PDA

Se full versjon : Champion-fôr

Bobbibrown
15-02-2007, 22:21
Jeg lurer på hva alle Champion (komplett,gull,energi osvosv) står for?
hvis dere skjønner.
Hvilke hester man f.eks bør bruke komplett eller gull? Sånn hva de brukes til osv.

Annette
15-02-2007, 22:24
Komplett er et blandingsfor, og børs bare gi det sånn, ikke noe annet til.. g¨r jo ann å ha annet for i tilgegg da.. Gull er vel mere energi osv.. ikke så god på det.. men det er det jeg har fårstått=P

Mathilde
15-02-2007, 22:42
Komplett er et fôr som inneholder "alt" en hest trenger, bortsett fra grovfôr. Det bør gis alene som kraftfôr.

Gull er en musliblanding som inneholder mye mer energi, og brukes på hester i hard trening, evt. til hester som er kraftfôrlei.

Energi er til hester i trening, og tilsettes havre

Oppdrett er et kraftfôr til alvshopper og unghester, og inneholder mye proteiner.

Ekstrem er nesten som Energi, men med 20% mindre stivelse eller noe sånt.

Dette er det jeg vet.

Astrid
15-02-2007, 22:59
Alt står på fk.no ;)

Sabina & Pedro
16-02-2007, 04:46
Skulle til å si det samme, Astrid :p *Dog syns jeg FK sin side er "litt" rotete og smule vanskelig å finne frem til ting og tang til tider.

Seniora
16-02-2007, 13:41
FK har også en kjempefin brosjyre (48 sider): "Alt du behøver å vite om fôring av hest".

Der finner du også en nøyaktig og flott oversikt over hva de enkelte fôr-slagene til FK inneholder :)

(FK sin web-side, ja...Ikke akkurat den mest oversiktlige, nei!*oppgitt stønn*)

Madeleine
17-02-2007, 02:43
Kjapp forklaring fra en som ikke liker FK sitt fôr:

Komplett inneholder "alt", og skal brukes på staller hvor man IKKE gir havre i tillegg. Her er det en blanding av havre og bygg med tilsatt vitaminer.

Energi: Gies på staller hvor man gir havre i tillegg. Hoveddelen er bygg, men dette er også et blandingsprodukt som skal kunne gies alene, f.eks til hester som ikke bør få havre. Inneholder også vitaminer.

Gull: Supplementfôr som er bra for sportshester eller hester i hard trening. Gies i 90% av tilfellene i altfor store mengder, og de fleste hestene som får dette får altfor mye vitaminer. Bra sammen med havre/bygg/mais, men bør sjeldent gies alene.

Oppdrett: Høyproteinfôr, kalles også høykalorifôr, også bra til å fete opp tynne hester. Inneholder ekstra vitaminer/mineraler, og er tilsatt mer proteiner, (proteiner er kroppens byggestener), og er derfor gunstig for avlshopper, føll og unghester. Gies ofte også til hingster, men da gjerne sammen med annet fôr.

Ekstrem: Er tilsatt mer olje, såvidt jeg husker, ellers ganske likt som Energi. Står lite om den på FK sine sider også, generelt et lite brukt fôr.

En ting mange glemmer: Selvom det er tilsatt vitaminer, bør man passe på at balansen blir riktig, at hvis du må gi mer/mindre enn anbefalt mengde, så bør du supplere med ekstra vitaminer.
Ingen av fôrene er tilsatt salt, etter hva jeg kan forstå. ;)

Astrid
17-02-2007, 11:23
Madeleine: "Gies på staller"? Det er vel bedre å si gies til hester, for det kommer jo helt ann på hver enkelt hest hva den trenger...
Og Energi kan også gies sammen med bare bygg ;)

Madeleine
18-02-2007, 18:45
Madeleine: "Gies på staller"? Det er vel bedre å si gies til hester, for det kommer jo helt ann på hver enkelt hest hva den trenger...
Og Energi kan også gies sammen med bare bygg ;)

Dessverre er det gjerne et standardutvalg av kraftfôr på de aller fleste staller, hvor de velger ut ett eller to slag kraftfôrblandinger og supplerer med havre eller bygg, evt begge deler.

