PDA

Se full versjon : Skade på støttebåndet

Bacce90
07-11-2012, 18:58
Regner med en del har litt erfaring med denne type skade, i mitt tilfelle er det utsiden høyre frem. Noen som vil fortelle litt om sine egne erfaringer.

Ble bedt om å leie henne i to uker etter skaden oppstod og derretter begynne å skritte ( har enda ikke begynt å skritte siden jeg er litt for hønemor å venter to uker til.Da skal hun få litt behandling av laser osv. (holistisk hesteterapaut) Neste ultralyd er i januar, hun står med BoT om natten. Vet denne skaden finnes i flere grader, noen hester er i gang ganske fort, andre får total bokshvile lenge. Jeg fikk beskjed om at dette kunne ta 6-12 mnd før hun var i gang igjen. Følger alle rådene min veterinær har gitt meg, eneste unntak er at jeg venter litt med å ri.

Har også veldig sprek hest, stakk av fra luftegården sin idag (mest sannsynlig pga det dårlige været i trønderlag) litt tips til energisk hest som skal ta det med ro? =)

Hva gjorde du?

Bacce90
08-11-2012, 20:23
Hun har gått tre uker med skade nå, betennelsen er borte og det er en hard liten kul igjen som også forsvinner dag for dag. Det kan henne seg den ikke forsvinner helt å blir til ett arr, men så langt ser alt bra ut!

Denne skaden er den "beste" av de verste skadene (sener, gaffelbånd og støttebånd) En hest trenger absolutt ikke å være halt om den får en slik skade, alltid greit å ta en ultralyd så fort som mulig om man har misstanke. Mange hester kan gå i full konkurranseform etterpå, men man bør alltid passe litt på en gammel skade. Min hest er hobbyhest så ingen hard bruk så jeg får nok ri akkuratt som vanlig igjen. Selv om det er mindre alvorlig enn en seneskade så vil dette ta lang tid, og skal behandles som en seneskade.

En vanlig grunn til at hesten kan få denne skaden kan være at den tråkket litt feil i luftegården eller har sklidd litt. Grunnen til at min hest har fått det KAN (kun misstanke fra min side, hun kan ha trokket feil ute osv) være relatert til høvene som hun har hatt litt problemer med lenge, så skaden har nok murret en stund før den slo ut.Men takket være ekstremt god hovslager så har høvene forbedret seg dratisk det siste året så tiden fremmover ser veldig lys ut! Jeg har en veldig god magefølelse på at dette blir bra! =)

GryCat
08-11-2012, 20:37
Supert at du oppdaterte selv om ingen svarte på tråden. Støttebåndet, mener man da annularligamentet? Er det øvre (gaffelbåndet) eller nedre (i kodebøyen) som var skadet?

http://www.thehorse.com/images/content/0906/leg-anatomy.jpg
Kilde: http://www.thehorse.com/images/content/0906/leg-anatomy.jpg

Bacce90
08-11-2012, 20:44
Det er den dype bøyesenes forsterkningsbånd så dette sitter ganske langt opp. kan sitere litt fra sykehistorien jeg fikk i posten: "Lesjonen starter noe distal i carpus og strekker seg ned til feste/overgangen til den dype bøyesene. Ligamentet er fortykket og det er signifikant nedsatt lengdefiberparallellitet."

Heter check ligament på engelsk

GryCat
08-11-2012, 21:08
Det er den dype bøyesenes forsterkningsbånd så dette sitter ganske langt opp. kan sitere litt fra sykehistorien jeg fikk i posten: "Lesjonen starter noe distal i carpus og strekker seg ned til feste/overgangen til den dype bøyesene. Ligamentet er fortykket og det er signifikant nedsatt lengdefiberparallellitet."

