PDA

Se full versjon : Kjøpe hest fra england. Noen erfaringer?

karinmauestad
02-04-2013, 16:30
Hei.

Er det noen her som har kjøpt hest i england??? Eller kjenner noen som har gort det?

Har et par spørsmål ang. kjøp og import av hest fra england.

Kjøpet av hesten vil jo fungere på samme måte som her i Norge sikkert. Vet at england har en hestekjøp side kalt Adhorse.co.uk. Noen som har brukt den?

Og hvor bestilte dere transport/hvordan transport brukte dere??

Vet at man skal betale 5000,- i kjøttavgift, samt 25 % av pris på hest og transport. Det er vell fortsatt slik?? er det noen flere utgifter man får??

I tillegg må vell hesten ha en vetrinær sjekk i løpet av kun et døgn i forkant eller noe, og ha med fulle papirer på hesten, samt papirer fra denne sjekken??

Også skal man vell avtale med mattilsynet om at vi kommer med hesten da og da.
SKal hesten gjennom en form for inspeksjon når vi kommer inn i Norge?

Andre erfaringer mottas med takk :D

Gitte&Kongen
02-04-2013, 21:03
Jeg har kjøpt & importert hest fra England.

- Har ingen erfaring med hestekjøpssiden du referer til da jeg har kjøpt min fra oppdretter.

- Transportselskspet jeg brukte heter ETA: http://www.eta.uk.com/
De er kjempe flinke & hyggelige! Flott lastebil hadde de også, de mått vente litt på å passere svenskegrensa & de hadde da åpna opp boksene i lastebilen så hesten min fikk god plass& kunne legge seg ned & slappe av. De kjørte min kjære hest fra oppdretter & helt fram til stallen han står på idag her i Norge! & det kostet rett under 10 000,- for hele transporten.

- Utgiftene min var:
- 5000,- + 25% av de 5000,- til den norske stat.
- 10 000,- for transport (til transportfirmaet såklart) + 25% av de 10 000,- til den norske stat.
- Kjøpssummen for hesten (til oppdretter, & denne er momsfri fra England siden Norge ikke er med i EU, noe England er) + 25% av kjøpesummen til den norske stat.
- Speditørutgiften (husker ikke hvor mye denne var på, men har papirene liggende om du er interessert i å vite eksakt her.) Speditøren ordner med alt nødvendig dokument som trengs.

- Hesten må vet. Sjekkes & den må ha pass & må være chippet.
Den må være vaksinert (min var det, men det ble ikke registrert i passet hans, han kom allikavel inn i Norge så hvor mye vekt de egentlig legger på det kan jo diskuteres.)
- En må registrere seg som importør på mattilsynetshjemmeside. Hadde ingen avtale med Mattilsynet om når hesten kom til Norge, mulig det står noe om det når du registrerer deg som importør, er 2 år siden jeg gjorde det så husker ikke.
- Siden det var transportøren/Speditøren som tollet inn hesten min veit jeg faktisk ikke om han blei sjekket på noen måte ved grensa annet enn kanskje en passjekk/chip sjekk & kanskje en kjapp titt for å se at hesten i passet likna hesten på lastebilen!?:p

Jeg kan iallefall med sikkerhet si at jeg betalte mere i utgifter med å få hesten til & inn i Norge enn hva Kjøpssummen for hesten var, men han var verdt det;)

karinmauestad
02-04-2013, 22:00
Takk for et veldig grundig og informerende svar :) Og ikke minst tipset om transport firma. Virker som en grei løsning..
Men som du sier så er det jo veldig dyrt!! Men har sett på priser for hesten i england, og de ligger jo langt under norske priser, i hvertfall på det jeg har sett. Så mulig at totalen av utgiftene faktisk kan gå opp i opp... :) Uansett, når man er interessert i en spesiell type rase, som det er få av i norge, er det jo værdt det :)

Gitte&Kongen
02-04-2013, 22:39
Hva slags rase skal du kjøpe?:)

karinmauestad
03-04-2013, 10:12
Nei har egentlig ikke planer om å kjøpe noe riktig enda. Men har veldig lenge vurdert Welsh Cob.. :) Vet at det finnes en welsh cob oppretter her i Norge da. Men får se. Har sett mange fine, og gode welsh cob i England :)

Gitte&Kongen
03-04-2013, 20:52
Åja!:) Du får ha lykke til iallefall uansett hva du velger å gjøre, er litt pes med å importere & er mye papirarbeid, men oppdretteren jeg kjøpte fra & transportøren ordnet alle nødvendige papirer for meg i England, samt vet. Sjekken, & all kommunikasjon ble gjort mellom Mail & det funka veldig bra:)
Men er viktig å være klar over at det er endel utgifter, alt i alt betalte jeg 19 000,- i avgifter & moms til den norske stat, & den prisen kan jo for andre være dyrere enn det, alt ettersom det er forskjellige priser på kjøpssummer av hest & transport.

karinmauestad
03-04-2013, 21:09
Takk for det ! :) Uff ja det er dyrt.. Må vurderes nøye. Kan jo være heldig at når tiden kommer, så finner jeg en perfekt hest i Norge :)

GryCat
03-04-2013, 21:53
Det er flere oppdrettere av Welch Cob her til lands:

http://www.welshcob.no/
http://www.steinsrud-stutteri.net/13994367
http://www.trofarth-antur.com/

Ser også det er stutterier i Danmark - men der har vi negativ kurs. Det rimeligste vil nok være å importere fra Sverige, men vet ikke hva som evt finnes av stutterier for Cob der.