PDA

Se full versjon : Hvor ofte starter du hesten din??

Sol
14-02-2007, 21:42
Hvor ofte er det vanlig å stille hesten sin for start? flere ganger i uka, eller 1 eller to ganger i mnd?? Hva mener du er best for en hest i forhold til antall starter i løpet av feks en mnd eller et år. er det forskjell på kald og varmblods her? spiller alder noen rolle?? Når er liksom en løpshest på høyden fysisk og psykisk i forhold til løp??? mange spørsmål her, men håper noen gidder å tilfredsstille min nysgjerrighet...:p

Marte+Quicky
14-02-2007, 22:04
Jeg har ikke noen ekspertsvar på dette her, men jeg kan jo si litt om hva jeg mener og tror;)

Akkurat nå starter ikke Quicky, pga hun ikke er helt i orden. Men når hun er 100% bra og i den løpsformen hun bør være i, starter vi 2-3 ganger i måneden, kanskje til og med 4 også, kommer an på om det er mange fine løp som passer. Men det er viktig med pauser, så når du har startet jevnlig i en periode, og du merker hesten ikke er så bra som den var, så er det kanskje på tide med en liten pause. Da må hesten få litt tid til å hente seg inn igjen, og kanskje trene litt ekstra hardt i en periode, og deretter roe det ned når du begynner å starte igjen.

Jeg mener at unghestene ikke bør starte i så altfor mange løp, de bør få litt god tid på seg mener nå jeg. Unghester kan jo som regel være litt "barnslige" og tullete, og de første løpa er ofte med på å gjøre så de får litt rutine.

De eldre hestene kan jo ofte bli litt løpsleie, særlig hvis de har startet mye, og da bør man jo være litt forsiktig med mange tøffe løp på rad feks.

Marte+Quicky
14-02-2007, 22:08
Var jo en "velkjent" hest som starta 56 ganger
i fjor, året har 52 uker... Har ikke gått så bra til nå i år..

Og 3-åringen som starta 42 ganger:rolleyes: Tror det må være den mest starta 3-åringen gjennom tidene noensinne. Starta nesten dobbelt så mange ganger som 6-åringen vår:rolleyes:

Lenech
14-02-2007, 22:15
Og 3-åringen som starta 42 ganger:rolleyes: Tror det må være den mest starta 3-åringen gjennom tidene noensinne. Starta nesten dobbelt så mange ganger som 6-åringen vår:rolleyes:

Hjelpes, hvem var det for en 3åring??

Vår fireåring startet 6 ganger i fjor, og gått 4 løp i år.

Hotto er foreløpig ustartet, men når hun er klar, så får vi se hvordan det blir :-)

Marte+Quicky
14-02-2007, 22:16
Hjelpes, hvem var det for en 3åring??

Vår fireåring startet 6 ganger i fjor, og gått 4 løp i år.

Hotto er foreløpig ustartet, men når hun er klar, så får vi se hvordan det blir :-)

Du vet.. B.B. Mikki. Ulsrud Nino.

Sol
14-02-2007, 22:48
Men er det vanlig at en og samme hest går flere ganger i løpet av EI uke???

Sagitaria
14-02-2007, 23:03
Ikke veldig vanlig nei. Men det skjer..

juliekj
14-02-2007, 23:38
Du vet.. B.B. Mikki.

Og han har vel rekt et par starter alt i år...:(

Sol
14-02-2007, 23:42
men det er vel ikke noe som kan være så veldig sunt over lengre tid. er ikke hele løpssituasjonen temmelig krevende og også ofte stressende for hestene da? Og det krever jo enormt mye tilpassningsdyktighet av dem å kunne farte rundt på ulike baner og hit og dit i løpet av kort tid, gjør det ikke?? eller er dette endel av det løpshester blir trent opp til å takle?

Sagitaria
14-02-2007, 23:50
Den eldste av dem har 4 starter i år, den yngste har 5.

Sagitaria
14-02-2007, 23:52
men det er vel ikke noe som kan være så veldig sunt over lengre tid. er ikke hele løpssituasjonen temmelig krevende og også ofte stressende for hestene da? Og det krever jo enormt mye tilpassningsdyktighet av dem å kunne farte rundt på ulike baner og hit og dit i løpet av kort tid, gjør det ikke?? eller er dette endel av det løpshester blir trent opp til å takle?

