PDA

Se full versjon : Transport av hest på sommeren - dekken eller ikke?

Anita&Svarten
15-02-2007, 14:00
Litt klumsete overskrift.. men altså..

I sommer skal jeg ha Svarten med til oslo, en tur som kommer til å ta nærmere en dag (legger inn stopp for å dusje han + luftepauser). Har sett på Bucas dekken med "cooler" effekt, som effektivt transporterer bort svette og reflekterer sola for å holde hesten kjølig.

Hadde det vært en ide å bruke på han eller er det bedre uten?
Er blitt veldig usikker på dette jeg..

Lopke
15-02-2007, 14:06
HVorfor dusje hesten under transport??? Du risikerer bare han blir kald over krysset..

Hvilken henger vil du bruke??
Man trenger jo ikke dekken om sommeren. Jeg transporterte Lopke til Lillestrøm i aug i fjor. En laaang tur. Eneste hun hadde på seg var transportsokker. Og hun var varm! Det var en gaupenhenger med dårlig lufting, men nye hengere har bedre ventilasjon. Det er kun for frisk luft., Hesten blir ikke kald med mindre du vil kjøre med åpen luke, hvilket jeg ikke anbefaler uansett.

Anita&Svarten
15-02-2007, 14:20
Vi har Gaupen henger, så er det jeg bruker.. Han blir så svett og varm, at ved å transportere han om sommeren er dusjing en nødvendighet for å kjøle han ned. Han blir dusjet hjemme på beitet og om sommeren.. Han svetter bare av det..
På sommeren tørker han på 1-2-3, så han blir ikke stående våt og kald på hengeren.

Grunnen til at jeg lurte på det dekkenet er for at det stod at det skulle holde hesten kjølig, og effektivt transporterte bort svette. Tenkte på om det hadde blitt litt mindre varmt for han med det på, eller om det bare er "tull", og bedre å kjøre uten?

Lopke
15-02-2007, 14:37
Jeg hadde gått for uten..

Det er egentlig bemerkelsesverdig at Gaupen hengere ikke oppfyller kravene for ventilasjon ifølge dyreværnsloven.. Kanskje man burde tenke over det når man skal kjøpe en nye henger??

anettex
15-02-2007, 15:11
Jeg kjører alltid uten, det fungerer fint for mine hester.
Eneste unntak er om vi skal til hallen for å trene, for da kjører jeg Kremlin med salen på.
Og da er det kjekt å slenge et dekken over, for å beskytte salen.

Er ikke så sikker på at et slikt dekken vil vi deg ønsket effekt...
Ville heller satset på å kjøre uten, og eventuelt dusje hesten om den har behov for det.
Du har jo den hengeren du har, og den hesten du har, og må vel legge opp kjøringa deretter.

Wenche
15-02-2007, 16:57
Jeg ville nok også ha kjørt uten. Tror de fleste av disse "cooler" dekkenene er oppskrytt i teorien.

Om jeg skulle brukt noe, ville det nok bare blitt et enkelt svettedekken. *Har kun transportert hest om sommeren 2 ganger, og har ikke brukt dekken noen av gangene, og det har gått greit. De blir nok svette enten de står med eller uten dekken, det er ikke til å unngå i en henger sommerstid, spesielt hvis det atpåtil er dårlig ventilasjon..

Anita&Svarten
15-02-2007, 17:49
Da blir det nok uten. Selv om det er svette dekken vil det nok gi ekstra varme.. Tenkte at det måtte jo være genialt om det faktisk virket og holdt hesten kjølig..

Edit for legge til at bedre ventilasjon burde være null problem å lage, men Svarten er en hest som svetter av å stå stille på jordet, så svette kommer han til å gjøre uansett..

Anett&selina
03-04-2007, 17:43
OM sommeren har jeg aldri på dekken jeg...
Hestene er jo ikke lagt med dekken på er de vel??hehe

Lopke
03-04-2007, 17:46
Dessuten "reflektere vekk sola" hmm... hvor mye sollys får en hest som står på henger??

Anita&Svarten
03-04-2007, 17:48
Nei, men det kan jo bli fryktelig varmt i hengeren om sommeren. Så om de dekkenene faktisk hadde gjort det reklamen sier, altså holde hesten kjølig, så hadde nok ikke Svarten takket nei hvertfall ;)

Men nå har jeg avtalt med hun som driver stedet vi skal på, så vi kan komme dagen før, og være til dagen etter, så vi kan kjøre på natta.

Anita&Svarten
03-04-2007, 17:48
Dessuten "reflektere vekk sola" hmm... hvor mye sollys får en hest som står på henger??

hehe.. tenkte nå helst på den "holde hesten kjølig" delen.. :lol:

Hege
04-04-2007, 14:21
Jeg ville også ha kjørt uten dekken. Kjørte med en Gaupenhenger i fjor sommer, og turen var på "hele" 20 min. Hesten svettet så det rant av henne da vi kom fram...

Ferrari & Miriam
04-04-2007, 14:41
Kjør hesten når det er natt du ;) , hvis det er en veldig varm dag. Det har hvertfall vi pleid å gjøre på sommerstid.

Peace Of Mind
26-06-2007, 00:22
bruker som oftest dekken på når jeg transporterer hesten, uansett vinter eller sommer. Dette er ikke bestandig for å holde hesten varm, men det er faktisk også beskyttelse.. Har opplevd opptil flere ganger hester som har stygge sår / skrubbsår etter å ha støttet seg på veggen, ramlet eller den har kommet borti en kant når den skal ut, uten noe på seg.. Vi har god lufting, og hestene er som oftest ikke merkbart svette når de blir transportert.. Selvfølgelig unngår vi at det trekker på kryss/rygg.