PDA

Se full versjon : Araberutstilling

Frida&Jameel
14-02-2007, 09:57
Jeg har veldig lyst til å stille ut Nabih til sommeren, men jeg har aldri vært på utstilling med hest før (bare hund), så hvordan gjør man dette? Jeg lurer på alt som har med dette å gjøre, som feks hvordan trenger man hesten, og hva må den kunne (tenker først og fremst på unghest, siden det er det som er aktuelt i år)?

Noen der ute som kan hjelpe meg? :)

Bente & Etanec
14-02-2007, 11:58
Endelig kom tråden fra deg!! *Bente ble utålmodig, hun måtte vente heeelt siden i går kveld:lol: )

Jeg vet at der er flere her inne som hverken syntes noe om araberhester som shower og alt "dill-dallet" vi bedriver innen denne verdenen. Men kan ikke denne tråden være om trening og diverse forberedelser til show?.. Så kan evnt. negativ kritikk bli en annen tråd?..

Først og fremst; Jeg håper inderlig at mange vil svare her. For jeg vil gjerne lære så mye som mulig om detet jeg også.
Men jeg kan jo ta det lille jeg vet, sånn at du får kommet deg igang littegranne:)

Trening av oppstilling, der bør du trene på at frambena skal stå likt. De skal stå rett, ikke for langt bakover og heller ikke for langt fremover. Rett ned liksom..
Bakbena skal den ene stå litt lenger bak enn den andre, enkelt og greit.

Du bruker en pisk med posebit på og prøver jobbe hestens hals fremover og i en bue, svanehals på en måte (var det ikke det det het tro??.. Jo mener det..)

Det er veldig greit om du først løper litt med ham og fyrer ham opp, da lære han fort at det og stille seg opp skal gjøres med adrenalin;) Da viser de seg mye bedre frem under oppstillingen også, og faller ikke sammen så fort.

Det er også greit og bruke det rette utstyret når du trener på dette, slik at de forbinder utstyret med hva de skal gjøre (kan sende deg noe fra Kjell evnt., han pleier ikke være vanskelig. Og i tillegg går jeg god for deg og hvordan du behandler det;) )

Når du skal vise hesten frem, løpe med den. Så er det greit og ha en medhjelper som kan rassle litt med en plastflaske med småsteiner oppi, eller pisk med posebit på enden.
Det er vits for at han skal fyre seg opp, løfte halen, få frem svevmomentet i bena, "fryse" bevegelsene i bena og vise hals/hode. Med èn gang han begynner og vise dette stopper du og roser ham.
Men hvordan du lærer det inn tror jeg du vet egentlig, selv ville jeg lært det inn som du gjør med andre ting, stopper av, roser og lar ham få tid og tenke over dette.
Dermed vil han gjøre dette bedre og bedre på kort tid:)

Jeg vet Kjell bruker mye longering i opptreningen av muskulaturen, men om der er andre grunner til longering blir brukt en del (tenker da også på flere i DK som longerer mye) vet jeg ikke. Noen andre som vet??
Kanskje for og trene frem svevmomenter?
Men også leieturer med klatring i bakker må være super trening:)

Frida&Jameel
14-02-2007, 13:39
Moro :) Jeg tror ikke det blir noe problem å få han til å fyre sge opp, hehe ;) I dag så trippet han så staselig og flott forbi hoppene, hehe ;)

Mange ting å tenke på her. Så synd at jeg ikke er hjemme så ofte, og heller ikke så lenge av gangen.

Og enig med deg angående kritikk, det er ikke det jeg er ute etter. Jeg vil vise fram hesten min, og lurer på hvordan dette skal gjøres, og det er det denne tråden skal handle om ;)

Håper det kommer mange flere svar :D

Bente & Etanec
14-02-2007, 13:43
Hva med og fokusere på oppstillingen når du er hjemme? Det er et vakkert syn om hesten kan stå ordentlig, roligt og samtidig full av adrenalin?

