PDA

Se full versjon : Ebay

sfagervik
30-05-2012, 14:38
For å gjøre det litt lettere å finne fram erfaringene til folk med Ebay, så tenkte jeg en egen tråd måtte være tingen. Kunne ikke finne noen fra før, finnes det en så får admin slette denne! :)

Del gjerne deres erfaringer med å handle fra Ebay her!

sfagervik
30-05-2012, 14:39
er ikke noen rutinert ebay-handler, og lurer på om det er slik at man må betale toll på pakker sendt fra ebay når kostnader er på over 600,- norske kroner ca?

IMOemir
30-05-2012, 16:03
Er det ikke over 200 kroner da? Noe hesteutstyr er vel også tollfritt såvidt jeg vet. Har aldri bestilt hesteutstyr på ebay, men har veldig lyst! Men syns det er litt vanskelig å finne hestegreier, samt at jeg er usikker på størrelsene :-)

heidi84
30-05-2012, 16:18
Jeg har bare positive erfaringer med handel fra ebay. Toll er på 200,- men det er ikke problem å sende en mail til selger i forkant om denne kan skrive lavere sum på pakken :-)

Det står jo mål på alt som blir solgt, så det er bare til å finne frem målebåndet; løp og kjøp :giggle:

Pssst: bak navnet (brukernavnet) til selgeren så står det en %, og det er tilbakemeldingene som er blitt gitt av kjøperne. Er denne under 97-98% så kjøp heller av en annen..

mallilen
30-05-2012, 19:27
Utelukkende positive erfaringer med ebay og PayPal. Har ikke varen kommet etter en viss tid, gir jeg selger beskjed. Venter så ei uke til for å se om den dukker opp. Har den ikke gjort det, har selger refundert hele beløpet eller sendt på nytt.

Eneste gangen det ble litt kluss var da jeg fikk vare som ikke tilsvarte beskrivelse og bilde. Selger svarte da ikke på henvendelse, så jeg la inn en klage, samtidig som jeg ga en meget negativ feedback. Negativ feedback får nemlig de fleste til å reagere rimelig kjapt (denne kan endres i ettertid) :lol: Endte med at jeg fikk tilbake pengene, og selger fikk sin positive feedback likevel. Samt at beskrivelser for varer fra denne og rutiner for bildetaking (voldsom photoshopping der i gården) ble endret. :D

JiviDream
30-05-2012, 19:33
Har kun gode erfaringer. I begynnelsen når jeg bestilte var postboksen min blitt stengt ved en feil, så jeg fikk ikke noen av av varene. Dette var snakk om fra 6 forskjellige selgere. 3 av de fikk varen i retur og sendte den på nytt til meg, mot at jeg betalte to dollar eller noe i postkrav. De 3 andre der hverken jeg eller de aldri så pakken igjen, fikk jeg igjen penger med engang eller tilsendt nytt. Så er ekstremt fornøyd :)

Toll over 200, jeg pleier å kontakte selger og høre om det er mulig at de krysser av på at det er gave, og lav sum om jeg kjøper for mer. Men har og noen ganger handlet for 5-600kr uten å måtte betale toll..

Musken
30-05-2012, 21:38
Jeg har hatt bare gode erfaringer med kjøp på ebay.

Jeg har opplevd at det er stort sett toll på varer fra USA. Har bestilt endel fra Egypt og Syria, der fikk jeg ikke toll.

Jeg trodde faktisk toll grensen lå på 1000,- jeg... Hvis den er så lav som 200,- så forklarer det hvorfor jeg har betalt toll hele tiden;-) Kjøper jo over 200,- hver gang.

Vet det er flere selgere som ikke vil "lyge" på frakt seddelen, men det skader jo ikke å spørre selgeren først.

Et godt tips er å alltid spørre selgerne hva det blir i frakt. Er ikke alltid det står på salgs siden hva frakten til Norge er. Og det er store forskjeller på frakt prisen, alt ettersom hvor i USA man bestiller fra. Det kan også lønne seg å spørre om selgeren vil sende til europa, selv om det står at de kun selger til amerika. Noen ganger kan man ha flaks.

