PDA

Se full versjon : Foring av hoven og B-vitaminer

Wildy
08-09-2012, 12:33
Det er vel ingen som bestrider at dårlig hovvalitet kan være et symptom på mangel av B-17, men hvor vanlig er egentlig mangel på biotin hos hest? Og er det forskjell på om den fores på mye kraftfor og/eller i hovedsak grovfor og evt. hvorfor? Og hva betyr mineraler og omega fettsyrer for hoven?

Jeg kom da over denne artikkelen fra dr. Ellonor Kellon som var utrolig lærerik og viser hvordan alt henger sammen.

Bare må dele denne: http://www.naturalhorsetrim.com/FEEDING%20THE%20HOOF,%20Dr.%20Kellon.pdf

Lopke
08-09-2012, 14:20
Tusen takk for spennende info!!!

flaana
08-09-2012, 14:24
Takk for link, skal lese senere :-)

Lopke
09-09-2012, 00:25
vitamin B17 (amygdalin/Laetrile/B17 eller vitamin B7 (biotin) ? Lurer på om du skrev feil her?

mangel av B-17, men hvor vanlig er egentlig mangel på biotin hos hest?

B17 er det som er i det omdiskuterte aprokoskjernene som skulle kurere kreft og inneholder små mengder av cyanid. Som på kreftceller skal være en god ting. Men i store mengder ikke så bra.

Biotin B7 har jeg alltid hørt er oppskrytt, men nå har jeg nå satt Lopke på en høydose likevel :D

Man kan jo alltid håpe....

Wildy
10-09-2012, 13:06
Godt at noen følger med:) Selvsagt feilskrift for B 7.

Som artikkelen jeg la ved er egnet til å illustrere er mangel på biotion hos hest mer av teoretisk interresse, fordi om en hest skulle ha for lite biotin vil den også nødvendigvis ha andre mangler i tillegg. Derfor er det liten hensikt i å tilsette biotin alene i hestens forrasjon. Årsaken til at biotin likevel har fått så mye oppmerksomhet er at forskningen har vært mangelfull på hest, det har liksom bare vært fokusert på biotin. Ironisk nok er det mye mer forskning på vitmainer/mineraler når det kommer til ku, fordi mangler her får en direkte og målbart tap mht produksjon.

Så budskapet er at dersom hesten f.eks har dårlig hovkvalitet, så kan det skyldes mangler i foret, mens normalt ikke mangel på biotin. Mange hovslagere kjenner til at f.eks mangel på zink og kobber er essinseilet for hovkvaliteten) og at biotinmangel alene er uhyre sjeldent, sitat: ( Biotin Alone Is Not Enough to Correct Poor Horn Quality in Most Cases. It's only one of many nutrients needed by the adult horse. In fact, the adult horse is said to have no dietary requirement for biotin unless under stress conditions such as intense work, traveling, being stabled for long periods or being fed a low-quality diet. And even under these conditions, biotin deficiency is relatively rare, and is usually accompanied by many dietary deficiencies.) Sitat fra hjemmesiden til "farriers formula".
Så i stedet for å kjøpe biotin, kjøp heller f.eks "farriers formula" oa. Ser f.eks Heimer selger det. http://www.farriersformula.co.nz/farriers2.shtml (P.S har aldri brukt det selv, for jeg har ikke hatt hester med problemer med hovkvalitet) Det er en haug med andre ulike tilskudd som er like bra. Selv har jeg en ponni med insulinproblemer og den har svart godt på dette tilskuddet: http://wiegaarden.ipapercms.dk/StHippolyt/123463KatalogetHippolyt2011/?Page=81 (som du ser inneholder det også mye biotin, men også store mengder zink, kvalitetsprotein, magnesium osv.

Tilføyelse; forsøkte å sette inn en link til Gluccogard, men den virket ikke. Men det er et tilskudd som er det er vanskelig å få tak i, og det er dyrt, så uten spesielle problemer vil jeg heller funnet et annet:)

Lopke
10-09-2012, 17:33
Akkurat det du skriver har jeg også lurt på... om det er mulighet for andre mangler enn kun det jeg prøver å gi ekstra nå.
Sitter og leser om selen, sufur og kelp.. og en generell mangel.

