PDA

Se full versjon : klikkertrening, komme i gang

absinthe
15-02-2007, 23:00
jeg blir mer og mer interressert i å prøve ut klikkertrening nå jeg..
har egentlig ikke trodd jeg kunne klare å få det til, virker så vanskelig.. men et sted må vel alle begynne?
hvor er det lurest å begynne? kan jeg bare hoppe uti det som jeg har lyst til?
f,eks, den ene hesten min er veldig redd for saksa, ørene og manklipping. er det noe jeg kan bruke klikkertrening til?
og hoppa mi er alltid sur på boksen, legger på ørene når vi går inn, samt skraper og surmuler under foring...

jeg er og interessert i å vite hvor jeg kan få kjøpt meg en klikker?:cool:

henny-penny
15-02-2007, 23:18
det første du må gjøre er å lære hesten at klikk= belønning. så kan du bare begynne å klikke for ønsket atferd. husk å dele det inn i bittesmå biter. klikker kan du få kjøpt hos www.canis.no

lykke til. bare å sett igang med saksetrening nå=)

Sol
15-02-2007, 23:42
Jeg ville begynt med noe hesten IKKE er redd for jeg, Kanskje tilogmed noe den "kan" men som ikke har noen definert kommando. for meg har kommandoen "stå" vært en genial måte å starte på. de fleste hester kan delvis eller helt stå i ro, men de færreste har en kommando på dette.. når du har etablert klikker som belønning på noe så ufarlig som det, så blir de fleste VELDIG interessert i å finne ut hva du mener når du ber dem om noe annet...
Ett klikk og du er hekta..... Lykke til!

Liz
16-02-2007, 00:51
Dette har jeg tenkt litt på. La oss si man begynner med stå da. Så regner jeg med man skal bruke stemmekommando. Jeg sier til hesten "Stå!" og hun står. Jeg klikker og hun får godteri. Men vil hun ikke da bli forvirret når hun blir håndtert av de andre på stallen og de sier stå og ikke klikker og ikke gir godteri?

En annen ting: om jeg begynner med dette, må jeg for alltid gi henne godteri når hun adlyder kommandoen stå?

Og blir ikke heste nappete? Skjønner den at godteri er bare etter klikket?

Sol
16-02-2007, 01:22
om du skal lære henne "stå" skal du fortelle de andre på stallen at de ikke skal be henne om dette akkurat når du lærer henne det. Du skal belønne HVER gang til du ser at hesten stiller seg opp når du sier stå HVER gang. Deretter skal du belønne AV OG TIL. Når du har kommet så langt at hesten vet hva stå betyr og gjør det hver gang, og du kan begynne å belønne av og til, vil du oppdage at hesten faktisk blir enda flinkere til å stå fint, fordi den nå aldri vet når belønningen kommer. bajas har kunnet denne kommandoen i snart to mnd nå. i begynnelsen belønnet jeg av og til, ganske ofte.. nå er av og til kanskje et par ganger i uka. bruker ofte å gjøre det en dag han er litt ekstra urolig, da skjerper han konsentrasjonen.
det som er viktig er at når du ber hesten om å stå og den kan det, klikker du jo ikke hver gang... for OM du klikker MÅ du gi godbit.
Hestene blir veldig, veldig fæle til å tigge!! De står med alle fire beina godt plantet, hodet rett fram og leer seg IKKE, og TIGGER for harde livet!!! for min del er sånn tigging helt i orden altså!!!
Blei du klokere???

Liz
16-02-2007, 01:27
Jepp, det høres jo logisk ut. Kan jeg bruke dette under longering? Om jeg lærer henne stå, og så ber om det samme fra skritt under longering, feks. Eller vil det ta for lang tid fra jeg klikker til jeg kommer meg bort til henne og får gitt henne belønning?

Hilde
16-02-2007, 09:33
Det er vel egentlig hele poenget med klikkingen - at man har bedre tid på seg. Man får på en effektiv måte gitt beskjed om "ja! akkuratt DET var korrekt" samtidig som det skjer, så kan man plukke godbiten opp av lomma og gå bort og belønne. Jeg bruker klikker når jeg longerer jeg, og det fungerer utmerket.

absinthe
16-02-2007, 12:22
takk for link :)
og takk for gode råd! jeg leste på hjemmesiden din solanju, så har tatt med meg de rådene i lomma, i form av utskrift ;)
nå er klikker bestilt, og jeg venter spent på å komme i gang!

Silje og Tindra
16-02-2007, 12:24
Hvordan har du tenkt å bruke klikkeren når du er ute og rir, la oss si trener galopp? ;-) Stemmen fungerer akkurat like bra, og den glemmer du ikke av heller.