Heter check ligament på engelsk

Ok, takk for oppklaringen. Du ser check ligament på illustrasjonen, men den er ikke så god at vi kan se overgangen du snakker om på en ok måte. Men da vet jeg hvilket område det dreier seg om i alle fall :-)

RebeccaK
10-11-2012, 00:21
Heisann. Ikke sett tråden din før nå, ellers hadde jeg svart. Har en vallak på 11 som står på 5 måneden med skade på inferior check lig. på venstre forbein. Hans er 30% røket i utgangspunktet. Hvor stor er skaden på din hest?

Nå har vi tatt 3 ultralyd og fibrene har begynt å tette igjen hullet og legge seg pent i retning med resten av fibrene. Han har da kommet dit hen at han får lov til å trave 2-4 langsider på hver hånd, 4 ganger i uka. Min vet. er veldig positiv ift prognose og mener det skal gå veldig bra bare han får tid til å lege skaden skikkelig.

Min ble satt ut i stor gresspaddock selv om han var skadet, ellers hadde han bare hoppet over gjerdet. Nå får han litt magnesium, og det ser ut til å ta toppen av stresset.

Min har mest sannsynlig fått skaden pga feilbelastning fra gammel skade. Han har vært både på massasje og kiro i sykeperioden.

Bacce90
12-11-2012, 13:22
På første ultralyd var det også ett hull midt i støttebåndet, håper det vil vise resultater ved 2. eller 3. ultralyd.
Vurderer større luftegård jeg også, hun er som regel fornuftig så tror ikke det vil ta noe mer skade, men gi mer trivsel.

Fikk aldri høre hvor stor skaden var, men regner med det kanskje var noe som din hest(?) Jeg så jo skaden tydelig selv på ultralyden, men veterinæren var ikke i tvil om at dette ville bli bra igjen.

Bacce90
17-11-2012, 20:42
Kan oppdatere med at hesten har fått behandling av holistisk hesteterapaut, hun mente skaden kjentes fin ut. Er mest trolig hun har fått skaden av feilbelastning, men at nå ser høver og kropp bra ut så da er det bare viktig å behandle henne gjevnt( en gang i mnd) for å opprettholde en sund kropp =)

Jeg begynte å skritte idag, så utrolig deilig å få skritte noen minutter istede for å leie! Hesten ble pyntet opp med fin sjabrack like bandasjer og blingbling i panna. Viktig å føle seg fin! =)

Jeg red i ridehuset, men ønsker å ri på tur..men kommer ikke så langt om man skal unngå bakker. Har ikke fått noen beskjed om å holde meg unna bakker, men har alltid fått det for meg at jeg burde det. Hvordan er støttebåndskade i forhold til bakker når man tar seg en skrittetur?

GryCat
17-11-2012, 22:45
Kan oppdatere med at hesten har fått behandling av holistisk hesteterapaut, hun mente skaden kjentes fin ut. Er mest trolig hun har fått skaden av feilbelastning, men at nå ser høver og kropp bra ut så da er det bare viktig å behandle henne gjevnt( en gang i mnd) for å opprettholde en sund kropp =)

Jeg begynte å skritte idag, så utrolig deilig å få skritte noen minutter istede for å leie! Hesten ble pyntet opp med fin sjabrack like bandasjer og blingbling i panna. Viktig å føle seg fin! =)

Jeg red i ridehuset, men ønsker å ri på tur..men kommer ikke så langt om man skal unngå bakker. Har ikke fått noen beskjed om å holde meg unna bakker, men har alltid fått det for meg at jeg burde det. Hvordan er støttebåndskade i forhold til bakker når man tar seg en skrittetur?

Kjenner en hest med veldig lik skade som din, den fikk skaden på beitet (noe uren før tur) og rev av ganske mye av senen på turen, ettersom stallen er omgitt av kupert terreng.

Er vel ikke helt anbefalt med mykt underlag heller, kanskje det er et område på stallen der du kan ri rundt, en p-plass eller lignende der det ikke er kupert i alle fall. Jeg har ridd mange rare steder i begynnelsen av rehab etter seneskade på min forrige hest :-) Men jeg bryr meg lite om hvor jeg rir, siden poenget jo er å få hesten frisk! Ikke at JEG får noe ut av det. Jeg får noe ut av å ri når hesten er frisk.