Jeg har aldri tatt blodprøve av hest, vi en alm blodprøve påvise vitamin mangler??

Leser og at magnesium og zink + E vitamin er essensielt for hoven (og kroppen)..
skulle nok hatt en oversikt på mangler istedet for gjetting.

Wildy
11-09-2012, 11:19
Etter hva jeg vet, dog er det en stund siden, så er det veldig vankelig å analysere magnesiummangel via blodprøver. Ikke er det, fremdeles ut fra hva jeg vet, en normal strategi heller. Hårprøver mener jeg er bevist er bare tull. Det vanlige tillnærming er å sørge for at hesten får i seg hva den trenger. Da må man ikke gjette, men vite. Vi har NSC normer som er et godt utg. pkt for hvilke mineraler og hvor mye hesten trenger for å holde seg frisk. Ettersom hesten er en gresseter og mave/tarm/tenner er konstruert for å spise grovfor stort sett hele døgnet, så skal hestens hovedrasjon bestå i grovfor, dvs. høy/ensilage/gress. (jeg mener at selv om for inneholder fiber, som selv frukt og poteter gjør, så er det ikke å regne som grovfor, ei heller betfiber fordi det har en helt annen struktur). Men grovfor bør inneholde mye fordøyelig fiber. Første bud er derfor å analysere grovforet for både næring/sukker/fiber og vitnaminer/mineraler. Da vet man hva hesten får i seg, så kan man supplere med det hesten mangler istedenfor å gjette. Mitt høy har f.eks bestandig hatt for lite mg og da må jeg tilsette det og istedet for å lage et selv, har jeg kjøpt et tilskudd med mye mg i, f.eks inneholder Gluccogard mye mg, og i forholdet 1:1 (såvidt jeg husker har felleskjøpet sitt et forhold til 1:5) Alt kraftfor er også tilsatt både vitaminer og mineraler, og fores det i tilstrekkelg mengder så har hesten ofte ikke behov for tillegg. Men for å slippe alt arbeidet med å finne ut hva som mangler, kan man gi et tilskkudd som er organisk for da er det enkelt for å hesten å kvitte seg med det den da for mye av uten å risikere forgiftning. Så hvis hesten har problemer f.eks med hud/høver kan du gi et organisk tilskudd som er laget med tanke på det.

Lopke
11-09-2012, 13:51
Jeg har bestilt grovfor analyse (når bonden får fingeren ut) så da skulle jeg få svar på det, men hvis hesten har et reelt underskudd hjelper det vel ikke kun å gi "anbefalte" doser. Da bør man vel gi noe boost av en eller anden slags?

og for å vite om hesten har magnesuimmangel for å gi det i tillegg, eller vitamin ? mangel, må man vel kunne se det på en blodprøve?

Det er jo ganske mange som gir vitamintilskudd til hestene (og jeg vil tippe at ikke alle har grovforanalyse og 100% peiling på hva hesten skal ha av alle vitaminer og mineraler. Derfor veldig greit å gi multivitamin tilskudd..
Hører bare ofte utsagnet "hesten min hadde B vitamin mangler" eller Magnesium osv.. da må de jo vite det ut fra en test?

Det er ikke alltid nok å kun gardere seg på innhold i grovforet, for da må man gå ut fra at hesten har et 100% velfungerende opptak av vitaminer og mineraler. Har den ikke det, så vet man ikke hvor mye den reelt klarer å ta opp selvom foret er overspekket med dagens anbefalinger.

eller hur?

Harneshaug
12-09-2012, 01:22
Litt om B vit
http://dyrlegejulsrud.com/blog/10/9/2012/b-vitminer-hos-hest

Litt om Biotin (fra veterinærer)

http://dyrlegejulsrud.com/blog/29/8/2012/biotin-trenger-hesten-tilskudd

GryCat
12-09-2012, 10:20
Jeg har bestilt grovfor analyse (når bonden får fingeren ut) så da skulle jeg få svar på det, men hvis hesten har et reelt underskudd hjelper det vel ikke kun å gi "anbefalte" doser. Da bør man vel gi noe boost av en eller anden slags?

og for å vite om hesten har magnesuimmangel for å gi det i tillegg, eller vitamin ? mangel, må man vel kunne se det på en blodprøve?