Frakt tiden har generelt brukt å være ganske lang. Alt fra 3 uker til 1,5 måned. Så man må være tålmodig.

xmiriam
30-05-2012, 22:20
Er ikke toll på hesteutstyr ;) men det er moms, men jeg har sluppet å betale moms i 99% av alle gangene noe har dumpet ned i postkassa mi fra utlandet :-)

JiviDream
30-05-2012, 22:34
Jeg har forresten vært veldig heldig med leveringstid på de fleste varene, noen har tatt opp til en og en halv måned, men utrolig mye har jeg fått etter bare en uke. Pleier å ligge på 2-3 uker.

smulemor
31-05-2012, 01:18
elsker ebay :D

varer fra hong kong har en pussig tendens til å komme med merkingen "gift" selv om jeg aldri har bedt om det (gidder aldri å styre med den momsgrensa, jeg er stort sett ute etter ting som garantert går over uansett) og de er rå på å sende rekommandert.

på hesteutstyr så er jeg utrolig fornøyd med en selger som kaller seg "saddlery4u", fantastisk service og smørmyk lærkvalitet på det jeg har fått hittil.

julnil
31-05-2012, 01:25
Jeg har forresten vært veldig heldig med leveringstid på de fleste varene, noen har tatt opp til en og en halv måned, men utrolig mye har jeg fått etter bare en uke. Pleier å ligge på 2-3 uker.

Ja faktisk raskere levering fra Tyskland, enn den gjennomsnittlige nettbutikken i Norge :P

sfagervik
31-05-2012, 04:30
Jeg har bare bestilt fra ebay en gang, bestilte da fra storbritania, siden jeg syns de har best utvalg på ebay.co.uk sidene:-) da bestilte jeg også for 700 ca, betalte kun for varen og frakta. Så det er egentlig moms man skal betale i tillegg?

SynneFrigg
31-05-2012, 08:29
Jeg har god erfaring med å bestille barbermaskin til hest på ebay. Bestillte en fra Hong Kong, tror summen inkl frakt kom på 900 kr. 3 dager senere kom pakken på døra. Utrolig rask leveringstid. Maskinen fungerte kjempefint, og det gjør den fortsatt. Har også erfaringer med bestilling fra Amazon, like fornøyd med det :) Anbefales å sjekke opp hva det koster på ebay/amazon, kan spare veldig mye penger på det.
Jeg har heller ikke måtte betale toll for barbermaskinene.

Christina
31-05-2012, 08:44

varer fra hong kong har en pussig tendens til å komme med merkingen "gift" selv om jeg aldri har bedt om det (gidder aldri å styre med den momsgrensa, jeg er stort sett ute etter ting som garantert går over uansett) og de er rå på å sende rekommandert.

på hesteutstyr så er jeg utrolig fornøyd med en selger som kaller seg "saddlery4u", fantastisk service og smørmyk lærkvalitet på det jeg har fått hittil.

Har du link til denne selgeren? :)

hildevictoria
31-05-2012, 08:48

Hva slags ting kjøper du fra Hong Kong? :D

Jeg er også veldig fornøyd med saddlery4u (selv om de ikke ville sende det som gift, høhø). Kjøpte et rundsydd kandar, med en helt fantastisk lærkvalitet! Ser ut som et passier-hodelag til langt under halve prisen :D

smulemor
31-05-2012, 11:11
Har du link til denne selgeren? :)

Fine butikken... (http://stores.ebay.com/saddlery4uuk)

Hva slags ting kjøper du fra Hong Kong? :D

har vært en del klær faktisk. bare går opp en størrelse mer en det jeg bruker da jeg har erfart at asiatiske størrelser er et hakk mindre en vanlig.

Musken
31-05-2012, 16:29

Liten verden du. Jeg har også kjøpt fra denne selgeren:-) Kjøpte en pannereim som jeg hadde siklet på lenge.
I pakken fikk jeg, til min overraskelse, en liten sitron karamell. Jeg måtte bare smile:-) Er det flere som har fått "ekstra" gaver fra denne selgeren?

smulemor
31-05-2012, 18:22
he he, får alltid med noe snop av noe slag derfra ja ;)

Christina
31-05-2012, 18:33
Guriland, de hadde ikke akkurat lite å velge i :lol:

sfagervik
31-05-2012, 22:43
hvordan får man til å bestille fra hong kong da liksom? har de egen ebay-side? :P

jeg har siklet en eeeevighet på hodelagene fra saddlery4u!!

smulemor
31-05-2012, 23:43
hvordan får man til å bestille fra hong kong da liksom? har de egen ebay-side? :P

jeg har siklet en eeeevighet på hodelagene fra saddlery4u!!

mange av selgerne er fra asia/hong kong men dette gjelder i liten grad hest og dyreutstyr

sfagervik
01-06-2012, 22:09
aha, da skjønner jeg! :) tror jeg skal ta meg en rassia på ebay når feriepengene/skattepengene har ankommet;)

Gulikuli
02-06-2012, 11:10
må ma by, eller kan man bare kjøpe det med en gang?

mallilen
02-06-2012, 11:18
Ofte har man mulighet til "Buy Now"..

