PDA

Se full versjon : Holde hesten fin og velstelt?

Gullars
23-02-2013, 11:20
Hva gjør dere for å holde hesten fin og velstelt? Bruker du Sowsheen, klipper man/hale, vasker hesten, gir fôrtilskudd for pelsen osv? Tenker på både daglig og ikke daglige ting, kan være ting du kun gjør før stevner/utstilling også.. :-) Nevn gjerne rasen på hesten din også.

Amanthea
23-02-2013, 12:05
Litt showsheen i man og hale, han blir ikke rørt med saksa annet enn grimeklipp pga ekstremt tykk man. Vask på sommeren etter å ha blitt trent svett/badet i saltvann, tar det pent på vinteren. Ikke noe fôrtilskudd, naturlig god pels. Blir børstet grundig ved salleie og tatt en lettere børst "all over" daglig for å beholde fettlaget i pelsen da han står på utegang uten dekken. Lodden, men veldig god pels!

Bilde: http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/319840_10152484761850078_183294376_n.jpg

Og det er som du ser en kaldblods. :) Er ikke så nøye med stell annet enn det nødvendige, passer på at han er tørr, muggfri, frisk og fin. Ut med skitt og støv, og luggen blir flettet tilnærmet daglig. *fnis*

Kari&Fredrik
23-02-2013, 12:09
Kaldblodstraver: Børster han hver dag, bruker showsheen i halen nesten hver dag :-P Den er så tjukk og jeg børster den ut hver dag ellers er den nesten umulig å børste gjennom. på løpsdager er hele hesten flokefri, flette i luggen, muligens litt hovolje og pleier å vaske over hesten med våtservietter for å få vekk det "siste" laget med støv :) Gir ikke noe ekstra i fòret for at han skal se finere ut, kanskje oljen han får hjelper litt :)

Edit: Hesten SKAL være ny manket (klippet bak ørene) på løpsdager! Er det noe jeg hater så er det hester som kommer med en svær tust bak ørene :-P Manker han ganske ofte :-P
Edit 2: Pleier også klippe de tustene som stikker ut av ørene, ser finere ut og det lugger ikke like mye når vi skal ha propper i, men min lar meg ikke få lov :-p

Tone
23-02-2013, 12:36
Showshine i man og hale holder lenge, så lett og børste. Ingen av mine har tjukke haler, eller tjukk man. Kaldblodsen er barbert så børster over han de dagene jeg er i stallen, nesten uansett om jeg skal ut med han eller ej. Varmblodsen har pels og blir børsta over så godt som hver dag. Han fikk seg en dusj her om dagen det ble plussgrader og det trengte han. Han svetter en god del i trening så begynte og se mindre pen ut i pelsen, men dusjen hjalp mye. De er fine i pelsen så langt en barbert og hårete pels kan se pen ut :giggle:

Timmyjenta
23-02-2013, 12:39
Kaldblodstravere. Manker de ganske ofte, og halene klippes når enden går ned i gulvet :P

Ellers gjør jeg ikke noe utav det utenom den daglige børstestunden.
Både Showsheen og fletter er fyfy på mine hester så de pynter seg aldri mer enn deres naturlige skjønnhet:giggle:

flaana
23-02-2013, 13:48
Børster før trening (begge er klippet) og man/hale får en sprut showshine når jeg husker det. Pleier ikke greie gjennom så ofte, det burde jeg kanskje men... Skal vi på kurs etc børster jeg gjennom man/hale og evt en vask hvis de er skitne. Spyler kjapt over om de blir veldig svette på vinteren og litt mer grundig på sommeren. Hender jeg fletter lugg for å vise fram bling :giggle:

Torhild
23-02-2013, 13:55
Strigler kjapt for å ta vekk evt sand/spon på kroppen, og thats it. Halen strigles kun ved stevner, og det samme med showshine, kun til stevnebruk.

mallilen
23-02-2013, 16:03
Flinke dere er,da!

Mine to ser ut som gamle gulvtepper,og slik skal de få lov å se ut også nå på vinter/vårovergangen.
De blir ikke pusset og børstet, klipper litt hale en gang i blant. Skulle en av dem på stevne i morgen hadde det blitt en omgang med børsten og litt pussekasse på boks (showshine), og de ville sett helt annerledes ut ;)

Skal jeg ri eller kjøre blir såklart gampen bråbørstet, men det er igrunn mest for å fjerne flis. Har han dog vært svett og skal ut igjen dagen etter, blir det pusset bedre. Skal ikke være igjen flis eller gammel svette der utstyret skal ligge.