Men ja; det er viktig å se fin ut! :D Det er noe jeg virkelig har kost meg med i de periodene, det er stellet, pussingen, finne frem utstyr og dille og pynte. Tror faktisk det gir hesten noe også, jeg :D

Bacce90
17-11-2012, 23:46
Har en vei som kun har noen veldig slakke bakker, kan ri litt fram å tilbake på den. Har hest som synes vær stein er spenneden selv om vi har ridd det 100 ganger så kjedelig blir det nok ikke ;)

GryCat
17-11-2012, 23:54
Har en vei som kun har noen veldig slakke bakker, kan ri litt fram å tilbake på den. Har hest som synes vær stein er spenneden selv om vi har ridd det 100 ganger så kjedelig blir det nok ikke ;)

Du kan jo forsøke å følge med ved leiing, på hva du synes ser ut som tar mest på baksiden av frambena - bakken(e) eller ridehusbunnen. Noen har jo ganske fast underlag i ridehuset, andre har dypt underlag som tar mye på senene.

Bacce90
18-11-2012, 08:44
Kanskje litt hardt å ta i å kalle det bakker de som er på den veien, hellinger er kanskje bedre ord. Ridehuset er ikke noe problem å leie eller ri i siden underlaget er ganske fast.
Har leid mye i ridehuset når regnet har høljet ned eller det er såpeglatt ute, hesten sier ikke nei takk for å tussle inne når det er grisvær =)

Bacce90
21-11-2012, 22:46
Etter litt ridning fikk jeg hør at hun sto litt rart avlastet foten (ene foten frem andren litt bak), veldig skummelt og kjedelig! Hun har alltid stått litt rart pga høvene siden hun har høyere drakter på den skadede foten enn den venstre fram (slik har hun alltid vært, også høvene som er grunn til denne skaden) så vet ikke om det er dette er vanlig rett og slett ble så usikker når jeg fikk høre det for det har jo alltid vært noe med benstillingen hennes. Kan jo være jeg er vant til dette igjennom alle de år, men uansett blir det nedkjøling og veldig rolig før jeg begynner å leie litt igjen for å være helt sikker på at jeg ikke er blitt blind.

Hun har også en fremmtredende blodåre på den foten å hatt det over ett år ca. , har hatt veterinær på den når den kom å da var det ikke noe galt med den. Om sommeren pulserer den mer og nå som været er drastisk mye varmere så syns jeg den har kommet mer frem (det er på innsiden av foten, skaden er på utsiden) Så da ble jeg ennda mere redd, er ganske slitsomt og er lei av å kjenne på den foten heele dagen nå.

Gleder meg utrolig til 2. ultralyd i januar, håper det er stabilt å ikke værre ihvertfall =)

Tar gjerne imot litt trøst og tips om at det kan gå litt opp å ned før alt blir bra..hehe =)

GryCat
22-11-2012, 09:53
Det går nok bra :-) Bra at du tar noen steg tilbake, og gir betennelsesdempende behandling (kjøler).

En fremtredende blodåre kan indikere at det av en eller annen grunn er økt sirkulasjon i det benet. Det kan skje pga både kroniske ("er alltid sånn") og akutte tilstander ("kom plutselig/ble brått større").

RebeccaK
22-11-2012, 11:24
Alltid greit å ta et skritt tilbake når man blir usikker. Det har jeg mått gjøre noen ganger også. På min har det også gått litt opp og ned, men i alt ser man stor bedring.

Bacce90
24-11-2012, 11:21
Hun fylte i benet når jeg kom til stallen i morrest, kjølte med kaldt vann og det forsvant etter 1 min. Likevell ikke bra tegn og fylle i ett ben, tror jeg ringer å hører litt med veterinæren på mandagen for å være sikker.

