PDA

Se full versjon : Lagt ut gift for å drepe ulv..

Bitten&Betty
17-06-2012, 13:35
Dette her er rett og slett til å bli dårlig av!!

http://www.dagbladet.no/2012/06/17/nyheter/ulv/innenriks/rovdyr/22146467/

Både holdningene og handlingene til en stor del av de norske bøndene gjør meg mildt sagt forbanna!! Ulven dreper ikke på langt nær så mange sauer som dør av å havne på rygg, spise ting de ikke tåler, bli syke av flått, knekke beina osv osv.

At sauen havner på rygg og pines til døde i fjellet er helt OK, men at ulven forsyner seg er så galt at den bør utryddes!? Nei fysj, bønder er late når de lemper sauene i heia og avstår fra å se til dem på ett par mnd, og når de tar tar dem hjem med store tap er det kun rovdyra som skal ha skylden? Pass da for pokker på sauene når de er på fjellbeite, eller ha dem hjemme!

Og at ledere av bondelaget går ut og sier at han forstår frustrasjonen, det gjør meg kvalm!! Snakk om elendige holdninger!

*puh, dagens frustrasjons utbrudd*

Bea
17-06-2012, 13:38

Både holdningene og handlingene til en stor del av de norske bøndene gjør meg mildt sagt forbanna!! Ulven dreper ikke på langt nær så mange sauer som dør av å havne på rygg, spise ting de ikke tåler, bli syke av flått, knekke beina osv osv.

At sauen havner på rygg og pines til døde i fjellet er helt OK, men at ulven forsyner seg er så galt at den bør utryddes!? Nei fysj, bønder er late når de lemper sauene i heia og avstår fra å se til dem på ett par mnd, og når de tar tar dem hjem med store tap er det kun rovdyra som skal ha skylden? Pass da for pokker på sauene når de er på fjellbeite, eller ha dem hjemme!

Og at ledere av bondelaget går ut og sier at han forstår frustrasjonen, det gjør meg kvalm!! Snakk om elendige holdninger!

Helt enig :)

Jorryt
17-06-2012, 13:46

Dette er noe av det dummeste jeg hører. Jeg støtter slett ikke at det legges ut gift for å ta livet av ulv, men jeg blir provosert av dine holdninger ang bønder og rovdyrtap. Da vi hadde sau, hadde vi et normaltap på 1-2 lam pr år i 15 år, og ingen voksne sauer ble borte på beite. Da gaupa etablerte seg i beiteområdene, steg tapene våre til over 50%, og det var neppe fordi alle sauene ble suicidale og hoppa ned urer og drukna seg i innsjøer.
Det er synd at det fremdeles finnes slike trangsynte holdninger, det vitner om stor kunnskapsløshet for bønders situasjon, og dagens rovdyrpolitikk .

Camilla & Loke
17-06-2012, 13:50
Forkastelig! Som oppvokst på gård, og mine foreldre har hatt sauer i alle år, var det selvsagt trist når lammene ble tatt av rev og ørn på våren, men slik var livet. Og det samme nå der vi har de om sommeren, der er det både jerv og observert ulv. Og ja, det er kjipt men vi velger selv og ha sauene gående der. Det er en risk vi tar selv.

Men det jeg syns er værre, er alle de sauene som hvert år blir spist levende av fluelarver. Grøss! Har dradd hjem noen sauer fra fjellet som man bare hørte tyggelydene til larvene. Fysj, det er værre enn å finne sauen sin spist av ulv,rev,ørn,jerv,bjørn!

mallilen
17-06-2012, 14:10
JEg skjønner igrunn ikke hvordan det kan kalles latskap at bonden slipper sauen på utmarksbeite?
Ettersom årene har gått UTEN ulv her til lands, har det jo faktisk ikke vært så nødvendig med inngjerding, gjetere etc- ulven har jo ikke vært der!

Forøvrig er det jo ganske klart at rovdyrgjerder ikke har så stor nytte som det påstås: rovdyrgjerdet på Finnskogen er et ypperlig eksempel på at gjerder ikke holder ulven på rett side av elva..

Jeg synes det er lite hyggelig at det er såpass med rovdyr som det er. Norge har klart seg godt og vel UTEN ulv i lang tid. Det er igrunn ikke lenger plass til ulven i vår fauna, derfor er den så lite velkommen.

Ulven er ikke lenger av det skyggeredde slaget man kanskje bare ser spor etter i nysnø om vinteren. Ulven går inn på gårdsplassen din og spiser opp hunden din. Den lusker rundt søppelkassene dine, flokker seg rundt turgåere med hund, og kaster gjerne et lengtende blikk eller to mot åtteåringene som går til skolebussen i tussmørket om vinteren.

Ulv handler ikke bare om sau lenger.

MonaB
17-06-2012, 14:18
Er igrunnen mest enig med Maria jeg... Føler ikke noe sterkt behov for ulv verken her eller der.

Bitten&Betty
17-06-2012, 14:33
Dette er noe av det dummeste jeg hører. Jeg støtter slett ikke at det legges ut gift for å ta livet av ulv, men jeg blir provosert av dine holdninger ang bønder og rovdyrtap. Da vi hadde sau, hadde vi et normaltap på 1-2 lam pr år i 15 år, og ingen voksne sauer ble borte på beite. Da gaupa etablerte seg i beiteområdene, steg tapene våre til over 50%, og det var neppe fordi alle sauene ble suicidale og hoppa ned urer og drukna seg i innsjøer.
Det er synd at det fremdeles finnes slike trangsynte holdninger, det vitner om stor kunnskapsløshet for bønders situasjon, og dagens rovdyrpolitikk .

Ja du må gjerne bli provosert. Vi har selv drevet med sau i flere år, og selv om vi hadde sauen på fjellbeite uten rovdyr (sett bort i fra en og annen streifulv) og med gjeter så hadde vi hvert år ett tap på mellom 4 og 15 dyr. Alle mistet livet pga alt annet enn rovdyr. Og ja, jeg mener faktisk at bonden er lat når de lemper dyra til heis uten tilsyn, for jo, det ER mange dyr som mister livet pga alt annet enn rovdyr. Det så vi lett når vi hadde dyra på beite hjemme også, det var ofte vi måtte snu en sau eller ett lam som hadde kommet på rygg, eller måtte få inn lam pga flått, eller at de hadde tygd i seg Rome. Jeg synes rovdyra får alt for stor skyld i tap, og en ser jo bare hvor urealistiske tall det opereres med når man ser på reinsdyr vs. ørn. Det er jo helt vilt hvor mange rein de stakkars ørnene skal klare å tygge i seg!

Norsk fauna har kanskje klart seg uten ulv, men jeg mener likevel at ulven hører hjemme. Jeg bor kanskje ikke i et ulvebesatt området, men vi har til gjengjeld andre ting å ta hensyn til, bl.a alle disse elefantspisende ørnene som både snapper til seg hunder og lam.. Og hallo, det er ikke store ulveflokken som befinner seg fast her i landet så de bør man da klare å leve med. At det kan være vanskelig kan jeg forstå, men umulig..nei.

Og samme hvor uenig man er i politikken så går man ikke ut og dreper dyr på denne måten! Og man stiller seg heller ikke forstående til dem som gjør det, det er ikke annet enn forkastelig!

Jeg vil forresten nevne den franske rovdyrpolitikken også når jeg først er på krigsstien. Der gikk de nemlig så langt som norske bønder ønsker, de fjernet en hel bestand med rovfugl, resultatet ble alt annet enn hyggelig, og bøndene der har når selv hentet opp igjen og værnet om bestanden. Alternativet er nemlig enda mindre ønskelig enn det lille tapet de må regne med blandt husdyra. Der kan det også nevnes at det går gjetere med alle flokker i fjellet, selv om det ikke finnes store rovdyr som truer dyra..

Og jeg vil gjerne ha meg frabedt å bli kalt trangsynt bare fordi jeg ikke deler samme syn på saken som deg!

Bitten&Betty
17-06-2012, 14:40
JEg skjønner igrunn ikke hvordan det kan kalles latskap at bonden slipper sauen på utmarksbeite?
Ettersom årene har gått UTEN ulv her til lands, har det jo faktisk ikke vært så nødvendig med inngjerding, gjetere etc- ulven har jo ikke vært der!

Forøvrig er det jo ganske klart at rovdyrgjerder ikke har så stor nytte som det påstås: rovdyrgjerdet på Finnskogen er et ypperlig eksempel på at gjerder ikke holder ulven på rett side av elva..

Jeg synes det er lite hyggelig at det er såpass med rovdyr som det er. Norge har klart seg godt og vel UTEN ulv i lang tid. Det er igrunn ikke lenger plass til ulven i vår fauna, derfor er den så lite velkommen.

Ulven er ikke lenger av det skyggeredde slaget man kanskje bare ser spor etter i nysnø om vinteren. Ulven går inn på gårdsplassen din og spiser opp hunden din. Den lusker rundt søppelkassene dine, flokker seg rundt turgåere med hund, og kaster gjerne et lengtende blikk eller to mot åtteåringene som går til skolebussen i tussmørket om vinteren.

Ulv handler ikke bare om sau lenger.