Jeg bruker heller tiden min på å sjekke at høvene er i orden, stryker og klør og kjenner samtidig etter sår eller tegn på at noe ikke er riktig. Virker som om de setter mer pris på det enn å bli kilt ytterst i pelslaget, for å si det slik ;)

Og helt ærlig bryr jeg meg lite om at de ser "fæle" ut i pelsen så lenge jeg vet det ikke skal mer enn noen drag med børsten til for at de skal se bedre ut. De er blanke, runde, friske og fornøyde, pene på høvene og har det greit. Da blåser jeg filla i at det kommer en overshowshina ridegreie forbi med hjortehals og dårlig skoing ;)

(Ognå røyter de så voldsomt at jeg snart ikke vet hva som er løspels og hva som er hest ;))

ellbell
23-02-2013, 16:30
Jeg må skrive under på det mallilen skriver :) Min er både brun, gul og tidvis svart, med dreads i halen og greier. Sist jeg var på trening i ridehuset så min sånn ut;

http://i65.photobucket.com/albums/h225/Pyrla/3742767_zps40e1736a.jpg

Det var litt sånn at ridehestfolket med skinnende, klipte hester og tre tepper på mellom oppvarmet ridehus og stallen holdt seg upwind. Men hesten GIKK minst like bra som dem, så utseende er definitivt ikke alt.

Nå skal jeg starte stevne neste helg og lurer litt på hvordan jeg skal gripe det fatt...

Bacce90
23-02-2013, 16:49
Fjerner spon fra hale og man vær dag med fingrene og børster igjennom en gang i blandt. Hun er ikke typen til å bli veldig skitten egentlig, børster mest for kosens skyld, men bruker børsten ofte og liker å dulle... særlig nå som hesten er syk =)

IrisV
23-02-2013, 17:34
Hverdag; Blir børstet daglig, inkludert gjennombørsting av hale, man og pannelugg, vedlikeholdsklipp - mana skal være ridehestkort, hovskjegg klippes bort, fjonene ut av ørene klippes slik at det blir jevnt og skjegget stusses (vinter)
I tillegg til dekkenbruk gjennom høst, vinter og vår (sommer kun regndekken ved behov) Halen blir aldri klippet, for den er megatjukk men vokser pokker ikke i lengden.. Bruker showshine jevnlig slik at halen alltid er glatt for gjennombørsting, manen shiner jeg bare av og til (tøylene blir så glatte)

Utstilling; Hele hesten vaskes kvelden i forveien og står med tynt dekken om natta for å holde seg nogenlunde ren, høvene blir skrubbet med oppvaskbørste for å få vekk all gjørme. Vasker de hvite bakbeina hennes med grønnsåpe og skrubber de rene, og har på kalk eller potetmel utstillingsdagen, som børstes bort - slik at det er blendahvitt. Blir flettet (man og pannelugg) halen blir marinert i showshine, hovolje for mer shiny høver, sprayer hele hesten inn i showshine og børster med sauepad (suaen brukes hyppig gjennom hele dagen for fjerning av tynt støvlag), våtservietter til tørk rundt øyne, mule etc etter behov

Hverdags C - sommer
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/598851_10151827040750523_311623680_n.jpg

Hverdags C - vinter, her avbildet en "varm" dag uten dekken (var hele +5)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/542337_10152486185970523_1763401615_n.jpg

Utstillings C
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/541144_10152119187650523_1918114277_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/598697_10152119186960523_143575307_n.jpg

Edith
23-02-2013, 21:37
Børster over det hele, inkl gjennombørsting av man/hale/pannelugg hver dag. Klipper ved behov. Vasker ved behov på sommeren, men kan spyle av de relativt ofte etter trening. Showshine ol forbeholdes stevne.

Emma & Elana
23-02-2013, 21:52
Børster hver dag, jevner ut alle hår, bort med pels som er stiv. Vaskere dog aldri - eneste gangen jeg har vasket hest var to flekker fra magen til fjrodingen jeg hadde på helfôr før stevne. Hale får Showsheen når den blir fettete og vanskelig å børste daglig, og manen nappes+gres med showshine når den blir ujevn eller lang.

