PDA

Se full versjon : Droppe vgs, flytte og bli jockey. Smart eller bare pur idioti?

Username?
16-08-2012, 21:14
Hei! Jeg skal snart begynne mitt første år på videregående (allmenn) her i kjære Bergen, men så vendte tankene mine noe skuffet tilbake til min noe forkastede drøm om å bli jockey. Hallo, gir jeg slipp på det for å gå tre år til på skole, liksom?! Men kanskje vil jeg ikke det. Kanskje vil jeg følge mitt hjerte og drømmer og gripe dagen... Nei, det ble tull, men er jeg fullstendig sprø som faktisk vurderer å droppe en trygg, utdannet fremtid for en karriere som jockey som muligens ikke en gang blir noe av?
Det er ingenting jeg vil bruke en utdannelse til; jeg vil skrive bøker og jobbe med dyr, jeg. Dårlig betalt og usikre jobber er jeg fullt klar over, men jeg vil heller det enn å ha en stabil jobb jeg egentlig ikke liker. Dessuten er skolehverdagen synonymt med helvete i mine øyne - jeg blir sliten, jeg mister alt av inspirasjon og motivasjon og jeg blir jævlig deprimert. Slik har det vært hele ungdomsskolen og det er noe jeg ikke vil tilbake til. Jeg vet ikke om det er verdt å gå gjennom tre år med det bare for å ha en trygg fremtid jeg ikke en gang ønsker. Og jeg har alltid hørt at dersom man vil bli jockey, er det best å begynne så tidlig som mulig... right?
Jeg kan hest og jeg er villig til å jobbe ræva og mere til av meg for å nå målene mine. Og om jockey ikke skulle fungere har jeg andre planer i bakhånd. Sånn cirka. Foreldrene mine har nok sine synspunkter på denne saken, men det får være. Innspill, synspunkter og alt dere måtte ha på hjertet mottas med stor takk!

Torhild
16-08-2012, 21:20
Er du lav og lett nok?
Er du gammel nok til å reise selv om foreldrene dine sier nei?
Har du penger nok til å klare deg uten penger fra foreldrene dine?
Er du sikker på at du får deg jobb på en galoppstall???

Username?
16-08-2012, 21:29
Høyde og vekt vil jeg ikke tro er noe problem - jeg er 163 cm høy og veier jevnt over 48 kg. Jeg er 15, så nei, men jeg må neppe vente helt til jeg er 18 før jeg har mulighet til å reise. Penger er også et hinder, men jeg vil tro foreldrene mine ikke kommer til å la meg i stikken her heller. Sikker på at jeg får jobb er jeg ikke, men da får jeg spørre rundt og krysse fingrene for at jeg kommer meg inn i galoppmiljøet.

EinsteinJr
16-08-2012, 22:22
Velger du allmen er du ikke sikret noen bedre jobber enn du er nå - det er som regel et springbrett for videre og høyere utdanning.

Det var igrunn alt jeg hadde å si :giggle:

Jyvra
16-08-2012, 22:31
Om du tenker dette er noe du vil gjøre i ett friår og samtidig får støtte hjemmefra, så ok, det er bare å prøve. Men å droppe vgs helt vil jeg fraråde deg. Det lukker mange dører, og kan det kan bli enda tyngre å ta det opp igjen når du blir eldre. Og hvorfor allmenn når du sier du vil jobbe med dyr (med mindre du tenker høyere utdanning etterpå)? Hva med hestelinje?

Torhild
16-08-2012, 22:32
Men det positive er jo at etter videregående er du 3 år eldre, og dermed har lettere for å få en jobb selv om du ikke tar noe høyere utdanning. Ingen ansetter en 15-åring.

Nola
16-08-2012, 22:58
Det er ved å følge drømmene sine at en blir lykkelig:) å ikke bare følge strømmen og gjøre det samfunnet synes er "fornuftig". Se deg om etter muligheter innen dine interesser. Den rette utdannelsen dukker nok opp når du er klar for det. Det er flust med privatskoler med mange interessange linjer i tillegg til de "vanlige" vdr. Selv er jeg 34 år, har 3 utdanninger og jobber ikke med noen av tingene..Har aldri ville hatt 100 prosent fast arbeid, men har likevel hatt jobb nok til å "arbeide ræva av meg", med ulike jobber, så har aldri gått lei en jobb.
Hilsen ei som ALLTID følger drømmene sine og ALLTID har fått de realisert:)

jules
16-08-2012, 22:59
Hva med hestelinje på vgs og kanskje lærling på galoppstall etc etterpå?

carambee
16-08-2012, 23:02
Hva med å gå videregående i oslo, og prøve å få jobb i en av galoppstallene tilknyttet øvrevoll samtidig?
Jeg angrer på at jeg ikke fulgte drømmene mine da jeg skulle velge som 16 åring, samtidig angerer jeg på at jeg ikke tok 3 årig videregående, for nå har jeg ikke studiekompetanse til å ta mange av utdannelsene som intresserer meg. Når man er 15-16 er det veldig vanskelig å vite hva man vil når man er 25-26, så å ha studiekompetansen i bunnen er ganske lurt sånn utdanningsmulighetene er bygd opp

Jyvra
16-08-2012, 23:13
Hva med hestelinje på vgs og kanskje lærling på galoppstall etc etterpå?

