PDA

Se full versjon : energi=bygg eller havre?

henny-penny
16-02-2007, 23:09
ja, lurer på hva som egentlig gir mest energi av bygg og havre. har hørt helt siden jeg var liten at havre er det foret du skal gi for å få mer energi, men her om dagen sa dyrlegen at det bare var tull og at det var bygg som ga mest energi.
viss dy gir hesten havre/bygg og vitaminer er det ok da sammen med høy? eller burde man gi noe komplett i tillegg=?

Sagitaria
16-02-2007, 23:20
Bygg har høyere energi-innhold enn havre, noe som gjør at den er mer fetende enn havre. Men bygg må knuses eller bløtes for at det skal gå an å gi til hester.

Bygg kan også være noe tyngre fordøyelig.

Komplett skal i utgangspunktet brukes som fullverdig kraftfor, da innholdet av havre er høyere enn i de andre Champion-sortene. Det anbefales ikke å fòre med havre i tillegg til komplett. Hvis du helst vil bruke havre eller bygg i tillegg, ville jeg anbefalt deg å bruke energi istedet for komplett. :)

Silje og Tindra
16-02-2007, 23:29
I fôret jeg bruker er det mais som er energikilden. Liker denne typen energi litt bedre, da den er mer.. langsiktig enn havre? Virker slik iallfall.

Holbytla
16-02-2007, 23:49
Henger meg på denna jeg; er Energi brukbart som eneste kraftfor (hobbyhest) eller bør man spe på med annet? Og er myten om havre som type "sprengstoff" holdbar?

Mvh Holbytla (som har 27 år gammel dynamittkubbe til hest og trenger neppe påfyll av krutt)

Astrid
17-02-2007, 00:29
Holbytla: Champion Energi er komponert for å gies sammen med bygg/havre, men man kan jo såklart gi det alene om man vil det, men er nok ikke det ideele..
Ellers syns jeg at havren fungerer litt forskjellig fra hest til hest.. Fullblodsen til venninna mi går til vanlig bare på bygg, og får hun litt havre EKSPLODERER hun! Men min hest var ikke særlig mye sprekere når han fikk havre.. Jeg byttet ut havre med energi, og trenger på langt nær ikke gi like mye for at han skal være like sprek ;)

Opal
17-02-2007, 00:36
Jeg har i perioder kun fôret sprettballen min med Energi (som inneholder ca 48 % bygg) uten å gi noe annet i tillegg.(evt vitaminer dersom man gir mindre enn anbefalt dagsdose). Går helt fint! :)

Tror dette med havre=TNT er langt på vei en myte. På de rette dagene er dyret mitt helt hyper selv om hun ikke har sett et havrekorn på flere uker...

Rent "teknisk" er havre et bedre fôr for hestemagen enn f.eks bygg da proteinsammensetningen i havren er bedre enn den i byggen. Energimessig gir jo bygg mere energi enn havre så sånn sett skulle man jo ikke tro at hesten ble mere hyper av 1 k. havre kontra 1 k. bygg. Det er i tillegg mere fiber i havren enn i byggen, men mere fett.

Hege
17-02-2007, 11:55
I følge Fellesskjøpet inneholder 3 liter energi alle vitaminer og mineraler som hesten må få i seg. Og så kan man velge om man vil fore med bygg eller havre i tilegg. Er veldig mange som forer med energi og havre/bygg i Trondheim.

henny-penny
17-02-2007, 13:55
herregud. hesten min trenger ihvertfall ikke tre kilo kraftfor. er nemlig feit nok fra før!
men kan jeg fore på havre som eneste kraftfor da i tillegg til vitaminer?

Astrid
17-02-2007, 15:01
herregud. hesten min trenger ihvertfall ikke tre kilo kraftfor. er nemlig feit nok fra før!
men kan jeg fore på havre som eneste kraftfor da i tillegg til vitaminer?

Det kan du helt fint gjør så lenge hesten fungerer bra på det :)

Vilde
20-02-2007, 08:05
Som jeg har skrevet i en annen tråd her; jeg forer på kun energi (+ vitaminer, salt og betfor) og hesten min får alt den trenger (har regnet på det). Grunne til at havre blir sett på som et mer ekslosivt for er at det tas opp mye mer direkte enn bygg. Tror ikke jeg kan gi noen god forklaring på dette, men tenk deg når du selv spiser sukker. Det blir tatt mer eller mindre direkte opp i blodet. Det er sånn jeg har inntrykk av at havre fungerer. Ikke alle hester blir like "gale" av havre, men noen blir det, deriblandt min lille gule. Bygg skal virke mer fetende enn havre.

Ellers anbefaler jeg alle å regne litt på hva det er de gir hestene sine av mat. jeg har kjøpt et dataprogram som beregner dette for meg og det er veldig fint. Da skriver man inn hva man gir, hvor mye hesten veier, hva slags hold den er i hvor hard trening den går. Ut får man en beregning på hva hesten får for mye/lite/passe av, både forenheter, protein, og ymse vitaminer/mineraler. Kjempefint. Man skal vel ta også dette med en klype salt, men det er veldig kjekt som en pekepinn.

Kaja
20-02-2007, 13:17
Kan man gi byggpellets tørt?
Det gjorde de på stallen her i fjor.

insolita
21-02-2007, 15:46
Kg for kg er det mer Feh i bygg enn i havre. Hester fordøyer derimot havre bedre, og mye bygg kan gi trøbbel med magen (fordøyer det ikke bra nok). Det er mer fett i havre enn i bygg, og fordi de lettere fordøyer det kan man nok føle at det går til hodet på noen. Uansett, hobbyhester har ikke nevneverdig stort behov for korn.

Mais bør i hvertfall ikke gies ubehandlet, det blir for dårlig fordøyelse og for mye stivelse.