Tror heller ikke back on track fungerer like bra som i i starten, kanskje jeg skal prøve noe annet en liten periode så hun får en pause bra BoT..?

GryCat
24-11-2012, 21:12
BoT er vel tre uker på, en av? :-) Var det varme i benet? Var fyllingene myke eller harde?

Bacce90
24-11-2012, 21:27
Myke fyllninger ikke noe spesiellt ekstra varme i det benet når jeg tok at BoT.
Hun kan fylle litt i bakbena dagen etter en litt hard trening eller når hun kommer hjem fra beite på sommeren så er som regel ikke redd for det =)

Hun står med vanlige plater/stallbandasjer nå

Bacce90
24-11-2012, 22:58
Her er forresten ett bilde av den skadede foten, hun fyller ikke på bildet. Man kan se der skaden er hun er tykkere pga arrvev som dannes. =)

http://i971.photobucket.com/albums/ae200/idah90/20121124_145242-1.jpg

GryCat
25-11-2012, 19:19
Hvis det ikke er varme eller fyllinger som indikerer en betennelsestilstand, kan du forsøke å massere lett over (stryk med fingrene på hver side opp langs senen, med moderat trykk oppover, og lett trykk nedover). Mulig du begrenser danning av uønsket og uelastisk arrvev :-) Ved å massere slik, hjelper du på både sirkulasjonen og celledelingen, samtidig som evt. lymfe som samler seg går lettere tilbake i systemet.

Slutt med behandlingen hvis hesten indikerer ubehag - da kan det være for tidlig eller det kan ha blitt aktiv betennelse igjen (ikke av massasjen, men de kan strekke seg ute på beitet osv). Massasjen hjelper deg i så fall bare å oppdage det tidligere.

Bacce90
25-11-2012, 20:11
Jeg kommer ikke i stallen før i 3tiden i ukedagene, håper på en fin og stram fot. Klemte litt over den idag, virket ikke som hun hadde noe smerte så håper ikke det er oppstått noe mer. Jeg pleier å massere forsiktig inn litt liniment når hun bruker vanlige stallbandasjer, men er veldig redd for å irritere noe så stryker det forsiktig på. Foten er som regel stram og fin når jeg tar henne inn og når jeg leier henne,men når hun står i ro for mye og kommer inn og står i boksen så kan den bli litt mer pløsete...Det var verst lørdags morgen, men med liniment var det mye bedre når jeg kom i morrest.

Håper ikke dette betyr at det er en betennelse som har kommet igjen, skal prøve å massere litt forsiktig. Håper dette "bare" er dårlig blodsirkulasjon =)

GryCat
26-11-2012, 15:37
Jeg kommer ikke i stallen før i 3tiden i ukedagene, håper på en fin og stram fot. Klemte litt over den idag, virket ikke som hun hadde noe smerte så håper ikke det er oppstått noe mer. Jeg pleier å massere forsiktig inn litt liniment når hun bruker vanlige stallbandasjer, men er veldig redd for å irritere noe så stryker det forsiktig på. Foten er som regel stram og fin når jeg tar henne inn og når jeg leier henne,men når hun står i ro for mye og kommer inn og står i boksen så kan den bli litt mer pløsete...Det var verst lørdags morgen, men med liniment var det mye bedre når jeg kom i morrest.

Håper ikke dette betyr at det er en betennelse som har kommet igjen, skal prøve å massere litt forsiktig. Håper dette "bare" er dårlig blodsirkulasjon =)

Hvis fyllingen først var hardere, og deretter ble mykere, er det et tegn på at bevegelsen hesten får fra leiing gjør som den skal - øker sirkulasjonen så væsken kan komme tilbake i systemet og føres ut av kroppen via lymfesystemet. Harde fyllinger er skumlere enn myke, synes jeg.