Og etter det er det vel mulig å ta galopptrener utdanning på NHS også? De krever vel fagbrev (ev. en del realerfaring)? Det er MASSE retninger å gå i hvis en vil jobbe med hest eller andre dyr. Problemet er at mange av de krever studiekompetanse. Jeg var fortsatt drittlei skole etter jeg tok fagbrev, men jeg tok likevel påbygging. Så da jeg noen år senere bestemte meg for å bli student, kunne jeg gjøre det med en gang. Selv om jeg ALDRI skulle tilbake på skolebenken igjen :p Nå er jeg utrolig glad for at jeg slapp et år med vgs først.

mallilen
16-08-2012, 23:47
Splittet, jeg :p

På èn måte vil jeg påstå det er veldig greit å få gjort ferdig en påbegynt utdannelse. Går du ferdig allmenn, eller tar noe annet som gir deg studiekompetanse, har du alle muligheter åpne senere om du ønsker å videreutdanne deg innen en bestemt retning.

Da jeg var på din alder, var alt jeg ville her i verden å jobbe med hest. Hest, hest og atter hest.
Nå, 15 år senere, angrer jeg på en del av de heller "lettvinne" løsningene jeg valgte. Jeg var drit skolelei, og like før jeg ble ferdig med videregående (uten studiekompetanse), begynte helsa å skrante.
Med andre ord: Drømmen om å jobbe med hest på heltid gikk rett i dass.

Jeg vil virkelig anbefale deg å vurdere å ta studiekompetansen før du begir deg ut i den store, vide verden.
Selv om en heltidsjobb med hest er høyest på ønskelista og alt du ønsker å gjøre akkurat nå, betyr ikke det at du er der om 10 år.

Når vi er unge (og ser tilbake etter 15 år) og "dumme" ligger verden for våre føtter. Alle dører står åpne. Men for hvert år som går uten at vi åpner dørklinka og velger en dør, stenges stadig fler.

Det er klin umulig å vite idag hva man vil om fem, ti, eller femten år. Selv for oss som er dobbelt så gamle som deg ;) Mange av oss, meg selv inkludert, kommer til et punkt i livet der vi skulle ønske vi kunne skru tiden tilbake og gjøre litt andre valg enn hva vi dengang faktisk gjorde.

Om man tar en titt på hvor mange evighetsstudenter det faktisk finnes der ute, er det ikke tvil om at det er mange vanskelige valg å ta underveis til dit man ønsker å havne i livet.
Interesser og ønsker endrer seg etterhvert som man lærer, og det kan meget godt være at du om tre år ikke engang ER interessert i galopp, men plutselig trav. Eller oppdragskjøring. Eller miniatyrhestavl. Eller hest bare som pålegg ;)

Igjen: Jeg vil virkelig råde deg til å legge grunnlaget for en videre utdanning etter videregående. Det kan hende du likevel velger å følge drømmene dine når du kommer så langt, men du vil da i det minste ha et langt enklere utgangspunkt for å gjøre noe helt annet dersom drømmen skulle vise seg å ikke være så lyserosa og fantastisk som du trodde.

Birgitte&Kongen
17-08-2012, 19:21
Helt seriøst, gå vgs, ta studiekompetansen og bli ferdig med det, ta deg et friår ettepå, jobb med hest evt søk deg til en galoppstall i utlandet eller noe. SÅ, hvis du ser at dette er noe du vil og ikke minst KAN drive med (og da mener jeg ikke bare praktisk ifh til penger osv, men også at du har talent, evner og egner deg som jockey og faktisk kan leve av å gjøre det), da har du i "værste fall" gått tre år gratis videregående og har et springbrett hvis du skulle finne ut om noen år at nei, jockey er ikke tingen likevel.

Dette med hilsen en som tenkte akkurat som deg da jeg var 15-16, ga f*** i vgs og som i en alder av nå straks 28 har vært gjennom et 3 års helvete med NAV pga total mangel på utdannelse og erfaring innen andre bransjer enn hest og som pga helsa ikke kan jobbe fulltid med det lenger. Du vet aldri når noe så banalt men vesentlig som helsen din svikter. En dag skjer det f.eks en ulykke, enten via hest eller annet, som gjør at du ikke kan jobbe fulltid med hest lenger. Hvis dette skjer i en alder av f.eks 30 så har du null utdannelse å falle tilbake på så du kan få deg en annen type jobb som kroppen din klarer. Jeg råder og ber deg bare om en ting; tenk deg GODT om før du går gjennom med dette. Jeg vet hvor fristende det er å følge drømmen, og jeg vet at mange sier til deg at det er nettopp det du bør gjøre hvis det er det du vil, at det er netopp mangelen på eventyrlyst og drømmer som gjør at norsk ungdom i 2012 ofte ikke kommer noen vei. Men ikke vær for naiv, ikke tro at du kan eller vil mer enn du faktisk vil og kan.... :-/ Poenget mitt her er vel at; vær realistisk! Veldig kjedelig og veldig "voksent" og typisk sagt, men det er en grunn til at mange voksne sier det..

