av slik jeg kjenner til at det er på de forskjellige plassene, men det er jo ikke dermed sagt at det er slik absolutt over alt. Derfor jeg mener at man må være oppegående nok til å sette inn litt takhøyde. (den var forøvrig ikke siktet til noen).

-
Uansett er det jo ikke rettferdig for en hest som er vant til moderat bruk å bli ridd av en berider hver dag.-

Det må man jo legge inn tid til i treningsoppholdet når man sender hesten til trening, at den skal jobbes opp til å klare det.

Dette ble nok litt OT jah..

Vilde
13-03-2007, 15:14
Helt ukjent uttrykk for meg ;-)

Anita&Svarten
13-03-2007, 15:16
Synes jeg leser det over alt, og trodde jeg var skikkelig treg til å skjønne hva det egentlig betydde :lol: Godt vi er to da ;) haha!

Anita&Svarten
13-03-2007, 15:17
Synes jeg leser det over alt, og trodde jeg var skikkelig treg til å skjønne hva det egentlig betydde :lol: Godt vi er to da ;) haha!

Oops! Det kom visst to ganger.. Moderator kan kanskje slette det ene?

Golden Vix
13-03-2007, 15:59
Golden Vix: Hvor hardt trener du egentlig hesten din. Jeg er bare nysgjerrig egentlig. Tror at man som hobbyrytter skal ha en del problemer med å komme over middels hard trening. For å ta min fjording. Jeg rir ham 6 dager i uka og han blir som ofteste ganske sliten. Han går på tur to ganger i uka ellers blir det dressur eller sprang. Jeg karakteriserer likevel dette som lett trening, men det er vel avhengig av hvordan man ser på det.

Det må være veldig slitsomt å ha en hest man sliter med å fôre, men jeg må nok hive meg på de andre som har svart her. Jeg ville anbefale deg å doble grovfor mengden og (minst) halvere kraftfôret. Prøv litt forskjellige kombinasjoner av grovfôr som han liker og gi heller luserne, betfor eller andre "kraftfôr" som egentlig er grovfôr. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det komplett du gav hesten? Jeg tror jeg heller ville gitt energi sammen med bygg (og gjerne litt olje) da dette kan være bedre for å fete ham opp.

Hei for å svare på det med hard treningen=) Hesten min blir ridd minst 6 dager i uken, hvor minst 3 av de dagene er 2-3 timers fjell/klatre turer! Mye hurtigkjøring også=) Trener hesten min slik da han elsker å klatre og elsker å dra vognen=)

Og jeg er ikke intressert i å fete hesten opp! Han er perfekt sånn som han er! HAr ingen planer om å fete han opp!

Golden Vix
13-03-2007, 16:02
Nå får hesten tre liter kraftfor per dag!
Han får mye mer grovfor, men allikevel kaster han det rundt seg og jeg har ikke råd til å kaste så mye mat! Dette er stress.....

Miraz
13-03-2007, 16:16
Ville satt opp en krybbe, evnt. høynett eller en stor plastikkboks som du kan sette på gulvet om du har stor boks..det er billigere å fore med grovfor en kraftfor, så skal egentlig bli lønnsomere...

Anita&Svarten
13-03-2007, 18:39
Du har ikke prøvd å fore på annet grovfor da?

Golden Vix
13-03-2007, 20:10
Du har ikke prøvd å fore på annet grovfor da?

Jo har jo fort på høy før og nå ensilage! Og det er akkuratt det samme som skjer!

Golden Vix
13-03-2007, 20:20
Ville satt opp en krybbe, evnt. høynett eller en stor plastikkboks som du kan sette på gulvet om du har stor boks..det er billigere å fore med grovfor en kraftfor, så skal egentlig bli lønnsomere...

Skulle gjort det, men får som sagt ikke lov av stalleieren. Dessuten er ikke boksen "stor" nok til å ha en krybbe på veggen eller noe... Boksen er ikke akkurat liten men vil bli det tror jeg! Høynett setter han seg fast i eller ødlegger de!:lol:

Miraz
13-03-2007, 20:23
Merkelig at du ikke får lov..Men du kan jo sette opp en krybbe ute, og ha han mest mulig ute..