Høres ut som du tenker og gjør veldig riktig for hesten din :-) Dette blir nok helt bra igjen med tid og omsorg!

Bacce90
30-11-2012, 19:39
Har google mye og fant dette, det er ett lite avsnitt fra ett ekspertsvar. Selve teksten omhandler ikke min hest å ikke jeg som har spurt om hjelp her, men det var nesten litt beroligende for min del likevell.

"Etter en seneskade vil det som regel bli arrvev der selve "bristen" i vevet har vært. Dette er kroppens egen måte å reparere skaden på.
Dette arrvevet er sterkere enn det opprinnelige vevet etter "reparasjonen" men også mindre elastisk. Det vil også kunne bli nedsatt sirkulasjon i området, en naturlig reaksjon i form av slik fylling du kjenner. Kulen er mest sannsynelig arrvevet."

Forsåvidt ikke noe nytt, men greit å se det svart på hvitt at nedsatt blodsirkulasjon kan forekomme og trenger ikke å bety at skaden er forverret.. Jeg har begynt å massere litt lett nå etter hun har stått i ro ute/inne. Det blir ikke værre ihvertfall, finnes det flere tips som kan hjelpe på? =)

carambee
30-11-2012, 21:42
Vær obs på at ved bruk av liniment med bandasje over kan man få en blistringseffekt.

Høres ut som du gjør alt rett. Hvis du er usikker på å massere på skaden, så kan du iallefall massere muskulaturen over kneet, for å hjelpe på sirkulasjonen i hele benet. Jeg så på min dame med seneskade at det hjalp VELDIG på hevelsen når hun fikk behandlet låsninger og spente muskler i forparten. Det er jo naturlig at det blir litt kompenasjonsspenninger når hesten går med vondt lenge.

Bacce90
01-12-2012, 09:25
Hesten min har følsom hud så jeg er forsiktig med linimenter.
Min hest har litt spenninger på høyre side av lenderyggen, disse er under behandling og er nesten borte. Tror egentlig ikke de er fordi hesten har vondt i benet (muligens forsterket av det) men de er mer fordi hun er skev i mukulaturen sin og litt fordi hun frøys på beite (da de kom fram synlig ihverfall)

Jeg skal kjenne meg litt fram og prøve meg på muskulaturen over kneet! =)

Bacce90
02-12-2012, 17:51
Virker som skaden er blusset opp igjen =( ny ultralyd så fort som mulig, imellomtiden kjøleleire...
Har gjort alt dyrlegen har sagt, men har vært ennda tregere og tatt det mer med ro. Hun er varm og øm, dårlig tegn...

Oppdatering dagen etter: hevelsen 99%borte og hun var kald. Ultralyd igjen, veterinæren var ikke like bekymret som meg, hun mente at om det var oppstått blødning burde jeg vente til neste uke med ultralyd så hun ikke stiller strengere diagnose enn nødvendig (om jeg absoluttt ville kunne hun komme i morgen) Jeg valgte og vente til neste uke i mellomtiden fortsetter jeg å kjøle og ta alt med ro.

Bacce90
12-12-2012, 15:32
Ultralyd idag, ingen synlig forverring og ingen synlig forbedring...jeg har nok ingen garranti for at dette skal gro.

carambee
12-12-2012, 15:39
Hvor lenge er det siden skaden? En måned? Gi det litt tid før du blir altfor deppa. Det tar tiiid. Hoppa mi ble skadet i mars, og først nå er hevelsen virkelig på vei tilbake. Hun er øm noen dager, totalt haltfri andre dager. (på ultralyd så det ganske bra ut allerede i mai/juni, men jeg vet at selve helingen tar lenger tid. Det har vært funnet "reparasjonsproteiner" i opptil 14 mnd etter seneskade.) Husk at sener og ligamenter har dårligere blodgjennomstrømning enn muskulatur for eksempel, og da går det treeegt. Har dere vurdert laserbehandling (evt shockwave?)

