PDA

Se full versjon : Komme i gang igjen

Mari
25-02-2007, 12:01
Miss har stått siden juni, og hun kan vel kalles uhåndtert. Ikke ridd, ikke kjørt, ikke tatt i noe særlig. Hun er fremdeles tillitsfull og snill, men er mye mer vàr enn før, samt at hun tåler ikke lenger at folk tar henne på beina.

I tillegg har hun hatt en vond opplevelse med vogn, men dette tror jeg at jeg kan fikse i løpet av sommeren. Jeg vet at det kan være vanskelig med redde hester og vogn, men føler meg sikker nok til å prøve ihvertfall. Dette ble kanskje litt OT, har egentlig ikke noe med saken å gjøre, dette med vogn.

Uansett, jeg trenger råd om å få henne folkevant igjen, gi henne tilbake det gnistrende, positive humøret og tilliten. Og ikke minst greie å løfte beina hennes igjen.

Råd, tips og triks?

Liz
25-02-2007, 14:05
Klikkertrening er supert for å få hesten til å løfte beina igjen. Klikkertrening vil jeg egentlig anbefale for det meste. ;)

Og å få henne folkevandt må du vel bare ta tiden til hjelp. Det kommer nok med tid og stunder når hun skjønner at ingen er ute etter å gjøre henne noe.

Sol
25-02-2007, 14:13
Jeg liker å ha hesten med meg på et mindre inngjerdet område. der rusler jeg rundt og "gresser" titter på saker, og gjør ikke no. de første gangene hesten kommer bort, går jeg bare vekk fra den. De blir SÅ nysgjerrige på det vettu, for det er jo ikke det folk flest gjør. Etterhvert klapper jeg henne vennlig et lite øyeblikk før jeg går vekk. så begynner jeg å gå til henne. Når jeg får hennes oppmerksomhet, går jeg bare vidre i en annen vinkel.. Etterhvert vil den hesten følge ganske nøye med på hva du driver med, og da kan du begynne å leke med å legge press, fjerne press, gå, løpe, stå, rygge, og se om hun "blir med".. på den måten kan du få hesten til å syns at du er litt kul å være med, uten at du faktisk tar på den. når du er blitt kul å være med, er tida inne for å se om det kan være ok med litt massasje og kos... som regel er dette også ganske deilig, sånn at den vil det. Og siden den ikke er bundet fast, men kan gå akkurat når den vil, blir den nok gjerne stående! Særlig om du er litt sparsom med kosen i begynnelsen.. bare gir den litt, før du avviser den å går. etterhvert vil den nok ikke ta sjansen på å gå sin vei, for da slutter jo du å gjøre deilige saker med den.. det er jo ikke noe særlig. Da kan du også ta på den litt på steder den ikke er så trygg på. Hva er vel bittelitt ubehag mot all den deilige masasjen da.... hester er smarte vesner, de skjønner jo at man må ofre noe for å få mye.. hehe..

Mari
25-02-2007, 18:13
Takk for råd, skal prøve dette.