PDA

Se full versjon : Ny studie: Hver tredje rytter er for tung for hesten sin

GryCat
25-03-2013, 11:39
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10101986

Er det nytt at en hest bærer 10 prosent av kroppsvekten sin? Jeg trodde det var nærmere 20 prosent.

Nimbus
25-03-2013, 11:59
Har hørt både 10, 15 og 20 før. Har mest tro på 15, for 20 er veldig mye, og 10 veldig lite. Min hest er nesten 450 kilo, ville ALDRI latt noen på 90 kilo sitte på henne, det er jo helt hinsides. Men hun klarer fint mer enn 45 inkludert sal altså.

Nusse
25-03-2013, 12:17
Jeg har ikke greid å finne selve studien noe sted, noen som har en link?

Synes det er pussig (eller kanskje ikke siden det er helt vanlig i tabloidpressen) at det ikke gjengis det som er interessant ved en slik studie. Nemlig hvorfor vektgrensen går på 15 % og ikke 10 % eller 20 %. Det gjengis jo bare at ryttere som er tyngre enn 15 % utsetter hesten for risiko for skade. Hvorfor går grensen på 15 % og hvor stor skaderisiko snakker en da om? Om skaderisikoen er på 5 % eller 50 % har ganske mye å si, og også hvilke skader det er snakk om. Denne nyhetsmeldingen var det jo ikke mulig å bli særlig klok av.

Ville tro at det er store individuelle variasjoner mellom styrken på hesten, rytterens rideferdigheter, bruken av hesten og hvilke skader det faktisk rapporteres om. Strengt tatt er jo hesten utsatt for skade i det øyblikk noen rir den, også uavhengig av rytterens vekt.

GryCat
25-03-2013, 12:26
Huff, enkelte reagerer veldig på saken: http://www2.hest.no/blogg/blogg.html?bid=56690&blid=1112444

Det er ikke annet å vente, da nyheter om hest og ridning jo leses av den yngre garde også.

Nimbus
25-03-2013, 13:07
Jeg har ikke greid å finne selve studien noe sted, noen som har en link?

Synes det er pussig (eller kanskje ikke siden det er helt vanlig i tabloidpressen) at det ikke gjengis det som er interessant ved en slik studie. Nemlig hvorfor vektgrensen går på 15 % og ikke 10 % eller 20 %. Det gjengis jo bare at ryttere som er tyngre enn 15 % utsetter hesten for risiko for skade. Hvorfor går grensen på 15 % og hvor stor skaderisiko snakker en da om? Om skaderisikoen er på 5 % eller 50 % har ganske mye å si, og også hvilke skader det er snakk om. Denne nyhetsmeldingen var det jo ikke mulig å bli særlig klok av.

Ville tro at det er store individuelle variasjoner mellom styrken på hesten, rytterens rideferdigheter, bruken av hesten og hvilke skader det faktisk rapporteres om. Strengt tatt er jo hesten utsatt for skade i det øyblikk noen rir den, også uavhengig av rytterens vekt.

Nå sier artikkelen 10 %, det er jeg som sier 15...

Wildy
25-03-2013, 13:19
Det passer iallefall ift til hvordan hestene har reagert på tunge ryttere. En satte:giggle: sjøben, en bukket av rytter osv. Men det kan selvsagt være andre faktorer inne i bilde, men når den ene min fikk 90 kg (ca 500 kg) så var det iallefall veldig synbart at det var alt for mye for ham. Han fikk "lim" under alle bena gitt, og han var en hest "alle" kunne ri, men da det umulig å rikke han en cm:)

Men jeg ville også hatt link? Fant den ikke i marsutgaven?

Nusse
25-03-2013, 13:43
Nå sier artikkelen 10 %, det er jeg som sier 15...

Det står at vekt opp til 15 % var "considered satisfactory", ihvertall i en av de engelske artiklene. Men akkurat den grensen er ikke så interessant, det er jo hvordan de fant akkurat denne grensen som interesserer meg. Får vel ta patent på en BMI- kalkulator for hest og rytter.....

GryCat
25-03-2013, 13:47
http://www.journalvetbehavior.com/article/S1558-7878(12)00236-5/fulltext

Er det riktig lenke? Jeg har ikke tilgang, blir glad hvis du vil sammenfatte og evt legge ut premissene her.

Nusse
25-03-2013, 14:07
Jeg gidder ikke å bruke penger (ei heller småpenger) på å få tilgang. Og når jeg leser den ene artikkel en gang til så går lyset opp for meg, her er det ingenting og hente:

The small study, by researchers from Duchy College in Cornwall, assessed 152 horse and their adult riders in the Devon and Cornwall region, to see how many matched veterinary guidelines that state a rider should weigh less than 10 per cent of their horse's weight.

De har jo bare veid hester og ryttere. Ingenting spesielt med det.

Ad Hoc
25-03-2013, 15:00
Hvis det går en slik grense ved 10% så er det ikke mange ekvipasjer som kommer gjennom nåløyet. Helt vanlig nordiske damer må jo da ha hester på 700 kg (inkl. utstyr). Og bare barn eller fullstendig utsultede ryttere kan ri de lette rasene. Selv de fleste jockeyer på fullblods vil jo komme til kort her. Dette er bare tull, og et eksempel på hvor galt det kan bli når man prøver å lage for mye teori ut av praksis.

Hadde vært interessant å se kildestudiene de har brukt for denne 10% regelen.

Nusse
25-03-2013, 16:17
Skam (eller spam?) på den som gir seg. Jeg har brukt min venn google, uten å lykkes i å finne ut hva disse "veterinary guidelines" i England er bygget på. Og ja, tallene - som er mer eller mindre pålitelige - spriker i alle retninger. Dette er ikke en gang kvasivitenskapelig, men det tyder jo på at det finnes mange ideer om emnet og at de tester som gjøres ikke gir noen entydige svar på hvor tungt som er for tungt.