Her har vi ørn som svever rundt og snapper opp hunden din (ja den gjør faktisk det) men jeg er ikke ute etter å ta knekken på ørnen av den grunn. Jeg passer heller på hunden min. Og helt ærlig, jeg er mye mer bekymra for privateide løshunder enn hva jeg er for ulv. Løshunder dreper nemlig sau de også, og biter folk osv osv og de er nok mye oftere en trussel for oss tobeinte enn hva ulven er.

Kan vel også legge til at det er jo ikke bare ulven en del bønder vil til livs. Både ørn, jerv, gaupe og bjørn får også svi så det holder, og jeg kjenner det provoserer like mye. Selv om vi kanskje hadde klart oss uten ulv ville vi garantert ikke klart oss uten allt av rovdyr, og jeg mener at holdningene blant norske bønder er skremmende! For meg vitner det om like mye uvitenhet som det dere påstår vi andre sliter med.

Jeg ser selv hvor forbanna nabobøndene her er på ørnen, og hadde det vært opp til dem så hadde de skutt og drept alle sammen (og nei, jeg overdriver faktisk ikke). Og slike holdninger finner man mange av, og de er akseptert og blir forsvart, og dersom man mener det er OK så synes jeg det er veldig trist!

goytil
17-06-2012, 14:44
Når man sitter midt oppi noe så blir man ofte desperat i forsøket på å værne dyra sine å seg selv. Jeg skjønner det godt jeg, det er vondt å finne dyret sitt drept av rovdyr.

goytil
17-06-2012, 14:48
Når jeg hører på naturvernere som uttaler at vi må ha ulven fordi den er pen å se på, og at det tross alt finnes 100 000 sauer. Da blir jeg provosert, der sitter de trygt i leiligheten sin å har aldri sett en ulv, bjørn eller gaupe spise marsvinet deres..

mallilen
17-06-2012, 15:03
Jeg vil nå påstå at det er STOR forskjell på en diger rovfugl som bruker max av krefter på å løfte med seg en hund/rein/katt/sau for å spise byttet langt unna - og da spise hele - enn på ulv som kommer inn i "godtebutikken" og blir så overveldet at den ikke vet hvor den skal begynne - for deretter å tygge i seg et jur her, et halvt lam der, noen snuter litt hist og her - etter å ha skremt 90% av flokken i elvefar, utfor skrenter etc.

Som sagt handler ikke ulv kun om sau lenger, men om alle de ubehagelighetene store rovdyr medfører: vettskremte husdyr som bryter seg gjennom gjerder og ut i trafikken, utfor skrenter og stup, unger som ikke tør å gå til bussen alene om morgenen, hunder som ikke kan stå i bånd utenfor ens eget hus osv.

Vi kunne sikkert ha lagt til rette for å la ulven florere fritt i landet, dog ville dette medføre ganske store omveltninger på mange hold - blant annet fullstendig omlegging av dyrehold i mange tilfeller.
Jeg ser bare ikke hvorfor vi skal ønske et "nytt" element velkommen i landet så lenge vi har klart oss helt fint uten i så mange år. Det er jo ikke slik at ulven er viktig for å holde viltbestanden nede? Ikke tilfører den noe annet enn en ekstra art i faunaen heller. Kanskje den heller spiser opp noen, men det er nå så.

Jeg føler sterkt for å kunne ha bikkja stående ute i bånd om dagen. Jeg føler sterkt for å gå tur med bikkja, og å kunne slippe den løs i skogen så den får beveget seg tilstrekkelig. Jeg føler for å kunne ha hest på beite uten å måtte bekymre meg for å at de skal gå igjennom gjerdet fordi det kom en ulveflokk og siklet litt etter dem. Jeg føler like sterkt for at barn skal kunne gå trygt til skolebussen om morgenen (selv om kanskje tobente rovdyr er en større fare, sånn statistisk sett) og like trygt hjem igjen. Jeg føler sterkt for at norske bønder skal kunne slippe husdyrene sine på skogen for beite. Ikke bare for at dyrene skal kunne få beite, men også for å holde vegetasjon nede (landet gror jo snart igjen!).

Med andre ord er jeg ikke spesielt lysten på å ha Per Ulv luskende rundt i skogen her...

mallilen
17-06-2012, 15:11
Her har vi ørn som svever rundt og snapper opp hunden din (ja den gjør faktisk det) men jeg er ikke ute etter å ta knekken på ørnen av den grunn. Jeg passer heller på hunden min. Og helt ærlig, jeg er mye mer bekymra for privateide løshunder enn hva jeg er for ulv. Løshunder dreper nemlig sau de også, og biter folk osv osv og de er nok mye oftere en trussel for oss tobeinte enn hva ulven er.

Kan vel også legge til at det er jo ikke bare ulven en del bønder vil til livs. Både ørn, jerv, gaupe og bjørn får også svi så det holder, og jeg kjenner det provoserer like mye. Selv om vi kanskje hadde klart oss uten ulv ville vi garantert ikke klart oss uten allt av rovdyr, og jeg mener at holdningene blant norske bønder er skremmende! For meg vitner det om like mye uvitenhet som det dere påstår vi andre sliter med.

Jeg ser selv hvor forbanna nabobøndene her er på ørnen, og hadde det vært opp til dem så hadde de skutt og drept alle sammen (og nei, jeg overdriver faktisk ikke). Og slike holdninger finner man mange av, og de er akseptert og blir forsvart, og dersom man mener det er OK så synes jeg det er veldig trist!

Hm. Quoten av ditt innlegg forsvant i mitt forrige, så jeg kan like gjerne ta den med her...

Jeg ser godt hvorfor bønder vil rovdyr til livs. Rovdyr påfører ikke bare bøndene store, økonomiske tap(direkte og indirekte), men dyrene påføres jo også unødvendige lidelser.
Jeg er ikke særlig begeistret over å utrydde noe som helst (med unntak av mygg og jordveps, men det får bli en annen debatt), men å gjeninnføre nok et truende element blir i min verden rent ut tåpelig. Det gir bøndene en ting ekstra å bekymre seg over.

Visst kan løse hunder også påføre beitedyr en hel del lidelse, men her er vel sannsynligheten større at hunden jager til sauen stuper enn at den røsker av juret og spiser det til middag?
Hunder kan fint angripe mennesker, men hvor ofte gjør de dette for å drepe og skaffe seg mat? Om en hund går til angrep på et menneske, helt uprovosert, er jo hunden for spenna gærn å regne.

I Kolmården ble idag en svensk kvinne angrepet av en ulveflokk, og døde av skadene. (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14992783.ab)
Dette er ulver som strengt tatt ikke trenger å jakte for å skaffe seg mat, men instinktene tok likevel overhånd. Resultatet ble altså et tragisk utfall.

Sjansen for at dette kan skje med en ulveflokk på fire der et skolebarn er på vei avgårde til bussen er i aller høyeste grad til stede.

Liisa&Ulvar
17-06-2012, 15:19
Det område det er lagt ut gift i er et stort skogsområde, hvor jeg er 99,9% sikker på at det ikke går sau i det hele tatt da det bare er skog.
Dette er andre gang det har blitt funnet gift i dette område.

Det er dette område:
http://ut.no/artikkel/1.7283945

Blir så forbanna provosert ass.

Signerer det første innlegget til TS

mallilen
17-06-2012, 15:28
Hvorfor er det verre å ta ulv med gift enn å ta mus/rotter/skjær/kråke/rev med gift?

Bea
17-06-2012, 15:37
Jeg synes ikke det er noe argument at man vil ha bort ulv fordi den kan ta skolebarnm eller man ikke kan ha dyrene ubevoktet ute (marsvin??)
I skogen er det baandtvang for det meste av hensyn til naturen. Ellers faar man ha kustus på hunden.

Jeg har bodd i ulveomraade med hunder selv. Er man redd ulv får man passe på dyrene og følge barna til bussen.
Har lite til overs for å legge gift i naturen.
Tenker på bønder i USA jeg da, de har vel flere bekymringer med tanke på rovdyr som lever der? Slik er nå engang naturen vi kan ikke bare utrydde fordi det er øer hendig for oss ha hunden ute i bånd. Gå ut på tur med den isteden.

Bea
17-06-2012, 15:41
ulver i dyrepark tar livet av hun som passer dem, ser ikke helt relevansen jeg.

mallilen
17-06-2012, 15:53
I skogen er det båndtvang av hensyn til dyrebarn.
Båndtvang er forøvrig ikke det samme som at hunden skal ha en fysisk line mellom seg og eier, men at hunden skal være under kontroll som om den var i bånd. Om min potensielle hund skulle føle for å snuse litt ekstra på ei gammal maurtue mener jeg den skulle få lov til det uten at jeg skal bekymre meg for om bikkja blir spist opp av ulv om jeg snur ryggen til.

Forøvrig er vel ikke bånd i seg selv noen garanti for noe som helst:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7700943

Og hva når ulven blir så nærgående som dette? http://www.ostlendingen.no/rovdyr/ulveflokk-i-varaholla-1.5934594

Oppover Østerdalen hører ikke slikt til sjeldenhetene - Koppangflokken på 6-7 individer lusket jo i søppelkassene ved barnehagen på dagtid for en tid tilbake.

Når man påstår at det kun er rundt 20 ulv i Norge teller man jo kun de helnorske individene, og utelater flokkene som holder til i grensetraktene. Å si at ulv er utrydningstruet er rett og slett bullshit. Ulv er det nok av. Og jeg kan virkelig ikke se hvilke fordeler noen skulle ha av at ulven begynner å forsyne seg rundt husveggene mine.

