PDA

Se full versjon : Hest påkjørt og drept av tog :(

Batmat
25-01-2013, 21:49
Kom over denne linken på FB, der politiet gjennom en avisartikkel prøver å finne eieren. Og jeg er helt paff!

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6462607.ece

Det første som slår meg er for en utrolig grusom måte å gå ut og lete etter eier på! Nesten alle hester i Norge har chip, hvorfor I ALL VERDEN ringte de ikke veterinær som kunne lese den av og finne eieren og gi vedkomne den tunge beskjeden på en litt mer ordentlig måte enn via en nettavis som poster et blodig bilde med tydelig merker etter at hesten ble slept etter toget? Hva tenker folk med, det er noens beste venn her! :sad:

Synes det rett og slett er uproft.

Tankene mine går til eieren, forferdelig tragisk.

hildevictoria
25-01-2013, 22:25
– Den har nok blitt dratt bortover et langt stykke, sier Sandnes.

hyggelig.....

LeneHenriksen
25-01-2013, 22:28
Så den i stad på face jeg og. Utrolig trist og fælt :( får håpe eieren er funnet, skjedde tross alt ganske tidlig i dag.
Kjenner en del hestefolk oppi der og var ingen derfra, jobber også i nærheten men trodde ikke det var noe hester i nærheten der...

Mye enig med deg! Hadde det vært min hest og jeg hadde sett det på den måten hadde jeg nok reagert veldig. Men vil bare legge til, selv om det ikke står noe i teksten kan det jo vætre at de har sett etter chip men ikke funnet noe

Batmat
25-01-2013, 22:31
– Den har nok blitt dratt bortover et langt stykke, sier Sandnes.

hyggelig.....

Grøss. :sad: I tillegg til alt dette lå det tidligere i dag også et bilde ute av ponnien full av blod og med massive skader, på forsiden ser man fremdeles litt av den der den ligger. Som om ikke det er nok var artikkelen også åpen for kommentarer der folk fikk skrevet dritt i flere timer før det ble stengt. Håper virkelig ikke eieren har så artikkelen slik, er jo bare helt grusomt hele pakka :sad:

Tenker ikke journalistene Romerikes Blad i det hele tatt?

mallilen
25-01-2013, 22:46
Dere kan kjefte litt på dem her: http://www.facebook.com/pages/Romerikes-Blad/280435112825?ref=ts&fref=ts

Ufyselig!

Batmat
25-01-2013, 23:12
Done! De fortjener å høre det, makan til uprofesjonell dekning av en tragisk sak :( Tviler på at de ville gjort ting på samme måte om det var snakk om en hund :(

eliisa
26-01-2013, 00:40
tror faktisk de hadde dekket det på samme måte om det var en hund :(

CathogMissy
26-01-2013, 00:58
Hva i all verden er vitsen med å vise slike bilder?! Da vi mistet to hester til toget, spurte journalisten i det minste om han kunne ta bilde av de døde hestene (noe han selvfølgelig ikke fikk lov til).

Harneshaug
26-01-2013, 02:38
Hallo? Kjefte på journalistene? Hva med å kjefte på de som kan lage skikkelige gjerder til hestene sine? :o

Birre
26-01-2013, 02:47
Jeg forstår ikke helt... Det er så mye hest i dette landet at det tydeligvis ikke koster noen særlig mye å gi de som er til overs en kule. Et hesteliv er ikke lenger særlig mye verdt. Men dette er krise og journalister skal slaktes for å å lagt ut både bilde og artikkel...

Hva er egentlig problemet? Jeg forundrer meg over at det er vanskelig å finne eieren. Har man så liten kontroll på dyret sitt at man ikke vet når det er forsvunnet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Harneshaug
26-01-2013, 02:49
What? Hesten er jo død?

Birre
26-01-2013, 02:51
What? Hesten er jo død?