Golden Vix
13-03-2007, 20:29
Merkelig at du ikke får lov..Men du kan jo sette opp en krybbe ute, og ha han mest mulig ute..

Joda, han står jo mye ute.. Ingen dum ide=) Tro meg, stalleierene er litt merkelige=)

Hilde
14-03-2007, 12:02
Et alternativ er å dele av et hjørne i boksen med en planke på gulvet, slik at det blir en kant. Du kan ev. bruke ei plate eller lignende, slik at kanten blir i passe høyde. så legger du høyet oppi der. Da blir det ikke så lett for hesten å dra det utover og hesten får samtidig spise høye fra bakkenivå, noe som er mest gunstig for hesten rent anatomisk.

LisaFi
17-03-2007, 20:45
Og så tenker jeg Tenner. Selv om man bruker en "vanlig" dyrlege, så kan det være at hesten har problemer med å tygge grovfôret godt nok, slik at den "gir opp" for tidlig. Sjekk, sjekk og dobbeltsjekk! OG bruk en som KAN tenner, ikke en som tror h*n kan det...

Golden Vix
18-03-2007, 10:49
Og så tenker jeg Tenner. Selv om man bruker en "vanlig" dyrlege, så kan det være at hesten har problemer med å tygge grovfôret godt nok, slik at den "gir opp" for tidlig. Sjekk, sjekk og dobbeltsjekk! OG bruk en som KAN tenner, ikke en som tror h*n kan det...

Tennene er det ikke noe galt med. Han har ikke problemer med de. Er ikke så lenge siden de ble skjekket og filt ned der de var for dårlig filt av en annen dyrlege! Hun jeg bruker er veldig flink og veldig nøye. Får henne anbefalt av alle nesten!!!!

Stalin
20-03-2007, 12:07
Hva med en slik HØYBAR? Tar minmalt med plass og er veldig enkel å holde ren! Den selges av Spillers forhandlere over hele landet!

Golden Vix
20-03-2007, 13:02
Hva med en slik HØYBAR? Tar minmalt med plass og er veldig enkel å holde ren! Den selges av Spillers forhandlere over hele landet!

Den var ABSOLUTT genial! Sånn skal jeg ha!!!!
*Smiske med stalleiere*

Løkling Nini
20-03-2007, 13:06
Forplan til fjordhoppe? er rundt 149 cm i mkh, og kraftig bygd.

Blir brukt to ganger daglig,. som skulehest.
Nokon som har ide til forplan? kanskje litt havre? er ikkje den hesten med mest "gir" :P

Vilde
20-03-2007, 21:41
Jeg gav havre til min forrige fjording og det gav ham litt ekstra "piff". I tillegg er det fint å gi til fjordinger som fort legger på seg. Forer du med høy? Hvor mange ganger?

Jeg tror jeg ville gitt (hvis det var min hest)

Morgen: 2 kg høy + 1/2 liter havre

Midt: 2 kg høy

Middag: 2 kg høy

Kveld : 2 kg høy + 1/2 liter havre + 1/2 liter betfor + vitaminer og mineraler

Mulig at dette blir litt mye høy på en fjording, men det kommer jo litt ann på bruken. Det går jo ann å kutte ut litt.

Har ikke regnet på dette da jeg ikke har tilgang på dataprogrammet og fordi jeg har litt få fakta om din hest, men tror ikke dette skal være "halvgærent" :-)

Sofie & Suzett
20-03-2007, 22:21
En slik haybar er foressten enkel å lage selv, bare å finne fram hammer spiker og sag og snekre litt ;)

Anniken B
20-03-2007, 23:09
Litt info ang havre til den fjordingen:

Havre er et fôrslag som inneholder mye energi, hovedsaklig fordi det inneholder mer fett enn andre kornsorter. At hestene blir så mye sprekere av havre enn annet fôr er en myte, og ofte gir det en placeboeffekt: altså eieren/rytteren tror at hesten blir sprekere dersom de vet at den får havre, selv om hesten egentlig er den samme.
Havre er greit å gi hester i relativt mye trening, men jeg hadde nok ikke anbefalt det til en fjording, spesielt ikke om den har lett for å legge på seg, nettopp pga energiinnholdet. Man må være litt forsiktig med å bruke energi som uttrykk om energi i form av at hesten er sprekere. Alt fôr inneholder energi, og hestene trenger energi til alt de gjør, holde varmen, bevege seg, metabolisme, vokse, jobbe, bare å være i live krever masse energi. Overskuddsenergi gir utslag i overvekt, spesielt på nøysomme hesteraser som fjording.