Anananas
17-06-2012, 15:53
Personlig mener jeg det der er helt feil fremgangsmåte. Personer når til dags er mer opptatt av problemet enn å løse det på riktig måte.. hvorfor kan man ikke være litt mer løsningsorientert? De burde heller få en total oversikt over hele ulvebestanden i landet og overvåke de enn å gå etter de og drepe de ved å legge ut gift på den måten. De skaper jo bare fler problemer enn de "forsøker" å løse.

mallilen
17-06-2012, 15:54
ulver i dyrepark tar livet av hun som passer dem, ser ikke helt relevansen jeg.

At et rovdyr er et rovdyr, kanskje? Og at uansett hvor mett et rovdyr måtte være er det fremdeles lassevis av instinkter som ikke lar seg kontrollere av mennesker. Ble du klokere nå?

mallilen
17-06-2012, 15:55
Personlig mener jeg det der er helt feil fremgangsmåte. Personer når til dags er mer opptatt av problemet enn å løse det på riktig måte.. hvorfor kan man ikke være litt mer løsningsorientert? De burde heller få en total oversikt over hele ulvebestanden i landet og overvåke de enn å gå etter de og drepe de ved å legge ut gift på den måten. De skaper jo bare fler problemer enn de "forsøker" å løse.

Det er sant. Å ta i bruk slike metoder vekker bare ennå større motstand mot den andre parten, uansett hvilken leir man måtte tilhøre.

Lopke
17-06-2012, 15:59
Jeg er glad jeg ikke bor i Ulveland..
Når det er sagt har jeg aldri hatt forståelsen av at bønder setter sauene på fjellet fordi de er late :S

Det er da mye jobb med dette og. Da kan man jo snu det og si at det er latskap og gjerde inn plenen og ha den gående foran stua.
Dem jeg kjenner som har sau bruker sinnsykt mye tid på sauene sine, også nå de skal til fjells, hentes, holdes øye med osv osv.

Er ikke poenget med fjellsau at det er best for sauen? både mtp terreng, klima og mat?

Bitten&Betty
17-06-2012, 16:37
Jeg er glad jeg ikke bor i Ulveland..
Når det er sagt har jeg aldri hatt forståelsen av at bønder setter sauene på fjellet fordi de er late :S

Det er da mye jobb med dette og. Da kan man jo snu det og si at det er latskap og gjerde inn plenen og ha den gående foran stua.
Dem jeg kjenner som har sau bruker sinnsykt mye tid på sauene sine, også nå de skal til fjells, hentes, holdes øye med osv osv.

Er ikke poenget med fjellsau at det er best for sauen? både mtp terreng, klima og mat?

Bonden bruker mye tid på sauene sine ja, men ikke mens de går i fjellet. De som gjør det er i såfall i mindretall. Sauen slippes i juni og hentes som regel i aug/sept og i den perioden skal de klare seg selv, uten tilsyn. Ikke at det er noe galt i det, men det blir for meg feil da å legge all skyld på rovdyr når man faktisk ikke tar seg tid til å passe på dyra sine. Kan man ikke gjøre som i andre land, å faktisk ha gjetere sammen med flokkene sine? Om man ikke blir kvitt alt tap vil jeg ihvertfall tro man kan redusere det betraktelig. Nå sauene våre gikk på fjellbeite var vi en del av ett av få beiter som benyttet oss av gjeter, og jeg mener at det burde flere også gjøre. Vi hadde som sagt tap vi også, men jeg tror at dersom man passer på flokkene så kan man hindre mye, både med tanke på rovdyr og andre typer tap. Så for meg er det en form for latskap å forvente at dyra skal passe seg selv i flere mnd, og da er det ikke bare rovdyr jeg har i tankene.

Nimbus
17-06-2012, 17:07
Jeg er veldig enig med Bitten&Betty her, og synes det er trist å lese at folk er så negative til rovdyr. Blir også provosert over tonen enkelte tar om at det liksom bare er dumme romantiske byfolk som liker ulv, fordi de sitter trygt hjemme og aldri risikerer å faktisk møte ulven. Trådstarter er så vidt jeg vet selv bonde, og jeg kjenner mange folk her ute i ulveland som er veldig for ulv, og som gladelig tar ekstra hensyn om det betyr at ulven kan få leve i Norges skoger.

mallilen
17-06-2012, 17:20
Mye mulig jeg leser FOR mye mellom linjene her nå, Nimbus, men hvor i all verden i denne tråden klarer du å finne at noen deltagere her mener det bare er dumme byfolk som er FOR ulven?

Countess
17-06-2012, 17:45
Mallilen: Her f.eks.:

Når jeg hører på naturvernere som uttaler at vi må ha ulven fordi den er pen å se på, og at det tross alt finnes 100 000 sauer. Da blir jeg provosert, der sitter de trygt i leiligheten sin å har aldri sett en ulv, bjørn eller gaupe spise marsvinet deres..

Og det er ikke akkurat ukjent retorikk at folk som ønsker å ha rovdyr i norsk natur blir tillagt ymse egenskaper, bosteder og kaffe-ønsker ;)

mallilen
17-06-2012, 17:52
Ah, gikk meg hus forbi den der..

Men uansett: Det er vel ikke direkte ukjent at flertallet av de som har tatt ulven i sitt hjerte faktisk sitter i byer? På den annen side så bor vel flertallet av vår befolkning nettopp i byer.:p

Likevel mistenker jeg at denne gråbeinentusiasmen ville vært noe mer laber dersom det var deres barn som ble møtt av ulv på skoleveien...

Countess
17-06-2012, 17:54
Signerer forøvrig alle Bitten&Bettys innlegg, og spesielt denne setningen:

Og jeg vil gjerne ha meg frabedt å bli kalt trangsynt bare fordi jeg ikke deler samme syn på saken som deg!

Når det gjelder påstanden om at norsk fauna har klart seg fint uten ulv, så er det uriktig av to årsaker. For det første er ikke 150 år mye når man snakker biologi. For det andre har man allerede begynt å se en del effekter av mangelen på toppredatorer i norske økosystemer, blant annet i form av svært høye hjortedyrbestander med tilhørende overbeiting på løvtrearter (og også store beiteskader på skog, som mange bønder også taper mye penger på). Evt. andre indirekte effekter, f.eks. trofiske kaskadeeffekter annet enn det med hjortedyr og løvtrær, vet man svært lite om da økosystemer er komplekse saker. Men man skal ikke kimse ad viktigheten ved å ha toppredatorer i et økosystem.

mallilen
17-06-2012, 18:25
Å legge så mye på ulvebestanden synes jeg er litt pompøst.

At økosystemer er komplekse og sårbare greier er jo ingen hemmelighet - the butterfly effect er vel en teori de fleste har hørt om.

Men det er mer som har forandret seg på 150 år enn at ulven bare har vært borte, altså. Jord- og skogbruk er blitt modernisert og effektivisert i ganske stor grad. Dette har selvfølgelig medført forandringer på både godt og vondt.

Hjortedyrbestanden kan i teorien fint reguleres vha lisensjakt heller enn å slippe til ulven. Om ulv blir en stor del av norsk fauna, vil man vel også få naturlige følger som "ulveår" og "hjorteår" slik man har med gnagerår og huggormår.

Countess
17-06-2012, 18:27

Men uansett: Det er vel ikke direkte ukjent at flertallet av de som har tatt ulven i sitt hjerte faktisk sitter i byer? På den annen side så bor vel flertallet av vår befolkning nettopp i byer.:p

Likevel mistenker jeg at denne gråbeinentusiasmen ville vært noe mer laber dersom det var deres barn som ble møtt av ulv på skoleveien...

Det ble gjort en undersøkelse på dette for ikke så lenge siden, som viste at den inbitte motstanden mot rovdyr faktisk ikke var så stor på bygdene (det finnes også en Facebookgruppe som heter Bygdefolk for rovdyr, som ble opprettet fordi folk hadde sett seg grundig lei på å bli tatt til inntekt for en anti-rovdyr-holdning de ikke har). Forøvrig bor vi i et demokrati hvor alle har rett til å mene noe om en sak, uansett hvor man kommer fra og hvor man bor for øyeblikket :) Jeg ser poenget med at det er en forskjell for de som bor i områder det finnes rovdyr, men vil uansett understreke demokrati-poenget siden det nå ble gjort en forskjell på "byfolk" og "landfolk". Hvem skal forøvrig trekke skillelinjen mellom hvem som har rett til å mene noe, og hvem som ikke har det? Holder det å ha bodd på landet i 2 år? Må man være født der? Hva med de som er født der, men har bodd i by så lenge de kan huske? Og de som bor i by fordi de studerer, men har tenkt seg tilbake til hjembygda? Jeg setter det litt på spissen for å understreke poenget mitt, ikke for å starte en kjempedebatt som har som formål å besvare disse spørsmålene; de er ment for refleksjon.

Bea
17-06-2012, 18:36
Takk for gode innlegg Countess.

Ang turgåing med hund i ulveområder, naboens hund ble tatt av ulv og jeg fortsatte gå tur med mine i skogen der jeg, jeg hadde dog hundene i hoppetaustrikk bånd (det merker de ikke stort til :) ) og hadde alltid med spisse gåstaver jeg kunne vifte med om vi skulle møte noe.
Ellers var en kunde av min hovslager eks noe plaget med ulv utenfor hestegjerdene og de hang opp politibånd rundt hele gjerdet, det holdt ulven ute uvisst hvorfor.

