PDA

Se full versjon : Påkjørsel av løs hest, og forsikringsansvar ift bilskade

Furie
11-01-2013, 22:29
Knotete formulert overskrift, men hvem står igjenn med regninga hvis hesteflokken har brutt seg ut av gjerdet, for så att en av hestene er blitt påkjørt? Nå tenker jeg på bilskadene, da hesten kom uskadet fra det, mens bilen ikke gjorde det.

Er det hesteeier eller bileier som må betale for reperasjon/egenandel fra forsikringsselskapet?

carambee
11-01-2013, 22:48
Hvis ikke hesteeier har vært uansvarlig (dårlig gjerde osv), så går det på bileiers forsikring. Også om hesten blir skadet

Furie
11-01-2013, 22:54
Nei, vi har ett relativt solid gjerde. Porten var sprengt, isolatorene dratt ut av pålene (og de sitter godt i -15) og trådene ødelagt, så noe må ha foregådd i/rundt gjerdet. Ikke har de for vane å gjøre slikt heller. Hesten er uskadet, bilen er fri for frontrute og støtfanger.

T.B.
12-01-2013, 00:31
Har også erfart at det er bileiers forsikring som må til pers ved sånne hendelser.
Da en hest under innkjøring sleit til seg tøylene og tok en runde i full panikk på gårdsplassen, hvor flere biler stod parkert, og vogna kræsja med fars bil, var det han som måtte ta i bruk sin forsikring.
Husker at alle syntes det var veldig urettferdig - selv den uheldige heste-eieren - men reglene var visst ganske klare.
Det gikk forresten bra med hesten, selv om eier aldri turte kjøre med den igjen.

carambee
12-01-2013, 09:38
Nei, vi har ett relativt solid gjerde. Porten var sprengt, isolatorene dratt ut av pålene (og de sitter godt i -15) og trådene ødelagt, så noe må ha foregådd i/rundt gjerdet. Ikke har de for vane å gjøre slikt heller. Hesten er uskadet, bilen er fri for frontrute og støtfanger.

Da skal det litt til at hesteeier blir ansvarlig.
Hvis det skulle bli noe krøll, så er det en ansvarsforsikring i de fleste folks innboforsikring. Det er denne som brukes hvis hesteeier skulle bli ansvarlig (og også denne som brukes hvis bileiers selskap gjør seg vanskelig, da kan det være greit å henvise til et annet selskap enn å prøve å krangle selv)

linki
12-01-2013, 13:15
Det er bileiers forsikring. kjenner noen som mistet hesten sin, kom løs pga av raketter. Eier fikk også 50 000 av forsikringselskapet til bileier selv om hesten ikke var forsikret..

carambee
12-01-2013, 15:26
Det er bileiers forsikring. kjenner noen som mistet hesten sin, kom løs pga av raketter. Eier fikk også 50 000 av forsikringselskapet til bileier selv om hesten ikke var forsikret..

Samme her. Jeg fikk erstattet verdien av hesten min som ble påkjørt. Det var faktisk bileiers forsikringselskap som fortalte meg det, jeg tenkte ikke på å spørre om det engang. (ergrer meg ennå at jeg ikke tok litt hardere i på den verdien :P )

Aina
25-04-2013, 23:35
Hvis dette berører bileiers forsikring, hvordan vil det da påvirke bonusen?

Nina007
26-04-2013, 01:12

Tipper det påvirker på samme måte som et trafikkuhell (som det også er) :)

Aina
26-04-2013, 01:30
vedrørende skyldspørsmål. Det finnes jo tilfeller der hesten treffer bilen og ikke omvendt. Senest i fjor hadde vi en kuskeløs travhest i full panikk på veien her hvor jeg bor. løp i motsatt retning i full fart og hadde løpt meg ned om jeg ikke hadde passet meg. Hadde denne hesten truffet en bil ville jeg satt ansvaret på kusken og ikke sjåføren? Vanskelig det der.

Vals
26-04-2013, 01:38
Hest blir sett på som vilt, så er bileier sin "skyld", uansett.

Skrivefeil og andre rare ord forekommer pga teit android

Nina007
26-04-2013, 11:43
Hest blir sett på som vilt, så er bileier sin "skyld", uansett.

Feil. Hest blir sett på som husdyr på lik linje med sau og ku. Ikke vilt.

Vals
26-04-2013, 12:03
Det er hva jeg har hørt fra mitt forsikringsselskap, at det går under vilt. Men om man kan bevise at f.eks gjerdene ikke var gode nok, kan ansvaret falle på eier.

T.B.
26-04-2013, 22:15
Blir hund og katt også regnet som "vilt" - eller er det forskjell?

Noen som vet om det er forskjell på chippete og ikke-chippete dyr - er de fremdeles "vilt"?