JiviDream
02-06-2012, 12:13
Jeg foretrekker buy now.. Jeg kjøpte en bikini til 0.99 dollar på auksjon, og tenkte at fy faaen der gjorde jeg ett kupp.. Vel, frakten var på 18 dollar.. :lol:

sfagervik
02-06-2012, 12:50
den ene gangen jeg bestilte, bestilte jeg også fra noen som hadde fastsatt frakta allerede! Torte ikke få en skummel overraskelse på den ;)

smulemor
02-06-2012, 22:11
amerikanerne er helt rå på å sette opp fraktprisen. 50 dollar for ei bukse i fraktpris er ikke uvanlig...

hildevictoria
03-06-2012, 11:17
Noen som har kjøpt sal fra e-bay? Vurderer en billig thorowgood-sal, og ser det ligger endel billig ute til salgs.

Embliss
03-06-2012, 14:22
Har kjøpt galoppsal/treningssal på ebay, men tenker at jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe bomsal, da man aldri kan være sikker på at salen er godt nok polstret til at bommen ikke brekker.

Musken
03-06-2012, 21:59
Jeg har kjøpt western sal. Salen kostet ca. 550,- norske, frakten kom på nesten 500,- og så måtte jeg betale rundt 400,- i toll eller moms (husker ikke). Så salen endte til slutt på rundt 1500,- Jeg synes salen var verdt det jeg da;-)

mymee
16-10-2012, 12:57
Ebay er bare fantastisk! Har kjøpt det aller meste der! Sal, seletøy, hodelag, beinbelegg, ridestøvler, hundeutstyr og til og med brudekjolen min som bare var heeeelt stunning!!! (for totalt 740 kr) =P Fikk den sydd fra Kina (britisk fabrikk) etter egne mål! Fikk den på lille julaften, bare 5 dager etter at den var ferdig sydd =D
Selen min er også helt fantastisk! Betalte 1800 kr for den og den kom ferdig oljet og smørmyk! Ebay er tingen! Også ler jeg litt for meg selv når andre kjøper ridestøvler til 7000 i norge og jeg betalte 3200 kr for mine i samme variant på ebay :P

IMOemir
16-10-2012, 22:59
Har lyst å kjøpe en charles owen-hjelm fra ebay, men de fleste resultatene som kommer opp når jeg søker på charles owen er alle fra samme selger.. greit nok det, men den samme hjelmen koster forskjellig fra annonse til annonse. Syns det høres litt skummelt ut, spesielt siden samme selger står for alle annonsene :p men den selgeren har nesten bare positiv feedback. Bør jeg la være?

smulemor
17-10-2012, 00:57
Selen min er også helt fantastisk! Betalte 1800 kr for den og den kom ferdig oljet og smørmyk! Ebay er tingen! Også ler jeg litt for meg selv når andre kjøper ridestøvler til 7000 i norge og jeg betalte 3200 kr for mine i samme variant på ebay :P

husker du hvilken seger du kjøpte fra ?

Har lyst å kjøpe en charles owen-hjelm fra ebay, men de fleste resultatene som kommer opp når jeg søker på charles owen er alle fra samme selger.. greit nok det, men den samme hjelmen koster forskjellig fra annonse til annonse. Syns det høres litt skummelt ut, spesielt siden samme selger står for alle annonsene :p men den selgeren har nesten bare positiv feedback. Bør jeg la være?

har du ink til selger og annonsene ?