Førstemann ut til å finne ut av dette var en kavalerimann;han kommer igjen i en av de andre artiklene også. I denne artikkelen refereres det forøvrig til en turhestundersøkelse. Slik jeg leser artikkelen tas det faktisk høyde for en vektgrense opp mot 30 %:
http://www.gaitedhorses.net/Articles/HRiderGuide.shtml

Også i andre artikler vises det til et større prosentspenn, her en studie på araberhester som forsøksvis bærer opp til 30 % av egen kroppsvekt. Det røyner på (krever mer energi og gir større muskelsårhet) med høyere vekt, men det er individuelle variasjoner for hestenes tålegrense:
http://www.equinews.com/article/horses-weight-carrying-ability-studied

Nok en araberstudie, denne viser at rytterens vekt ikke er veldig/ helt avgjørende på hestens atletiske evner:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.2042-3306.1999.tb05290.x/abstract

Nok en artikkel, her legges det vel i større grad til grunn en 20 % regel (som en almenn regel). Men med unntak av fullblodhester i løp hvor jockeyen ikke bør være tyngre enn 10 % av hestens vekt, fordi det går ut over hurtigheten til hesten. Artikkelen viser også til at det er andre mekanismer som spiller inn, slik som blant annet eksteriør (slik noen av de andre artiklene har vært inne på):
http://www.thehorse.com/articles/14640/beasts-of-burden hvor dette sitatet er litt interessant: When the riders provided no request for the transition, the ponies tended to switch to a canter at a velocity slower than that at which it was metabolically advantageous for them to canter. Farley then put weights on the ponies and found they chose to break to a canter even earlier, implying that increased weight (or force) triggered the transition. De som bærer tungt vil med andre ord galoppere fremfor å trave.

En siste artikkel, her synes det å konkluderes med en 20 % grense:
http://www.equisearch.com/horses_care/health/anatomy/weight_carry_062608/4/

Dette var mitt kjappe søk på verdensveven. Alle synes å legge til grunn at det ikke er noen reell vektgrense, slik nyhetsartikkelen i vg bygger på, men at det nettopp er individuelle forhold som avgjør for det enkelte tilfellet. At hester og ryttere med årene har fått en høyere matchvekt er vel ingen overraskelse.

mallilen
25-03-2013, 17:20
Kanskje en Nevzorov-sekt som har "lekket" denne nye prosenten? :o

*konspirasjonsteoretiker*

Batmat
25-03-2013, 18:10
Om de bare har veid hester og ryttere og dermed kommer frem til konklusjonen av ryttere som veier mer enn 10% av hestens vekt så er det en studie jeg kommer til å ignorere. Den første, faktisk. Det er SÅ mange andre faktorer som spiller inn her!

- Ble noen av hestene ridd feil, eller ble alle ridd korrekt bakfra i riktig bæring? En hest som ikke kan bære seg selv engang og som også bærer rytter ødelegger seg jo.
- Hvordan var hestenes eksteriør? Noen overbygde hester? Dette kan også spille inn.
- Eventuelle tidligere skader?
- Hard belastning på frembeina etter feks sprangkarriere?
- Hestens størrelse, store hester har mer "porøse" bein enn små og store hester vil alt i alt tåle en mindre rytter i forhold til egen størrelse enn små.
- Var noen av hestene overvektige? Ekstra kilo = større vekt = ifølge denne undersøkelsen kan da hesten bære mer, hvilket er HELT feil.
- Hvordan var rytternes sits og balanse og ridekunnskaper?
- Hvordan var hestene satt igang og innridd?
- Hvordan var hestenes oppvekst?

And the list goes on. Synes hele greia er tragisk og har selv utrykt min bekymring om dette via siden min på Facebook. VG's vinkling av saken er uansett helt, helt latterlig og kan nesten regnes som skremselspropaganda. Hadde jeg skulle veid 10% av hesten min sin vekt ville jeg vært på sykehus! Og det er en SVÆR, sterk hest med sterk rygg, velmuskulert, sunn, trent "riktig" og rolig og jeg er liten oppå ham. Jeg frykter dette vil skremme unge ryttere til å forsøke å gå ned i vekt i frykt for å skade hesten sin.

Batmat
25-03-2013, 18:10
kanskje en nevzorov-sekt som har "lekket" denne nye prosenten? :o

*konspirasjonsteoretiker*

hahahah! :d

flaana
25-03-2013, 18:38
Bra skrevet Matilde!

Hele artikkelen var jo merkelig...den bare skremmer folk fra å trene hestene sine, gjerne de som trenger trening mest :(

REGO
25-03-2013, 19:34
Blir oppegående folk skremt fra å trene hestene sine av dette, da?

Batmat
25-03-2013, 19:47
"Oppegående", vel, barn og unge blir skremt, bekymret og lei seg, det kan jeg skrive under på ihvertfall, som har mottatt meldinger i hele dag! Fordi det er UTROLIG mange unge mennesker i hesteverdenen synes jeg faktisk man bør ta hensyn.

Keeta
25-03-2013, 20:11
Jeg synes selv at jeg er for tung til mi Islandshoppe. Hun er ca 132cm høy og veier ca 300kg. Jeg veier selv 70kg, men vil ned til 60kg hvertfall. Men ifølge VG må jeg visst gå ned 40kg.. Tenker mye på islandshesten og ryttere, for vi er jo "voksne på ponnier". Jeg rir ikke ofte da, men foretrekker og leie tur osv. Får dårlig samvittighet for og ri for ofte, selv om hesten ser ut til og synes det er "greit" med min vekt. Altså, går godt framover, og ømmer ikke på rygg eller virker irritert når jeg kommer med sal og hodelag. Vil hun ikke på tur en dag, så går hun ikke ut av boksen, og da saler jeg av og finner på noe annet i stedet :)

Men og gå ned til 30kg tror (det er det stalljenta vår på 13 veier..) jeg ikke at jeg er i stand til gitt. Får gi opp ispels og skaffe meg clydesdale, shire eller stor dølegamp eller gi opp ridninga helt (og det har jeg vurdert flere ganger gitt..) :p