For å få hesten sprekere er det viktigere å ha en balansert fôrplan, og ikke minst nok trening.

~Anniken

Vilde
21-03-2007, 15:24
Jeg har nå erfart dette med havre og mer energisk hest med alle mine tre fjordinger. Mulig det er innbilning, men da tror jeg også hesten innbiller seg det :-)

Et alternativ til havre er å gi komplett (som inneholder ca 40% havre - hvis jeg ikke husker feil). Jeg ville kanskje ikke gitt så mye komplett som det anbefales på sekken da fjordingen er nøysom, men heller gitt mer høy og vitaminer i tillegg.

Jeg gir forøvrig min fjording (på ca 143 cm, brukes 6 dager i uken) 7 kg høy, 1/2 liter energi, 1/2 liter betfor + vitaminer om dagen. Han er fortsatt noe overvektig, men vil heller trimme av ham de ekstra kiloene enn å gi ham mindre høy.

Når det kommer til foring tror jeg du får omtrent like mange svar som personer du spør, så det gjelder nok å gjøre seg opp sin egen mening :-)

Anniken B
21-03-2007, 16:08
Foring er en kunst å balansere, det er utrolig mange faktorer som spiller inn! Er mange bra og mange dårlige teorier ute og går, man må være utrolig kildekritisk til det man leser, samt prøve å se en større sammenheng, ikke bare mengde og type for etter det som står i boka. ;)

Har nå studert ernæringsfysiologi for hest i to år, og jo mer jeg lærer, jo mer ser jeg at det fremdeles er igjen å lære! Læreprosesser er en merkelig ting, når man kan ganske lite så tror man at man kan ganske mye, fordi man ikke er klar over hvor lite man kan. Når man begynner å ha ganske god peiling har man snust på så mange andre ting at man også blir klar over hvor mye det er man ikke vet enda.

Det meste går bra med en del kunnskap og en dæsj sunn fornuft.

~Anniken

ChristineR
21-03-2007, 18:31
Mange mener her at man MÅ vite hva høyet inneholder, til vanlig når man da setter opp forplan har man alltid disse informasjonene? Man får en veldig fin pekepin på foringen uten denne info. Jeg er utdannet innen hestefag,og satt
opp mange planer, og når vi gjorde det på skolen var det ikke alltid man visste dette, men programmet viser deg hva man burde fore.

Syntes ikke dette var en ille ide å tilby seg av en voksen person, hun tar verken betaling eller krever at du følger planen, men tilbyr god fornuftig hjelp til de som ønsker det.

Anniken B
21-03-2007, 18:59
Dersom man skal sette opp en fullstendig balansert forplan så må man ha analyse på grovforet ja. Programmet tar ikke hensyn til protein eller næringsinnhold i det nøyaktige partiet, bare når det er slått. Det kan være innmari stor forskjell på et parti høy av tidlig slått og et annet for å si det sånn. Det kommer an på været i perioden gresset vokste og næringa i jorda. F.eks om man legger inn tidlig slått, så vil programmet gå ut i fra at høyet har relativt høyt næringsinnhold og ganske høy proteinprosent. Dersom det da på vårparten har vært drittvær, og jorda der gresset vokste har vært utarma og næringsfattig vil høyet ha en langt dårligere kvalitet enn det programmet regner ut, slik at man får beskjed om å gi hesten mye mindre høy enn det den egentlig trenger. Det samme kan skje andre veien.

Jeg har analysert flere partier høy på lab'en her selv, og det er utrolig stor forskjell, selv om man vet når høyet er slått, og man kan ha en anelse om hvor verdiene skulle ligge, så kan de komme langt utenom.