Bacce90
12-12-2012, 17:01
Jeg fikk høre av min veterinær at det skulle har skjedd en forandring på ultralyd etter to mnd.. i mine øyne trodde jeg det var bra så lenge det ikke hadde blitt værre etter at hun tok seg en springetur i luftegården. Fikk høre at det var ikke sikkert dette ville gro, synes det er skummelt å høre over telefonen etter 2 mnd. På utsiden ser hun egentlig OK ut er ultralyden som ikke viser noe forbedring siden 19. oktober

Halt har hun aldri vært.

Bacce90
12-12-2012, 20:55
Hun så ingen tegn på at skaden hadde blusset opp igjen, men heller ingen tegn på at det hadde blitt værre. Men hun var bekymret for at det ikke var noen forandringer og at det ikke hadde grodd noe som helst.

Kan det hende at det hadde grodd litt å den dagen hun tok en raptus i luftegården slet hun det opp igjen og dette vil ikke være synlig på ultralyd, men kun se ut som om hun var sånn som første ultralyden?

carambee
13-12-2012, 00:28
Hun så ingen tegn på at skaden hadde blusset opp igjen, men heller ingen tegn på at det hadde blitt værre. Men hun var bekymret for at det ikke var noen forandringer og at det ikke hadde grodd noe som helst.

Kan det hende at det hadde grodd litt å den dagen hun tok en raptus i luftegården slet hun det opp igjen og dette vil ikke være synlig på ultralyd, men kun se ut som om hun var sånn som første ultralyden?

Når det først begynner å gro og dannes arrvev så tror jeg det vil synes uansett. Er det helt avrevet? Da må det kanskje lappes sammen litt for å gro?

Bacce90
13-12-2012, 06:15
Er ett hull i støttebåndet så ikke helt avrevet. Håpet nesten på at det var at hun hadde herjet som av grunnen til at det ikke har grodd mer for da er det ihvertfall en sjangse for at det vil gro senere om hun holder sge i ro

Bacce90
15-12-2012, 14:01
Hun får behandling av holistisk hesteterapaut på onsdag =)

jeg kjøler med kjøleslanger og bruker kjøleleire, noe annet en kjøleleire som funker bra og har en god kjøleeffekt for slike skader?

RebeccaK
16-12-2012, 11:14
Kjedelig det ikke var noen endring på de to månedene. Det min vet også har sagt, at da bør man se endring. På min var skaden halvert (arrvev vokst) på de to månedene.

Har vet gitt inntrykk for videre gang? Vente to nye og ta ny scan? Håper det gror flott nå!

Jeg brukte kjølebandasjer på min, men han var ikke øm eller så mye hoven.

Bacce90
16-12-2012, 16:36
Hun er ikke hoven lengre litt fylt om man kjenner med fingrene under skaden.
Hun sa jeg bare skulle gjøre som før, noe mer fikk jeg ikke høre.

Håper det finnes en grunn til at det ikke er grodd enda, satser på at vi fikk en veldig treg og uheldig start å at hun holder seg rolig ute (som hun har gjort nå så foten ser bedre ut)

Veldig redd for at det ikke skal ha grodd noe til feb/mars...hvor lenge venter man på at det skal gro/forandring på ultralyd? Når sier dyrlegen at dette går ikke...?

GryCat
17-12-2012, 11:18
Lurer på om det er bra å kjøle så lenge etter den akutte fasen? Er vel ikke fare for betennelse lenger nå, og det må være mer fornuftig å bruke preparater som øker sirkulasjonen og celledelingen for på den måten å få fart på tilhelingen, ikke kjøle ned (som bremser den)? :-) Hva sier vet?

carambee
17-12-2012, 12:53
Tenkte samme som deg GryCat, men syns hun nettopp skrev at hesten var varm og hoven, da kan det være greit å roe det ned.
Ellers bør man jo så klart heller hjelpe på sirkulasjon.