Nusse
25-03-2013, 20:52
Det er utrolig sjelden vg har rett, så jeg skjønner ikke bekymringen. Angivelig så øker skaderisikoen, so what? Vi utsetter hestene våre for skaderisiko hver gang vi rir de, de fleste hestene dør faktisk ikke av alderdom i våre dager.
Vi vet ikke noe om hvor mye denne skaderisikoen øker, og rytterens over(vekt) er en av mange faktorer når det kommer til skaderisiko. Vi vet at skaderisikoen øker ved sprangridning og en hel del andre øvelser. Det innebærer ikke at det er "feil" å drive med slik aktiviteter - det må bare tas inn i regnskapet for hvilken skaderisiko vi aksepterer for våre hester og at vi innser at de neppe blir 35 år gamle.
Så lenge tunge ryttere innretter seg på en økt skaderisiko for sine hester, og det finnes et snev av fornuft i forhold til hva den enkelte setter seg på (25 %?), så ser jeg ikke problemet. Annet enn at tabloidpressen stadig gir oss artikler ingen blir særlig mye klokere av.

zeldis
25-03-2013, 21:15
Jeg syns det er fint det settes fokus på hvor mye hester bør bære, selvom VG ikke er den beste formidleren og kildene/tallene er litt ullne i artikkelen.

Nimbus
25-03-2013, 21:29
Det er utrolig sjelden vg har rett, så jeg skjønner ikke bekymringen. Angivelig så øker skaderisikoen, so what? Vi utsetter hestene våre for skaderisiko hver gang vi rir de, de fleste hestene dør faktisk ikke av alderdom i våre dager.
Vi vet ikke noe om hvor mye denne skaderisikoen øker, og rytterens over(vekt) er en av mange faktorer når det kommer til skaderisiko. Vi vet at skaderisikoen øker ved sprangridning og en hel del andre øvelser. Det innebærer ikke at det er "feil" å drive med slik aktiviteter - det må bare tas inn i regnskapet for hvilken skaderisiko vi aksepterer for våre hester og at vi innser at de neppe blir 35 år gamle.
Så lenge tunge ryttere innretter seg på en økt skaderisiko for sine hester, og det finnes et snev av fornuft i forhold til hva den enkelte setter seg på (25 %?), så ser jeg ikke problemet. Annet enn at tabloidpressen stadig gir oss artikler ingen blir særlig mye klokere av.

So what, faktisk... :sjokkert:

Jeg håper at min hest blir 35 år, og vil prøve å tilpasse treningen slik at hun holder seg frisk lengst mulig. Det er viktigere for meg enn at jeg skal få gjøre akkurat som jeg vil.

Du er klar over at hester er levende vesener, og ikke en moped?

flaana
25-03-2013, 21:35
Blir oppegående folk skremt fra å trene hestene sine av dette, da?

Hvis en er i kategorien overvektig av en eller annen grunn, er vekt ofte en sår ting. Om det er VG eller nabojenta som påpeker det, tipper jeg det kan skremme rytteren fra å ri sin egen hest ja. Eller 14 åringen som har nok komplekser om sin egen kropp, om ikke vekta også skal være et problem? Jeg mener ikke at det er greit å veie 150 kg og tøffe rundt på ponnien sin altså, men de fleste har da et realistisk syn på sin egen vekt og tilpasser ridningen etter det.

REGO
25-03-2013, 21:44
Hvis en er i kategorien overvektig av en eller annen grunn, er vekt ofte en sår ting. Om det er VG eller nabojenta som påpeker det, tipper jeg det kan skremme rytteren fra å ri sin egen hest ja. Eller 14 åringen som har nok komplekser om sin egen kropp, om ikke vekta også skal være et problem? Jeg mener ikke at det er greit å veie 150 kg og tøffe rundt på ponnien sin altså, men de fleste har da et realistisk syn på sin egen vekt og tilpasser ridningen etter det.

Og har de et realistisk syn på det hele så endrer vel ikke det seg av en slik artikkel, er min tanke.

At overvekt er et sårt tema er ikke til å unngå å legge merke til, men her var det jo snakk om tyngde. Tunge folk kan være både slanke og overvektige, og her kommer den realismen inn i bildet igjen.

Nå følte jeg svaret mitt kom veldig krasst frem, det er ikke meningen. Det ble som det ble :p

flaana
25-03-2013, 22:10
En kan vel være klar over at en veier for mye og ønske å gå ned, men samtidig bør en trimme hesten sin? Både fordi en har lyst, og fordi mosjon bidrar til vektnedgang og en sunnere rytter og hest. Det gjør likevel ikke særlig godt for selvbildet å få slengt i trynet at en er for tung...

Lopke
25-03-2013, 22:35
Nå er jeg selv en av dem som har for mange kg, men jeg blir ikke sår over dette. Hadde jeg kanskje vært noen år yngre ville jeg gått i forsvar og sagt hva med ditten og hva med datten.
Men la oss skille mellom mel og kanel da. Mange ryttere ER for tunge. Kanskje ikke FOR tunge til sin hest, men usunne og for kjukke. Det er et faktum og sånn er den saken.
Ridning er en sport (eller burde være det) og nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg trimmer noe særlig, men hadde jeg gjort det, og spist fornuftig og ikke sittet med pc i 12 timer pr dag og faktisk gjort noe med vektproblemet så hadde jeg også blitt tynnere. Jeg skal skylde på latskap. For det er det i bunn og grunn. Og jeg vet at mange ikke vil innrømme det, eller tror det har helt andre grunner, medisin eller avelige gener (som svært få har)... MEN kan vi ikke ta denne artikkelen og ikke kritisere den men heller ta litt av det positive og bruke det?

Ja så ER det kanskje en bitte liten sjangse for at rytteren på 90 kg er litt for tung for hesten sin på 300 kg. Kanskje ikke til en skogstur i ny og ne men hva med intensiv trening, tur i fjellet? hopping?
Samtidig er mange litt obs på det med høyde og vekt på hest og rytter. Og de fleste går vel langt under smertegrensen.
Men kan det være en mulighet for å trene hesten sin uten å sitte på den?
Man kan løpe med hest... må man ri?
Det krever en sterk hest å bære en tung rytter. Det kan vi vel alle bli enige om... for å få hesten sterk, kanskje man skulle trene den på andre måter også? det er mulig...