Tør jeg påstå at Loretto er blank og fin i pelsen fordi han trives? Ingen hokuspokus midler eller tilskudd her :D

Før stevne er det samme prossess, men utstyret pusses og hesten flettes så vi ser litt ekstra flotte ut :) Jeg synes at man kan se ordentlige ut når man skal forlate stallen og ut til folk og fe :)

StallNes
23-02-2013, 22:00
Børster så godt som daglig, hesten er fin og glatt i pelsen, vasket han sist til utstillinga i Mai i fjor.
Pelsglans tilføres ved mine innfall, greit å ha i halen om den har vert i gjørma og rundt på kropp når det føles for det.
Stevne bedriver vi ikkje ut på enda, men synest at hesten skal sjå meir eller mindre 99% rein og fin ut før eg begir meg ut i offentligheten, ser alt for godt skiten på ein gul ein, til og med i mørket :lol:

Siden han har ikkje-eksisterende vinterpels og er reinslig på boks så er det ikkje så illebefinnende å holde hesten rein.
Om det eg fôrer han på hjelper aner eg ikkje, men så lenge hesten ser ok og bra ut så er det no det samme for min del :-)

T.B.
23-02-2013, 23:54
"Gamle skinnet" mitt får stort sett gå i fred, og med naturen på lag nesten hele året.
Men om høsten bytter hun ut sommerpelsen, og - i nærmeste fremtid - er det noen millioner hår av vinterpels som skal av. Da er det gummiskrape som gjelder - med litt børsting til slutt.
Når det har vært utstillinger og/eller stevner, avhenger det av årstid og pelsens kondisjon om det skal vaskes all over, eller bare hale - og da med en dæsj showsheen i man, lugg og hale.
Ved transport blir hale og bakbein surra inn for å unngå kjøre-bæsj-flekker, på turen til - men ikke på hjemvei.
Har latt være å klippe mana i nakken, ved at jeg lager en flette her. Ser ganske ok ut.
http://i742.photobucket.com/albums/xx63/Brynsveien/Dyrskun06II002.jpg
Her er vi på Dyrsku'n i Seljord i 2006, da hun fikk fornyet sin 2.pr. og vi red oppvisning.

Gudhild
24-02-2013, 02:27
Her "kjører vi også mallilen-stil";)

Har forøvrig en kaldblods med glatt, men likevel masse man og hale så har vel stått noen timer å gredd der i løpet av livet. Har også ei blandingshoppe som ikke har noe glatt hårlag noe steder så der har jeg om mulig brukt enda flere timer. Men hun er en sånn hest som elsker dulling da:p showshine er forøvrig gull.

Klipper kun halen i blandt og vasking vet vi ikke hva er lenger.. Da vi var med på stevner så vasket jeg alltid kaldblodsen kvelden før og tror han er den eneste hesten jeg vet om som ikke rullet seg i søla etterpå.

Borkus
24-02-2013, 10:43
Børster dyret noen ganger i uken, gjerne litt oftere nå som han røyter så fælt. Børster så klart av flis og støv om jeg skal ha på sal/sele.
Har en svært renslig hest som ikke liker å være skitten, så det er aldri bæsjeflekker eller lignende på han. Jeg er også bortskjemt med lettstelt farge, han ser aldri skitten ut selv om han er det nå etter to år uten vaskings (gleder meg til vaskevær!). Står med dekken ute, og får derfor ikke "vasket" seg i hverken regn eller snø, og da trengs det litt ekstra hjelp til å holde fettlaget i sjakk.
Ellers dusjes han litt i showshine en gang i uken eller så, og man, hale og pannelugg blir sauset inn i cowboy magic (kaldblods med mye man og hale, men tynne hår som lett floker seg). Man og pannelugg klippes aldri, men halen klippes når den når bakken.
Han har alltid glatt og fin pels, skinner og ser velstelt ut selv om han ikke alltid er det, så jeg hadde ikke giddet å gjøre noe ekstra om jeg skulle på stevne/kurs.

Som dere ser så ser han egentlig litt skitten ut hele tiden pga fargen, og dermed kamufleres den virkelige skitten :-)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/582699_10151661072884199_1011994954_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/27815_438293984198_2808971_n.jpg

Chevaleresse
24-02-2013, 12:07
Bruker egentlig minimalt med tid på dette. Naturen ordner det meste siden jeg desverre er allergisk mot hest. Tar noen drar med skrape i pelsfellingen og så børster jeg over og fjerne skitt under utstyret når jeg rir. Børster betraktelig mindre enn jeg gjorde når jeg hadde bare en hest. Bruker heller tid på kløing og å være sammen med dem slikt som ikke virvler opp så mye hestesstøv:).

