PDA

Se full versjon : Hvor mye større kan hingsten være enn hoppa?

C'est La Vie
18-07-2012, 00:10
Ja som overskriften sier, hvor mye større kan hingsten være enn hoppa?
Vet jo shettiser som har fått føll etter hingster som er 3 ganger så store.

Har hørt så mye forskjellig om dette temaet, mange mener at føllet tilpasser seg mamman uansett. Hva mener dere?

T.B.
18-07-2012, 00:52
Når man ser hvor store føll som er avlet etter omtrent like store foreldre er, vil jeg i utgangspunktet være skeptisk til å bruke stoooor hingst på lita hoppe.
At det "går bra" er jo heldig, men jeg ville ikke ta sjansen på at et digert føll setter seg fast under fødselen.
Vil tro at en spinkel, men større hingst kan gå greit, og ponnihopper har som regel greie fødsler.
Og uansett - de fleste raser (skal/bør) avles med egen rase, og da er ikke størrelsesforskjellene så store at det kan bli et problem.

C'est La Vie
18-07-2012, 01:21
Det er vel snakk om en welsh mountain som skal bedekkes med en sportsponni hingst, for å avle en ny sportsponni. Så er ikke snakk om crazy blandingsavl ;) Det er jeg ikke for selv heller

Calvintino
18-07-2012, 04:17
Det tror jeg skal gå fint, man blander jo inn holsteiner, hannoveraner, fullblods o.l i sportsponniavlen. Hadde vært mer skeptisk om det var shettis & shire :D

mallilen
18-07-2012, 09:21
Størrelsen og anatomien børvære tilnærmet lik på foreldre. Husk at høyde ikke er alt når det kommer til størrelse ;)

Å krysse en liten shettis med f.eks kaldblodstraver, selv om merra er størst her, vil kunne gi svært store plager for det nye livet. Et eksempel er en shettis/fjordingsblanding, der hesten var liten men hadde tennene til en stor hest. Det ble naturlig nok ikke særlig god plass i den munnen.

Som oftest går det jo bra å krysse forskjellige raser og størrelser, men ovennevnte er altså et eksempel på at naturen ikke alltid tilpasser seg..

EinsteinJr
18-07-2012, 15:14
Shetlandshoppa jeg hadde gjennomgikk keisersnitt med nesten fatalt utfall, som følge av tyvparring av større hingst. Stiller meg derfor svært skeptisk til å bruke hingst som er mye større/kraftigere bygget enn hoppa selv.

T.B.
19-07-2012, 01:37
Ikke at jeg anbefaler isis på fullblods - som ble en skikkelig retts-sak for noen år siden, pga, en liten utbryter som "tok sæ til rette" - men hvis man først skal avle forskjellig størrelse, er det vel gunstigst at hingsten er mindre enn hoppa.
Har faktisk hørt om ei dølamærr "la sæ ned" - i nedoverbakke - for at en shettishingst skulle "klare det"....
Så det er vel vi mennesker som må ta avgjørelser om avlen - og ikke hestene selv - og da ha en noenlunde fornuftig plan for det føllet man ønsker av "gode, presterende foreldre" - og da er det er IKKE shettishoppe med fullblodshingst....
Jeg så engang resultatet av isis/fullblod, og det var ikke et pent syn. Grovt hode, tynn hals, klompete kropp, tynne bein i hvert sitt hjørne - ja, den siste hesten i verden jeg ville lagt en krone i.
Avl av sportsponnier og prestasjonshester i høyere grener er vel noenlunde planlagt, i forhold til størrelse på foreldre og mulig pris på avkommet, og da er det ikke snakk om bakgårdsavl.
Vil tro at avlere av prestasjonsponnier ikke tar sjansen på å avle ponnihoppe med hingst som er mye over ponnimålet, da de fort kan risikere at avkommet blir "hest" - altså over ponnimålet.
Og de som driver med "hest" er vel ikke interessert i å avle på hopper som er under målet.
I årenes løp har jeg opplevd at "bekymrete ponni-eiere" har måttet kontrollmåle sine ponnier, for å være sikre på at de er under grensen for mankehøyde, da de kunne/ikkekunne stille i ponni-konkurranser.
Ja, det var så nær, at med sko var den over, og uten sko var den under ponnigrensen.
Vil da tro at ponni-avlere ikke tar sjansen på at avkommet skal bli over grensa, mens heste-avlere ikke tar sjansen på at en liten forelder skal gjøre at det ikke er "hest".
Vi som avler på rase har ikke sånne problemer å tenke på. Vi må bare sørge for at gode hester innen sin rase avles videre, for å bevare hesteraser som har "historie og kvalitet" å ta vare på.

Nina
19-07-2012, 22:35
Det kommer an på størrelseog bygning på begge,men selv ville jeg vært veldig forsiktig med noe særlig større hingst. Har selv vært med og sett at ei shettishoppe døde ved fødsel pga for stort føll. Hun var bedket med en ganske stor shettishingst, og det var nok for at det gikk galt for dene hoppa.

Torhild
19-07-2012, 23:54
Det er jo ikke å anbefale med for stort sprang mellom hoppe og hingst, men som oftest vil det gå bra.
Ikke helt det samme det, men på klinikken hvor jeg jobber har vi noen hunder jeg måtte studere nøye første gang de var innom.
-Hmmm... hva er disse blandet med? -Jo det er papillon mor og SCHÆFER far!!!
Da måpte jeg godt!!! Svangerskap og fødsel gikk greit, og alle valpene er velskapte. Men ikke skjønner jeg at de fikk det til :giggle:

Peace Of Mind
12-08-2012, 21:24
Ville nok heller ikke anbefalt at far er mye større enn mor. Har opplevd opp til flere ganger at til og med hester av samme rase, hvor hingst har vært endel større og grovere enn mor, hvor fødsel har gått galt. Den ene gangen døde mor pga at føllet var for stort og ikke kom ut i tide..