Ja, nettopp! Så hvorfor reageres det så sterkt på artikkel og bilde?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Harneshaug
26-01-2013, 02:55
Åååå sånn ja, nei det var jo det jeg også lurte på :)

Andrea&Gandur
26-01-2013, 03:45
Jeg vet ikke om en eneste hesteeier som er hos hesten sin 24/7. Når man ser på tidspunktet for påkjørselen, så er det nettopp på ei tid på døgnet hvor de fleste er på skole eller jobb, så jeg synes ikke det er rart om hesteeier ikke har merket om den var borte.

Harneshaug
26-01-2013, 04:18
Man kan uansett sikre gjerdene sine... Noe annet er om noen lukker opp med vilje men at vinteren er en unnskyldning for dårlig gjording går jeg ikke med på.. Man da i det minste ikke klandre toget?? Hva mener man burde vært gjort?

Christina
26-01-2013, 08:40
Det er vel ingen her som klandrer toget, eller som hyler over at hesten er død?

Problemet her er hvordan saken er lagt frem! Med blodige bilder og fæle detaljer om hvor langt hesten er blitt slept - med hensikt å finne eieren??? Jeg håper så inderlig ikke dette er måten eieren finner ut at hesten hennes/hans er død! :(

GryCat
26-01-2013, 12:39
Jeg er journalist og reagerte selv. Nettopp pga at sjokkeffekten av blod og kadaver her er brukt til fulle. Jeg synes dette er stygg journalistikk, da saken kunne vært løst helt annerledes med mer tekst og mildere bilder, samt fokus på andre sitater fra etatene enn de mest makabre. Denne saken er hardt spisset og helt klart vinklet slik at de oppnår full sjokkeffekt - også fra lesere som ikke har hest eller andre dyr de er glade i.

Mistanken om dette ble bekreftet da jeg sveipet over rbs forside i sted. Ut ifra den har Romerike mer og alvorligere kriminalitet enn Oslo på sitt verste. Opplever det som at blekka har funnet et spor som gir mange klikk på sakene - og det er en billig løsning ..

Nimbus
26-01-2013, 12:56
Jeg synes også det er forkastelig at så mange har elendige gjerder på vinteren, det er fint mulig å ha fungerende gjerder året rundt bare man gidder å legge ned litt arbeid og penger.

Men jeg synes ikke det er en passende straff for eieren å få det maltrakterte liket av hesten sin smurt utover en avis, ærlig talt.

Ikke alle sitter og surfer på internett i arbeidstiden, så har full forståelse for at det kan ta tid å få tak i en eier som ikke har noen grunn til å tro at noe er galt med hesten sin. Så jeg synes fotografen og journalisten burde skamme seg skikkelig, men toget/togføreren har jo ikke gjort noe galt.

Ada-Marlene
26-01-2013, 15:24
Man kan uansett sikre gjerdene sine... Noe annet er om noen lukker opp med vilje men at vinteren er en unnskyldning for dårlig gjording går jeg ikke med på.. Man da i det minste ikke klandre toget?? Hva mener man burde vært gjort?

Har et ønske om at du legger ut bilder av det perfekte gjerdet ditt:) Som er utbrytersikkert.
For om en hest blir redd, eller ønsker å komme seg ut, så kommer den seg ut.

TonjeS
26-01-2013, 15:29
Blir litt vel spekulativt å sitte her og beskylde eier for å ha dårlige gjerder. Mye som kan skje, selv med solide gjerder.

Jeg er også journalist, og stiller meg fullt og helt bak Grycat sitt innlegg. Dette var ikke god journalistikk. Selv ville jeg holdt denne som en notis, og ser ikke helt nødvendigheten av bilder. Dette var kun for å få klikk.

Via Tapatalk

Batmat
26-01-2013, 17:08
Uhell kan skje alle. Kjenner til flere saker der strømgjerder er blitt kuttet ned, elg har rasert solide tregjerder osv. Det er absolutt ikke sikkert dette skjedde pga dårlige gjerder! Synes det er for dumt å skylde på uansvarlighet når man ikke aner hvordan hesten kom seg løs.