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg gjør det selv, men jeg har da ikke totalt skyklapper heller. Jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv når det kommer til mine ekstra kg. Og jeg kan også skylde på meg selv når det kommer til hestens manglende trening.
Men må man gå i forsvar? tenk om det stemmer da?? det er jo faktisk en mulighet for det og!

zeldis
25-03-2013, 22:40
Nå er jeg selv en av dem som har for mange kg, men jeg blir ikke sår over dette. Hadde jeg kanskje vært noen år yngre ville jeg gått i forsvar og sagt hva med ditten og hva med datten.
Men la oss skille mellom mel og kanel da. Mange ryttere ER for tunge. Kanskje ikke FOR tunge til sin hest, men usunne og for kjukke. Det er et faktum og sånn er den saken.
Ridning er en sport (eller burde være det) og nå skal ikke jeg skryte på meg at jeg trimmer noe særlig, men hadde jeg gjort det, og spist fornuftig og ikke sittet med pc i 12 timer pr dag og faktisk gjort noe med vektproblemet så hadde jeg også blitt tynnere. Jeg skal skylde på latskap. For det er det i bunn og grunn. Og jeg vet at mange ikke vil innrømme det, eller tror det har helt andre grunner, medisin eller avelige gener (som svært få har)... MEN kan vi ikke ta denne artikkelen og ikke kritisere den men heller ta litt av det positive og bruke det?

Ja så ER det kanskje en bitte liten sjangse for at rytteren på 90 kg er litt for tung for hesten sin på 300 kg. Kanskje ikke til en skogstur i ny og ne men hva med intensiv trening, tur i fjellet? hopping?
Samtidig er mange litt obs på det med høyde og vekt på hest og rytter. Og de fleste går vel langt under smertegrensen.
Det krever en sterk hest å bære en tung rytter. Det kan vi vel alle bli enige om... for å få hesten sterk, kanskje man skulle trene den på andre måter også? det er mulig...

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg gjør det selv, men jeg har da ikke totalt skyklapper heller. Jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv når det kommer til mine ekstra kg. Og jeg kan også skylde på meg selv når det kommer til hestens manglende trening.
Men må man gå i forsvar? tenk om det stemmer da?? det er jo faktisk en mulighet for det og!

:Til deg:

Emma & Elana
25-03-2013, 23:48

:Blomst til deg:

Emma & Elana
25-03-2013, 23:50
Tenkte bare å nevne at en tung rytter ikke nødvendigvis veier mye :)

Har ikke noe i mot lubbne folk på ryggen til Loretto, men er du tung kan du gå ned igjen. Kanskje noe diskriminerende (?), men jeg ønsker ingen tunge ryttere på ham.

La oss glemme tall, og leve etter hva hesten sier!

Batmat
25-03-2013, 23:54
VG skrev feil i første omgang, det er ikke 10% studien viser, men 15 - 20%.

hildevictoria
26-03-2013, 00:08
Nei, studien viser 10-15%. Over 15 % var for mye.

Batmat
26-03-2013, 00:11
Ok, VG skrev uansett feil for de skrev over 10% var for mye i første omgang.

Nusse
26-03-2013, 08:37
So what, faktisk... :sjokkert:

Jeg håper at min hest blir 35 år, og vil prøve å tilpasse treningen slik at hun holder seg frisk lengst mulig. Det er viktigere for meg enn at jeg skal få gjøre akkurat som jeg vil.

Du er klar over at hester er levende vesener, og ikke en moped?

So what faktisk! Hvis du leser innlegget i kontekst så ser poenget. Hva du gjør med hestens trening og hvilke valg en tar med foring etc, vil etter min mening være mer avgjørende enn enn om rytteren veier 18 eller 22 % av hestens vekt. Jeg tror nemlig at mange tykke/ tunge ryttere tar mye hensyn til hestene sine og i stor grad oppveier risikoen for hesten ved å ha riktig utstyr, riktig trening og ikke overbelaste. Men det varierer selvfølgelig. Jeg skriver ikke at en skal drite i hestevelferden, men at det er flere faktorer som veier inn på risikoen for skader.

Jeg er et voksent menneske som med klær og westernutstyr garantert er et stykke over 15 % av hestens kroppsvekt. Selvfølgelig slutter jeg ikke med å ri fordi "noen" har funnet opp en prosentregel. Og om hesten er best tjent med meg, eller en jentunge på 40 kilo, avhenger selvfølgelig av flere forhold enn vekten.

Det er bra du tar sikte på at hesten din blir gammel, jeg har tatt et siktemål på 25 år for mine. Men, jeg innser at oddsene mtp forfangenhet og evt kolikk pluss ernæringsproblemer, for ikke å snakke om haltheter, er en langt større fare for en lavere levealder enn min tyngde.

Wildy
26-03-2013, 13:06
Jeg synes det er enda en god grunn til å være i aktivetet og ha et sunt kosthold:) Selvsagt kan hester ryke ut av andre grunner, men synes ikke det skal være et argument for at man ikke skal bry seg. Man kan jo bare se hvordan et menneske kan klare fysiske utfordringer med letthet, etter å ha kvittet seg med en del kilo. Tenker her også på belastningsskader i ben som følge av løping osv, som merkelig nok "forsvinner" i takt med kiloene. Nyanser og inviduelle forhold må det alltid tas hensyn til, men all forskning retter seg mot å prøve hypoteser som gjelder mer enn 1:)

(forskningen ref. seg til England hvor folk er betydelig tyngre enn her).