Løpe kan han jo, så den biten er ikke det vanskeligste for ham:) Her trenger bare du mer erfaring i og handle ham, om du vil stille ham selv. (Har du handler i bakhånd om du ikke vil selv?)

Så flott at han viser seg for damene da hi hi:lol:

Frida&Jameel
14-02-2007, 13:58
Tror han har lett for å stå veldig bra med frambeina (prøvde å se etter i dag), så mangler bare å få bakbeina på plass, hehe ;)

Ja, han er fullstendig klar over at han er hingst tror jeg, hehe ;)

Maren<3
14-02-2007, 15:34
OT muligens: Jeg satt å fulgte med på tråden hvor du kjøpte Nabih..
Moro å se at det går bra og at du vil stille ham:D
Lykke til!:lol:

Frida&Jameel
14-02-2007, 15:37
Så koselig at du følger med :D

Maren<3
14-02-2007, 15:43
he he, må jo det:lol: :oops:

Hadde araber selv, som ligner en del på Jameel!! Da er det jo ekstra gøy, og Nabih ser helt fantastisk ut:D

Frida&Jameel
14-02-2007, 16:09
Å, har du det? Så gøy :D

Bente: Vet ikke om jeg vil handle han selv, hadde vært greit å få en som har gjort det et par ganger til å gjøre det for meg. Jeg blir så utrolig nervøs.... :(

Bente & Etanec
14-02-2007, 16:12
Ja det forstår jeg godt.. Jeg kan evnt. komme med et par tips til deg om handler om du er intressert? tar det evnt. over pm siden jeg ikke er sikker på om vedkommende vil like og bli navngitt på nettet.
H*n ville sikkert bare blitt smigret og sånt, men bare for sikkerthetsskyld.

Vedkommendes store drøm er hvertfall og bli profesjonell handler og få reise i mange andre land og handle verdenskjente arabere, så h*n trenger all den trening og forskjellige arabere og jobbe med/handle:)
Dyktig handler også!

Frida&Jameel
14-02-2007, 16:15
&#197;ja, gjerne! PM n&#229;! S&#229; kan jeg kontakte h*n allerede i dag :D Ivrig? Neeej, hehe ;)

Bente & Etanec
14-02-2007, 16:40
Oki, pm kommer. Det er viktig og være tidlig ute, vedkommende er nok litt intressant for andre eiere/oppdrettere. Så greit og være tidlig ute også.

Må bare finne tlf.nr. først.

Frida&Jameel
14-02-2007, 16:41
Flott :D Gleder meg :D Hvor mye koster noe sånt da? :)

Bente & Etanec
14-02-2007, 16:43
Vet ikke. Jeg har ikke hørt noen priser på sånt.. Men tror nok en del gjør det gratis også. Men hør med vedkommende, så får du vurdere det etter og ha hørt en evnt. pris:)
Skal nok uansett finne en handler til en pris du fint kan leve med! Du vet; Kjell har mange venner;)

Frida&Jameel
14-02-2007, 16:44
Så moro :D Hadde vært kjempefint om du og Kjell kunne hjelpe meg ;) Og han vil jo at jeg skal stille Nabih :)

Bente & Etanec
14-02-2007, 16:51
Pm sendt:)

Frida&Jameel
14-02-2007, 16:55
PM mottatt og mail sendt ;)

Bente & Etanec
14-02-2007, 17:59
Jeg forklarte dårligt hvordan du bruker enden av pisken når du stiller ham opp...
Men poenget er at han skal strekke og kromme hals for og nå bort og lukte på enden av pisken. Vet at noen handlere har litt hoppelukt på enden om det er hingst de skal stille;)
Men nå er det jo snakk om trening.. Kanskje personen som skal handle Nabih har enda bedre råd og komme med?
Si fra så fort du har fått svar:) Er sååå spendt!!