Lopke
17-08-2012, 19:31
ta vgs!!! kommer ikke til å angre på det ever. Motsatt derimot, kjenner jeg mange som må ta opp fag som voksen. Ikke så gøy å bruke tid på det for å overhodet få studieplass senere.

Jorryt
17-08-2012, 19:46
Jeg ville bli travtrener eller veterinær da jeg var 15 år, og, for å si det sånn, så er jeg veldig, veldig glad for at jeg ikke er travtrener i dag. Utdannelse er veldig viktig i dag, og det blir vanskeligere og vanskeligere å få seg en jobb uten å ha en utdannelse i ryggen. Etterhvert som man blir eldre, så dukker tanken om familie også opp. Og. Da er det viktig å være istand til å forsørge seg selv og en evt familie. Og, selv om du tar en utdannelse nå, så er det i ingenting som hindrer deg i å følge drømmen din på et senere tidspunkt.

Edith
17-08-2012, 20:15
Fullfør vgs nå, og følg drømmen etterpå. Uten vgs vil du alltid stå helt bakerst i køen når det gjelder jobb. Og arbeidsmarkedet blir stadig tøffere.

Katrine
18-08-2012, 10:53
Sier som mange andre: fullfør videregående nå, også følger drømmen din etterpå. Er det en drøm du virkelig vil (og kan) oppnå, spiller det ingen rolle om du venter 3 år!

EvaV
18-08-2012, 15:43
Må bare hive meg på å si at du burde abslutt fullføre vgs. Virkelig ikke noe kjekt å måtte ta opp fag som voksen, og hvis det virkelig er en drøm så er den der om 3 år. Om 3 år har du dessuten også en sjanse til å virkeliggjøre drømmen, da er voksen og kan gjøre som du vil. Jeg var også drittlei skole og ville bare jobbe med hest når jeg gikk på videregående, men jeg er glad jeg fullførte i dag (selv om jeg gjerne skulle ha ønske jeg var litt mer motivert og fått litt bedre karakterer og tatt mer relevante fag. :p)

MBK
18-08-2012, 22:08
Jeg er iallefall veldig glad jeg fulgte drømmene mine først etter vgs.

Hönnu
18-08-2012, 22:30
Ta vgs først!! Åpner mange jobbmuligheter og muligheter for videre studier - og du vil trolig ikke ta det senere om du dropper ut nå..Ingen jeg kjenner som droppa ut av vgs har fullført i senere tid.

Jeg er virkelig ikke i tvil. Få unna vgs før du "gjør noe helt annet"! Er verdt det :)

dorab01
19-08-2012, 11:34
Hei

Jeg er vel her den som kan gi deg best mulig svar. Har du noen gang jobbet i en gallopstall? Noen gang ridd gallop hester? Hvorfor vill du bli jockey? Hva er årsaken?
Jeg stiller ikke spørsmål fordi jeg er kritisk jeg er veldig glad for at noen vurderer yrket. For meg er gallop livet rett og slett. Det er en unik livstil som ikke kan sammenlignes med noe annnen hestesport. De fleste som liker det blir der. Vi i skandinavia trenger jockeyer trenger det desperat faktisk noen nye lærlilinger nå men på langht nær nokk. Er du god kan du tjene ganske godt. Karriere er som regel å bli trener. En blir ikke trener av å gå noe som helst kurs. Det å bli trener kommer med erfaring og ikke alle har lov til å melde seg på kurs.

Så om du ikke har lyst til å svare på spørsmålene kan vi ta det på pm.
Mitt aller beste tips er som følgende begynn på skolen. Men kom og jobb hos oss i ferien:) Se hvordan du føler det er. Du er hjertelig velkommen i stallen vår vi trenger alltid hjelp. Kom når som helst du har litt fritid kan komme også fredag og reise hjem søndag om du er så interessert. Ikke slutt på skolen før du vet hvordan det er i virkeligheten. Det er tøft beintøft, men også utrolig givende og morsommt med mye folk rundt en og masse fantastiske hester:) Vi er en medium stor stall med en uformell tone blant oss som er der. Veldig fint å begynne hos oss da vi prøver å ta vare på alle som kommer. Har du noen slektninger i oslo eller nærheten? Har du noe mulighet å bo ett sted mens du er her? Du kan gått ringe meg eller sende meg en pm;-)

Hilsen D

PennyLane
01-09-2012, 12:21
Hei! Har du kommet fram til en løsning? :) Ble nysgjerrig da jeg leste gjennom tråden. ^^

Malene_Fiola
21-09-2012, 13:08
Jeg også!