På stallen hvor jeg har hesten min gies Champion Oppdrett, Betfiber, Byggpellets fra FK og Havre.

Ettersom mitt udyr ikke tåler limstoffer må jeg kjøpe kraftfôr utenom, for havre er det eneste jeg kan gi fra FK, og det er ikke akkurat et fullverdig fôr.

Altså.. Energi kan gies alene også, men noen hester trenger jo havre og. Derfor sier vi at den gjerne brukes på staller hvor de gir havre i tillegg (til de som trenger det). Kompletten inneholder jo allerede havre, og det er jo nokså poengløst å bruke BÅDE komplett og energi.

(Bare for å nevne det; Norgesfôr har ikke limstoffer i noe av kraftfôret sitt. :) Jeg er kjempefornøyd, for jeg har endelig fått en tjukk og blid hest. ;)

insolita
21-02-2007, 16:40
Madeleine:

Ettersom mitt udyr ikke tåler limstoffer må jeg kjøpe kraftfôr utenom, for havre er det eneste jeg kan gi fra FK, og det er ikke akkurat et fullverdig fôr.

Hvor har du det fra at det er limstoff i FK sitt fôr? Jeg har hatt svært mye mailkontakt med Geir Langseth tidligere og dette stemmer ikke med hva han sier.

Ekstrem: Er tilsatt mer olje, såvidt jeg husker, ellers ganske likt som Energi. Står lite om den på FK sine sider også, generelt et lite brukt fôr.
Det er vesentlige forskjeller fra Energi, bl.a stivelsesinnhold og fremstillingsprosess.

Ingen av fôrene er tilsatt salt, etter hva jeg kan forstå
Jeg vil tro at du med salt mener Natrium, og det er det i ferdigprodukter. Om det er nok er en helt annen sak og kommer helt ann på hest/bruk/fôrmengder etc.

Anita&Svarten
21-02-2007, 16:48
Dessverre er det gjerne et standardutvalg av kraftfôr på de aller fleste staller, hvor de velger ut ett eller to slag kraftfôrblandinger og supplerer med havre eller bygg, evt begge deler.

På stallen hvor jeg har hesten min gies Champion Oppdrett, Betfiber, Byggpellets fra FK og Havre.

Altså.. Energi kan gies alene også, men noen hester trenger jo havre og. Derfor sier vi at den gjerne brukes på staller hvor de gir havre i tillegg (til de som trenger det). Kompletten inneholder jo allerede havre, og det er jo nokså poengløst å bruke BÅDE komplett og energi.

(Bare for å nevne det; Norgesfôr har ikke limstoffer i noe av kraftfôret sitt. :) Jeg er kjempefornøyd, for jeg har endelig fått en tjukk og blid hest. ;)

Har ikke lest alle innleggene her nå, men jeg vet om en stall der alle hester får samme type kraftfor (champion komplett), da det var så mye enklere å fore når alle fikk det samme. Ønsker du å gi noe annet blir du uglesett!

Madeleine
23-02-2007, 14:36
Har ikke lest alle innleggene her nå, men jeg vet om en stall der alle hester får samme type kraftfor (champion komplett), da det var så mye enklere å fore når alle fikk det samme. Ønsker du å gi noe annet blir du uglesett!

Hehe.. Det vet jeg alt om. :p Har måttet gi andre typer kraftfôr til min hest for at hun ikke skal se ut som en vrengt kjøttkake (okei, ekkelt uttrykk, men svært beskrivende), og det har jeg opplevd at er veldig mye "mas" for den som fôrer (å slenge det kraftfôret som er oppi en bøtte utenfor boksen oppi krybba kan man jo nesten bli utbrent av, tross alt). Også blir man rakket ned på om man gir "mye" kraftfôr. Altså.. Det er da ikke helt uforsvarlig å gi en drektig fullblodshoppe (fire måneder til følling) ca 4 kg kraftfôr fordelt på tre fôringer? Bør kanskje nevne at av erfaring vet jeg at denne hoppa lett raser ned 100 kg første ukene etter følling. Da er hun direkte STYGG! :p Da får hun heller være i litt ekstra godt hold nå. :)