Oppdretter av hundene mine bor i finnskogen alene med alle hundene sine , mye italiensk mynde , og hun går tur med de løse og aldri blitt plaget selvom de har møtt flere, hun er faktisk ganske glad i ulven.

Countess
17-06-2012, 18:37
Å legge så mye på ulvebestanden synes jeg er litt pompøst.
Jeg var nok litt uklar for jeg mente ikke utelukkende ulv, men alle toppredatorer. Altså konsekvensene av norsk natur uten de fire store rovdyrene, som jo var funksjonelt utryddet alle sammen en tid og i mange områder er det ennå.

Lisensjakt er ikke en erstatning for den oppgaven rovdyr gjør i et økosystem. Det har blant annet med seleksjon å gjøre (altså at jegerne ikke tar ut de samme individene som rovdyr ville gjort, noe som får følger i et langtidsperspektiv mtp. evolusjon og tilpasning).
I tillegg må man vite hvor mye som er bærekraftig å ta ut; det regulerer seg selv i et vanlig økosystem, men ikke med dagens moderne jaktmetoder hos mennesker.
Det faktum at vi heller ikke kjenner alle sammenhenger i et økosystem gjør at vi naturligvis heller ikke kan kontrollere at alt går som det skal om vi mennekser skulle gjøre et forsøk på å erstatte rovdyrene.

Det er også en etisk side av dette; hvor mye skal vi gjøre oss til herre over naturen og detaljstyre den til vårt eget, kortsiktige(!) beste?

Nimbus
17-06-2012, 18:47

Ja, var innlegget countesse siterte jeg reagerte på.

Litt beside the point, men tror ikke byfolk blir så imponert over at barn ikke kan gå alene til skole, den tid ingen barn i by går alene til skole uansett. Foreldre i by tar det stort sett for gitt at man enten må følge barna til skolen eller kjøre dem. Samme med at man ikke kan binde hunden på gårdsplassen, har man hund i leilighet i byen må man gå tur hver gang hunden skal ut, og synes vel ikke at en art skal elimineres fra Norge fordi

Det finnes flere typer ulv, og den tobeinte er mye verre...

Når det er sagt så synes ikke jeg heller det er greit med ulv inne på gårdsplassen, og tror heller ikke det hadde blitt det helt store ramaskriket om noen hadde skutt en ulv som faktisk sto på trappen deres.

Bea
17-06-2012, 18:49
Hehe, nei her i Belgia går iallefall ingen barn alene, jeg tok meg selv i å lure på hva 6 åringer gjør langs en mørk vei gjøre alene :p

Ada-Marlene
17-06-2012, 18:49
Forkastelig! Som oppvokst på gård, og mine foreldre har hatt sauer i alle år, var det selvsagt trist når lammene ble tatt av rev og ørn på våren, men slik var livet. Og det samme nå der vi har de om sommeren, der er det både jerv og observert ulv. Og ja, det er kjipt men vi velger selv og ha sauene gående der. Det er en risk vi tar selv.

Men det jeg syns er værre, er alle de sauene som hvert år blir spist levende av fluelarver. Grøss! Har dradd hjem noen sauer fra fjellet som man bare hørte tyggelydene til larvene. Fysj, det er værre enn å finne sauen sin spist av ulv,rev,ørn,jerv,bjørn!

<3 takk for din holdning <3

Tone Kristin
17-06-2012, 18:52
Jakt reduserer vel en bestand på flere måter enn en. Den norske elgen har jo blitt mindre fordi folk vil skyte storoksene.

Jorryt
17-06-2012, 19:13
Det er sant. Å ta i bruk slike metoder vekker bare ennå større motstand mot den andre parten, uansett hvilken leir man måtte tilhøre.

Ja du må gjerne bli provosert. Vi har selv drevet med sau i flere år, og selv om vi hadde sauen på fjellbeite uten rovdyr (sett bort i fra en og annen streifulv) og med gjeter så hadde vi hvert år ett tap på mellom 4 og 15 dyr. Alle mistet livet pga alt annet enn rovdyr. Og ja, jeg mener faktisk at bonden er lat når de lemper dyra til heis uten tilsyn, for jo, det ER mange dyr som mister livet pga alt annet enn rovdyr. Det så vi lett når vi hadde dyra på beite hjemme også, det var ofte vi måtte snu en sau eller ett lam som hadde kommet på rygg, eller måtte få inn lam pga flått, eller at de hadde tygd i seg Rome. Jeg synes rovdyra får alt for stor skyld i tap, og en ser jo bare hvor urealistiske tall det opereres med når man ser på reinsdyr vs. ørn. Det er jo helt vilt hvor mange rein de stakkars ørnene skal klare å tygge i seg!

Norsk fauna har kanskje klart seg uten ulv, men jeg mener likevel at ulven hører hjemme. Jeg bor kanskje ikke i et ulvebesatt området, men vi har til gjengjeld andre ting å ta hensyn til, bl.a alle disse elefantspisende ørnene som både snapper til seg hunder og lam.. Og hallo, det er ikke store ulveflokken som befinner seg fast her i landet så de bør man da klare å leve med. At det kan være vanskelig kan jeg forstå, men umulig..nei.

Og samme hvor uenig man er i politikken så går man ikke ut og dreper dyr på denne måten! Og man stiller seg heller ikke forstående til dem som gjør det, det er ikke annet enn forkastelig!

Jeg vil forresten nevne den franske rovdyrpolitikken også når jeg først er på krigsstien. Der gikk de nemlig så langt som norske bønder ønsker, de fjernet en hel bestand med rovfugl, resultatet ble alt annet enn hyggelig, og bøndene der har når selv hentet opp igjen og værnet om bestanden. Alternativet er nemlig enda mindre ønskelig enn det lille tapet de må regne med blandt husdyra. Der kan det også nevnes at det går gjetere med alle flokker i fjellet, selv om det ikke finnes store rovdyr som truer dyra..

Å slå alle sauebøndert under en kam, er trangsynt. Jeg kjenner sauemiljøet svært godt, og har selv kjent på kroppen hvordan det er når besetningen flere generasjoner har brukt flere ti år på å bygge opp, går til grunne på to år. Det er kunnskapsløst å,si at alle bønder gir blanke f i sauene sine, og slipper de på utmark uten tilsyn hele sommeren. De aller fleste jeg kjenner har regelmessig tilsyn med dyra sine gjennom hele beitesesongen, de er bl a oppe med saltstein på bestemte plasser. Vi var iallfall oppe på heia minst to ganger i uka, samt at familie og kjente som ferdes i marka også fulgte med på sauene.
Det er mange flere rovdyr i marka enn det de offisielle tallene tilsier, og bestanden av f eks gaupe har ikke vært så stor på mange ti år.
Et av beitelagene her i distriktet hadde gjeter i beiteområdene sine for et par år siden, uten at det hjalp noe særlig på deres ulvetap. Å gjete flere tusen sau i skogsområder på opp mot 100 000 mål er ikke noe garanti for å begrense rovdyrtap. Problemet er også at sauehold i utgangspunktet ikke er spesielt lønnsomt, derfor velger flere og flere å slutte, fremfor å bruke det lille overskuddet driften gir, på rovdyrforebyggelde tiltak.
Her i distriktet blir det tatt lam på innmark, bare få meter fra husveggen, hvert eneste år. Et økende antall sau blir også tatt av løshunder, noe som er totalt uakseptabelt.

Bitten&Betty
17-06-2012, 19:42
Å slå alle sauebøndert under en kam, er trangsynt.

Nei jeg er ikke trangsynd. Litt "overdramatisk" i kampens hete kanskje, men ikke trangsynt.

Vi har som sagt drevet med sau i flere år selv, og jeg vet veldig godt hva som skjer når sauene blir sluppet på beite, og hvor mye de blir passet på. Hvor enn man snur seg her i området så er det sau, ja det bræker og bjeller rundt ørene mine akkurat nå også faktisk (og min mann har nettopp kommet hjem etter å ha jaget ca 600 sauer inn i sirdalsheiene), så jeg er nå litt inni dette sauemiljøet selv også. Har følt tap på kroppen vi også, aller flest ganger pga fall, Rome, flått o.l men også noen ganger pga rev og ørn. Naboen har hatt løshunder på besøk. Nå sporer jeg litt av, men det jeg vil fram til er at alle disse rundt meg her hiver sauene på fjellet om sommeren, og der går de til august/septemper, så og si alle uten tilsyn. Det er ikke snakk om saltsteiner osv i Sirdalsheiene så det er lite bonden tar seg tid til når det gjelder å se til dem. Jeg er sikker på at dersom man hadde passer på dem bedre kunne man unngått at så mange hadde pintes i hjel etter å ha falt på rygg osv, så ja, når man dropper slike tiltak så handler det for meg om en form for latskap.

Selv med gjeter kunne man nok ikke unngått alt, men noe.. ja absolutt.