Programmet kan være en pekepinn, men man bør ha mye bakgrunnskunnskap om foring fra før hvis man i det hele tatt skal ha nytte av det til det beste for hesten.

~Anniken

insolita
21-03-2007, 19:28
ChristineR:
Ta dette programmet (jeg går ut i fra at du referer til forplan hest) og legg inn en forplan på en "standardhest" med H4 høy med lave proteinverdier. Se hvor mye høy du trenger, og hvor mye kraftfôr for å "balansere" det riktig. Prøv så å bytt ut H4 høyet med proteinrikt H1 høy UTEN å korrigere noe annet. See?

Forresten viser ikke programmet deg hva du burde fôre, det viser standardtall for energi, proteiner etc etc, og kalkulerer behov ut i fra hva du trykker inn. Setter man feil betingelser blir hele fôrplanen feil.

Hvor tok du forresten hestefagbrev? Er litt nysgjerrig, for det du sier her er jo veldig rart, og jeg synes det er merkelig at likegyldighet til grovfôranalyser praktiseres på læresteder.
-------------------------------------------------------
Når det gjelder meninger om fôring vil jeg nesten si at jo mer man kan om fôring, jo mer enig er man egentlig. Når man kommer forbi punktet "jeg tror/jeg føler" og kommer til "forskning viser/erfaring med ørtåførti hester viser" så er man brått litt mer enige. Selvsagt har man ulike "retninger" innen fôring, men Anniken og jeg har på ingen måte hverken lest de samme bøkene (ikke så mange i hvertfall) og er ei heller påvirket av samme personene, likevell har vi et nokså likt syn på fôring.

Knekten
09-10-2007, 10:46
Jeg kunne godt ha fått en pekepinn på om jeg gjør rett ;) Har fulgt råd fra de på FK butikken og vet jo litt, men er likevel alltid litt ussikker.
Da jeg fikk hesten i Mai så var han veldig tynn, men nå i sommer så har han fått gått på beite og fått kraftfor og høy så nå er det ganske godt hold på han egentlig. Mamma synes han begynner og bli feit, men han er ikke overfeit da.. Så har begynt å gi mindre kraftfor nå i hvertfall ;)

Det er en 9 år gammal kaldblodsvallak som er ganske bedagelig annlagt og brukes kun til turridning og litt sprang ca 1 time 6 ganger i uka. Ofte med en lengere tur på helgene ca 4 - 6 timersturer..
Gampen er 153 i mkh og veier 479 kg etter det vektbåndet viser.
Han har fri tillgang på grovfor (silo), mens han får 1/3 av en høyball om kvelden. (Det han spiser i løpet av natten har jeg funnet ut.. gir jeg mer så spiser han det ikke). Også får han 5 dl kraftfor. De på FK mente at dette var en grei forplan, men de henger nå litt igjen i den tradisjonnelle foringen enda så.. Hadde vært kjempefint hvis du hadde noen forslag til foringsplan :)
Noen jeg jobbet hos tidligere anbefalte å blande kraftfor og havre med olje.. (Da gikk ikke hestene ned i hold på vinterstid). Er i grunnen derfor at jeg forer litt ekstra på sommerstid for erfaringsmessig så går de ned litt i hold når det blir kaldere.

Blir glad for forslag :)

Knekten
09-10-2007, 10:50
Hva tror du om og blande havre, kraftfor og olje forresten?
Vurderer og prøve det hvis han skulle gå ned i hold i løpet av vinteren..

Miriam
28-10-2007, 18:34
Kan du hjelpe meg Vilde, med å sette opp forplan til hestene mine? Er veldig usikker på hvor mye for de trenger egentlig.. Skriver litt om dem, viss du kan hjelpe: Gir begge høy og/eller silo (ikke første slått hvertfall, ellers vet jeg ikke) og champion komplett, men skal begynne å gi Pilgrima champion oppdrett om en stund, siden hun er drektig.

Pilgrima: fjordhest, hoppe, 7 år, drektig ca. tre måneder, har aldrig vert veldig tjukk, men er passeli i hold nå, blir brukt på en ridetime og ett par turer i uken, lett bruk.

Frøyas: kaldblodstraver (aldrig vært på travbanen,) vallak, 12 år, litt tjukk, han blir også brukt på en ridetime og ett par turer i uken, lett bruk.

hildechristine
31-10-2007, 14:09
Miriam :

Det kan høres ut som det kan holde med grovfor til dine hester.
I tillegg må de ha vitamintilskudd.

Marianne
31-10-2007, 14:30
Ok, Miss er fin og blank i pelsen og i veldig godt hold. Ribb-beina har på en måte blitt litt borte, men jeg håper å finne de igjen iløpet av vinteren.

Miss får
Ukjent mengde silo. regner med ca 12-15 kg om dagen.
1 liter champion energi
1 dl solsikkeolje
1 dl multivitaminer

Miss er i opptrening, og vil bli trent hardere og hardere utover vinteren. Hun skal jo bli traver, og da må det trenes.

Det jeg ofte ser er hester som får 6-7 kg høy og kilovis med kraftfôr. Dette gjelder ofte travhester!

Jeg har ikke noen peiling på fôring, men min filosofi er at før man øker kraftfôrmengden så øker man grovfôrmengden!
Grovfôret er den viktigste fôrenheten til hesten, både for tyggebehovet og fordøyelsen.

Mitzimarie
03-11-2007, 23:39
Jeg er litt usikker på vekta hans da Men han er en welsh hingst, 122 cm. Han blir brukt til lett trening , og musklee hans er under oppbygning.

På stallen har vi havre, Champion Gull (gold) & vanlig høy. Akkurat nå gir vi ham 5 kg høy om dagen, og han har veldig masse energi + hingst så han får ikke noe havre. Han får 5 dl champion morgen og 5 dl champion kveld.

Syns du dette høres passe ut? :-)

Team Nini
04-11-2007, 08:26
Eg gir mi merr:

6 kg høysilasje
og 2 kg vanlig tørrhøy til kvelds.
+ 2 l komplett

Merra er ikkje i HARD trening, men er opptrening, har litt lite musklar på kroppen. :) Og litt for mykje å vere glad i, men ho er drektig då sååå:)

Twin Joy
04-11-2007, 16:17
Hei!
Har du lyst til å sjekke forplan til min hest?
Russisk halvblods/araber vallak. rett under 500kg.
Forer med golden grass (H1), champion komplett, bittelitt gull som smakstilskudd, champion multivitaminer, kli og betfiber + salt.
Lett trening. Trenger å bygge muskler og evt. legge på seg bittelitt

Henarn
12-11-2007, 21:05
Hvordan fikk du tak i det programmet "forplan hest" ?

Vilde
13-11-2007, 09:11
Programmet heter nå PC-horse og finnes her (http://www.pc-horse.com/). Jeg har ikke lenger lisens på dette (man betaler kun for noen måneder av gangen) så har ikke annledning til å hjelpe noen dessverre :-)

Star-Carro
13-11-2007, 12:49
Jeg er litt usikker på vekta hans da Men han er en welsh hingst, 122 cm. Han blir brukt til lett trening , og musklee hans er under oppbygning.

På stallen har vi havre, Champion Gull (gold) & vanlig høy. Akkurat nå gir vi ham 5 kg høy om dagen, og han har veldig masse energi + hingst så han får ikke noe havre. Han får 5 dl champion morgen og 5 dl champion kveld.

Syns du dette høres passe ut? :-)

Ifølge denne regningen, så har du litt mye fôrenheter :S

Nikita
26-01-2008, 08:50
Tenk at de ikke har den hesterasen det er flest registrerte indvider på verdensbasis.... :(

Laster ned prøveversjon og ser hva jeg synes :)

Nikita
26-01-2008, 10:06
Nå lasta jeg det ned, og jo de hadde rasen american quarter :) Stod bare ikke i oversikten før man lastet ned.

Det var teit... Det stod sjekk her hvilke hesteraser vi har, også stod den ikke der. Dårlig reklame, mulig jeg da ikke hadde lastet ned siden de ikke hadde den hesterasen jeg har :)

insolita
26-01-2008, 11:33
Nå lasta jeg det ned, og jo de hadde rasen american quarter :) Stod bare ikke i oversikten før man lastet ned.

Det var teit... Det stod sjekk her hvilke hesteraser vi har, også stod den ikke der. Dårlig reklame, mulig jeg da ikke hadde lastet ned siden de ikke hadde den hesterasen jeg har :)

SÅ stor forskjell fra rase til rase er det ikke. Tidligere var inndelingen faktisk bare i tre typer, og jeg har regnet mang en fôrplan med det uansett. At det er lagt inn masse raser er nok mer et salgstriks, samt en hjelp til å klassifisere hestene inn i disse grupperingene som allerede eksisterte

Hanna&Brá
26-01-2008, 12:38
Æsj, fôrplan-hest virker ikke på mac såvidt jeg skjønner... Brukte det masse før.. Kjekt program i grunn, så man slipper å regne "manuelt", så mye enklere å putte et tall her, et tall der og få opp et svar:D

KarolineBH
26-01-2008, 20:20
Det kommer jo ann på åssen man ser på lett- middels- eller hard trening da. De eneste som går hard trening er travere og feltritt + høy dressur. Lureste er nok å få en fagmann til å sette opp forplan. Næsset for eksempel ;)

Lene & Liandor
29-01-2008, 22:55
Du kan godt få prøve deg på min.. :]

Hesten er 165-170cm høy, av rasen Hannoveraner og kjønnet vallak, og alderen er 9 år. Har i løpet av den tiden jeg har hatt han fått høre at han er veldig bra muskulert og har veldig fine muskler på de riktige stedene o.l (hvis det skal ha noen slags betydning xD).. På ormkurer/pastatuber har vi satt innstilingen på 600 kg..

Han er spranghest, konkurranse hest.. Han går på "hard" dressurtrening en gang i uka og blir hoppet med ca. en gang i uka.. Uten om dette rir jeg han så og si hver dag, og da blir han jobbet ganske bra i løpet av den tiden vi rir.. Jeg prøver å holde treningen på ca. 45 min. eller mindre og har da heller så vidt en høyere intensitet.. Vi jobber også endel med å få aktivitet i alle gangartene til å bli litt bedre.. Skal med tiden ut og starte litt stevner i helger også :)

Han får i løpet av dagen 9 kg høy (høyet er ikke H1 høy/veldig grønt, litt mer blast gult..) Han får også 1 L pellets til hvert måltid og 1/2 havre til hvert måltid.. Han har begynt å sluke luft nå i det siste, så jeg har i dag prøvd å ordne slik at han får litt mindre høy før han slippes ut, og heller litt mer når han kommer inn..

I tilegg gir jeg han en bøtte i løpet av kvelden hvor han får litt salt, olje, biotin, vitløksgranulat og musli.. (+ frukt/grønnsaker) Fikk før også vitamin/mineral tilskudd, men hadde egentlig ikke noe grunn for hvorfor jeg brukte det.. x.x huff..

hildechristine
29-01-2008, 23:26
Du kan godt få prøve deg på min.. :]

Hesten er 165-170cm høy, av rasen Hannoveraner og kjønnet vallak, og alderen er 9 år. Har i løpet av den tiden jeg har hatt han fått høre at han er veldig bra muskulert og har veldig fine muskler på de riktige stedene o.l (hvis det skal ha noen slags betydning xD).. På ormkurer/pastatuber har vi satt innstilingen på 600 kg..

Han er spranghest, konkurranse hest.. Han går på "hard" dressurtrening en gang i uka og blir hoppet med ca. en gang i uka.. Uten om dette rir jeg han så og si hver dag, og da blir han jobbet ganske bra i løpet av den tiden vi rir.. Jeg prøver å holde treningen på ca. 45 min. eller mindre og har da heller så vidt en høyere intensitet.. Vi jobber også endel med å få aktivitet i alle gangartene til å bli litt bedre.. Skal med tiden ut og starte litt stevner i helger også :)

Han får i løpet av dagen 9 kg høy (høyet er ikke H1 høy/veldig grønt, litt mer blast gult..) Han får også 1 L pellets til hvert måltid og 1/2 havre til hvert måltid.. Han har begynt å sluke luft nå i det siste, så jeg har i dag prøvd å ordne slik at han får litt mindre høy før han slippes ut, og heller litt mer når han kommer inn..