Selv om vi også her på berget blir stadig tyngre - og derfor sykere pga. økning i diabetes 2 osv, er gj.ns. vekten på norske kvinner - selv om den har økt, under 70 kg (69 sist jeg sjekket). Så hvor stort er problemet? En faktor er at det går ut over oss at vi blir late og tunge, men synes det er feil at det også skal ut over hesten, så et varsko er vel ikke uberettighet? Synes heller det skulle kunne motivere til mer frisk luft og bevegelse, for man er faktisk ikke nødt til å ri hele tiden....man gjøre mye annet i lag med hestene, til felles beste. Meget god miljøtrening, og fysisk aktivet i f.eks en skogstur, hvor man delvis leie og delvis ri? Og hvorfor ender man alltid opp med "slankedebatt", har aldri sett så mye posetivt ut av slanking heller, men sett folk endre seg totalt etter å ha lagt om kosthold og begynte å trene mer. Alt handler jo om hva som kommer inn, også skal ut:)

GryCat
26-03-2013, 14:08
Selv om vi også her på berget blir stadig tyngre - og derfor sykere pga. økning i diabetes 2 osv, er gj.ns. vekten på norske kvinner - selv om den har økt, under 70 kg (69 sist jeg sjekket).

Interessant! Kilde?

Lopke
26-03-2013, 14:32
Jeg synes det er enda en god grunn til å være i aktivetet og ha et sunt kosthold:) Selvsagt kan hester ryke ut av andre grunner, men synes ikke det skal være et argument for at man ikke skal bry seg. Man kan jo bare se hvordan et menneske kan klare fysiske utfordringer med letthet, etter å ha kvittet seg med en del kilo. Tenker her også på belastningsskader i ben som følge av løping osv, som merkelig nok "forsvinner" i takt med kiloene. Nyanser og inviduelle forhold må det alltid tas hensyn til, men all forskning retter seg mot å prøve hypoteser som gjelder mer enn 1:)

(forskningen ref. seg til England hvor folk er betydelig tyngre enn her).

Selv om vi også her på berget blir stadig tyngre - og derfor sykere pga. økning i diabetes 2 osv, er gj.ns. vekten på norske kvinner - selv om den har økt, under 70 kg (69 sist jeg sjekket). Så hvor stort er problemet? En faktor er at det går ut over oss at vi blir late og tunge, men synes det er feil at det også skal ut over hesten, så et varsko er vel ikke uberettighet? Synes heller det skulle kunne motivere til mer frisk luft og bevegelse, for man er faktisk ikke nødt til å ri hele tiden....man gjøre mye annet i lag med hestene, til felles beste. Meget god miljøtrening, og fysisk aktivet i f.eks en skogstur, hvor man delvis leie og delvis ri? Og hvorfor ender man alltid opp med "slankedebatt", har aldri sett så mye posetivt ut av slanking heller, men sett folk endre seg totalt etter å ha lagt om kosthold og begynte å trene mer. Alt handler jo om hva som kommer inn, også skal ut:)

Nemli!!

Nusse
26-03-2013, 17:47
Hehe, dette begynner jo å bli morsomt. Her ble det jo påpekt at denne studien legger for mye (slanke)press på unge ryttere, og nå vises det til at norske kjerringer er for tykke og bør ut og røre på seg. For å ta det siste først, ingen velger å være overvektig fordi de liker det. Og jeg tror ikke noen er tykke på grunn av at de mangler velmenende råd.

Helsefordelene ved idealvekt og at befolkningen faktisk har bilringer er etter min mening en annen debatt enn denne prosentregelen. Det problematiske med denne prosentregelen er jo tykk/ tung i forhold til hesten og ikke i forhold til befolkningen for øvrig (det får da helsemyndighetene ta seg av). Skal en legge til grunn at ingen voksne menn med normal kroppsbygning skal ri islandshest (opp mot 25 %), og må damen med islandshest tidligere i tråden tåle å bli møtt med påstander som at også hun kanskje er for tung for hesten sin og må kjøpe stor hest?

Jeg akter virkelig ikke å sitte på hesten min og føle skyld fordi jeg kunne/ burde/ skulle ha vært fem kilo lettere, kanskje til og med ti hvis jeg skulle være ordentlig "snill" med hesten. Det får være grenser for hvor snill pike en må være, også i hestemiljøet.

flaana
26-03-2013, 18:57
Artikkelen til VG er skrevet om i ettertid og er ikke lik den som først ble publisert.

Ad Hoc
27-03-2013, 19:13
...
Det er bra du tar sikte på at hesten din blir gammel, jeg har tatt et siktemål på 25 år for mine. Men, jeg innser at oddsene mtp forfangenhet og evt kolikk pluss ernæringsproblemer, for ikke å snakke om haltheter, er en langt større fare for en lavere levealder enn min tyngde.

Tro hvor stor andel av haltheter som skyldes, i hvertfall er forsterket av, rytterens vekt? Dette finnes det selvsagt ikke noe tall for (alt for komplisert å måle), men hva tror dere? Hvis samme hesten ble satt til å gjøre samme jobben uten rytter, ville færre blitt halte?

25 år er en respektabel alder... du tenker da at dine egne hester skal dø av alder? (jmf. tidligere innlegg hvor du sier at de færreste hester dør av alder i dag, og at det derfor er liten grunn til å bekymre seg for slitasje pga. rytters vekt - andre skader vil drepe hesten først). Hester som dør i den alderen gjør det stort sett av alderdomsrelaterte problemer, herunder "naturlig" slitasje på tenner, sener, ledd og indre organer.

T.B.
28-03-2013, 05:13
Hvis dette skal tas til følge, kan all avl av lettere ridehester og små ponnier ta kvelden... ;-)
Bare store, sterke og grove hesteraser - kaaanskje noen mindre naturraser - bør da avles på - for å overhodet kunne "bære" disse, dagens tuuunge ryttere....

Ja, det skulle ta seg ut - nå som tyngre raser - som (såvidt) kan "bære en rytter" nå er heeelt ute av moten....

Regner med at dere skjønner at dette kun er ment som ren ironi... ;-)

Jeg har drevet med terapiridning siden 1970, og som utdannet ridefysioterapeut siden ca. 1980, og et viktig aspekt var at rytter måtte passe til hest/ponni for å oppnå effekt av ridningen - både når det gjalt størrelse, vekt og bevegelsesmønster.