Og jeg synes også det er lite vilje for å sette i gang tiltak. Jeg vet f.eks om ett prøveprosjekt i N-Trøndelag hvor det ble trent opp Pyrinee hunder for å passe på sauene, dette med GODE resultater. Prosjektet ble likevel ikke tatt videre pga manglende støtte, både økonomisk og fra bøndene. Hva viser dette, annet enn liten interesse for å gjøre noe med problemet, annet enn å skyte dyra??

Og nei, jeg høvler ikke alle over en kam, men mener likevel at det er noe galt med holdningene til en stor del av bøndene. Og det handler overhode ikke om å være trangsynt! Tap er ikke mye hyggelig samme hva som er årsaken til det, men jeg mener det er helt feil å fjerne rovdyra framfor å gå igang med andre tiltak.

Når det gjelder at det er dårlig økonomi å drive med sau så er det ett eget kapittel, som bøndene forøvrig delvis er skyld i selv når det finner seg i at samvirket og staten styrer alt. Men igjen, det er ett helt annet tema.

Bitten&Betty
17-06-2012, 19:50
Ja, var innlegget countesse siterte jeg reagerte på.

Litt beside the point, men tror ikke byfolk blir så imponert over at barn ikke kan gå alene til skole, den tid ingen barn i by går alene til skole uansett. Foreldre i by tar det stort sett for gitt at man enten må følge barna til skolen eller kjøre dem. Samme med at man ikke kan binde hunden på gårdsplassen, har man hund i leilighet i byen må man gå tur hver gang hunden skal ut, og synes vel ikke at en art skal elimineres fra Norge fordi

Det finnes flere typer ulv, og den tobeinte er mye verre...

Når det er sagt så synes ikke jeg heller det er greit med ulv inne på gårdsplassen, og tror heller ikke det hadde blitt det helt store ramaskriket om noen hadde skutt en ulv som faktisk sto på trappen deres.

Gode poeng Nimbus! :)

mallilen
17-06-2012, 19:54
Sist jeg sjekket, Nimbus, var det fremdeles vanlig at barn i heiteste bygryta (oslo) faktisk går til skolen alene. 6-åringer skal vel ha følge, men de er da barn selv om de passerer 6?

Videre er det slett ikke uvanlig at barn går alene i tussmørket til skolebussen. De har jo ikke krav på skoleskyss til døra etter 1.klasse, og noen må faktisk gå et godt stykke (skolebussene kjører ikke på private veger her) for å komme til og fra buss.

Men nok OT fra min side nå. Tror jeg :P

Bitten&Betty
17-06-2012, 20:11
Jeg tror poenget til Nimbus var at på landet er det noen steder Ulv som gjør at foreldre ikke tør å la barna gå/leke alene ute, men at i byene er det like skummelt å la dem gå alene, men da pga andre ting. Så man må ta sine forholdsregler samme hvor man bor. (Beklager om jeg tolket deg feil Nimbus).

Det nytter ikke å skylde på ting, man må gjøre det beste ut av det. Det er lite trolig at man kan bli kvitt voldsmenn, farlig trafikk og løshunder eller andre ting som gjør hverdagen "skummel" i byen, og det er like lite trolig at man blir kvitt alle farer på landet. Det hadde tatt seg ut om byfolk skulle begynne å legge ut tegnstifter i gatene fordi de frykter at ungene en dag skal bli påkjørt. For meg er det neste like vilt å ta knekken på rovdyra. Men så kan man nesten få inntrykk av at jeg er litt overdrevet ekstrem i mine meninger.

mallilen
17-06-2012, 21:32
ikke overdrevet ekstrem, Agnethe. Bare engasjert ;)

Og engasjement er det man faktisk trenger for å få gode debatter, uansett hvilken side man er tilhenger av. Deltar man i en ulvedebatt et annet sted blir man halshugget uansett hvilken side man er på. Heldigvis er vi ikke kommet dit i denne tråden, og jeg håper det vil fortsette slik også :)

(Og jeg har faktisk vært på "andre siden" i mine yngre dager :oops:)

Nimbus
17-06-2012, 21:35
Riktig tolket Bitten&Betty :)

T.B.
18-06-2012, 00:18
Blir litt OT - som vanlig - men i USA drepes/skades langt flere mennesker av "Bambi" enn av rovdyr.
I Afrika må husdyrholdere finne seg i løver, hyener, leoparder mm - og det ville bli ramaskrik (på Animal Planet osv.) hvis de drepte en løve.
Har kjørt rundt i landet noen somre, og gjett om vi har sett maaange sauer som ligger i veibanen og koser seg - og lager en smuuule kø - og turistene knipser i vilden sky - ganske sjarmerende, men kanskje ikke helt trygt for sauene.
Med tanke på at det finnes tusenvis av øyer som gror igjen - hva med å lempe ut noen tusen sauer dit - hvor rovdyra ikke har kommet - med mindre de fraktes i båt.
Har også lest om han i Lierne som skaffet seg pyrineerhunder - som gjorde en god jobb - og hans tap var adskillig lavere enn de som ikke hadde - så han "ødela" deres erstatningsgrunnlag for rovdyrtap....
Det er også sagt noe om at rovdyra ikke gidder å jakte friske dyr, hvis de - rett som det er - kommer over noen som i utgangspunktet er skadet, og gjør ende på deres lidelser, men får skylda for "drapet".
Når rovdyra jager, er de på utkikk etter svakere dyr, som gjør deres anstrengelser mindre - de tar ikke den mest verdifulle "premiesauen" - hver gang, selv om tapsmeldingene antyder dette.
I motsetning til bolde jegere, som ikke avskyter de svake og flåttbefengte dyra, som sjøldauer allikevel, men tar de fineste dyra. Ja, nå har dette endret seg noe, ved kontrollert jakt på dyra, i forhold til å forvalte stammen - så nå får - heldigvis - de beste oksene og mest produktive kuene (snakker elg, hjort og rådyr) - gå fri. Selv om jegerne protesterer og sikler på storoksen - som ville ta seg godt ut på veggen.
Forøvrig er det et dyr som alle jegere burde jakte på - som er mye mer aggressivt og farligere, og gjør mye mer skade enn de aller fleste ulver - og det er villsvinet, som nå er på full fart inn i norsk fauna.
Kan nevne at helstekt villsvin smaker meeeget godt :-)

Bitten&Betty
18-06-2012, 01:43
Fornuftige ord T.B :)

Hovslager
18-06-2012, 08:02
Nå skal ikke jeg si at jeg kjenner nerven i sauebøndene til bunns. Men jeg møter jo mange av de på min vei.
Kan ikke si at hovedinntrykket jeg sitter igjen med er at de slipper sauene til fjells og så driter i de. Jeg vet om de som gjør det. Slipper syk sau feks og krever skadeerstatning. Men de er relativt uglesett av bønder flest, er mitt inntrykk.
Vi lar ikke de sorte fårene prege synet vårt på en hel yrkesgruppe?
Det er trist å lese Bitten&Betty at dere slapp sauen og ikke så til den før på høsten. Men er det rett å hevde at alle bønder er slik?

Jeg liker hva sauen gjør med kulturlanskapet på fjellet. Jeg liker at lam har levd fritt før de slaktes. Jeg liker at kviger slippes oppå fjellet også jeg.

Men så liker jeg ulv, gaupe og rev også, så jeg har ingen løsning på dilemmaet.

Jorryt
18-06-2012, 09:07
Blir litt OT - som vanlig - men i USA drepes/skades langt flere mennesker av "Bambi" enn av rovdyr.
I Afrika må husdyrholdere finne seg i løver, hyener, leoparder mm - og det ville bli ramaskrik (på Animal Planet osv.) hvis de drepte en løve.
Har kjørt rundt i landet noen somre, og gjett om vi har sett maaange sauer som ligger i veibanen og koser seg - og lager en smuuule kø - og turistene knipser i vilden sky - ganske sjarmerende, men kanskje ikke helt trygt for sauene.
Med tanke på at det finnes tusenvis av øyer som gror igjen - hva med å lempe ut noen tusen sauer dit - hvor rovdyra ikke har kommet - med mindre de fraktes i båt.
Har også lest om han i Lierne som skaffet seg pyrineerhunder - som gjorde en god jobb - og hans tap var adskillig lavere enn de som ikke hadde - så han "ødela" deres erstatningsgrunnlag for rovdyrtap....
Det er også sagt noe om at rovdyra ikke gidder å jakte friske dyr, hvis de - rett som det er - kommer over noen som i utgangspunktet er skadet, og gjør ende på deres lidelser, men får skylda for "drapet".
Når rovdyra jager, er de på utkikk etter svakere dyr, som gjør deres anstrengelser mindre - de tar ikke den mest verdifulle "premiesauen" - hver gang, selv om tapsmeldingene antyder dette.
I motsetning til bolde jegere, som ikke avskyter de svake og flåttbefengte dyra, som sjøldauer allikevel, men tar de fineste dyra. Ja, nå har dette endret seg noe, ved kontrollert jakt på dyra, i forhold til å forvalte stammen - så nå får - heldigvis - de beste oksene og mest produktive kuene (snakker elg, hjort og rådyr) - gå fri. Selv om jegerne protesterer og sikler på storoksen - som ville ta seg godt ut på veggen.
Forøvrig er det et dyr som alle jegere burde jakte på - som er mye mer aggressivt og farligere, og gjør mye mer skade enn de aller fleste ulver - og det er villsvinet, som nå er på full fart inn i norsk fauna.
Kan nevne at helstekt villsvin smaker meeeget godt :-)

At rovdyra går etter de svakeste er ikke nødvendigvis riktig, ifjor slo en slagbjørn ihjel 23 søyer her oppe. Bøndene fant de liggende på rekke ned en sti, med jura revet av. Hva de dyra har gjennomgått av lidelse før de endelig døde, det kan man bare forestille seg.
En slagbjørn som har fått teften på å drepe sau, slår ihjel de dyra den kommer over.
Jeg syns det er synd at rovdyrdebatten preges av mye synsing og fakta, jeg har diskutert rovdyrproblematikken med f eks fylkestingspolitikere, og de er interessert i fakta, ikke i synsing.
Når man griper så til de grader inn i folks hverdag, så skal de beslutningene som tas baseres på fakta, ikke på hvermannsens synsing.

julnil
18-06-2012, 09:15
Slagbjørn kontra bjørn generelt sett er jo to forskjellige ting.