Liz
16-02-2007, 12:28
Hadde jo ikke fungert for meg uansett om jeg brukte stemmen eller klikker, for med klikk må man belønne hesten og da må jeg av hesten og kommer meg ikke opp igjen. Med andre ord er vel det beste å bruke klikker til å trene inn ting fra bakken, hesten skjønner jo selv (min i hvert fall) at kommandoene gjelder både fra bakken og salen.

Silje og Tindra
16-02-2007, 12:36
Du må da ikke av hesten. Liz? Hva skjedde med å bøye seg bakover for å få tak i godbiten, alternativt en kombinasjon av at rytter bøyer seg fremover og hest bakover? :-)

Har enda til gode å se noen som går av hesten når de trener klikker fra ryggen. Be om det, få svar, klikk, godbit fra ryggen - bare viktig å huske å variere side.

Sol
16-02-2007, 12:38
Bruk berøring i tillegg til mat som belønning, så kan du fint bruke klikker fra salen.
Jeg klikker, gir godbit og klapper Bajas. når jeg rir klikker jeg og klapper! funker som smurt det! må jo være en hest som reagerer positivt på berøring da... min er jo den største kosegrisen!

Liz
16-02-2007, 12:39
Har prøvd før - jeg er veldig kort, hesten er lang. Hun strakk seg så langt bak hun kunne, jeg strakk meg så langt frem jeg kunne, og så lå jeg på bakken.. :lol:

absinthe
16-02-2007, 23:18
men f.eks, om du driver med klikkertrening, og så f.eks ikke gjør det på et par dager igjen, blir det feil ovenfor hesten igjen?? redd for å gjøre mye feil her og...

Anita&Svarten
17-02-2007, 00:23
Og hva gjør man når man er på kurs? Man kan jo ikke bare stoppe i eninga da for å gi hesten godbit?

Sol
17-02-2007, 11:53
Man klikker jo for en øvelse om gangen, og jeg foretrekker å forsøke å bruke forholdsvis kort tid på å "etablere" denne øvelsen. Ofte lærer Bajas den veldig fort, syns jeg maser fælt og så begynner han å tulle. jeg har derfor funnet ut at oppskrifta er å be om beveglesen ca 5 ganger, klikke og belønne hver gang. deretter gjør jeg alt mulig annet en stund.. kanskje 5 minutter, og så ber jeg på nytt et par ganger. Om han gjør det nokså bra da, lar jeg det ligge til neste trening. Om jeg ber om bevegelsen og ikke har klikker i nærheten, passer jeg meg bare vel for å si klikkerordet eller belønne.. for NÅR du klikker MÅ du belønne. Men når øvelsen er etablert skal du jo bare belønne av og til, og da trenger du feks ikke gjøre det akkurat når du er på kurs. Eller du kan kanskje gjøre det en gang.
Det beste ville kanskje være å klikke inn ting som ikke er ridetekniske med en gang. Start med noe som hører hjemme i stallen, og så kan du ta for deg rideting når du er litt mer sikker på saken. det gjør jo ikke noe om det er noe hesten kan ganske bra fra før, da får man siste finpussen.
Eksempler på ting som er fine å klikke inn er: Vent til jeg sier værsågod med å kaste deg over maten, stikke hodet i grima, senke hodet for når tøylene skal over ørene, "stå"(sols favorit da denne har betydd himmel og helvete for meg og Bajas), "ett skritt" denne bruker jeg når hesten min skal stå bundet, og betyr at han skal flytte bare en fot framover. bruker den for å korrigere han når han er urolig under stell(oppsaling), "kom" flytte hestens bakpart til deg når du står på siden av den. bruker jeg også til å korrigere vandring under stell.. dette er jo forholdsvis enkle øvelser, som sikkert både hest og eier har et forhold til i det daglige. ved å begynne med noe som er lett og som har så høy belønning gir du hesten litt ekstra tro på at den er flinkest i verden. Og til slutt får du en het som prøver hva som helst for å få den følelsen av å være verdens flinkeste!

Silje og Tindra
17-02-2007, 12:10
Men det ble nevnt oppi her at man må fortsette med klikkingen hver gang man gjør øvelsen. Hvis øvelsen da ville være å ta bittet f.eks ved bissling, da ville ikke det funke så lenge man har fôrrytter i følge dette, da?

Svigermor trente iherdig klikking for å få hesten sin til å løfte beina, og det gjorde den også, men det ble jo ikke ødlagt av at andre ba den om å gjøre det samme?