Mange pasienter har vært overvektige, både barn og voksne, og da gjalt det å finne/ha en hest som kunne bære vekten OG bevege seg på en terapeutisk riktig måte.

I tidligere tider, da jeg drev aktivt med terapiridning, hadde jeg flere hester/ponnier å velge mellom, og kunne tilpasse hest og rytter til hverandre.
I senere år, etter at jeg selv ble funksjonehemmet, hadde jeg også bare en eneste hest til rådighet, og da var det langt fra ideelt mht. hest og rytter - og det var en av grunnene til at jeg - til slutt - måtte avslutte virksomheten.
Av de tre siste rytterne var en helt grei, og hun elsket å ri, og hadde godt utbytte av terapien. Den andre var en meeeget lett gutt i kilo, men alvorlig psykisk hemmet, og han var minst 180 cm, så han og hesten "stemte overhodet ikke" i bevegelser, og han fikk bare ri i ca. 10 - 15 minutter - BARE fordi han tydelig likte å ri - OG fordi jeg SA til hesten at hun "måtte" ha han på ryggen, selv om hun tydelig viste at han ikke "passet" henne. Den tredje var liten og lett, men svært hemmet, og hesten skjønte dette, så hun ble leiet meeeget forsiktig opp og ned stallgangen, mens gutten lå forover på ryggen hennes og hyyylte inn i øret hennes, fordi han var såå glad. Og etter hver ridetime med disse tre "ryttere", stod hesten heelt stille, ble klappet og "hylt" til av sine ryttere, siden de var meget psykisk tilbakestående.

Jeg har nå avsluttet behandlingen av disse pasientene - både fordi jeg selv ikke kan følge opp behandlingen, og min ene, snille og gode, gamle terapihest ikke kan ivareta de ulike behov som ulike pasienter har, i forhold til ridning.
Jeg gav imidlertid en faglig uttalelse til min etterfølger av disse rytterne, så hun - forhåpentlig - kunne finne hester som passet til disse rytterne.

Grunnen til at jeg skriver dette er at man må - til enhver tid - tilpasse hest og rytter til hverandre. Og da bare MÅ man finne ut - temmelig kvikt - hvilke hester og ryttere som passer til hverandre.... Og da har vekt ikke så mye å si, men hvordan de beveger seg på hesteryggen!

I dag er min gamle terapihest 29 år gammel - har ikke vært sjuk eller helt - men nå er det bare to små jenter som rir på henne en dag eller to i uka. - Jeg kan nok ta meg en liten ridetur på henne - for å mimre om gamle dager - og det vil nok gå helt greit, siden vi har kjent hverandre i alle år, men jeg tror nok at vi vil trives bedre sammen hvis jeg ikke jumper opp på ryggen hennes - som vi gjorde på oppvisningen i Seljord i 2006.

For å si det enkelt: Jeg har aldri vurdert VEKT på rytter i forhold til hest/ponni - jeg har heller vurdert rytters bevegelser på hesten - i forhold til å oppnå terapi.

Hvis en rytter "tror" at h_n er for "tung" - da har man solid undervurdert kapasiteten til en hest....

ellbell
28-03-2013, 10:02
Skal en legge til grunn at ingen voksne menn med normal kroppsbygning skal ri islandshest (opp mot 25 %), og må damen med islandshest tidligere i tråden tåle å bli møtt med påstander som at også hun kanskje er for tung for hesten sin og må kjøpe stor hest?

Jeg akter virkelig ikke å sitte på hesten min og føle skyld fordi jeg kunne/ burde/ skulle ha vært fem kilo lettere, kanskje til og med ti hvis jeg skulle være ordentlig "snill" med hesten. Det får være grenser for hvor snill pike en må være, også i hestemiljøet.

Jeg synes da det - altså, man bør få en oppvekker om det er slik at man er for tung for hesten sin og man ikke akter å gjøre noe drastisk med vekta/formen. Islandshest og vekt har vi en pågående tråd om her inne, men vi har i grunnen ikke blitt noe særlig klokere enn mange undrende spørsmål.

Det er ingen menneskerett å ri, og man skal vokte seg vel for å si at "vi kan ikke stenge de og de ute". Er du så tung og ubalansert at hesten får vondt eller får slitasjeskader av å ha deg på ryggen, da skal du heller ikke ri, men man kan jo gjøre mye annet med hest da.

Jeg synes jeg ser veldig mye av overvektige, store, tunge mennesker på hester som overhode ikke burde hatt dem på ryggen. Oftest er dette hobbyryttere som enten ikke vet bedre, eller går rundt med litt dårlig samvittighet, men som man aldri kan si noe til fordi de da biter hue av deg. Overvekt og hest er et iffy tema. Nå er jeg klar over at studien og diskusjonen her ikke går på overvekt, men vekt, altså, og dog den var veldig uklar og kanskje ikke tatt opp i rett fora, er det viktig å sette litt søkelys på dette synes nå jeg. Men kanskje det bare er distriktet jeg bor i...

Jeg har en stor og kraftig hest på rundt 700kg, men jeg ville aldri satt en ubalansert, uerfaren rytter på 100 kg oppå han, mest for salen sin skyld... En velrent, muskuløs, stor person hadde vært noe annet, men likevel...

flaana
28-03-2013, 10:12
Det er helt klart et viktig tema!! Det er ingen menneskerett å ri, men om man skulle satt grensen på 10% som VG først skrev...vel da hadde det omrent ikke vært ryttere igjen.

Hvorfor er en så feig at en ikke tør å si fra til for tunge ryttere? For det er helt klart det finnes enkelte som ikke skulle satt seg opp på hesten sin i så stor grad som de gjør... Og da mener jeg ikke de som er klar over problemet sitt, trener hesten på andre måer og rir fornuftig.