Dyr som har gått over i drapsmodus som er utover det å livnære seg, burde jaktes ned og avlives.

Countess
18-06-2012, 09:16
At rovdyra går etter de svakeste er ikke nødvendigvis riktig, ifjor slo en slagbjørn ihjel 23 søyer her oppe.

Jo, det er det. Men det er viktig å merke seg at det ikke nødvendigvis er de svakeste blant sauene de går etter, men sau i seg selv ettersom de er lettere bytter enn ville byttedyr.

At det blir tatt så mange dyr på én gang sier noe om norsk kvit sau (NKS) og hvor (mis)tilpasset den er. Gjennom avl, i den perioden Norge i praksis var rovdyrfritt, har NKS mistet store mengder av sin antipredator-adferd og er et meget lett bytte for rovdyrene. Gamle saueraser har imidlertid dette forsvaret intakt, og blir i mye mindre grad bytte for rovdyr.

Jorryt
18-06-2012, 09:22
Jo, det er det. Men det er viktig å merke seg at det ikke nødvendigvis er de svakeste blant sauene de går etter, men sau i seg selv ettersom de er lettere bytter enn ville byttedyr.

At det blir tatt så mange dyr på én gang sier noe om norsk kvit sau (NKS) og hvor (mis)tilpasset den er. Gjennom avl, i den perioden Norge i praksis var rovdyrfritt, har NKS mistet store mengder av sin antipredator-adferd og er et meget lett bytte for rovdyrene. Gamle saueraser har imidlertid dette forsvaret intakt, og blir i mye mindre grad bytte for rovdyr.

Det er også en sannhet med modifikasjoner. Alt er ikke svart/hvitt, og praksis er ikke alltid som i teorien.
Alle tamme dyr er lettere bytte for rovdyr enn ville dyr, i kraft av at de har avla vekk endel egenskaper på tamme dyr.
At det blir tatt så mange dyr på en gang er typisk for en ung hannbjørn som har fått sansen for å drepe. Denne bjørnen ble skutt i vår, heldigvis før den rakk å slå ihjel flere dyr. Det ble ikke gitt fellingstillatelse i fjor, fordi DN mente at det var for få dyr som var slått ihjel. I år hadde de ombestemt seg, og den ble felt før sauene ble sluppet ut.

Jorryt
18-06-2012, 09:26
Slagbjørn kontra bjørn generelt sett er jo to forskjellige ting.

Dyr som har gått over i drapsmodus som er utover det å livnære seg, burde jaktes ned og avlives.

I 2008 ble det dokumentert over 200 lam drept av gaupe i våre beiteområder. Det var to ynglende par, med tre unger hver. De fikk iallfall mat.....

Birre
18-06-2012, 09:51
Nå skal ikke jeg si at jeg kjenner nerven i sauebøndene til bunns. Men jeg møter jo mange av de på min vei.
Kan ikke si at hovedinntrykket jeg sitter igjen med er at de slipper sauene til fjells og så driter i de. Jeg vet om de som gjør det. Slipper syk sau feks og krever skadeerstatning. Men de er relativt uglesett av bønder flest, er mitt inntrykk.
Vi lar ikke de sorte fårene prege synet vårt på en hel yrkesgruppe?
Det er trist å lese Bitten&Betty at dere slapp sauen og ikke så til den før på høsten. Men er det rett å hevde at alle bønder er slik?

Jeg liker hva sauen gjør med kulturlanskapet på fjellet. Jeg liker at lam har levd fritt før de slaktes. Jeg liker at kviger slippes oppå fjellet også jeg.

Men så liker jeg ulv, gaupe og rev også, så jeg har ingen løsning på dilemmaet.

Løsningen må vel være som man gjorde før i tiden og som fortsatt praktiseres i andre land - gjetere til å passe på buskapen?

julnil
18-06-2012, 10:05
Løsningen må vel være som man gjorde før i tiden og som fortsatt praktiseres i andre land - gjetere til å passe på buskapen?

Vet ikke om det er økonomisk forsvarlig. Er ikke slik som i gamle dager der man tjente mot kost og losji, og en liten slant.
Ser for meg hva en døgnbemannet gjeting skulle ha kostet..

Jorryt
18-06-2012, 10:26
Vet ikke om det er økonomisk forsvarlig. Er ikke slik som i gamle dager der man tjente mot kost og losji, og en liten slant.
Ser for meg hva en døgnbemannet gjeting skulle ha kostet..

Og jeg ser for meg hva kjøttet skal koste i butikken;)

Bitten&Betty
18-06-2012, 10:35

Har du lest hva jeg har skrevet? Våre sauer ble sluppet på fjellbeite med gjeter, så de hadde tilsyn hele sesongen. Kan forøvrig legge til at når gjeteren ble tatt bort i beiteringen hos oss så slapp vi ikke lengre sauene til fjells, men lot dem beite hjemme.

Kan forøvrig legge til at økonomien hadde ingen ting å si for at gjeteren vår forsvant, men interessen. Det er vanskelig å få fatt i noen som er interessert i jobben, så dersom bøndene ønsker gjeter så må de nesten markedsføre seg litt bedre.

Og som T.B også sier så er det lite interesse for å prøve ut nye tiltak som bevist fungerer godt (f.esk Pyrineehunder). Så ja, jeg mener det er noe galt med holdningene til en stor del av bøndene her i landet, ikke alle, men en stor del.

tipsy
18-06-2012, 10:44
Det er vel kostnadene som blir problemet med å ha gjeter der. Hvis man skal ha en "anstendig lønn" på ca 150 kr timen, man må ta hensyn til arbeidsmiljøloven (da må man ha flere som jobber skift) også er det hvor mange sau pr gjeter er realistisk at den skal kunne rå over? Ser for meg at jo fler bønder som slår seg sammen, jo fler sau. Og dermed vanskelig å holde oversikt.

Og som nevnt over vil dette påvirke prisen ut til forbrukerene.

Jeg er for utmarkebeiting, da jeg synes det er glimrende for naturen vår. Jeg har heller ikke noe stort imot ulv, for jeg kan rett og slett for lite for å veie for og imot.

Nimbus
18-06-2012, 10:51
Er det virkelig umulig å jobbe for under 150 kroner i timen? Soldater som er i Afghanistan tjener ca 68 kroner timen for den tiden de er ute... Ikke at jeg synes det er et akseptabelt lønnsnivå altså.

Bitten&Betty
18-06-2012, 11:01
Er det virkelig umulig å jobbe for under 150 kroner i timen? Soldater som er i Afghanistan tjener ca 68 kroner timen for den tiden de er ute... Ikke at jeg synes det er et akseptabelt lønnsnivå altså.

Det er også mulig å annonsere i utlandet og markedsføre norsk natur og seterferie inkl i jobben. Det er mange mange muligheter dersom bare viljen til å bruke dem er der.

tipsy
18-06-2012, 13:04

De har vel dette som førstegangstjeneste? Jeg tror (rett meg gjerne) at offiserer og andre ikke har så dårlig lønn. Og nei, det er i Norge ikke et akseptabelt lønnsnivå. Minstelønnen som er lovlig å gi å gi folk over 18 var, når jeg ble 18 år, kr 85. Det er jo dårlig nok det. Jeg vil tro at kansje andre regler gjelder om man har kost/losjii ect. Det vet jeg lite om :)

Det er også mulig å annonsere i utlandet og markedsføre norsk natur og seterferie inkl i jobben. Det er mange mange muligheter dersom bare viljen til å bruke dem er der. Selvfølgelig, men jeg er jo veldig for å bruke Norsk arbeidskraft. Det er jeg i alle typer arbeid, fordi å hente inn utenlands tar opp arbeidsplasser og holder lønnsnivået nede. Men om man bruker ungdom kan dette sikkert bli lagt frem som sommerjobb. Men da kommer problemet; De skal "beskytte sau mot ulv" og holde oversikt. Jeg ville ikke sendt min 14 åring på den sommerjobben kan du si.....

Ikke at jeg mener det er en dum ting med gjeter, jeg skulle gjerne sett gjetere med sauer. Men det er dette med å få det til å praksis.... Men nå hadde nok flere fornuftige løsninger og forslag kommet om det ble reelt. Det er bare det å se det i praksis.

