PDA

Se full versjon : Hvilket fôr burde jeg gi?

Bobbibrown
18-02-2007, 20:17
Spørsmål
Jeg har ei spretten og yr kaldblodshoppe og lurer på hvilket fôr jeg burde gi henne? Hun er ganske sprek på tur og det kjennes har følelsen av "jegelskerfart" hele tiden. Ikke at jeg ikke tåler farten hennes, men jeg vil gjerne dempe energien hennes litt, mulig med å bytte fôr?
Hun får nå 5 dl kraftfôr og 4 kg høy tre ganger om dagen.
Har tenkt på og begynne å gi henne Champion Energi, men noen sa at hesten fikk enda mere energi av det?
Hesten min er vanlig hobbyhest som ikke står under så hard trening.
Ukeplanen hennes er lett dressur to ganger i uka, sprangridning rundt èn gang og resten turridning.
Hvilket fôr anbefaler dere?

Sara&Korak
18-02-2007, 20:22
Champion Energi, vel.. Det ligger jo i navnet ;)
Hvilket kraftfôr gir du nå??

Bobbibrown
18-02-2007, 20:24
Nå gir jeg Champion Komplett, føler ikke det er noe.

Silje og Tindra
18-02-2007, 20:27
Champion Energi er et fôr uten havre, ment for at hesten skal få noe ved siden av, så det kan jo være noe?

Sara&Korak
18-02-2007, 20:35
Hesten min fikk i alle fall mer energi av Ch.Energi. Hvorfor? Nei, jeg vet ikke.

Men Ch. Energi kunne vel kanskje vært noe siden det ikke er havre i det.

AvitasOleo
19-02-2007, 13:40
Nå har jeg ikke sett hesten din så det jeg nå sier blir basert litt generelt i forhold til at det er en kaldblods i lett trening, som er frisk og i god hold ellers.

Så lenge hesten din får 4 kg høy 3 ganger om dagen så tror jeg jeg ville kuttet ut vertfall to av kraftfor rasjonene. Eks gi hun kun 5 dl kraft til frokost. Du kan prøve med 2,5 dl fedig svellet betfiber og kun 2,5 dl med komplett... Kaldblodser er ganske heite fra før, de er lettforet og man trenger svært sjeldent å fylle på mer...men de er også ganske vanskelige i hold fordi de har så høy forbrenneing så skulle hesten din bli tynnere(noe jeg forsåvidt tviler på)så øk heller mengden med høy eller tilsett maten eks Lucerne Green Power med Oatinol(olje).

:)

Bobbibrown
19-02-2007, 13:49
Har nå hørt fra mange at jeg bør prøve Champion Energi.. så jeg vil prøve på det. Hvor mye bør jeg gi av det?

Anita&Svarten
19-02-2007, 13:59
Både st. hippolyt og Spillers har for man kan gi til slike hester. Det demper de litt. Finnes urter og faktisk. Se på www.happyhorse.no på urtene, på sportsfor.no har de det hippolytt foret, og for spillers kan du ta kontakt med Tonje Mariero Moe. Kjempehyggelig dame, som og er behjelpelig med å sette opp forplan :)

Vilde
20-02-2007, 07:57
Min fjording var så sprek og yr at jeg ble helt sliten av det. Bestemte meg for å kutte ut kompletten (siden den inneholder havre) og begynte å gi energi istedet. Tror det er en del hest som rett og slett ikke kan få havre, og han var nok en av dem. En er fortsatt sprek, men nå er det ikke lenger sånn at han går og leter etter skumle ting på tur. Jeg har et dataprogram som regner ut hva hesten trenger og hva den får tatt i betraktning vekt, bruk, hold og fôr og selv om det er oppgitt at man skal gi brygg eller havre sammen med energien så får han alt han trenger ute. Han får da 6-7 kg høy, 1 l energi og 1/2 l betfor om dagen. Hvis du vet ca vekt og sånn på ham kan jeg godt beregne for deg. Bare send meg en PM :-)

ChristineW
21-02-2007, 21:33
Spillers Cool Mix (müsli) bruker jeg til min hest som er litt "heit i toppen". Det inneholder magnesium som virker littberoligende.

Her er det Spillers (http://spillers.no/tekstsider.cfm?text_id=20519) selv skriver om Cool mix'en:
Spillers Cool Mix med Novamin S gir roligere hester uten å redusere kravet til næringsverdien. Produktet kjennetegnes ved et høyt innhold av biotilgjengelige mineraler, samt den høye kvaliteten på proteininnholdet og de kokte kornflakende.
Forskjellen i hestens eller ponniens tilstand vil være tydelig etter seks uker. Det viser gjenomførte undersøkelser.

Fôrblanding med høyt næringsinnhold og lavt energiinnhold hvor energikildene er en blanding av kontrollerte stivelses- og fiberstoffer.
Fremstilt med hensyn til optimal ytelse, selv ved minimalt fôrinntak.

Anbefales til:
*Hester og ponnier i lett til middels trening.
*Hester og ponnier som skal delta i utstillinger eller trenger ekstra glans.
*Hester og ponnier som lett blir nervøse og ”heite” av fôr med høyere korninnhold.