PDA

Se full versjon : "umulig"?

Bobbibrown
23-02-2007, 15:49
Før jeg kjøpte hesten min, fortalte eieren at hesten var totalt umulig og kjøre inn. Brydde ikke meg, for jeg ville jo bruke hesten til ridning. Men i ettertid har jeg begynt å tenke etter hvorfor hun ikke ville. Både eier og ei jeg kjenner (som prøvde å kjøre inn hesten sammen med en annen travkusk) sa at hesten sparket vilt, tok ut og absolutt nektet. En hest som kommer fra samme sted er også slik. Jeg er egentlig bare glad for at hesten min ikke ble kjørt inn, pga. jeg har lyst til å bruke henne til sprang&dressur og vil helst ikke ha noen "traversyndromer". Joda, hadde vært greit fått kjørt litt vogn også, men ville jo aldri finne på å spenne hesten for vogn uten hjelp!
Hvorfor tror dere hun nekter? Selvfølgelig er det noen hesten som ikke liker å kjøre, men jeg tror det ligger mer bak det enn det sies, etter det jeg har hørt.
Uansett, ville det vært en uting om noen kjørte henne inn? Altså, nå f.eks.
Hadde hun blitt tyngre å ri? Mener da ikke travkjøring, men kun for vanlig vogn med fire hjul ;)

Sol
23-02-2007, 15:55
De fleste ridehester har godt av tømmekjøring og kjøring fordi det styrker ryggmusklene og gjør dem sterkere i kroppen generelt, så det tror jeg ikke du skal være redd for. Når det gjelder hva som kan ha skjedd.. Ingen hest ER umulig å kjøre inn, men noen BLIR det, fordi mennesker gjør ting på en uakseptabel måte.. har sjøl en Kaldblods som de to første årene løp sin vei om jeg tok fram selen. Han aksepterer nå å bli longert i sele fordi dette kunne han ikke fra før, men hver gang jeg stiller meg bak for å tømmekjøre snur han ansiktet mot meg og begynner å småsteile. han er IKKE trassen, men redd, og det har jeg akseptert. netopp fordi jeg aksepterer at han er redd nå, kommer jeg en gang i tida til å få til å tømmekjøre og kanskje kjøre han også.. Men det er fordi det interesserer meg å kjøre. Om det ikke hadde gjort det, hadde jeg nok bare latt det ligge..

Wilisia
23-02-2007, 17:01
Kan jo rett og slett henne den syns det var skummelt med å få noe bak seg. Kan ikke se for meg Roxanne med kjerre bak. Tror hun hadde tatt litt vel av! Men har ingen planer om det heller. Tømmerkjøring kan det hende jeg prøver en gang da;)

Hanna
23-02-2007, 21:52
Lukas skulle slaktes; han dugde ikke som travhest fordi han var redd vogna (ja, for harde treningsmetoder for ham, tror jeg). så siden jeg ikke har noe særlig peiling på kjøring, lar jeg det ligge. er ikke verdt risikoen, han ville nok aldri blitt noen fin kjørehest uansett.

Mari
23-02-2007, 21:58
En hest får ikke travernykker av å kjøres inn. De fleste hester har godt av litt avveksling med tømmekjøring og kjøring.

De fleste hester som har hatt en opplevelse med vogna som kan vinkles negativt, kan ofte ikke kjøres. De vil forbinde vogn, kjøring og kjøresele med noe negativt. Om du først vil prøve å kjøre henne inn, så få noen som kan dette godt til å prøve. Men det er ingen garanti, siden du ikke vet hvordan hun reagerer.

En hest blir ikke tyngre å ri om den er innkjørt og kjørt jevnlig. Det er derimot bare positivt, mener jeg.

Hanna
24-02-2007, 04:17
enig med mari. hadde jeg hatt "trygg" hest, hadde jeg ikke nølt. men tar altså ikke sjansen. gamlehesten min, derimot, hadde jeg et par fine kjøreturer med :)

Andrea
24-02-2007, 17:48
Hanna, du har jo tømmekjørt litt med Lukas nå da?

RenateSJ
24-02-2007, 17:55
Så lenge det ikke er umulig pga skumle hendelser er det jo greit å gjøre det.

Hvis hesten er redd vogna bør dere ta det veeeldig sakte. En hest som sitter fast i en vogn mens den får panikk kan bli skumle greier.
Få hjelp av noen med erfaring. Og finn ut om det er frykt eller bare frekkhet som gjorde at hun sparka vilt (jeg tipper den første)