Nå skal jo - i teorien - alle hunder katter OG hester være chippet. Har forsikringsselskapene noen skiller?

Lopke
26-04-2013, 22:43
Så lenge motor er på bilen er bilen den skyldige.
All påkjørsel er bileiers feil. Tror dette gjelder også ved andre myke trafikanter?

Jeg hørte engang at hvis man skal ri forbi en bil og hesten sparker til bilen er bileier ansvarlig.
Hvis motoren ikke er på (parkert bil) og man rir forbi så er det ikke bileier, men så spørs det da...... om noen melder seg.

Jeg hørte bare at eneste måten en bileier skal forsikre seg om å ikke stå ansvarlig når det kommer ryttere langs veien er å skru av tenningen istedet for å stå med tomgang.

Aina
26-04-2013, 23:56
Det er i mitt hode mer riktig at heste-eier har en viss form for ansvar ved enkelte tifeller. Men man må vel forholde seg til virkeligheten.

Nina007
27-04-2013, 08:44
Motor trenger ikke være i gang :)

Hund går ikke inn under husdyrkategorien (hest, sau, ku).

Abbisen
27-04-2013, 12:28
vedrørende skyldspørsmål. Det finnes jo tilfeller der hesten treffer bilen og ikke omvendt. Senest i fjor hadde vi en kuskeløs travhest i full panikk på veien her hvor jeg bor. løp i motsatt retning i full fart og hadde løpt meg ned om jeg ikke hadde passet meg. Hadde denne hesten truffet en bil ville jeg satt ansvaret på kusken og ikke sjåføren? Vanskelig det der.

Enig med deg. I Nederland er det en separat ansvarsforsikring som du er forpliktet å ha. Den tar disse sakene.
Det er en litt rart at hvis din hest er løs på vegen at bilsjåføren må ta ansvar for dette.

Jeg har lurt på dette mange ganger i banken, men de sa at de visste ikke...
Bra at det er så klart skrevet her !

GryCat
27-04-2013, 22:04
Bilfører har ansvar for ikke å kjøre på noen dyr eller andre mye trafikanter. Tror det er derfor bilforsikringsselskapet blir erstatningsansvarlig ved påkjørsel? Om en rytter rir hesten inn i en bil og volder skade, forstår jeg det slik at bileier ikke kan ha ansvar (men som dere skriver gjelder dette kun om motoren er skrudd av, ellers vil det alltid kunne bli reist tvil om hva som egentlig skjedde).

mallilen
28-04-2013, 12:39

De fleste forsikringsselskaper har påkjørsel av dyr unntatt bonustapet. Dette forutsetter imidlertid at du ringer politiet og melder fra om påkjørselen.

Hester havner veldig i gråsonen, ettersom hest på frifot er som vilt å regne oppførselsmessig, erstatningsverdig/pliktig som husdyr siden den eies, og som kjøretøy å regne om den ferdes under kontroll av mennesker.

Ikke rart alle forsøker å skylde på hverandre de gangene uhellet faktisk er ute..

Balaton M
29-04-2013, 11:23
Dette blir behandlet på samme måte som vilt ulykker, det medfører ikke bonustap. Sørg for å ha en ansvarsforsikring når man har dyr, da er det opp til forsikringsselskapene å gjøre opp dersom uhell skjer, og det gjør det fra tid til annen.

Tone
19-05-2013, 16:39
Dette er vanskelig og forsikringsselskapene prøver seg. Var oppi en sak for noen år siden da en vogn hadde skrapet litt på en leiebil. Enden på visa ble at forsikringsselskapet som hadde bilen forsikret måtte krige med seg selv da hesten var forsikret i samme selskap! Men gud hvor de prøvde seg på meg, at jeg skulle dekke skrapen i lakken via min innboforsikring. Innboforsikrings selskapet de flirte godt og tok saken at dette fikk selskapet bare ordne opp i selv. For en mølje!

Wib
08-06-2013, 00:01
Jeg havnet en gang oppå panseret til en parkert bil, laget flere bulker og knuste ene speilet. Hesten hadde tråkket i en overgrodd grøft/hull ingen av oss så og ble skremt. Han bråsnudde og raste mot bilen og bråstoppa rett før, slik at jeg fløy over hodet på han og inn i bilen. Vi gikk på en traktorvei som ikke var privateid, og der stod også bilen parkert, og jeg mener å huske det hadde noe betydning i forsikringssaken. Forsikringsselskapet vurderte det hvertfall til at jeg ikke hadde opptrådt uaktsomt eller kunne gjort noe for å forutse/hindre uhellet (til tross for at jeg var bare 13-14 år). Bileier måtte derfor ta det på sin forsikring. Det var jo ganske surt og urettferdig for bileier såklart, så foreldrene mine betale egenandelen for å "gjøre opp" litt.