Maren<3
14-02-2007, 23:42
Å, har du det? Så gøy :D :(

Jeg hadde:)
Lykke til videre! Håper du finner noen som kan Handle han og alt!:)

Frida&Jameel
15-02-2007, 12:07
:D

*Rope på anettex som sikkert har mange gode tips å komme med*

Bente & Etanec
15-02-2007, 15:14
*Dytte litt opp på "nye innlegg" i håp om at Anettex ser tråden..*

Bente & Etanec
16-02-2007, 10:28
*Dytte eeenda litt lenger opp.. Anetteee? Hjelpe Frida littegranne her?.. http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/f010.gif *

Frida&Jameel
16-02-2007, 13:46
Hehe ;)

Frida&Jameel
19-02-2007, 18:54
*Dytte opp*

Bente & Etanec
20-02-2007, 10:08
Er visst ikke noen som vil hjelpe, Frida... :(

Har du fått noe svar fra den du mailet til ang. handling av Nabih?

Frida&Jameel
20-02-2007, 18:51
Nei, ikke fått noe svar :(

anettex
20-02-2007, 23:33
Oi, har visst blitt b&#229;de gammel og tungh&#248;rt som har g&#229;tt glipp av all ropinga.
Skal rote litt i papirene mine, har blandt annet et hefte vi laget da vi arrangerte utstillingsseminar med Nette B&#229;dal her i Troms&#248;.
S&#229; jeg skal komme sterkere tilbake i morra.

Frida&Jameel
21-02-2007, 09:51
:D

lillekira
21-02-2007, 11:57
Nå er det "grønnskollingen" som melder seg på da.:p

Hvor viktig er det at det er en "proff" handler som tar seg av visning? For Øyvind har jo litt lyst til å prøve å stille Zhetan også.Men han har jo aldri gjort det før,og jeg har null peiling på visning.
Hva om man kommer på utstilling med en hest som ikke er "showtrent" og bare er helt vanlig liksom? Hva skal de vises i?
Skritt,trav og galopp? Oppstilling?
Er dte noe mere? Og hvordan skal man trene til sånne ting da?:confused:

Frida&Jameel
21-02-2007, 12:04
Vi kan jo reise sammen på utstilling :D

lillekira
21-02-2007, 12:41
Det kunne vært gøy Frida:)
Hvor og når er det du skal stille da? Noe planlagt ennå?
Og skal du vise selv,eller få noen til å gjøre det for deg?

anettex
21-02-2007, 17:02
Stemmer det at begge disse hestene er åringer?
I såfall er det jo flere alternativer.

Unghestskue er en måte å få bedømt hesten sin på.
Disse arrangeres de fleste steder i landet.
http://www.nhest.no/utstillinger/Terminliste_unghest2007_pr190207.doc
Her er terminlisten for unghestskue 2007.

På unghestskue bedømmes araberen på llik linje med andre raser.
De dømmes av samme dommer ( som ikke nødvendigvis er "araberdommer ) og med samme poengskala.
Her er ikke showfaktoren så høy som på arabershow vil jeg si.
Men stort sett legges det vekt på samme tingene her.

På arabershow er det MASSE showfaktor, og her er det en fordel om hesten trives med det han gjør, og virkelig vil vise seg.
For der kan en god hest med en dårlig dag risikere å miste poeng, kontra en litt dårligere hest ( eksteriørt ) med en god dag.
Det finnes lite som er så vakkert som en araber sm blir vist på en ordentlig måte... Sukk...

Var på Blommerød i Sverige i fjor, og herregud så mye vakkert.
Og enkelte av handlerne var jo helt fantastiske!
Stoooor forskjell på ekvipasjene som ble vist av de gode handlerne og de som ikke var fullt så gode.

I år arrangeres det 2 arabershow i Norge, internasjonalt show 16-17 juni, og nasjonalt show 25-26 august.
Begge arrangeres i Drammen.