Birre
28-03-2013, 14:52
Fedme og overvekt er et sårt tema for de de gjelder, det er vel noe alle er klar over? Derfor vil en tråd som dette skape debatt rundt ikke bare hestens ve og vel, men også det økende fedmeproblemet man har i dette landet. Uten å henvise til noen kilder så blir vi fetere og fetere, det er ikke noe nytt.

Er fedme en sykdom for alle, eller er det rett og slett et spørsmål om hva man putter i munnen og ha litt viljestyrke? Det man putter inn må nødvendigvisvis ut igjen i form av bevegelse og forbrenning. Vi er alle skrudd sammen forskjellig og noen legger fortere på seg enn andre. Jeg derimot har det irriterende problemet at jeg sliter med vekten den andre veien. Det er IKKE lett å tvangsfòre seg selv for å gå opp i vekt, så jeg kan bare forestille meg hvor vanskelig det er å la være å spise når man er matglad.

Det er et vanskelig tema dette her. Å dra inn begrepet menneskerett i en debatt som dette hører da ikke hjemme noen steder, da det å ha hest ikke inngår i noe som har med menneskrett å gjøre. Det er opp til hver enkelt å skaffe seg og holde hest om man har mulighet til det.

Jeg lurer virkelig på hvem i all verden som er overvektig og som vil avstå fra å holde på med hest, nettopp fordi man har noen kilo ekstra. Jeg tror ingen!

ellbell
29-03-2013, 10:41
Det er et vanskelig tema dette her. Å dra inn begrepet menneskerett i en debatt som dette hører da ikke hjemme noen steder, da det å ha hest ikke inngår i noe som har med menneskrett å gjøre. Det er opp til hver enkelt å skaffe seg og holde hest om man har mulighet til det.

Jeg lurer virkelig på hvem i all verden som er overvektig og som vil avstå fra å holde på med hest, nettopp fordi man har noen kilo ekstra. Jeg tror ingen!

Det er jeg enig med deg i - det ER et vanskelig tema, og det ER veldig sårt for de det gjelder, og det ER veldig omfattende å gjøre noe med overvekt. Men jeg er ikke enig i at man da helt uten hemninger skal kunne drive med hest - det er ufattelig egoistisk og tenke at "hesten får tåle det, for dette er så vanskelig for meg å være overvektig".

Nå kan jo mennesker som er for store for hesten sin kjøre og drive med mye annet enn akkurat å pumpe rundt på ryggen dens da. Det er jo det samme som om jeg eide welshen på stallen og insisterte på å ri den...

Og det er stor forskjell på å ha "noen kilo ekstra" og å være overvektig. Og det er også forskjell på å ri en velmuskulert ridehest med noen kilo ekstra, og å ri en liten kaldblods f.eks... Tenker jeg da...

Men ja, 10% er kanskje å ta i - og som det er nevnt forskjellige steder her - hester er forskjellige, så å lage en generell vektgrense blir kanskje litt vanskelig...

Nimbus
29-03-2013, 11:54
Enig med ellbell.

Man trenger ikke avstå fra å holde på med hest selv om man er overvektig/tung, men man må kanskje legge inn mye mer alternativ trening. Er man for tung, enten man er overvektig eller ikke, bør man faktisk ikke insistere på å ri 5 dager i uka bare fordi man eier hesten og bestemmer selv.

Karolinee
29-03-2013, 13:17
http://www.horsesciencenews.com/horseback-riding/how-much-weight-can-a-horse-carry.php

En vanlig hest skal da vel fint kunne bære ett menneske med normalvekt i følge denne

REGO
29-03-2013, 23:20
Hva er normalvekt?

Nusse
30-03-2013, 00:57
http://www.horsesciencenews.com/horseback-riding/how-much-weight-can-a-horse-carry.php

En vanlig hest skal da vel fint kunne bære ett menneske med normalvekt i følge denne

For å flisespikke videre.... Strengt tatt så kan hesten bære et sterkt overvektig menneske, så lenge dette mennesket er kortvokst. Lave/ tynne mennesker og lave/ tykke mennesker kan ri, men den siste kategorien må ha store/ tunge nok hester. Høye/ tynne mennesker kan også ri - på store/ tunge hester - mens høye/ tykke mennesker må finne seg en annen hobby. For sistnevnte er det jo et godt alternativ å kjøre hest.

Problemet er jo ikke så veldig stort, lave mennesker må ha høye nok hester til å matche eventuell overvekt hos rytteren. Høye mennesker kan ikke ri om de er tjukke. De som er middels høye, middels tunge og har en middels hest faller jo inn under "normalvekt" slik jeg forstår det. Og da er alt ok.

Ada-Marlene
30-03-2013, 19:20
Jaja, da er det bare å legge hest på hylla:P
Jeg er overvektig, men på vei nedover med stormskritt, i mellomtiden rir jeg hesten korrekt, og etter dens begrensninger.. Eller lar være å ri for den sakens skyld.
Men hvis jeg skulle veid 40 kg hadde det ikke vært mer Ada igjen. Har vært veldig undervektig på 47 kg og det skjer ikke igjen for å si det sånn.

Cecci&fullbl0dsen
30-03-2013, 19:32
Uten å ha lest hele tråden, men går ikke det her også veldig på hvordan hestens bæreevne er? Å rytterens balanse?
En velbalansert overvektig person på en godt muskulert velbærende hest er vel ok, eller?

Nimbus
30-03-2013, 19:51
Jaja, da er det bare å legge hest på hylla:P
Jeg er overvektig, men på vei nedover med stormskritt, i mellomtiden rir jeg hesten korrekt, og etter dens begrensninger.. Eller lar være å ri for den sakens skyld.
Men hvis jeg skulle veid 40 kg hadde det ikke vært mer Ada igjen. Har vært veldig undervektig på 47 kg og det skjer ikke igjen for å si det sånn.

Hvis hesten din bare er 266 kilo synes jeg du bør vurdere å slutte å ri, ja.

(for at 40 kilo skal være 15% må hesten være 266 kilo...)