Merker stor forskjell på nykommerene og de eldre drevne her.
De nye blir stressa/nervøse.
Mens de som er litt drevne blir oppspilte og synes det er gøy å komme på banen..særlig de som har hatt gode opplevelser der. Kjenner en som ikke blir så glad, men han ble kjørt alt for hardt som ung. Heldigvis har han kommet i bedre hender. Så det går likar no.

Er jo en del hester som ikke spiser/drikker på reise, så hvis man skal på lengre turer bør man tenke seg sju ganger om før man melder for tett.

Ingeborg
15-02-2007, 00:16
Men er det vanlig at en og samme hest går flere ganger i løpet av EI uke???

De er flinke til det her på forus ser jeg. V75 et eller annet sted på lørdag.. og v5 på forus tirsdagen etter..

For noen år siden så ukesplanen til en hest i nærheten ut som følger:
Søndag: V5 Sørlandet
Tirsdag: v5 Forus
Torsdag: hurtigkjøring forus
Lørdag: v75 Bergen!!

Vi har kun 1 gang startet en hest med 6 dagers mellomrom.. Men det er det minste.. 1 løp i uka eller 1 pr. 10 dager.. Eller hver 14 dag..

Eva
15-02-2007, 01:45
Min første hest, ble sprekere jo oftere han startet. To dager etter et løp, var han så prek at han holdt på å fly ut av sitt gode skinn, men å si han tok seg ut under løpene, ville være å overdrive litt ;)

Hans helvetesuke var Haugaland søndag, Bjerke onsdag og Biri fredag.

Bjerke og Biri var montèløp. No Shadow startet også i begge løpene, og vant begge gangene, mens min fikk nå premie i begge to også. Så gikk det noen uker til neste løp.

Å starte tett i perioder synes jeg er helt greit. Kvir meg heller ikke for å starte med halvrad, dersom det er to fine løp.

Min nåværende hest trives best under sal, og da er det kun ett løp i måneden-et i Bergen, og et på Forus. Ellers må vi over fjell, og det er ukult på vinteren.

Starter ham i sulkyløp innimellom om det blir for lenge mellom hvert monteløp. Er man skikkelig uheldig, går det 7 uker mellom to montèløp, også er det gjerne bare en 14 dager til det neste. Han startet tett før jeg fikk ham, men han tålte gjerne ikke det så godt....han ble sprøytet 4 ganger iløpet av noen mnd rett før jeg kjøpte ham....Men bank i bordet så har han holdt seg etter jeg overtok eierskapet.

juliekj
15-02-2007, 09:27
Når hestane er i gang med løp, friske og vi finner løp som passer så pleier vi å starte med 10-14 dagers mellomrom. Hvis det blir no større avstander pleier vi å gi dem et lett rutineløp for å holde kroppen i gang ol.
Har starta med 6-7 dagers mellomrom også, men da er hesten i toppform og ikke på starten av en ny sesong.

Så lenge hesten har helse og mentalitet til å takle tette løpsdager så ser jeg ikke noe i veien med det, så lenge man har gitt dem en god grunntrening før sesongen og de får en lengre løps-pause (1-2 + mnd) minst en gang i året.

(Hvilke andre toppidrettsutøvere har konkurranser HELE året lissom...?)

Lene Th.
15-02-2007, 12:02
Som innen alle andre idrettsgrener, så kommer det alltid an på individet.... ;)

Noen hester fungerer bedre under hurtig-kjøringer og løp, der de får press på seg i en kortere periode, enn å gå jevnlig et par ganger i måneden over lengre tid. Mens andre er bedre om de får gå jevnt over og regelmessig.
Det kommer an på så mye, hestens psyke, hestens bygning og løpshode, og også på hvilken trening som blir lagt opp for den enkelte hesten.
Som Eva også påpeker, det er mange hester som er på sitt beste når de går løp ofte, eller er som sprekest dagene rett etter løp. Knekten er også av dem, han er sprekere rett etter løp :lol:

Det gjelder å melde når hesten er på topp i form, og da å finne de rette løpene grunnlagsmessig og ellers. Om det da kommer flere løp i måneden, ser jeg ikke på det som et problem. Så lenge hesten er i form, og den trivest.
Er hesten ikke i form, tar man selvsagt høyde for det, og lar være å melde, evt finner fine løp, så den kan få lettes i kroppen.