Nimbus
18-06-2012, 13:16
De har vel dette som førstegangstjeneste? Jeg tror (rett meg gjerne) at offiserer og andre ikke har så dårlig lønn. Og nei, det er i Norge ikke et akseptabelt lønnsnivå. Minstelønnen som er lovlig å gi å gi folk over 18 var, når jeg ble 18 år, kr 85. Det er jo dårlig nok det. Jeg vil tro at kansje andre regler gjelder om man har kost/losjii ect. Det vet jeg lite om :)

Selvfølgelig, men jeg er jo veldig for å bruke Norsk arbeidskraft. Det er jeg i alle typer arbeid, fordi å hente inn utenlands tar opp arbeidsplasser og holder lønnsnivået nede. Men om man bruker ungdom kan dette sikkert bli lagt frem som sommerjobb. Men da kommer problemet; De skal "beskytte sau mot ulv" og holde oversikt. Jeg ville ikke sendt min 14 åring på den sommerjobben kan du si.....

Ikke at jeg mener det er en dum ting med gjeter, jeg skulle gjerne sett gjetere med sauer. Men det er dette med å få det til å praksis.... Men nå hadde nok flere fornuftige løsninger og forslag kommet om det ble reelt. Det er bare det å se det i praksis.

Nei nei, jeg snakker om offiserer. Det er mye bedre betalt å være på øvelse i Norge enn i krig i utlandet. Man jobber 24/7, dermed blir timelønne latterlig lav.

Man kunne jo prøve å gjøre som amerikanerene gjør med dude ranches, der folk faktisk betaler for å være med og jobbe på ranchen og jobbe med kveg etc.

Å sende vekk en 14-åring på en sommerjobb der de ikke bor hjemme er vel ikke så vanlig uansett, er det? Er vel snakk om litt eldre ungdom, og jeg vil tro de stort sett ville vært to sammen? Ser for meg at mange sikkert kunne tenkt seg det, hestejenter som fikk ta med seg hestene sine for eksempel.

tipsy
18-06-2012, 14:37
Nei nei, jeg snakker om offiserer. Det er mye bedre betalt å være på øvelse i Norge enn i krig i utlandet. Man jobber 24/7, dermed blir timelønne latterlig lav.

Man kunne jo prøve å gjøre som amerikanerene gjør med dude ranches, der folk faktisk betaler for å være med og jobbe på ranchen og jobbe med kveg etc.

Å sende vekk en 14-åring på en sommerjobb der de ikke bor hjemme er vel ikke så vanlig uansett, er det? Er vel snakk om litt eldre ungdom, og jeg vil tro de stort sett ville vært to sammen? Ser for meg at mange sikkert kunne tenkt seg det, hestejenter som fikk ta med seg hestene sine for eksempel.

Holy s****! En god grunn til å ikke krige i utlandet. Får meg til å lure på hva som driver dem dit, men det får bli deres sak... :)

Man kan jo forsøke, men Amerikanerne (les; nå drar jeg alle rancheiere over samme kam) kan vel ikke bare satse på turister? Vet det er en del som drar på såkalt ranchferie, men de har jo vanlig ansatte ved siden av. Og det er vel mange gårder som ikke har noe slikt i det hele tatt. Å legge driften av gjetere til turister er kanskje for mye for langt, men nå vet jeg heller lite om etterspørselen for det.
Det er nok mange muligheter, men er jeg mener at folk skal ha noe igjen for det de gjør også. At lønnen skal stå i stil. De gjør jo fremdeles en jobb og da går det under arbeidsmiljøloven med antall timer i jobb som er lovlig ect.

Men mulig flere alternativene sammen hadde vært noe :) Jeg vet ikke om en av forslagene alene hadde vært nok med å drifte alle gjeterne vi trenger for å dekke opp, men mulig om man brukte ungdom. (ikke utnyttet ;) ) og brukte turister som et pluss?

T.B.
18-06-2012, 22:32
Hmm - hva hvis NAV kunne tilby arbeidssøkere: "Flott jobb i frisk luft, osv........"?
Mange av de som kommer hit er jo vant til husdyr OG rovdyr.

Malene_Fiola
18-06-2012, 23:03
Utrolig dumt rett og slett, å legge ut gift på den måten. Slik jeg ser det, så var ulven her før oss. Ulven er et smart rovdyr, som velger den letteste løsninga, noe de fleste mennesker gjør også. Her blir sauer og andre enkle byttedyr plassert midt i ulvens matfat, som regel uten tilsyn, kan man klandre et dyr for å velge den letteste måten å overleve på, å da spise disse?

Lopke
18-06-2012, 23:32
Hmm - hva hvis NAV kunne tilby arbeidssøkere: "Flott jobb i frisk luft, osv........"?
Mange av de som kommer hit er jo vant til husdyr OG rovdyr.

Av de som kommer hit? mener du innvandrere?
Det var vel bedre om vi sendte ut den norske friske ungdommen til en slik jobb istedet for alle latsabbene som heller vil gå på dagpenger og se på såpeserier. Dem er det nok av for å si det slik.
Hvis man skal inspirere "mange av de som kommer hit" bør man jo gå som et godt eksempel selv.

T.B.
19-06-2012, 01:45
Tjaaa- men hvor er de ungdommene, da?......
Sitter på rommet med pc-spill.

Bea
19-06-2012, 07:53
Det er vel litt generaliserende, har en bror på 14 og ja han spiller selvsagt dataspill, men det er da ikke alt de gjør.
I helga var de på telttur i skogen og ble spist av knott faktisk. Ungdom er ikke ensbetydende med å sitte inne og spille dataspill.

Lopke
19-06-2012, 08:13
Ser ikke helt hva ungdom og dataspill har med dette å gjøre med mindre man ikke gidder å jobbe men heller spille dataspill...
14 åringer var ikke helt min målgruppe når jeg tenkte på trygdet norsk ungdom som kunne fått tildelt en slik jobb ;)

Nina
19-06-2012, 08:57
Jeg må innrømme at jeg blir litt skremt av enkelte holdninger her jeg. Skal det være greit å utrydde arter man selv ikke liker. Det er mange som blir drept av veps hvert år, skal vi urydde dem da?
Mennesker må tilpasse seg naturen, ikke motsatt. Vi må også huske på at vi flytter oss stadig lenger inn på rovdyrenes territorier, og vi har nesten greid å utrydde fjellreven på den måten.
Det er faktisk tiltak man kan gjøre for å redusere rovdyrtap, men når bøndene ikke er interesserte, så får jeg ingen enorm sympati for dem heller. De burde jo være interessert i å verne dyra sine mest mulig, men de plasserer dem jo faktisk på riksveier også, så veldig redde for disse dyra er de jo neppe.

Jeg fnt forøvrig en sakdet søye på åsen her for et par år siden, men fikk desverre ikke sett øremerket hennes. Kontaktet eier, men vedkommende mente det ville bli for mye jobb å lete opp søya, så det var ikke så farlig. God holdning.

Nimbus
19-06-2012, 09:33
Jeg har også funnet skadet sau og ringt bonden. Da vi gikk forbi igjen to dager senere lå sauen der fortsatt (i live, så det var ikke sånn at noen hadde sjekket den men den allerede var død). Ringte igjen, men nei, det var ikke økonomisk å dra så langt for bare en sau.

Jeg skjønner jo at det ikke gjelder alle bønder, men dere som påstår at alle bønder bryr seg så veldig om dyrene sine skjærer jo også alle over en kam, bare motsatt vei?

Nina
19-06-2012, 10:06
Liten vits i å melde det til mattilsynet desverre. Det skal mer til enn en skadet sau før de reagerer..

Jorryt
19-06-2012, 10:19
Liten vits i å melde det til mattilsynet desverre. Det skal mer til enn en skadet sau før de reagerer..

Hvis ingen melder fra, så får MT heller aldri vite om bønder som ikke ser til sauene sine på en forsvarlig måte. hvis de får flere meldinger om samme bonde, så blir vedkommende kontaktet av MT.
De aller fleste som drev dårlig har slutta, de bøndene som enda driver med sau, er som oftest dyktige bønder som passer godt på dyra sine. Akkurat som de fleste hesteeiere passer godt på hestene sine. Men, det finnes dessverre mennesker som driver med både hest og sau, og andre dyr, for den del, som nok burde ha drevet med noe annet.

Johanne S.
19-06-2012, 10:26
Jeg har også funnet skadet sau og ringt bonden. Da vi gikk forbi igjen to dager senere lå sauen der fortsatt (i live, så det var ikke sånn at noen hadde sjekket den men den allerede var død). Ringte igjen, men nei, det var ikke økonomisk å dra så langt for bare en sau.

Jeg skjønner jo at det ikke gjelder alle bønder, men dere som påstår at alle bønder bryr seg så veldig om dyrene sine skjærer jo også alle over en kam, bare motsatt vei?

Etter å ha vokst opp midt ute på landet og jobbet på flere gårder vet jeg at det er veldig mange bønder som ikke bryr seg så mye om dyrene sine. Når man daglig kan gå forbi små kalver som ligger bundet i korte kjettinger på betonggolv ikke dekket av annet enn dammer av deres eget piss - da bryr man seg døyten om de stakkars dyrene. Og denne bonden sa rett ut at han ikke så på dyrene som annet enn produksjonsdyr han tjente penger på. Jeg har sett så mye stygt etter å ha jobbet som avløser at jeg er sjeleglad jeg kom meg over i ett annet yrke. Sauer har jeg aldri jobbet med men har sett bønder heromkring håndtere sauene sine og det er mer enn nok for meg.