Burde være muig å finne seg en større hest enn det uten at det betyr at man må legge hest på hylla? En så liten ponni bør ikek annet enn kjøres/jobbes fra bakken av voksne mennesker.

Lopke
30-03-2013, 20:09
Jeg er litt enig med Nimbus her. En hest på 200 kg er jo ja.. de finnes vel ikke. (ridevoksne hester)
Men når man har en liten hest på 400 kg. Så er jeg også enig i at hvis man veier over 80 kg kanskje kunne vurdert å gå ned i vekt eller få en større hest.
Jeg kunne ikke følt meg vel på en så spinkel hest. Men nå veier vel Lopke over 700 kg.

GryCat
30-03-2013, 22:37
Jo, Cecci, du har rett, det er veldig individuelt hva en hest klarer å bære, og teknikk osv spiller inn.

Men: Passer du ikke i salen, og salen er så stor som hestens salleie tillater, synes jeg du bør skaffe en annen hest. Uansett ridekunnskap eller - nivå. Folk har en tendens til å overvurdere egne evner på hesteryggen også, så jeg synes ikke slike utsagn skal være noen "unnskyldning".

Nå ble vel denne undersøkelsen gjort etter at verdens første sal for overvektige ble lansert i USA.

Jeg har sett flere filmer av overvektige amerikanere som prøver å stable seg opp på hesteryggen - som oftest med lite heldig resultat. Enten for hesten ved at salen går rundt eller rytter faktisk kommer seg på, eller for rytteren som går i bakken når hesten motsetter seg vekten.

Dette vises i beste sendetid på show som AFV, og alle synes det er kjempemorsomt. Det synes ikke jeg!

Det er skammelig at ikke eierne forstår bedre! At de ikke ser hestens smertesignaler, og motstanden mot å få rytteren på seg? Hester er flinke til å bedømme vekt, tror jeg, da jeg flere ganger har opplevd at hesten viker unna oppstigningsrampen om den tror rytter er for tung.

Jeg mener også som dere andre at det ikke er en menneskerett å ri, og jeg mener en rytter selv bør innse når hun/han er for tung for hesten. En indikasjon er om du lurer på det selv (og du vet fra før at du er tung). Dessuten, har du bilde etter bilde som viser hest med bakoverører, flekker tenner, trekker opp neseborene, eller på andre måter viser ubehag under rytter, og om salen passer og hesten er frisk, kan du jo ta hintet og gå på vekta for en sjekk.

Til slutt et hjertesukk over VGs dårlige fremstilling av saken, da dette er en veldig interessant debatt som jeg synes må frem i lyset. Uten at ungjenter skal verken få dårlig selvbilde eller slanke seg unødig.

GryCat
30-03-2013, 22:43
Fant noen amerikanske artikler om det. Tenker litt på disse hestene i næringa som skal gå med 18"-saler og håper de har plass til det innenfor salleiet.

Interessant at folk også "hamstrer" store hesteraser pga befolkningens omfang øker.

http://www.reuters.com/article/2012/01/01/us-heavy-horseback-rockies-idUSTRE8000BG20120101

GryCat
30-03-2013, 22:45
Han ene har en 22"-sal og sier folka tyter ut av den på alle kanter .. ja ja. Kanskje innføre vektbegrensning på disse turene sine da ;-)

ellbell
30-03-2013, 22:53
Fant noen amerikanske artikler om det. Tenker litt på disse hestene i næringa som skal gå med 18"-saler og håper de har plass til det innenfor salleiet.

Interessant at folk også "hamstrer" store hesteraser pga befolkningens omfang øker.

http://www.reuters.com/article/2012/01/01/us-heavy-horseback-rockies-idUSTRE8000BG20120101

Du milde... Dette er vel en feil retning å dra i eller?! Å være veldig overvektig er som å ha et handicap. Og mangler du et bein driver du ikke med skranke i turn liksom, akkurat som om du ikke rir om du er for diger. Enkelt og greit. Jeg hadde da aldri satt meg opp på ponnien til 7åringen på stallen...

T.B.
30-03-2013, 23:31
Hmm - kanskje avlere av store, sterke hester burde se sin besøkelsestid......

Ada-Marlene
31-03-2013, 00:09
Hvis hesten din bare er 266 kilo synes jeg du bør vurdere å slutte å ri, ja.

(for at 40 kilo skal være 15% må hesten være 266 kilo...)

Burde være muig å finne seg en større hest enn det uten at det betyr at man må legge hest på hylla? En så liten ponni bør ikek annet enn kjøres/jobbes fra bakken av voksne mennesker.
Regnet fra 10 % hun veier rundt 400 kg.... -.- og innlegget var en spøk.

Solan
31-03-2013, 03:11
Om man skulle gå ut i fra at 15 % er ideelt er jeg i følge dette for stor for ponnien min. Med 20 % har jeg god margin. Men, ettersom vår svært dyktige hesteveterinær med hånden på hjertet sa at jeg var langt i fra for stor - Ja, da rir jeg hesten min med god samvittighet! ;-)
Jeg varierer treningen riktignok, men av alle andre grunner enn at jeg føler meg for tung.

daim
31-03-2013, 14:26
Syns denne debatten er veldig interesant. det er noe som burde ha vært opp og frem i lyset lenge. Jeg syns det er mange flotte innlegg jer og ja jeg er enig i at man må se sine egne begrensninger. Det er ingen meneskerett og ri. :-D

GryCat
31-03-2013, 15:35
Sirils innlegg kan leses her: http://touch.vg.no/article.php?artid=10108571

Fint innspill, synes jeg. Men samtidig synes jeg det blir like feil å generalisere på hestens vegne, som på rytterens. Å si at "arbeidshester kan fint bære 100-150 kg" er (forutsatt at hun ikke er feilsitert) helt på trynet - for det første; hva er en arbeidshest? Hva mener hun med det? Deretter - har det ikke noe å si hva slags form hesten er i? Og alder på hesten, bæreevne osv osv osv. Dere skjønner poenget. Samme går for utsagnet om at isiser kan bære voksne menn.