Når det gjelder så unge hester er det jo en vurderingssak om man skal stille på unghestskue, eller show.
Jeg er jo en fan av å sosialisere hestene mens de er små, og det er jo super trening for hesten å vises på utstilling.
Men om man bor langt unna Drammen, ja da bør man vel vurdere det på en annen måte.
Jeg hadde nok ikke gidda reist sørover med en åring, men hadde jeg bodd der hadde jeg nok tatt den på show.
Når hesten begynner å bli 4-6 år er det en helt annen sak.

Kremlin var på unghestskue som åring, og show når han var 2 år.
Begge delene med sin gamle eier.
Videre har jeg hatt han til kåring og show som 3-åring, og ny kåring igjen som 5-åring.
Hadde jeg bodd i sør, hadde han blitt vist på show i år, men det er så innmari dyrt å reise fra Tromsø til Drammen med hest.
OG NAHF legger ikke akkurat opp til at vi skal komme langveis fra i og med at de har et show før skoleslutt, og et etter skolestart...
Men hadde Kremlin skullet på show i år, ville jeg leid handler, det gjorde jeg med han som 3-åring, mens på kåringa i fjor viste jeg han selv.

På en åring er jeg derimot ikke sikker på om jeg hadde leid handler.
Dette koster jo en del, og det kan kanskje være lurt å heller gjøre dette når man får mer for pengene.
Altså når hesten begynner å bli ferdig utvikla.
For tusenlappene kan fort flagre når man skal sette hesten i trening hos handler.
Nytter lite å vise en hest som ikke er trent, uansett hvor flink man er.

Men dere bor jo begge 2 rimelig greit til i sør og da er kanskje utstillingskurs en grei ting å begynne med?
Vet at det arrangeres 2-3 i året i sør, sjekk på www.araberhest.no eventuelt forhør dere på forumet der.

Jeg arrangerte selv utstillingsseminar her i Tromsø med Nette Bådal våren etter at vi kjøpte Kremlin av henne.
Faktisk kom det deltagere helt fra Trondheim for å delta.
Lærte en hel del der, og Kremlin er jo showtrent fra før.
Men sliter litt med å få han til å strekke seg ordentlig og riktig.
For målet er ikke bare å få hesten til å strekke seg, det skal gjøres korrekt, ellers risikerer man at det ikke ser bra ut.
Derfor er det å lære hesten å gi hals ikke enkelt uten kyndig hjelp.
Så jeg vil anbefale dere kurs i første omgang.
Vil tro dere godt kan vise hestene deres selv, om dere bare får hjelp og tips til treninga.

Det jeg legger vekt å når jeg viser Kremlin er disse tingene:
Lydighet, både under mønstring og når hesten stilles opp for dommeren.
Hesten skal kunne gå og løpe på lang slakk line, den skal ha god framadbydning i begge gangarter.
Men selvfølgelig ikke bare dure av gårde, med eier på slep.
Dommerne liker dårlig å måtte "løpe" etter hesten de skal bedømme eksteriøret på.
Men en passe sløv araber som så vidt gidder å dilte etter handler gjør ikke noe godt inntrykk.
Kjempeviktig at hesten står rolig.
Synes det er viktigere at den står med beina ok plassert, og rolig enn at den absolutt skal strekke seg.
Begge deler er jo selvfølgelig det optimale, men for en åring er det kanskje mye å svelge, både å stå pent i ro på nytt sted, og å kunne gi hals....

Det å trene hesten i å stå stille er jo noe alle gjør, eller i hvertfall burde gjøre.
Videre er det kjekt å lære den å fælge handa, slik at man kan steppe hvert forben for å få hesten til å stå pent.
Men jeg kan ikke si hvordan man lærer en å følge handa.
Kremlin kunne alt dette, og jeg har dermed bare holdt det ved like.
Samme med å lære hesten å strekke seg.
Disse tingene er slikt man bør gå på kurs for å lære, ikke prøve seg på selv etter en oppskrift på nettet.
Resultatet kan bli at man lærer hesten både å stå og å strekke feil...
Og det tar lang tid å trene bort slike ting...