Ada-Marlene
26-01-2013, 17:14
Uhell kan skje alle. Kjenner til flere saker der strømgjerder er blitt kuttet ned, elg har rasert solide tregjerder osv. Det er absolutt ikke sikkert dette skjedde pga dårlige gjerder! Synes det er for dumt å skylde på uansvarlighet når man ikke aner hvordan hesten kom seg løs.

Så sant..

mallilen
26-01-2013, 20:03
Det spiller da for helsike ingen rolle hvordan hesten kom seg ut, gjør det vel? Jeg er sikker på at eier har mer enn nok kvaler i fra før etter denne hendelsen, om ikke det skal gnis inn hvor kvalmende det er med for dårlige gjerder og uansvarlighet på annet vis i tillegg til at både blodet og skinnet er smurt utover både skinnegang, snø og bilder.

Usj.

Harneshaug
26-01-2013, 21:34
Er det fjernet bilder eller? Jeg ser og så bare et bilde...

Ingen gjerder er 110% sikkre nei men det er jo løse hester omentrent hver uke ila vinteren og det er en ting om hesten blir skadet men det er jo kjempetragisk om den tar livet av noen i samme slengen. Er ikke lett å se en hest som plutselig bykser ut i veien :(

Harneshaug
26-01-2013, 21:38
Å djez så horribel jeg var :rolleyes:

Som jeg sier er det flaks at det var et tog som kjørte på hesten og ikke en bil, det må da være lov å påpeke at folk er alt for dårlige å stelle gjerdene for det er det mange som er!!! Jeg skrev også i første innlegg at det kunne være andre grunner, så hysteriske dere er....

Batmat
26-01-2013, 21:58
Ja, bildet av den døde ponnien er fjernet. Og når det skal sies er jeg enig i at det er for mye dårlige gjerder rundt omkring men jeg synes det er unødvendig å begynne å spekulere i dette når vi ikke aner hva som faktisk skjedde. Det er en tragisk hendelse og hvem som er skylda er ikke noe å diskutere synes jeg.

Harneshaug
26-01-2013, 22:00
Ok, det hadde jeg ikke villet se, den skjønner jeg godt. Bildet var ikke der da jeg klikket inn så skjønte ikke helt oppstyret.

Batmat
26-01-2013, 22:19
Nei, skrev tidligere i tråden, da artikkelen kom ut lå det et bilde av hele den døde ponnien ute. :/

tigergutt
26-01-2013, 23:14
Har det vært skrevet noe om hva som virkelig har skjedd??
Altså vet vi årsaken til at hesten var løs?
Det kan jo være så mangt......

Batmat
27-01-2013, 00:03
Det kan være alt fra drittunger til snøras fra et tak over til et rovdyr som har gitt hesten panikk og hoppet over gjerdet til elg til strømtråd fra 2005 og råtne stolper. Men jeg har ikke hørt noe, hverken om hvem som eide ponnien eller årsaken til at den hadde forvillet seg ut på jernbanen. :/

Andrea&Gandur
28-01-2013, 05:17
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6465754.ece De fikk tak i hesteeier ettermiddagen samme dag som den ble påkjørt.

GryCat
28-01-2013, 09:39
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6465754.ece De fikk tak i hesteeier ettermiddagen samme dag som den ble påkjørt.

Litt annen tone i denne notisen. Journalisten som skriver her er erfaren og jeg vet hun driver litt med hest og ridning. Begge deler kan gi utslag, er uansett veldig glad for at det ikke var den haien som skrev hovedsaken som fulgte opp.

GryCat
28-01-2013, 09:41
En annen ting, som er GANSKE dårlig synes jeg, er at saken om den drepte hesten lå ute i så lenge (to dager) før de skriver at eieren ble funnet samme ettermiddag .. Mer åpenbar jakt på klikk skal du lete lenge etter.