PDA

Se full versjon : Vaksinasjons regler med tanke på utstilling?

ZK
23-02-2007, 10:46
Fremddels ikke blitt helt ferdig med dette utstillings greiene...
Så jeg må jo bare spørre og grave så det blir riktig..

leste på norsk varmblods sine hjememsider ang utstilling og vaksinasjons regler, og der stod at hesten måtte være vaksinert innen 3 mnd og tidligst 8 dager før utstillingen..

Og det er jo greit nok ,men da må jeg eventuelt hoppe over en vaksine og revaksinere for at det skal bli 3 mnd, og det syns jeg er meget uaktuelt..
Hun skal nemlig vaksineres i april, og planen er å stille i september, da blir det 5 mnd siden vaksinasjon...

Noen som har peiling på hvordan dette fungerer?

Opplysningene er henter fra www.norskvarmblod.no

Lopke
23-02-2007, 11:21
Hørtes da rart ut at den må være nyvaksinert, så lenge det er iorden så har jo ikke det noe å si.. men da kan du jo ringe dyrlegen å høre om det er mulig å vaksinere i april og igjen i august f.eks.. Det tar de ikke skade av.. hadde du f.eks glemt april vaksinene og ventet til mai og skulle startet stevne hadde det kanskje vært nødvendig med ny grunnvaksine.. det er forskjellig hvor lang toleranse de forskjellige arrangørene forlanger og om det er lov og gå "over tiden" eller ikke..

Tror NRF er ganske strenge på dette så da måtte du tatt ny grunnvaksine og da ville den også fått 2 på kort tid..

anettex
23-02-2007, 18:41
Om man går inn på NHS sine sider, finner man reglene for vaksinasjoner der.

Fant følgende info:

NRYF: Grunnvaksine: 2 injeksjoner med 21-92 dagers mellomrom. Revaksine
innen 12 mnd. ( Innen 6 mnd for hester som starter internasjonalt)

DNT: Grunnvaksine: 2 injeksjoner med 4-6 ukers intervall. Revaksine: Innen 12 mnd. ( 13 mnd kan godtaes uten ny grunnvaksine, men medfører startforbud )

NHS: Grunnvaksine: 2 injeksjoner med 2-4 ukers intervall. Revaksine: Innen 12 mnd. ( I forbindelse med utstillinger eller slipp i fjellhamn, godtas 1. injeksjon i perioden 7 til 90 dager før arrangementet ).

Lucinda
29-03-2007, 09:21
Innenfor 3 mnd er nok når hesten ikkje har grunnvaksiner i orden. Er dette ok er det nok ikkje nødvendig å vaksinere utover dette. Noko anna vil være heilt ulogisk.