Å trene på å mønstre hesten kan man derimot fint gjøre selv.
Viktig å la den gå godt fram i begge gangarter, er jo bare skritt og trav som vises under mønstringa.
Lek med hesten , gi den glede i treninga.
Akspeter et lite sprell, en overlydig og nesten kuet hest viser seg skjelden bra.
Bruk lang line, la hesten løpe så fritt som mulig, helst på siden av deg.
Om hesten er seig og treg, gjør som Bente beskrev, få en hjelper til å "skremme" hesten med feks en pose.
Dette er også fint å gjøre før man skal inn i utstillingsringen, fyre den opp og få fram typen med svevende steg, hevet hale og stoooore nesebor.
Det hender jeg leker "sekkeleken" med gutta ute i paddocken om de har hatt mye fri.
Dette er kjempegøy synes de, men av og til ser de bare dumt på meg.

Jeg er veldig nøye med pels, hover osv.
Alt skal være helt strøkent.
Kremlin får helklipp før utstilling, og vaskes, sprayes, sminkes og får lakket hovene etter alle kunstens regler.
Utstyret skal passe til den øvelsen man skal ha ( gjelder mest eldre hester som skal feks vise rideprøve, longering osv ), det skal passe hester og være helt og pent.
Jeg er nok litt på kanten, alt utstyr matcher på farver når jeg reiser med hest...litt snobbete, men synes det er pent jeg.

Puh, dette ble langt, og enda kunne jeg ha skrevet mye mer.
Kommer sikkert på mer etter hvert...
Å vise araber på utstilling er en kunst, men når det gjøres riktig er det uendelig vakkert å se på...

Frida&Jameel
21-02-2007, 23:10
Tusen takk for svar Anette! :) Ja, de er &#229;ringer n&#229; snart ja ;) De kursene, er det med hest? S&#229; man f&#229;r l&#230;rt seg med sin egen hest, og f&#229;r tips der og da?

Laila: Jeg har ikke planlagt noe som helst, men tenker det blir unghestskue, eller arabershow, siden jeg bor s&#229; n&#230;rme. Hadde jo v&#230;rt enklere &#229; reise sammen kanskje, da m&#229; vi pushe litt p&#229; hverandre. Jeg er s&#229; treig med s&#229;nne ting, hehe ;) Kommer seint i gang og gruer meg masse. Men det hjelper &#229; ha en &#229; reise sammen med :) Jeg har egentlig ikke lyst til &#229; vise selv, men det ender vel opp med det.... :)

anettex
22-02-2007, 11:29
S&#229;nn som vi la det opp, utstillingskurset, hadde vi med 3 forskjellige hester 1 helt blank, 1 som kunne litt, og Kremlin som kunne en del.
Det var ingen av de andre som &#248;nsket &#229; ha med seg hest, mye pga &#229;rstiden vi arrangerte p&#229;.
Men skulle vi hatt et til, ville det blitt p&#229; sommeren, og med hest for de som &#248;nsket.
Og det er s&#229;nn jeg tror de har gjort det s&#248;rp&#229;.

Skulle sjekke en link til noen som arrangerer slike kurs.
Og hva ser jeg p&#229; forumet til NAHF, jo en annonse for et utstillingskurs...
http://www.roxannearab.no/
Ta en titt her, disse folka arrangerer flere kurs hver v&#229;r / sommer, og e tar s&#229;vidt jeg vet ogs&#229; hester inn til trening.

anettex
22-02-2007, 11:31
Titt under nyheter p&#229; siden deres

Frida&Jameel
22-02-2007, 19:11
Tusen takk ;) Kurset er jo selvføgelig helgen før påskeferien, så det passet ikke så bra :( Reiser hjem uka før eller noe. Ellers er det ikke så langt unna.