Det er jo ganske mange som gir vitamintilskudd til hestene (og jeg vil tippe at ikke alle har grovforanalyse og 100% peiling på hva hesten skal ha av alle vitaminer og mineraler. Derfor veldig greit å gi multivitamin tilskudd..
Hører bare ofte utsagnet "hesten min hadde B vitamin mangler" eller Magnesium osv.. da må de jo vite det ut fra en test?

Det er ikke alltid nok å kun gardere seg på innhold i grovforet, for da må man gå ut fra at hesten har et 100% velfungerende opptak av vitaminer og mineraler. Har den ikke det, så vet man ikke hvor mye den reelt klarer å ta opp selvom foret er overspekket med dagens anbefalinger.

eller hur?

Slik tenker jeg også.

Wildy, kan du legge ut lenker til organiske tilskudd du mener er bra?

Nina007
12-09-2012, 11:30
Jeg har brukt farriers formula en stund med godt resultat. Prøvde nå Spillers "hovkur" (bøtte til 1000,- husker ikke navnet) men der var det så mye sukker (luktet himmelsk godt, som smågodt) at hesten gikk kokko! Måtte slutte med det for hesten ble farlig. Har fremdeles mer FF så jeg kommer til å gå tilbake til det nå i stedet.

Wildy
12-09-2012, 11:35
Foring er komplisert, i sær her på berget. I USA får man satt sammen et mineraltilskudd som dekker opp for det grovforet mangler, normalt fra samme sted man sender inn analysen:) Dersom man skal kjøpe et "mulitilskudd" så må man vite hva det inneholder og se det opp mot hva grovforet inneholder.Jeg ville ikke "boostet", det er normalt farligere å gi for mye av et mineral enn for lite. Da kan man riskere forgiftning og det er hårfin balanse mellom mineralene , f.eks mye jern hindrer opptak av kobber, og for å kunne ta opp jern må hesten få tilstrekkelig med kobber i foret.

Det er ikke uvanlig at en del påstår at hesten mangeler biotin, hvorfor de mener synes mer å bero på gjetting enn fakta. Bitoin kan for øvrig ikke fungere om ikke mineralbalansen er i orden ellers og er en sjelden mangel. Mangel på magnesium kan påvises på foranalyse,og mer vanlig. Magnesiumtilskudd virker over tid, ikke på dagen og det er ikke anbefalt store doser, da kan hesten få diare og klarer uansett ikke ta det opp, så da har hesten fått to problemer istedenfor ett.

Dersom hesten har dårlig næringsopptak må man nesten begynne med å fore "tarmene". Grovfor at god hygenisk kvalitet er ofte det beste, halmdiett kan på den annen side utsulte tarmfloraen. Evt. gi Zoolac. Og tilsette organsike mineraler for lettere opptak (obs mg er veldig vanskelig å tilsette i organsik form, selv de tilskudd som reklarmerer med at de organiske er ofte tilsatt mg i form av oxid.)

Ellers ville jeg ikke fokusert på vitmaninmangel, det er veldig sjeldent som B7, især for hester som har tilgang til godt grovfor og går på beite om sommeren.Det er normalt mineralene som skaper problemer. Viktigheten av mineraler og riktig balanse har et langt større fokus blant produksjonsdyr som ku, fordi det ikke er økonomisk å fore "feil" Det meste av forskning er derfor gjort på ku når det gjelder mineraler og NSC normen er basert på ku. Det er liksom ikke så farlig med hester, man putter i de noe grovfor og kjøper et ferdig blandet mulitilskudd. Inntil man evt. får et problem, som jeg fikk med ponnis i 2003. Han hadde vært død for lenge siden hvis ikke foringen hadde blitt lagt helt om.

Men dersom man har problemer med hovkvaliteten:

To summarize the most common deficiencies that will impact the hooves:
 Crude protein
 Sulfur containing amino acids (methionine primarily, cysteine)
 Essential fatty acids
 Zinc
 Copper
 Selenium
 Vitamin E
 Biotin
 ? pyridoxine

I see hay and pasture analysis results from all over the world, USA, EU, Australia, New Zealand, and
tropical locations. With very few exceptions, the common deficiencies are precisely the ones that are
listed above.

