PDA

Se full versjon : Beite i fjæra

IngvildK
24-02-2007, 18:13
Hva er deres erfaringer med å ha beite i fjæra? Et beite som går helt ned til havet, altså. Hvordan fikser dere det med gjerder? (Om hesten absolutt vil ut av gjerdet er det jo bare å svømme/vasse litt.. for man kan jo ikke sette gjerde langt utti vannet.) :)

Sara&Korak
24-02-2007, 20:35
Man setter gjerdet helt ned til vannkanten sånn at hesten ikke kommer forbi.
Men er jo ikke alltid DET funker da, har selv en hest som var i et gjerde mens de andre ble ridd... Han venta bare til det ble lavvann(fjæra sjø) og bare gikk utenfor gjerdet og til de andre. Jeg tror neppe at hesten svømmer avgårde. Om ikke den er helt desperat da. Var f.eks ei nordlandshoppe på rundt 1,30 som hoppa over gjerdet. (Det var kanskje 1 m høyt eller noe ? )
Hestepels + fjæresand = noe herk å få vekk!

stallflua
24-02-2007, 22:29
Har i alle år hatt " vinterbeitet / paddocken " helt ned i fjæra... Og dette har skapt mang en " hesten din går på nye jordet til naboen" - situasjoner. Helt til pappsen så seg forbanna og tok løs med Hiltien ( slik du borrer i betong og stein med ) og fixa hele greia. Problemet med oss er at det til daglig er steinete strand nesten helt ut til sjøkanten, men i perioder blir det dradd frem masser av sand, slik at hesten kan gå laaangt ut... Så det du gjør er at: Du setter opp vanlig gjerde med strøm helt ned til sjøkanten ( når sjøen er på flo sjø.. ) Så får du en handy - man til å borre hull der du setter ned noen lange pinner ( veistikker er fine;) ) som stikker over vannkanten helt ned til vanngrensa på fjøre sjø... Så fester du et band / streng / tau ( hva det måtte være ) frå siste gjerdestolpen med strømtrå og surrer det utover . Det du må huske, er at denne delen som går i vannet bør ikke være strøm på, da sjøen lett kan finne på å rive det ned.... :eek:
hmm... ble kanskje litt rotete forklaring dette, men håper du forstår:D

IngvildK
24-02-2007, 23:25
Smart løsning Stallflua :-D Den fjæra det er snakk om her er sånn gressfjære liksom, sånt saltvannsgress går helt ned til vannet. Og når det blir høyvann blir liksom gresset dekket av vann (ikke alt da). Men har bestandig lurt på den gjerdeløsninga...:p

anettex
25-02-2007, 00:56
Men er det lovelig da?
I forhold til allemansretten, som sier at alle har rett til å ferdes i fjæra og skogen?
Folk får jo ikke lov å gjerde inn eiendommene sine ellers når det gjelder strandsona.
Vi har stallen i fjæra, og eier sjøgrunn.
Men jeg har valgt å ikke gjøre dette, av hensyn til turgåere.

stallflua
25-02-2007, 13:25
Men er det lovelig da?
I forhold til allemansretten, som sier at alle har rett til å ferdes i fjæra og skogen?
Folk får jo ikke lov å gjerde inn eiendommene sine ellers når det gjelder strandsona.
Vi har stallen i fjæra, og eier sjøgrunn.
Men jeg har valgt å ikke gjøre dette, av hensyn til turgåere.

Det er jo en del forskjell på et stort kvitt stakittgjerde og et enkelt sort / hvitt bånd..... Men vi driver gård, og på 3 av beitestykk våre må folk krysse igjennom for å komme på fjellet. Vi har flere beiter i fjæra, der vi har denne løsningen som jeg beskrev tidligere. Vi har aldri hatt noen problemer med dette mtp allemannsretten. Vi eier stedet, vi driver det slik vi må, men vi har aldri nekta noen å bruke det til bading / grilling, men folk gjør det på eget ansvar.... enkelt og greit.... :)

Bobbibrown
28-02-2007, 18:33
Min erfaring er at min hest kunne aldri stått på beite med tilgang til fjæra.
Hun hadde vært uti vannet med en gang! Elsker å bade hun skjønner dere. Hun ville også drukket saltvann.. usj... :D

stallflua
01-03-2007, 01:50
Min erfaring er at min hest kunne aldri stått på beite med tilgang til fjæra.
Hun hadde vært uti vannet med en gang! Elsker å bade hun skjønner dere. Hun ville også drukket saltvann.. usj... :D

De aller fleste hester vil nok bade / vasse litt i vannet....vertfall gjør mine hester det.... Og saltvann gjør ingen ting at de drikker... Mine hester har hatt fast rutine: hver morgen når de slippes ut, løper de direkte ned i fjøra og spiser tang og tare, og drikker sjøvann.. Etter en liten sermoni her, går de tilbake til silo eller høy.... I gamledager ble jo dyra ofte fora på tang og tare, for å spare på høy i dårlige tider.... Eneste en må passe på er at hestene ikke får tilgang til saltstein eller at en ikke gir tillegg av salt i foret... Og at hesten får fri tilgang til vann hele tida..