PDA

Se full versjon : Fortilskudd

Nina & Flight
24-02-2007, 22:18
Sikkert en tråd om dette en annen plass, men men..
Jeg lurer på hva slags fortilskudd du/dere gir.. Det er jo ganske mye forskjellig ute på markedet av alt mulig..
Si gjerne om det har hjulpet (hvis det skulle hjelpe på noe x)
Og om du liker det?
Pris?
Hva det er godt for..?

Selv gir jeg Mais olje, for energi og E- vitaminer (tror det var E x)
Gir også solsikkefrø (kun det som er inni, ikke med skall)
Så gir jeg selvfølgelig salt...
Også hvitløk, som er kjøpt i en vanlig butikk og hakket opp, gidder ikke å bruke penger i dyre dommer for å kjøpe hvitløk pulver når det er like greit (og naturlig) å bare hakke det opp selv..

Har også brukt melasse, biotin (noe som jeg ikke fant noe bruk i ) Og noe annet jeg ikke kommer på 8)

Så får hun også 1kg gulrøtter hver dag da;) Men det kan vel ikke regnes som et rett "fortilskudd"?

Vilde
24-02-2007, 23:10
Jeg gav Biotin til min forrige fjording. Dette hjalp faktisk ganske mye på hovkvaliteten hans. Fjordingen jeg har nå får bar ehelt vanlig multivitamin og salt. Har ikke sett behov for noe annet enda.

Astrid
24-02-2007, 23:15
Jeg gir biotin og det hjelper sinnsykt mye på hovene! Men biotin hjelper jo bare om hesten har biotinmangel..
Så ga jeg e-vitamin før, og det hjalp litt mot stivheten :)

Nina & Flight
24-02-2007, 23:20
Jeg gav Biotin til min forrige fjording. Dette hjalp faktisk ganske mye på hovkvaliteten hans.

På min forrige (fjording) virka det ikke en dritt x) Ennå jeg holdt på så lenge som det stod.. jaja.. noen hester "virker" det vel mer på ;)

Vilde
24-02-2007, 23:37
Som Astrid sier; det hjelper vel bare hvis de dårlige høvene skyldes b-vitaminmangel. Hvis det kommer av andre ting kan du nok gi så mye biotin du klarer uten at det hjelper. Men, huff så dyrt det var...

Nina & Flight
24-02-2007, 23:45
Kom nok av andre ting det ja.. var hovslageren som sa det.. men men.. beina hennes var ikke gode om sommeren, men knallgode om vinteren.. merkelig den hesten ^^

lil_julie
25-02-2007, 22:33
Jeg gir biotin og det hjelper sinnsykt mye på hovene! Men biotin hjelper jo bare om hesten har biotinmangel..
Så ga jeg e-vitamin før, og det hjalp litt mot stivheten :)

Hjelper e vitamin mot stivhet?? :D

Monica S
25-02-2007, 22:41
Svinten får biotin (hjelper veldig)
Og multi tilskudd=)