Hestene her har ikke blitt vasket med såpe (med ett unntak) de siste fem årene. Noen har aldri vært vasket hele sitt liv (kun spylet etter bading i saltvann eller ved mye svette. De holder seg veldig blanke og fine i pelsen naturlig.

http://i77.photobucket.com/albums/j49/TorillogBoz/Hest/Sommerbeite%202008/diverse105mindre.jpg
Milagro som toårshingst. Han har veldig god pels da, nestens som en sel i tetthet:). Aldri vært vasket.

minikyvik
24-02-2013, 12:26
Børster før og etter ridning. Klipper man og hale når det begynner å bli for langt, samt hovskjegg og hår som tyter ut ørene. Greier gjennom man og hale så godt som hver dag, men må som regel prioritere den enorme mengden med sand, gjord og gjørme som dekker ponnien:p
Et par ganger har hele ponnien med dekken på, måtte spyles.

JeanetteU
24-02-2013, 15:00
For å holde hesten pen og velstelt så børster jeg godt over hesten hver eneste dag. Og passer på at hesten får i seg nok og riktig næring. Innimellom bruker jeg litt showshine hvis de hadde tjerva fast noe rusk i man eller hale, men stort sett så holder det med jevnlig børsting.

jen86
24-02-2013, 21:14
Har dølahest, 2åring på utegang. Børster derfor ikke hver dag, men et par ganger i uka. Bruker showshine i man og hale hver gang jeg børster, omtrent, da holder den seg fin, uten å lage "dreads" mellom hver gang jeg børster. I tillegg så klippet jeg halen så den er rett av nederst, og ikke går i bakken (ca ved kodene). Klippet også litt ørehår, dvs. det som stikker ut av øret når jeg klemmer det sammen ;) En del av utegangen kan være itt gjørmete høst og vår, så da spyler vi bein nesten hver dag. Gir ikke noe tillskudd utenom multivit. Hadde planer om å gi litt olje, bl.a. for pels, men det smakte ikke, synes frøken kresen :p

Liisa&Ulvar
24-02-2013, 21:36
Børster før og etter ridning vis jeg ikke spyler han når vi kommer hjem da, for da børster jeg ikke.
Grer pannelugg og hale hver gang, bruker showshine i halen ganske ofte, men nå har jeg ikke fått somlet meg til og kjøpe en ny etter at den andre ble tom.
Halen klippes når den begynner og nærme seg bakkenivå, manen klippes når jeg gidder. Noe som burde vært gjort oftere med tanke på at han er fjording.
Sjeldent jeg bader han skikkelig med shampo, men gjorde det i vinter når han ble flyttet tilbake til gamlestallen vår for da luktet han rett og slett grusomt! Han er også en hest som elsker og da men jeg ELSKER og legge seg i enten sin egen eller noen andre sin dritt. Så på sommeren får han kallenavnet Bajskorven..
Tok en skikkelig vask og klippet han før vi skulle på utstilling for et par år siden, og vis blikk kunne drepe så hadde jeg vært død nå. Det nærmest lyste hat ut av øya på han når jeg måtte vaske han i ansiktet-han hatet det!

Anananas
25-02-2013, 01:34
Ikke noe ekstra i fôret, showshine er og forblir SHOWshine og børsting skjer ikke akkurat hver dag. Men hun holder seg overraskende fin i pelsen og det er aldri noe problem. Den var ganske stygg når hun stod med føll.. Men vi klipper ørehår og lurvehår (skjegget, hovskjegg og rundt høvene) når det er blitt mindre flatterende. Bein, mage og patter blir selvfølgelig spylet ved behov og holdt ganske rene og pene (mugg, underhudsbetennelse og slik drit er dessverre ikke uvanlig for henne).

Før løp (når hun gikk) vasket vi hele hesten, klippet og friserte alt ovenfor (samt pigg) og brukte showshine. Det er viktig at hesten er pen og presentabel når den skal ut å prestere. Er så fælt når ustelte og lørvete hester kommer til banen. Man ser klart forskjell på om det er mann eller kvinne som er oppasseren :p

TicoTurid
26-02-2013, 19:54
Når det gjelder daglig stell, så har jeg en veldig nøye pusserutine jeg bruker hver dag. Bruker alltid massasjebørste, rotbørste og kardask, samt at jeg børster man, hale og pannelugg. Da bruker jeg hårbørste på man og pannelugg og rotbørste på halen. Og tar selvsagt høvene også da. Bruker ikke noe showsheen eller sånt til vanlig og heller ikke kosttilskudd. En skikkelig god puss hver dag holder hesten ren og velstelt:)

Vasker halen jevnlig hele året (ca. en gang i måneden) og på sommeren vasker jeg hele hesten før stevner osv. Jeg har gulinger, så derfor må jeg også klippe manen hver 2. uke ca.