Sol
17-02-2007, 12:36
Med en gang øvelsen er etablert, trenger man jo ikke å klikke. greia med klikker er at det går så fort å etablere en øvelse. Å lære hesten min (som aldri kan være i ro) å "stå" tok 20 minutter fordelt på en klokketime liksom! Og etter det kan hvem som helst be han om å stå. MEN de ber han om det uten å belønne. Det er jeg som klikker og belønner!
Ville derfor ikke anbefale deg å klikke inn en øvelse 10 minutter før forrytter skal ut på tur, og deretter fortelle henne hva du har lært hesten.. Men etter et par dager, viser du forytter at dette kan hesten. Du viser, forrytter prøver og det blir som en hvilken som helst annen ting hesten kan.

Maja
17-02-2007, 12:38
Men når du har lært det inn og bare belønner av og til blir ikke hesten forvirret. Hvis den gjør riktig men du ikke klikker?

Sol
17-02-2007, 13:00
Nei belønning som gis av og til vil virke MER enn når du gir hele tida. Fordi hesten vil alltid gjøre i tilffelle den får godbit. Om du har lært en hund å sitte, vil den alltid sitte på kommando, særlig hvis den vet at det stort sett fins en liten mulighet for at det bor en liten godbit i lomma di... Det blir samme sak!

Anita&Svarten
17-02-2007, 13:29
Høres int ut.. Men for meg som ikke steller selv, hadde det nok gjerne ikke fungert. Jeg er så dårlig helsemessig, at mine besteforeldre har hestene. Jeg kommer når jeg orker, og gjør det jeg klarer. Noe som innebærer at det kun blir klikket de gangene jeg er der.. Hestene hadde nok gjerne bare blitt forvirret av det. Men synes det virker kjempe int, og har så lyst å prøve, men skjønner nå etter å ha lest at det ikke er noe for oss.. (Hadde jo en mistanke før og da..) Nå stjal jeg visst tråden til june litt....

absinthe
20-02-2007, 00:23
fyy anita :D:D hehe...
jeg har ikke fått klikker enda, så foreløpig er det gode gamle godbit og stemme trikset jeg bruker :)
men er veldig fornøyd! for i dag har walkover lært seg å stå stille mens jeg går vekk, helt til jeg sier han kan komme! han har alltid prøvd å følge etter meg før.. samt han skjønte tegninga da jeg la press på sidene hans, og flyttet seg til siden! og han stopper når jeg stopper, en meter unna meg :D veldig fornøyd bare med det jeg, hehe

Anita&Svarten
20-02-2007, 00:27
Jeg har og brukt å bruke godbit. Ser på kattene og, bare de får en liten godbit når de er flinke, så er de helt med og klare for mer! hehe

Sol
20-02-2007, 00:52
Så flink du har vært da June! er det ikke kult??? Og det er jo klikkertrening selv om du ikke har boks da... Så lenge du stokker belønningsord og godbit riktig.. OG ikke minst er NØYE på timingen!

absinthe
21-02-2007, 00:00
jeg var kjempefornøyd iallefall!!! var jo veldig gøy og!!! de lærer jo innmari fort og, hehe... skal prøve litt mer i morra igjen, med begge hestene...

Sol
21-02-2007, 00:03
Ja til vanskeligere hestene er å lære noe fra før, jo fortre ser det ut til at de lærer på denne måten!

Tornado
26-02-2007, 23:32
Det blir alltid mange spm når man disk. klikkertrening. Alt er ikke like logisk. Blir hesten forvirret når den kun noen ganger får belønning for at den gjør riktig? Nei. Men det er viktig å rose hesten mye og vise at han har gjort noe riktig, uten å gi en godbit også. Godbiten skal ikke være det eneste som sier hesten at han gjør noe rett.

Jeg skal begynne med klikkertrening når jeg får hesten min tilbake, han er satt ut på helfòr nå. Jeg vil trene klikkertrening med han pga at han stresser mye til tider, spessielt på tur. Fungerer fint å belønne fra hesteryggen, han strekker seg gjerne helt opp til meg om han må det, for å få godbiten, men viktig å variere side man gir godbiten. Må ikke gjøre det for ofte heller, har sett tilfeller der hesten med jevne mellomrom strekker seg opp for å se etter godis, blir fort ukonsentrert da.

Vil anbefalle alle som vil drive med klikkertrening å ta kurs, der får man nok lære det meste :-)

Sol
28-02-2007, 21:32
Men hvem holder kurs? Bortsett fra Ellen Ofstad har jeg ikke funnet noen jeg.. så veit du om noen, please sladre...

KatrineB
13-03-2007, 14:21
Jeg har klikker June. DU kan bruke den, men FY om du mister den, da blir mamma sint, for det er nemlig hunden sin, men jeg stjal den. Den er med meg i stallen hver dag (på nøklene), så bare si i fra:D