Bacce90: Hvis du har penger til det/ønsker å bruke penger på det, så hadde det ikke vært så dumt å få en som er god med laser til å behandle noen ganger for å få fart i helingsprosessen

Bacce90
17-12-2012, 15:21
hun får laserbehandling av holistisk hesteterapaut, men regner med den er mye svakere enn de du tenker på.

Nei jeg var egentlig ferdig med nedkjølingsperioden for lenge siden, men starten den opp igjen fordi hun herjet ut og ble varm og hoven. Skal nok ta frem back on track igjen straks siden hun ser bedre ut.

carambee
17-12-2012, 17:40
Det er sikkert noen holistiske terpauter som har samme type laser som meg. Så lenge det er en ekte laser, så er det bare tiden det kommer an på. Min er veldig kraftig, så behandling av sene tar bare et par minutter. Har man en svakere så kan det ta 20 minutter liksom. Og så kommer det jo an på om man bruker bare konstant stråle eller om man bruker forskjellige frekvenser.

Men skal helt ærlig si at selv om jeg er knallfornøyd med bruk av laser på mye rart, så har ikke laseren hatt forventet effekt på min egen hest med seneskade. Jeg så mer fremgang når hun fikk seg noen runder med shock wave.
Likevel kan det ha effekt på andre typer skader enn akkurat min sin. Hun var ekstremt hoven, og hvis ikke laseren treffer strukturen den skal treffe, så blir det jo også dårligere resultat.

Bacce90
17-12-2012, 22:15
Blir spennende å se fremmover om noe gror. Foten så bra ut idag, fylte ikke og kald å fin ser ut som herjeperioden er over og skaden har roet seg. Håper det gror nå som det ser så fint ut =) Hun fikk back on track stallbandasjer på så da håper jeg på like fin fot i morgen.

Det at dette tar lang tid bekymrer meg ikke i d hele tatt, koser meg med hesten under sykeperioden, men selfølgelig er det litt bedre om man vet at hesten blir frisk.

carambee
18-12-2012, 00:25
Krysser fingrene for dere :)

Chevaleresse
18-12-2012, 01:17
Kjedelig å høre at det ikke er forbedring... Om du trenger/ønsker hyppig laser så har Beate med Willow det, men det vet du kanskje fra før:).

Bacce90
18-12-2012, 19:40
Hehe..Jeg holder til i "travstallen" og vet ikke av så mange i "nystallen" men vet sånn ca. hvem det er =)
I morgen kommer Trude og behandler.

Bacce90
19-12-2012, 19:00
Behandling idag(holistisk hesteterapi) : fin i kroppen, fin i foten og røyting som var ett godt tegn på sunnhet og at hun begynner å komme seg. Hun fikk behandling med laser og akupunktur å får en kur av johannesurt for blodsirkulasjon.

Hun skal leies opp til 30 min skulle ikke være så redd for bakker, kjøle etter leing bytte litt på hva jeg bruker på beina å gjerne la henne stå uten noen ting noen ganger så hun får luft.

Synes det hørtes ut som en fin plan når dyrlegen ikke var så opptimistisk. Vet ikke helt når jeg skal kalle etter ny ultralyd, men tror ikke jeg skal stresse med det og bare følge planen en god stund fremmover.

Sånn ridemessig sett så begynner jeg å ri timer en gang i uken på nyåret og forponni 3 ganger i uke så jeg får ridd litt. Synes det er viktig å holde ridningen i gang for en dag skal jeg sette igang min egen hest å da må jeg være trent selv. Pluss at det er kosli å få komme seg på hesteryggen igjen =)

Bacce90
03-01-2013, 18:38
Hun er varm nå kjøler igjen og bruker leire. Hun står ute, men leies ikke hun er ikke hoven. Så det går opp og ned.