Bea
19-06-2012, 14:12
Hvis sauen får benet bitt og så blir spist av mark har den neppe blitt sett til iallefall, lurer forovrig på hva dere som vil gå med bikkja løs i skogen synes om at den kan spise gift lagt ut til ulv - i skogen.

Harneshaug
19-06-2012, 14:58
For en tråd.... :(

Må si jeg er helt rystet over en del holdninger fra begge sider her. Å legge ut gift tilfeldig plassert i skogen er forkastelig, rovdyrbestanden skal forvaltes under kontroll.
At bøndene "driter" i dyrene sine er for meg helt uforståelig. Jeg er født og oppvokst opp i Lofoten med mer utilgjengelige fjell enn der er å oppdrive noe annet sted i landet og faktisk ser bøndene etter dyrene sine tilogmed der!
Å ha gjeter gående der ville være bortkastet iom at det er så kuppert at man ser ingenting om man ikke er oppi dyrene, der finnes ikke sæter, sletter osv hvor man kan gjete dyrene fra, ei heller har vi rovdyr annet enn ørn.
Likevel så trasker saueeigerne seg på tur over fjellene med jevne mellomrom hele sommeren og følger med hverandres dyr.
Jeg har mange ganger vært med å hentet sauer/lam som har rapa, satt seg fast eller mistet mamman sin.
Alle varsler hverandre om noe skjer og følger med. Pappa har vært oppe midt i natten søvnløs fordi han hørte sau rope i fjellet men det var for mye skodde til å se noe så han måtte vente med å gå.

Å få folk til å gå sammen med oss for å hente ned fra fjellet om høsten derimot var ikke akkurat lett... ingen som gadd så vi laget sankerring, dvs alle tok med alt de fant, så fikk vi dekket et stort område og så sorterte vi når vi kom ned.

De eneste skadene vi har på sauen som ikke er selvpåførte er HUND!! Jeg har flere ganger sett hunders skadeverk på sauen, enten de har sprengt dem, revet dem opp, bitt av de hale/ører/mule eller regelrett drept dem, hvorpå hundeeier ikke varsler.

Vil tro hund på generell basis påfører husdyr/vilt mer skade enn rovdyr.

Det som skjer når man får for mye rovdyr (da tenker jeg ikke bare ulv) er at de finner jo ikke nok mat og må da trekke "ned og inn" mot sivilisasjonen for å finne mat.
Bestanden må jo reguleres etter tilgangen de har på mat.

Slagbjørn er en bjørn som er "syk", det er ikke naturlig oppførsel og de skal selvsagt skytes. De er overhodet ikke representativ for bjørners normale oppførsel.

Synes det er utrolig trist at dere som har negativ erfaring med bønders omtanke for dyra sine har opplevd dette slik. Jeg har ALDRI i mitt liv truffet på en slik bonde, ikke noen gang, hverken på storfe eller småfe.
Jeg har derimot møtt flere voksne karer som har gjemt seg bak låvedøra når ei ku, en sau eller en okse har måttet bøte med livet pga sykdom eller skade.
Der er utskudd i alle leire, jeg lar de ikke overskygge min tro på at bonden er glad i dyrene sine.
Jeg tror jo ikke alle som eier hest er idiot selv om det er utallige som missligholder hest i dette landet?

Jeg synes det er flott vi har rovdyr, jeg synes det er flott vi har produksjonsdyr som får gå fritt ute!
Da får forvaltningen komme opp med løsninger som er for alle å leve med.

I de "flatere" fylkene burde det ikke være noe problem å gjete dyrene med feks helikopter, ATV eller lignende i ny og ne for å sjekke om noen trenger å avlives eller tilsyn.

Margrete
19-06-2012, 19:00
skal ikke sauer også ses til minst en gang i uka selv om de går i utmarksbeite?
Og når det gjelder lønn til gjeter, kan jo ikke være umulig og finne noen som har lyst på sommerferie/ jobb. Og tilbringe sommeren med gåturer /(eventuelt rideturer) i fjellet samtidig som man tjener penger er jo fristende selv om lønnen ikke er veldig høy...

tipsy
19-06-2012, 19:08
Hvis ingen melder fra, så får MT heller aldri vite om bønder som ikke ser til sauene sine på en forsvarlig måte. hvis de får flere meldinger om samme bonde, så blir vedkommende kontaktet av MT.
De aller fleste som drev dårlig har slutta, de bøndene som enda driver med sau, er som oftest dyktige bønder som passer godt på dyra sine. Akkurat som de fleste hesteeiere passer godt på hestene sine. Men, det finnes dessverre mennesker som driver med både hest og sau, og andre dyr, for den del, som nok burde ha drevet med noe annet.

Dette er faktisk et VELDIG viktig poeng!

Og for ordens skyld så ingen tviler: jeg forsvarer IKKE å legge ut gift for å ta livet av dyr man ikke liker!

Bitten&Betty
19-06-2012, 23:40
Bare for å ha det på det rene, jeg mener ikke at bønder ikke tar godt vare på dyra sine, eller bryr seg om dem. De aller fleste bønder legger både tid og kjærlighet ned i dyra og dyreholdet.

Det jeg mener er at det er en alt for lettvint løsning å skylde på rovdyra uten å vise vilje til å jobbe med problemet, enten det er gjeter, hunder eller andre løsninger. Og ja, jeg mener også det er en form for latskap å la dyra passe seg selv i 2-3mnd (og dette er ikke uvanlig!), likevel forstår jeg at det kan være vanskelig å finne igjen sauene sine inne på diverse vidder. Men det betyr likevel ikke at det er slik det bør være.

Som sagt så hadde vi gjeter der våre sauer gikk, og det gikk helt fint økonomisk å holde denne gjeteren i arbeid. Problemet var ikke økonomien da gjeteren forsvant, men interessen. Det blir ikke sett på som fristende arbeid, og det er så og si umulig å finne noen som kunne tenke seg jobben (den er kjedelig og "ensom"), og det er derfor en del markedsføring som må til, og eventuelt andre tiltak som kan gjøre det interessant enten for norske arbeidere, eller utenlands arbeidskraft som vil oppleve norsk natur. Men igjen, det hele faller på bøndenes vilje til å ta tak i det. Og jeg mener helt ærlig at det er en heller laber interesse når det gjelder nytenking innen disse temaene hos den stor del av bøndene.

Og til sist, jeg vet godt at en gjeter ikke vil kunne forhindre alt av tap, men det vil da absolutt hjelpe!! Og hvert tap en slipper er jo positivt.

Lopke
19-06-2012, 23:46
Jeg har ringet politiet 2 ganger pga sauer som så skadet ut eller hang fast. Steder jeg ikke selv kunne stoppe. Begge gangene har de reagert positivt og takket for at jeg ga beskjed.

Harneshaug
20-06-2012, 03:12
Så godt å høre Marianne!!! Jeg er sikker på at bonden som eide dem også ble glad som fikk berget dyrene siden du ringte!!
Ærlig talt . . Hvor mange tror dere virkelig er så "bonderomantiske" og uøkonomiske at de forsaker sommerferien for å traske etter dyr i fjellet :lol: IKKE nok i alle fall ;) som sagt er det ikke alle steder man kan gjere til fots og slett ikke til hest :0 og da er viddene det minste problemet!! De er jo relativt flate og meget oversiktlige :)

Margrete
20-06-2012, 10:10
Så godt å høre Marianne!!! Jeg er sikker på at bonden som eide dem også ble glad som fikk berget dyrene siden du ringte!!
Ærlig talt . . Hvor mange tror dere virkelig er så "bonderomantiske" og uøkonomiske at de forsaker sommerferien for å traske etter dyr i fjellet :lol: IKKE nok i alle fall ;) som sagt er det ikke alle steder man kan gjere til fots og slett ikke til hest :0 og da er viddene det minste problemet!! De er jo relativt flate og meget oversiktlige :)

Om tilbudet er lønn for 8 timer 5 dager i uka hadde ikke jeg hatt noe i mot det. (Kunne sansynligvis tenke meg det for mindre og). Og er ikke nødvendig med 150 i timen heller. Må jo absolutt ikke få betalt for 24 timer i døgnet 7 dager i uka for at det skal være interesangt...

Nimbus
20-06-2012, 10:21
Mange av mine venner pleide å jobbe på seter med å melke kyr da vi var unge. Da bodde de der oppe hele sommeren, og kunne ikke dra noe sted (men vi andre kunne besøke dem der). De fikk ikke timelønn der oppe altså, men det var like en aldri noe problem.

tipsy
20-06-2012, 11:04

Det er dette jeg mener. Jeg har hverken tid eller råd til å gjøre det. Jeg må ha lønn. Ang ungdom så synes jeg faktisk at det er feil å "utnytte" dem. Vet om mange ungdommer som jobber, men de søker jo på de jobbene som er best betalt ;)
Selvfølgelig vil noen synes det er allright å løpe etter andres sauer for knapper og glansbilder, men jeg tviler på at det er nok av dem til å gjete sauene i Norge. Vi snakker jo ikke om en saueflokk..... (uten at jeg har peil på tall)

T.B.
20-06-2012, 21:49
Tja - ser ut som bøndene "rydder opp" på egen hånd. Stod i avisa i dag at halvparten av de registrerte ulvene har "forsvunnet"...