PDA

Se full versjon : Fra komplett til gull?

Kaja
14-02-2007, 15:52
Jeg lurer på en ting her..
Meeg brukes jo bare til rolige turer akkurat nå, frem til vi har vært hos dyrlege som blir utpå våren.
Nå får hun 1/2 kg komplett morgen og kveld, pluss noen dl betfiber etter bruk med tilskuddene sine i.

Ville egentlig at hun skulle foresmed betfiber på morgen og kveld, men de som forer orker ikke bløte opp.
Så om jeg går fra komplett til gull på morgen og kveld -hadde det gått greit?
For gull inneholder mindre energi enn komplett så lenge det fores som det er, ikke sant?

Aina
15-02-2007, 01:34
Her skriver jeg ett utdrag om gull-fôret kopiert fra FK:

CHAMPION GULL er en müsliblanding sammensatt for å balansere rasjonen til hester i intensiv trening eller hardt arbeid.
Benyttet i riktig mengde som eneste kratfôr i tillegg til havre og/eller bygg sammen med grovfôr gir det en korrekt fôrrasjon med balansert mengde vitaminer, mineraler og fiber fra vegetabilske råvarer.
CHAMPION GULL består av smakfulle og energirike råvarer coatet med vegetabilsk olje og melasse. Kombinasjonen av vegetabilsk olje og et høyt innhold av lettfordøyelige karbohydrater fra de mikroniserte kornråvarene gir en svært god utnyttelse av fôret.
Dette bidrar til en effektiv omsetning av næringstoffer til blodstrømmen, noe som gir økt utholdenhet under trening og konkurranse, og reduserer restitusjonstiden.

Egner seg også som en appetittvekker for matleie hester.

Kaja
15-02-2007, 11:20
Men om jeg bare gir gull og ingenting annet - så har det ingenting å si, eller?

Vilde
15-02-2007, 11:45
Hva slags hest er det du har? Jeg tror jeg heller ville holdt meg til komplett enn gull. Som det skrives her er jo gull beregnet for hester i hard trening og jeg ser for meg at hesten din vil få mer av alt den trenger hvis du forer med det (selv om du ikke gir havre eller bygg i tillegg). Komplett er jo beregnet til hobbyhester og vil nødvendigvis ikke gi så mye energi. Jeg kan godt regne det ut for deg (har et program som gjør det), men da trenger jeg vekt på hesten, hvor mye høy den får (og kvaliteten på det) og hvordan hold hesten er i :-)

Jeg har en fjording og hvis han skulle stått noen måneder tror jeg jeg hadde gitt mer høy og ingenting kraftfor (bare vitaminer og salt + kanskje litt betfor), men så er jo fjordingen veldig nøysom da.

Kaja
15-02-2007, 12:42
Er en fullblods/shire. Vet ikke vekt, og ikke hvor mye høy/rundball nøyaktig heller, hun har fri tilgang når hun står ute om dagen og får 2-3kg om kvelden.

Men da holder jeg meg til komplett!:)

Vilde
15-02-2007, 14:25
Jeg er jo langt fra noen ekspert på foring, men siden komplett faktisk heter komplett ser jeg for meg at det burde være det beste å gi. Både Energi og Gull skal man jo gi bygg eller havre sammen med og da foresvever det meg at disse ikke gir alt hesten trenger i seg selv.

Therese
15-02-2007, 19:26
Hvis du gir så lite komplett gir du vel vitaminer i tillegg?
Hvis hesten har lett for å legge på seg ville jeg heller gitt litt gull + vitaminer istede for komplett + vitaminer. Hvis hesten fungerer bra på komplett er det jo ikke grunn til å bytte men hvis hesten holder vekta er det jo ikke nødvendig å gi masse kraftfòr når den ikke er i bruk heller.

Jeg synes gull fungerer utmerket i små mengder for å gi mer energi til hesten min som legger for på seg (i tillegg til vitaminer og salt såklart).

Hvis hesten skal få i seg de vitaminene den trenger fra bare komplett må du nok gi mer enn 1 kg pr. dag, sånn etter den generelle "malen" til Champion.
Alltid lurt å få sjekket både høyet og hva hesten faktisk trenger (blodprøve).

Kaja
15-02-2007, 22:01
Hun får multitilskudd ja. :)
Hun er for tynn igjen nå da, ribbeina har desverre kommet tilbake..
Så må vel opp i mengde kraftfor, ettersom hun får spise så mye grovfor hun vil fra før.

Therese
15-02-2007, 22:13
Da ville jeg holdt meg til komplett (hvis hun fungerer bra på det bortsett fra ellers).

Kaja
15-02-2007, 22:58
Jepp jepp! :)

Asbjørg
16-02-2007, 10:29
Det er en vanlig feiloppfatning at det skal gis havre eller bygg i tillegg om man fôrer med gull eller energi. Det er sånn at hvis man fôrer med stivelsesrikt fôr som bygg/havre, så bør det kraftfôret hesten får i tillegg til dette inneholde minst mulig stivelse, og derfor anbefaler FK GUll/Energi ved siden av havre/bygg. Store mengder stivelse er ikke særlig bra for hester, omtrent som sukker for oss, så jeg mener at Gull/Energi er sunnere for hesten enn Komplett uansett:) Gull/Energi inneholder også vesentlig mer vitaminer og mineraler enn komplett.

Du kan lese mer om Championfôret her: http://www.fk.no/article/archive/367/

Anbefalingene fra FK om kraftfôrmengde er det ikke alle som er så begistra for. 2,5-4 kg komplett til en hest som veier 500kg og trenes middels, det er ganske mye det! Men de skal jo selge mest mulig fôr, så det er vel om å gjøre å få folk til å stappe i hestene mest mulig:rolleyes: Det er oftest bedre å gi mindre kraftfôr, og heller kjøre på med litt tilskudd. Hestemager er laga for å fordøye grovfôr de:)