PDA

Se full versjon : "Det er kjempekult å ri uten hjelm"

Malene_Fiola
04-11-2012, 21:01
http://hest.no/blogg/?bid=36244&blid=1059591
Noe å ta til ettertanke?

Cecci&fullbl0dsen
04-11-2012, 21:16
Det er jo faktisk helt sant. De som tror det er trygt å ri uten hjelm fordi man har tidenes mest stabile hest,
så betyr det ikke at hele omverden er like stabil. Å være risikobevisst iforhold til resten av verden er også
viktig. En kjempebra blogg! Skulle gjerne skrevet litt mer om forbilder i sporten, som store dressurryttere med
hatt, men alt i alt en liten oppvekker håper jeg, for de som rir uten.

Så jo hun fikk noen lettere irritable kommentarer, så bloggen traff nok der det svir, hehe :)

flaana
04-11-2012, 21:23
Absolutt! En vet aldri når noe uventet skjer, så selv den beste faller av. Jeg har lite respekt for de som velger å ikke bruke hjelm, beklager om jeg tråkker på noen tær. Men det går utover familie og samfunnet om rytteren faller av blir grønnsak resten av livet. Det er ikke fullt så kult, eller hva?

Nimbus
04-11-2012, 21:28
Latterlig blogg. Hvor har folk det fra at man rir uten hjelm fordi man tror det er kult? Er ganske sikker på at det oftest handler om latskap, forglemmelse, eller komfort. Men klart, det er vel for fristende å latterliggjøre og tillegge motiver til alle som skulle ta andre valg i livet enn en selv gjør.

Malene_Fiola
04-11-2012, 21:46
Det er jo litt egoistisk å ri uten. Om det hadde vært min kjæreste som var involvert i en rideulyke hvor han hadde ridd uten hjelm, så hadde nok tanken om hvor annerledes ting kunne vært om han hadde brukt hjelm streifet meg. Om jeg faller av hesten og slår hodet, så påvirker det ganske mange andre enn meg. Har vi ikke nok sportsulykker her i verden, trenger vi virkelig at folk rir rundt uten hjelm, når vi vet hvor sårbart mennesket er, og hvor lite som skal til, og igjen hvor lite som skal til for å forebygge mange skader som enkelt kunne vært unngått. Jeg kan ikke se noen gode argument for å droppe hjelmen.

Det blir litt som å bruke bilbelte, den største forskjellen er vel at du får bot om du ikke bruker bilbelte, noe du ikke får om du legger igjen hjelmen. Og det er jo en grunn til at man bøtelegger folk som ikke bruker bilbelte. Tanken må jo være at det er bedre å gi folk en bot og få dem til å ta på belte neste gang, enn at de ender opp i ulykker og mister verre ting enn litt penger fordi de ikke brukte belte. Det er jo ren logikk.