PDA

Se full versjon : Når gi respons, på det hesten gjør bra?

Falo
20-02-2007, 23:30
hei!
Når jeg jobber med øvelser innefor NH, eller 7 games, så blir jeg usikker på når jeg skal gi fjellvåk den responsen han fortjener. Når jeg oppnår det jeg vil med han, på dagens økt, skal jeg da gå bort til han, og klappe og snakke, eller burde jeg heller tenke på å skaffe meg klikker? Jeg føler at han noen ganger blir veldig forstyrret når jeg kommer bort og roser. jeg ser på kroppspråket hans, at han heller vil bort og få mer kos, enn å fortsette jobbingen. Jeg er veldog opptatt av at han får den rosen han fortjener, uansett om det innebærer å gjøre han litt forstyrret, eller å prøve annen metode.

Har noen gode tips? Eller erfaringer? Mottas med stor takk:)

Hilsen Ida og Fjellvåk

Sol
20-02-2007, 23:37
jeg bruker et roseord jeg. Og så bruker jeg kroppsspråket mitt mye. dvs at om jeg feks longerer en av mine og de gjør akkurat sånn som jeg vil at de skal sier jeg "dyktig" med veldig stolthet og overbevisning. ser at de da vet at de har vært nettopp dyktige. Om jeg sier "bra" er dette klikkerordet mitt, da stopper de øyeblikkelig og forventer godbit! de forstår nok ikke ordene, men de forstår at dyktig betyr en oppmuntring mn at de skal fortsette å jobbe som de gjorde, mens "bra" betyr et lite avbrekk med ros og kos. merker at jeg sier "dyktig2 mens jeg holder presset, eller fortsetter å drive med de, mens når jeg sier bra slutter min aktivitet, fordi jeg forventer at de skal slutte å jobbe, stoppe og motta godbiten. alt dreier seg om kroppsspråk egentlig, men de to orda hjelper MEG å gi to ulike signaler til dem med resten av kroppen..
knotete dette, men blei du klokere???

Hege
20-02-2007, 23:45
Når jeg jobber med hesten min og skal gi ros, enten det er på bakken eller når jeg rir, slipper jeg opp presset. Dette er en fin regel å følge uansett hva du holder på med- når hesten gjør det du krever, ja da slutter du å innvirke/presse/være på/ha øyne på/"forstyrre" osv.
I tilegg bruker jeg "bra" og stryk.

Glemte å si at timing er viktig. Feks timing på ettergift, timing på press osv. Altså at man med en eneste gang man får den responsen man vil ha, så letter man opp.

Falo
20-02-2007, 23:58
Hei!
Okay, tusen takk:)

Så det jeg kan gjøre, er rett og slett å finne meg noen ord, som jeg bruker gjevnlig når hesten gjør det bra? Enkelt:) Takk:)

Ingvild
21-02-2007, 16:00
Eg bruker ettergift som respons. Med ein gong hesten gjer noko rett, fjerner eg presset. Dersom den har jobba bra lenge, stopper eg og klapper etc. Dersom eg merker at den gjer noko bra mens vi jobber seier eg "dyktig" i ein lang tone, på ein måte som solanju beskriv :)

Falo
23-02-2007, 10:17
Eg bruker ettergift som respons. Med ein gong hesten gjer noko rett, fjerner eg presset. Dersom den har jobba bra lenge, stopper eg og klapper etc. Dersom eg merker at den gjer noko bra mens vi jobber seier eg "dyktig" i ein lang tone, på ein måte som solanju beskriv :)

Hei!
Ja, dette med ettergift blit brukt, men det er ikke alltid det fungerer. Men det skal prøves det med å finne noen ord som jeg bruker gjevnlig..

Kaja
24-02-2007, 00:30
Jeg sier som regel braa, og noen ganger gir jeg henne et stryk på nakken.
Om det er veldig bra, noe nytt, så blir det litt mer entusiastisk braa, og stryk samtidig. :p