Bør en hest være 100% frisk før den får komme ut på utegang igjen? trist syn å se hesten sin i en liten luftegård vær dag så rett inn i boksen etter kjøling. Hun STORtrivdes på utegangen =)

GryCat
04-01-2013, 09:38
Isj så kjedelig :-( Jeg synes det må være veterinærens vurdering om hun kan gå på utegangen igjen. Trivsel er viktig, så spør med en gang, du :-)

Bacce90
04-01-2013, 17:59
Akkuratt nå vet jeg at hun ikke får komme på utegangen for hun virker ikke stabil. I midten av januar har hun vært skadet i 3mnd... er jo forsåvidt ikke så lenge men utrolig kjedelig at det skal gå så mye opp å ned av å bare bli bandasjert, kjølt ned, leire stå i luftegård...

hun hadde en hudbetennelse for ikke så lenge siden, ble nesten glad når jeg fant ut det for da kom den bort...så ble hun helt fin igjen..men så begynte hun å bli varm en uke senere så jeg begynte med kjøleleire om natten igjen. Kan kjøleleire også gi hudbetennelse jeg har en ekstremt følsom hest når det kommer til huden (fort lymfangitt osv) så selv om hun er varm fortsatt så bruker jeg vanlige stallbandasjer etter kjøling istede for leire nå for hun virker litt hoven.

Tenkte å prøve å ha henne inne i helgen for å teste om det er fordi hun står i luftegården hun ble varm igjen.. noe som er litt merkelig for hun tussler jo bare litt rundt eller står bom stille.

Finnes det noen som behandler slik type skade i Tronheim utenom laser? andre alternativer... vet om ett sted i verdalen, men de holder ikke på lengre.

Bacce90
04-01-2013, 18:38
Klarte jo selfølgelig å google meg inn på en dansk side der det var ei som måtte avlive hesten pga feilskoing slik at støttebåndet aldri ble bra men røk helt av til slutt... google er farlig! Jeg har jo en hest med litt problemer med høvene, men har en dyktig hovlager som har erfaring med slikt så det går nok bra..

skal holde meg unna google noen mnd tror jeg ;)

June og Travern
04-01-2013, 20:22
Ang hudbetennelse. Min vbl er supersensitiv og har nå fått hudbetennelse på det ene frembinet (hvit pels, rosa hud) på baksiden av pipen. Denne foten har jeg massert med liniment noen ganger også har han stått med BoT plater og bandasjer evt stallbelegg (ikke BoT). Den andre foten har ikke noe slikt, den er ikke brukt liniment på men bandasjer som den andre, denne foten er rød og har brun hud)

Fikk tips om MSM pulver (svovel) for både hud og sener/ledd. Noe for din også kanskje ? http://www.horze.no/on/demandware.store/Sites-hrzno-Site/no_NO/Search-Show?q=MSM

Bacce90
04-01-2013, 20:35
Mi blistrer ekstremt fort..tilåmed av litt bluelotion. Så lurer på om hun kanskje reagerer på kjøleleira også??
Muligens har jeg atter en gang klart å blistre henne litt så skal smøre inn med spenol eller babyolje å slutte med kjøleleire selv om hun er varm... holder meg til vann, spenol og stallbandasjer.
skal skjekke ut msm, takk for tips! =)

Hun er barbert derfor tåler den foten mye mindre enn den andre (friske)

GryCat
05-01-2013, 12:41
Er du redd for å ha blistret, kan du smøre med aloe vera gel. Det vil også ha en mildt kjølende effekt, samt virke beroligende på huden og motvirke irritasjon. Også er det veldig rimelig, sammenlignet med mange hesteprodukter .. ;-)

Bacce90
22-02-2013, 20:02
Lenge siden jeg har oppdatert!

På mandag ble det ny ultralyd, å det så bra ut =) for å si det på en enkel måte så er skaden/hullet nå tettet seg igjen, mangler kun at alt skal trekke seg sammen. Skal skritte en mnd til så skal vi begynne å trave. =)

GryCat
23-02-2013, 22:10
:jippi: