PDA

Se full versjon : Fri fortolling fra Tyskland på hest und 2500 euro?

Peace Of Mind
02-08-2012, 18:02
Hei!

Jeg har et problem, og må egentlig ha svar ganske raskt, men selvfølgelig hadde telefonen hos tolla steng kl 15:30 :O

Driver å muligens skal importere en hest fra Tyskland. Satt å så på avgifter ved fortolling, og endte opp med at hesten ble 12 000 kr dyrere enn kjøpepris +frakt.
Så skrev jeg det til oppdretter at jeg ikke var interessert da hesten koster rett under 20 000 kr i utgangspunktet.
MEN, så sa transportøren som skulle frakte hesten fra Tyskland til Norge, at så frem til at hesten kostet under 2500 euro, skulle jeg ikke betale noe for tolla. Og dette sto han fast på. Men det tror jeg ikke stemmer?
Hadde selvfølgelig vært supert hvis det stemte, men er det noen her som har erfaring som kan bekrefte/avkrefte?

Takker så mye for svar!

Stinemor
02-08-2012, 18:56
Nei, det stemmer ikke. Jeg tok for en uke siden inn en ponni fra Tyskland som jeg fortollet inn for en kjøpesum på 2000 Euro.

Peace Of Mind
02-08-2012, 19:33
Takk for svar, det var akkurat det jeg trodde. Det er rett og slett svindyrt å importere hester til Norge, grøss..!

Shenzi
02-08-2012, 19:42
Og takk og lov for det mener nå jeg - hvis ikke hadde det ikke vært hesteavl igjen i Norge, og de norske hesterasene hadde dødd ut før man rakk å telle til 3...

Peace Of Mind
02-08-2012, 19:47
Jo, hvis man tenker på å bevare norske hesteraser og lignende, er jeg helt enig. Men jeg tenker på den konkurransemessige siden, innen travsporten. Vi er avhengig av å få importert hester for å styrke avlen vår (da de siste tiår er preget av dårlig avl på lokale hingster, med dårlige hopper som bare er brukt i avlen pga at eierne "ville prøve godmerra si"). Norge ligger også langt etter sportslig sett, dårlig nivå på hestene rett og slett. Så det er synd det ikke er lov til å registrere utenlandske vallaker i Norge og at det er så himla dyrt hvis man vil importere gode hester til landet.

Shenzi
02-08-2012, 19:54
Jepp, plusser og minuser for begge deler.
Galopp-sporten er avhengig av import, ridehest-avlen trenger også import.
Hobbyhester derimot...

Desverre går det ikke an å lage regler for hver rase, det som gjelder for en må nesten gjelde for alle
(dog islandshest fra Island har vel sine egne importregler så vidt jeg har skjønt - noe jeg synes er en uting).

Peace Of Mind
03-08-2012, 14:23
Det hørtes ut som en smart løsning ja. Skulle vel egentlig vært samme avtale med travhestene, men da hadde vel halve års inntekta til Tolla gått føyken.. Tenker med gru på de som vil styrke hoppemateriellet her i Norge, og kjøper f.eks. ei hoppe for 300 000 kr, og må betale ca 81 000 kr for å i det hele tatt få den inntollet :O