PDA

Se full versjon : Busjett av hest

kristinetheting
25-07-2014, 12:11
Jeg er inne på tanken om å kjøpe meg hest, men er student og har ikke allverdens med penger, jeg har derfor prøvd å lage et budsjett, men lurer på om dette kan se nogenlunde realistisk ut? Hva har dere tenkt på i priser og hvordan finansierer dere hesten?

Dette er månedlige utgifter:
Stallplass: 1200,-
Flis: 300,-
Grovfor: 1000,-
Kraftfor: 200,-
Hovslager: 500,-

Stallplass har jeg funnet, men det inkluderer ikke annet en strøm, gjerder og boks. Derfor kjøper jeg alt av for selv, og hesten jeg skal kjøpe trenger ikke hovslager mer enn ca hver 8 uke, men jeg skal få han om til barfothest da jeg fåretrekker dette, derfor blir det da 1000,- annenhver måned, og 500,- i gjennomsnitt hver mnd.

Andre årlige utgifter blir:
Vaksine: 500,-
Tannrasp: 1000,-
Ormekur: 700,-

I tillegg tenker jeg det blir et par tusen i forsikring og utstyr. Hva har jeg glemt og hvilke priser virker urealistiske? :skeptisk:

KjerstiM
25-07-2014, 15:23
Jeg vil tro priser på forskjellige ting varierer mye fra sted til sted og at du har sjekket opp hva ting koster. For eksempel flis,- vanligvis henter jeg gratis på saga men har opplevd at det er tomt. I vinter hadde jeg en periode med flisutgifter på 1700 kr i måneden..!!

Generelt beskriver det egentlig godt dette med hestehold og utgifter; forvent alltid noe uventet og ha en plan for uforutsette utgifter i bakhånd. Ikke minst veterinærbesøk. Hvis man først trenger veterinær er det gjerne midt i julemiddagen eller midt på natta en høytidsdag hvor tilleggene baller på seg og femsifrede beløp er realistiske.

Hvorvidt beløpene du har oppgitt er realistiske er vanskelig å svare på, men for min egen del hadde jeg ihvertfall plusset på noen hundrelapper på både hovstell og vaksine. Regner med at du har det nødvendige av utstyr til hesten også men det kan fort dukke opp noe ekstra der også. Jeg kommer ikke på mer i farta.. :)

Torhild
25-07-2014, 23:26
Ang overslaget ditt på grovfor, hva tenker du da at du skal fore med? Tørrhøy fra småbunter eller fra rundball? Er dere isåfall flere som skal dele på rundballene?