PDA

Se full versjon : Produkter

Torhild
17-02-2007, 16:49
Kanskje litt dårlig overskrift, men fant ikke på noen bedre i farten ;)
Dere som har drektige hopper; ved trening, skade, spark etc. bruker dere noe form for kjøle/varme/lindrende kremer på hesten? Nå tenker jeg på forskjellige typer som Blue Lotion, Ice-gel, Arnica av forskjellige typer osv. Jeg stod og snakket med dyrlegen her en dag, bare sånn bla bla om løst og fast, og så sa jeg at jeg masserte Katie sin ømme skinke med en krem. -Er du sikkert på at den kan brukes på drektige hopper da? spurte hun... -Øhhh.... Svarte jeg, det står iallefall ikkke at jeg ikke skal bruke det til drektige hopper... Så jeg ble veldig i tvil.

Er det noen produkter du vet ikke bør brukes? Annet??

Shadowfax
17-02-2007, 16:56
Det første jeg kommer på er kortison i hvertfall.
Bare et eks: feks på isiser med eksem, som får kortison for å ikke klø sånn..

Lopke
17-02-2007, 19:18
Kortison fører til abort..

Lopke
17-02-2007, 19:19
Tror ikke det gjør noe å bruke kjølende produkter som er basert på kamfer og peppermynte.. Så lenge de ikke inneholder "medisiner"

Torhild
17-02-2007, 21:01
Det første jeg kommer på er kortison i hvertfall.
Bare et eks: feks på isiser med eksem, som får kortison for å ikke klø sånn..

Men kortison er jo respept-belagt.
Nå tenkte jeg mer på produkter som "alle" har i skapet sitt, og som selges over vanlig disk.

SnippSnapp
23-03-2007, 05:21
Jeg brukte arnika på ryggen til Norva, og blue lotion på beina de første mnd hun var drektig, inntill jeg faktisk kom på at det kanskje ikke var det glupeste å gjøre på ei merr som skal ha føll.. :/ Spurte veterinæren om hans mening, og han frarådet all bruk av slike ting (inkludert kjøleleire som jeg *kremt* også hadde brukt som avveksling..;) Det står ikke noe om bruk eller ikke bruk av disse produktene på flaskene, men veterinæren min anbefalte ikke å bruke det for å være sikker... så jeg har tydd til vanlig massasje i stedet ;) kjøleleire var visst hvertfall ikke lurt å bruke pga tungmetaller av noe slag om jeg ikke husker helt feil..

Lopke
23-03-2007, 09:36
i det nye Magasinet Hest leste jeg noe med at man IKKE burde bruke varmende linimenter, kun kjølende. Men det var til alle hester, ikke kun drektige.

stine
23-03-2007, 09:40
Massasje er heller ikke bra for drektige hester. Det kan og fore til kasting. Tviler på at det gjelder ved massering av bein og enkeltpunkter men...Helmassasje bør man holde seg unna.

Kurre
23-03-2007, 09:49
Også noe som heter Devils Claw.
Finnes bl annet i "Buteless" fra Equine America og endel andre slike "naturlige,antiinflammatoriske preparater"

Det er i allefall fy.Sikkert et navn på norsk,aner ikke hva det er.

Tanja & Staro
26-03-2007, 22:30
NEJ Devils Claw må absolut ikke anvendes på drægtige hopper medføre også abort.

SnippSnapp
26-03-2007, 23:49
Stine: hvorfor er helmassasje skadelig? Har hørt det før, derfor har jeg bare massert beina til hesten min av og til nå når hun står drektig, men har aldri helt fått tak i nøyaktig hvorfor det er skadelig.. ;)