My advice to any of you who suspect you may be dealing with hoof problems that have a nutritional
component is to have your hay or pasture analyzed then work with an equine nutritionist to provide
only the nutrients your horse truly needs to have a balanced diet. Excesses are as harmful as
deficiencies since they may crowd out the nutrients that are in low concentration. When approached in
this way, not only are results far superior but your costs will be lower as well. Best of all, you are not
only feeding your horse's feet, you are correctly feeding every cell in your horse's body.

Men nå bor vi ikke i USA og kan ikke følge denne oppskriften fordi det ikke er noen som lager tilskudd på denne måten, men som hun også sier, skal man først kjøpe et ferdigblandet mulitilskudd, så kjøp heller et som er beregnet på høver fordi de ofte er riktigere sammensatt mht mineraler. Når det gjelder omega 3 og 6, så er også den balansen viktig, men her er jo linfrø/evt olje enkelt å tilsette (om tilskuddet skulle mangle det)

Lopke
12-09-2012, 21:52
Jeg gir Biotin (B7), Thiamin (B1), Linfrø, Loppefrø, multivitaminer og vurderer og prøve ut magnesium og E vitamin i tillegg.

flaana
12-09-2012, 23:00
Jeg gir Vitafor strong (kjøper fra Børjes) blandet i litt lucernepellets. Hun synes ikke det smaker særlig godt, men nå går det ned. Har også begynt med E3live alger nå for en liten uke siden. Har lagt merke til at hun har mistet 'barten' hun har hatt en stund, et tegn på en mangel på noe. Veldig spent på fortsettelsen, helt sikker på at det har vært en mangel på noe i kosten som har gjort at hun har vært såpass syk som hun har. Jeg er litt skeptisk til å tilsette ett og ett mineral/vitamin fordi jeg ikke kan nok om påvirkningen til de forskjellige og hva som kreves for at andre stoffer skal taes opp.

Wildy
13-09-2012, 12:11
Jeg gir Vitafor strong (kjøper fra Børjes) blandet i litt lucernepellets. Hun synes ikke det smaker særlig godt, men nå går det ned. Har også begynt med E3live alger nå for en liten uke siden. Har lagt merke til at hun har mistet 'barten' hun har hatt en stund, et tegn på en mangel på noe. Veldig spent på fortsettelsen, helt sikker på at det har vært en mangel på noe i kosten som har gjort at hun har vært såpass syk som hun har. Jeg er litt skeptisk til å tilsette ett og ett mineral/vitamin fordi jeg ikke kan nok om påvirkningen til de forskjellige og hva som kreves for at andre stoffer skal taes opp.

Viktig poeng! Jeg kjøpte CD til K.Watts fra safergrass.org Hun gjennomgår der hver eneste mineral og forklarer hvordan det tas opp, hvordan det virker, hvilke som giftige osv., og den gjensidige samvirkningen mellom dem osv. Hun viser også hvordan hestene kan nærmest "forvandles" med riktig sammensatte tilskudd, for mye er normalt verre enn for lite...og hvor mye det betyr for en syk hest å få det den trenger og ikke alt annet:)

Har forresten hørt mye posetivt om det E3Live alger, men ble skeptisk når jeg så det ikke var godkjent av myndighetene (FDA) i USA, og at de selv erkjenner at de ikke vet om det virker....Men nå er jeg veldig skeptisk til alt som er "nytt" i sær til reklame:)

These statements have not been evaluated by the FDA. This product is not intended to treat, prevent, diagnose or cure any disease. This product has not been approved by the FDA.

Testimonials from enthusiastic users and news articles are for your information only. E3Live(REG), any retailer and/or distributor of this or any E3Live(REG) product make no health or medical claims for the use of this product. If you have any questions or medical conditions, always consult with your medical professional. Your results may vary from the testimonials provided.

flaana
13-09-2012, 12:20
Ja jeg er også skeptisk i utgangspunktet.....litt sånn for godt til å være sant. Men kom over et par brukere her på forumet som var godt fornøyd så jeg tenkte å gi det et forsøk. Men dyr morro, 1700 kr. Men om det kan gi en boost er det verd de pengene!

Harneshaug
14-09-2012, 04:05
De algene og cortaflex er vel det eneste jeg noen gang har brukt penger på som virker....