I tilegg gir jeg han en bøtte i løpet av kvelden hvor han får litt salt, olje, biotin, vitløksgranulat og musli.. (+ frukt/grønnsaker) Fikk før også vitamin/mineral tilskudd, men hadde egentlig ikke noe grunn for hvorfor jeg brukte det.. x.x huff..

Hva er "1L pellets?"
Har du forresten noen grunn til at du gir han olje og alt det der? :)

Lene & Liandor
30-01-2008, 17:07
1 L pellets? xD det er 1 liter pellets det.. x)

Olje gir jeg for jeg har hørt det er bra for pels, høver og for energi (jeg gir han noen "dærter" x) Han pleier å kaste ut litt av havra si når han spiser, så det forsvinner ut av boksen, så jeg annser den olja jeg gir som en liten erstattning for det :p hehe..

Salt får han fordi han ikke har saltstein, Biotin for nesten det samme som olja.. hovslageren mente det ville være bra for beina hans også ;)

Musli'n og vitløk gir jeg vel ikke pga. no spessiell grunn.. Blir på en måte slags dessert hvis vi skal sammenligne hele bøtta hans med noe.. :]

ZK
30-01-2008, 20:00
Er jo mye forskjellige pellets, så er jo vanskelig å sette om forplan med pellets som eneste betegnelse..Som at jeg skulle si jeg gir hesten musli, uten å si hvilken type, da det finnes flere varianter...

Så er lettere om du sier om hva slags pellets det er :)

KarolineBH
31-01-2008, 16:07
Hei!
Fant faktisk ut at hesten min skal ned på kraftfor til 3 liter per dag!
Hadde visst tatt feil, aner ikke hvor jeg fikk det fra.... SHit!!!
Men om jeg uansett tar ned på kraftforet, og opp silo så spiser han allikvel ikke opp! Har prøvd det meste for å få han til å spise mer grovfor!!! Men kan ikke gi han så mye at han kaster det rundt seg! Det er jo bortkastet penger og for......

Tippe at han har magesår!? Åssen merker en om hesten har det!? Det må jo gjøre vondt, og hesten er frisk, i følge vetrinær!

3 liter kraftfor per dag er MYE. Ikke rart han ikke spiser siloen sin...

Lene & Liandor
31-01-2008, 16:13
Um.. x) trodde det ikke fantes forskjellige typer pellets jeg :0 Jeg aner ikke hvordan pellets det er egentlig.. men er ganske sikker på at innpakningen pellets kommer i er en STOR hvit sekk med en hest som logo på utsiden..

Muslien tror jeg heter Musli Pro? kjøpt i sverige, rød sekk..

Helenepia
03-02-2008, 13:12
Kan noen hjelpe meg litt? Jeg har ei 10 årig hollandsk varmblodshoppe på ca 170 i mh. Hun trenes ca 3 kvarter hver dag(fri innimellom når hun blir allt for slapp) Tur en dag i uka om være tillater det. Kun i skritt, ca halv time til 3 kvarter. Trener sprang en dag i uka, resten dressur. Vil kalle treningen min middels trening. Hun er i fint hold og trenger ikke bli verken feitere eller tynnere.
Hun får:
Frokost: 4 kg rundball, 2/3 liter havre og 0,5 liter bygg.
Middag: 3 kg rundball, 2/3 liter havre og 0,5 liter bygg
Kveld: 3-4 kg høy, 2/3 liter havre, 0,5 liter bygg, 0,5 liter betfor og 2 dl olje (dette blandes til "grøt") + en kopp multitilskudd fordelt på alle 3 måltider.
Da jeg slo dette inn på forplan programmet manglet hun en del mineraler. Når jeg la til 0,5 kg champion gull og salt ble allt dekket, men har lite kunnskap om Gull og lurer litt på om jeg skal gi henne dette. Hva består gull av og hvordan "funker" dette på hesten? Noen meninger om forplanen min?