Når det gjelder reiser til forskjellige baner, så er det også veldig individuelt. Noen hester trivest med reisingen, men andre hester bare blir stresset av det.
Da må man gjerne reise en dag i forveien, så hesten får ro til å samle seg før den skal ut i løp.

Jeg personlig syns det skulle vært større fokus på løp lagt opp for hester i 5-10 års alder, og at det gjerne kunne vært tonet ned med unghest-løpene før denne tid. Mange trenere/eiere er flinke til å se an hestens modnings-nivå, og melder ikke før hesten er klar for løp, psykisk. De bruker gjerne unghest-løpene som en skjerping for hestene, der de melder utfra både grunnlag og også de andre konkurentenes prestasjoner, for å matche sin egen hest litt høyere hver gang. Slik at den både får følelsen av mestring, der den kan ligge fremme i feltet, men også gjerne må yte litt ekstra innimellom, for å heve nivået.
Om løpene blir lagt opp på den måten, mener jeg det er positivt, og til gagn for hesten.

Dessverre er det også slik at mange av de høyere pengesummene ligger i enkelte av unghest-løpene, og dermed blir enkelte hester meldt av den grunn.
Om hesten har en sjangse å hevde seg, så er det greit. Men om den bare blir startet for "å vise seg frem og iallefall ha vært med"...selv om hesten gjerne ikke er klar for det verken psykisk eller fysisk, så er det bare trist...og vil på sikt bare ødelegge for en fremtidig løps-karriere...

Men, for all del...
Dette er bare min mening. ;)

Sol
15-02-2007, 12:45
Jeg syns det høres ut som du har veldig sunne meninger jeg LeneTh! Mye av dette er de tankene jeg også har hatt om dette, men jeg har jo altfor liten erfaring med løpshester.. og har ikke vært på travstall på eh.. 14 år, så mye har nok skjedd siden den gangen! Heldigvis kanskje..

Sagitaria
15-02-2007, 14:30
Jeg personlig syns det skulle vært større fokus på løp lagt opp for hester i 5-10 års alder, og at det gjerne kunne vært tonet ned med unghest-løpene før denne tid. (...)

Dessverre er det også slik at mange av de høyere pengesummene ligger i enkelte av unghest-løpene, og dermed blir enkelte hester meldt av den grunn.

Jeg er så enig så enig. Har faktisk tatt meg selv i å tenke (og jeg ble veldig sint på meg selv, tror jeg var litt ute av "form" den dagen :p ) at det er "for sent" med min hest, siden han er 3 år og ikke i full trening enda. Fordi jeg rekker ikke å TENKE på å være med i noen av de store løpene.....For det største av alt er jo for 3 og 4åringer, iallefall er det der ALL fokus ligger. Trist synes jeg.....

Vi blir heller med fra 5-15 enn fra 3-4 år.. ;)

Ingeborg
15-02-2007, 16:11
Jeg er så enig så enig. Har faktisk tatt meg selv i å tenke (og jeg ble veldig sint på meg selv, tror jeg var litt ute av "form" den dagen :p ) at det er "for sent" med min hest, siden han er 3 år og ikke i full trening enda. Fordi jeg rekker ikke å TENKE på å være med i noen av de store løpene.....For det største av alt er jo for 3 og 4åringer, iallefall er det der ALL fokus ligger. Trist synes jeg.....

Vi blir heller med fra 5-15 enn fra 3-4 år.. ;)

Må si meg enig! Da vi sendte hoppa vår (3 år) østover for 2 uker siden ga vi
treneren beskjed om at vi ikke ville se henne i prøveløp før bortunder jul (07)!
Men skulle hun utvikle seg bra i vår/sommer/tidlig høst at hun kan bli klar, så går det an å prøve litt forsiktig med henne.. (leenge siden hun ble strøket fra kriteriet også)

Men ja.. det er MYE hyggligere å ha en hest som kan vare 4-10/12 år enn en som bare klarer et par sesonger..