Når vi skal på stevner/utstillinger er det selvsagt vasking, pluss at jeg da bruker showsheen i man, hale og pannelugg :)

eliisa
26-02-2013, 20:17
I mine øyne er ikke en hest som har rullet seg mellom to stell en ustelt hest, det er en hest som har rullet seg. Noe som er både sunt og godt. Jeg har kalde hester og bruker showshine i hale og man ved behov, dvs med en god type, og det ikke regner for mye , ca hver fjortende dag. Jeg rører ikke man og hale overhode om det regner, men ellers børstes de godt hver gang jeg børster dem. HEstene blir børstet når jeg trener dem, og da børstes de ordentlig. Jeg tenker at det i praksis også er godt for sirkulasjon og hud også. Det kunne ikke falle meg inn å slenge sal eller sele på halvmøkkete pels. de vaskes aldri, men kan spyle over om sommerne når de er veldig varme, spesielt pga insekter. aldri såpe. klipper aldri annet enn veldig slitte tupper. Ørehår og følehår osv skal være der de er. Hestene er blanke ser velstelte ut uansett hvor tykt gjørmelag de må greie å få på seg. en sunn og frisk hest er blank i pelsen uansett om den blir børstet eller ikke. Jeg børster ikke hester når de har fri eller sommerferie el, det ser jeg ikke poenget i. Da er møkka god beskyttelse for insekter.

Dunjar
26-02-2013, 20:41
Jeg har hester på utegang, og børster de før de skal brukes, ellers børster jeg minst mulig. Mer nå i røyteperioden.
Er mer nøye på å gå over begge hestene nøye hver dag, og ikke minst rense ut av hovene.
Bruker aldri showshine, da jeg synes man/hale blir kunstig stivt, og heller bruker balsamspray for hår om jeg må bruke dette. Funker like fint og blir super mykt.

Har fjording og tinker. Fjordingen får jevnlig manklipp, men hale og lugg er hellig da de ikke vokser noe særlig.
Tinkeren er alt hår hellig på, men unntak av halen om den blir for lang. Hun skal være hårete, og heldigvis for meg, så er pelsen hennes slik at den er lett å holde ren og pen :)

eliisa
27-02-2013, 20:17
ang showshine, så har jeg aldri opplevd at man og hale har blitt stivt .. de har kjent ganske så likt ut, men glattere. Men det er veldig mange forskjellige typer av dem, og alle passer ikke for alle typer hår. Jeg har tidligere hatt to forskjellige typer når jeg hadde en hest med veldig *fine* hår i manen, og en med grove hår som floket seg enormt. Noen er helt ubrukelige i seg selv, mens andre varer lenge. så det er stor forskjell

Plankerud
27-02-2013, 23:49
Jeg synes at hester på utegang - i flokk - og med pels - er OVERRASKENDE selvrensende og lettstelte!

Men jeg sørger for at de alltid kan ligge og stå tørt og rent og at det er minimalt med gjørme selv vår og høst. Det hjelper utrolig mye. Jeg slipper å bruke tid på å pusse vekk tisseflekker når de har ligget i sin egen urin eller avføring. Jeg slipper å spyle ben eller styre med mugg. Selv når de har vært litt svette og blir sluppet ut så ruller de seg i snøen og klør seg selv og de andre og driver egen pelsstell. Med vanlige generelle tilskudd av vitaminer og mineraler og en fordøyelse som fungerer så ser pelsen overraskende fin og blank ut - når man tenker på hvor lite tid jeg bruker på børsting.

Men jeg børster alltid under der utstyr og særlig sal skal være før bruk. Og nå har røyteperioden alt begynt og da blir pelsen litt mattere og løse hår overalt så da blir det litt mer børsting.
Og jeg klipper ikke av hår, så ørerhår og skjegg finnes rikelig. Men men, pytt - tåler jeg det hos gubben så må jeg da iallefall tåle det hos hesten! :-P

wangii
28-02-2013, 13:41
Unghoppa mi er forferdelig lite renslig, så å ha velstelt hest på denne tiden av året har jeg gitt opp.. *sukk* Hun ligger i sin egen møkk, ruller og koser seg bare verre ;) Hun står uten dekken nå, og dermed er ren og pen hest lost case! Børster henne når vi trener og av og til for kos, og stusser litt på manen når den blir for bustete. Ellers får hun lov til å være røverhest :D