Katrinesf
03-02-2008, 15:13
Um.. x) trodde det ikke fantes forskjellige typer pellets jeg :0 Jeg aner ikke hvordan pellets det er egentlig.. men er ganske sikker på at innpakningen pellets kommer i er en STOR hvit sekk med en hest som logo på utsiden..

Muslien tror jeg heter Musli Pro? kjøpt i sverige, rød sekk..

Hæ?? :confused:
Pellets er jo en betegnelse for mange forskjellig typer kraftfôr da.
Akkurat som det finnes mange forskjellig typer musli. Nå har ikke jeg satt meg inn i hvem som leverer Musli, men man får jo for eksmpel kjøpt en type muskli av Eggersmann, og en annen av Spillers? Havens? Dette er o forskjellige muslityper, som inneholder forskjellige ting.

zorgan
11-04-2008, 22:15
Må henge meg på her ;-D
Har en engelsk halvblod hoppe. 12 år, godt hold. 165 cm, ca. 500 kg.
Har vært dårlig med trening i vinter, pluss at hun står akkurat nå pga. øyeskade, men vil ha hjelp med foring ved middels trening.

Hun har gått på 3 dl Champion energi, havsalt og ca. 1 1/5 dl olje.
6 kg høy om dagen! Hun er litt vekslende i energinivå, men kan generelt ha litt mer energi å gå på! Brukes til dressur ;-)

IngvildK
12-04-2008, 00:02
Det var veldig lite høy, zorgan.

SafiraogMarthe
12-04-2008, 00:03
Det var veldig lite høy, zorgan.

Enig...
Tror i allefall hun burde fått 3 kg mer.

Kristin&Lillebror
12-04-2008, 00:14
Kva med min hest da.

Han er 6 år og 160 høg. Er i trening 5 - 6 dagar i veka, i middels trening.

Han er litt tynn men får 8 kg høy, 2 l Champion Energi og 3 l knust bygg. :) Får også elektrolytter ved behov.

SafiraogMarthe
12-04-2008, 00:21
Hvorfor så mye kr.for og så lite høy når han er tynn ?
Høye burde dekke hverfall 50% av foringa helst 70-80%

zorgan
13-04-2008, 14:22
Må henge meg på her ;-D
Har en engelsk halvblod hoppe. 12 år, godt hold. 165 cm, ca. 500 kg.
Har vært dårlig med trening i vinter, pluss at hun står akkurat nå pga. øyeskade, men vil ha hjelp med foring ved middels trening.

Hun har gått på 3 dl Champion energi, havsalt og ca. 1 1/5 dl olje.
6 kg høy om dagen! Hun er litt vekslende i energinivå, men kan generelt ha litt mer energi å gå på! Brukes til dressur ;-)

Så at jeg hadde skrevet feil nå. Hun får et ekstra høymåltid (ettermiddagshøy) med 2 kg. Pluss at hun har fått 3 liter energi i full trening, ikke 3 dl.

HesteHeidi
13-04-2008, 22:20
Om noen kan hjelpe med meg Guro sin fôrplan?

Guro er en nordlandshest/lyngshest - hoppe på 10 år. Hun brukes i lett arbeid (1 - 2 timer. 1 time litt internsivt arbeid, eller 2 timer med roligere turbruk). Hun er kanskje pittelitt tykk (veier vel rundt 350 kg nå).

Nå ser fôrplanen slik ut:

Frokost: 1 kg høy. 1/2 liter (150 g) GP Alfalfa. 4 dl Ch. Komplett.
Middag: 2 kg høy.
Mellommåltid: 1 liter (300 g) GP Alfalfa.
Kvelds: 3 kg høy. 1/2 liter (150 g) GP Alfalfa. 3 dl Ch. Komplett.

Hun er i godt hold (anelse tykk), og har varierende energi, men passe mye.

Får hun får lite/mye vitaminer/mineraler av noe slag?