IMOemir
17-10-2012, 01:40
Er bare å søke på charles owen, så kommer flere av annonsene opp. her er en av de: http://viewitem.eim.ebay.no/Charles-Owen-GR8-Riding-Hat-ALL-SIZES--ALL-COLOURS-New/390209567239/item

smulemor
17-10-2012, 02:09
ser ut til å være litt ulike modeller av hjelmen ? mye mulig de opererer med bulkinnkjøp og får noen partier billigere en andre. selgeren i seg selv ville jeg ikke vært skeptisk til

mymee
21-10-2012, 23:58
Det finnes jo mange modeller av charles owen, men den de selger mest av i norge har vel vært wellington classic. Den dyreste før profesional modellen :P
Smulemor: Jeg kjøpte selen min med equinesupplies110 =)

Anananas
28-11-2012, 18:52
Jeg har aldri handlet fra Ebay før, men nå vil jeg bestille meg noen sko derfra. Og jeg trenger seriøst hjelp for jeg synes det er dritskummelt :lol:

mallilen
28-11-2012, 20:40
Ikke skummelt i det hele tatt :) Betal via Paypal, så er du sikret!

tigergutt
16-01-2013, 22:57
Elsker Ebay og handler der hver eneste uke :P
Kan man importreglene og vet hvilke spørsmål man skal stille selgeren er man langt på vei.

Alt utstyr til hesten er tollfritt, men det er stort sett toll på alt av klær til rytter (sko er tollfritt)
Er vareverdien under NOK 200 skal det aldri betales verken moms eller toll.
Ved vareverdier over NOK skal det betales moms av både vareverdi, eventuelt tollbeløp samt fraktbeløp.
Vær også klar over at posten eller transportfirmaet tar en fortollingspris for selve jobben.

Ser flere av dere skriver om det å merke pakken med "gave" men vær klar over at momsfritak på gavesendinger kun gjelder fra privatperson til privatperson og vareverdien ikke kan overstige NOK 1000.
Det beste er å få selger til å sette verdien til under NOK for småsendinger og rett og slett sette en lavere verdi på større ting.
Veldig lurt å be selgeren om og IKKE putte kopi av faktura i pakken.
Normalt sett skal alle pakker stoppes ved ankomst til Norge, men det er hver dag mange pakker som går igjennom.
Noen tollere viser mer skjønn enn andre for å si det sånn.

Hufsetufsa
21-01-2013, 12:58
Handler dere andre ting enn hesteutstyr på ebay? :giggle:

smulemor
21-01-2013, 18:54
åffkårse... klær, sminke og annet dill er en slager :)

C'est La Vie
21-01-2013, 20:00
Også ler jeg litt for meg selv når andre kjøper ridestøvler til 7000 i norge og jeg betalte 3200 kr for mine i samme variant på ebay :P

Link til støvler?

tigergutt
22-01-2013, 00:03
Kjøper det aller mest jeg :P

Men ekstra morsomt å kjøpe hesteutstyr man kan spare MYE penger på!
Kjøpte meg nytt Horseware Rambo vinterdekken idag, og selv med porto sparte jeg 800 kroner :)

Anananas
22-01-2013, 00:44
Jeg holdt på og kjøpe meg et par converse nettopp, men portoen var mye dyrere enn selve skoene, så da gadd jeg ikke :roll: Samme gjelder cases til iPhonen og iPaden min, er flere ganger jeg virkelig har vurdert å trykke noe hjem, men portoen er så skammelig dyr at det ikke er verdt det engang :roll:

tigergutt
22-01-2013, 10:53
Jeg holdt på og kjøpe meg et par converse nettopp, men portoen var mye dyrere enn selve skoene, så da gadd jeg ikke :roll: Samme gjelder cases til iPhonen og iPaden min, er flere ganger jeg virkelig har vurdert å trykke noe hjem, men portoen er så skammelig dyr at det ikke er verdt det engang :roll:

Antar du shopper på ebay.com?
Dette er den amerikanske versjonen og det meste av porto er svindyr der borte.
Gå heller inn på ebay.co.uk som er i england, der finner du mye rimeligere porto.
Har handlet cases til iphon, ipad og ipad i hopetall, enten lav porto eller porto inkludert.
Når det gjelder hesteutstyr bør man ta en titt på den tyske versjonen ebay.de

Hufsetufsa
22-01-2013, 13:20
Jeg lovte meg selv at jeg aldri skulle kjøpe meg klær innpå der, men så fant jeg en genser som jeg bestilte, MÅTTE bare ha den :oppgitt:

Anananas
30-01-2013, 00:54
Herregud, kan jo ikke en døyt tysk så finner jo ingenting på den siden :roll:

AnnaVB
03-02-2013, 15:54
Jeg handlet på tyske ebay en gang og det var helt håpløst for jeg kan ikke tysk og endte i tillegg opp med å kjøpe fra en som bare sendte innenfor Tyskland, fordi portopriser i Tysland og ihvertfall ut av Tyskland er kjempedyrt. Det hele endte med at jeg fikk selger til å sende til en kompis av meg som er tysk og som reiser mye fram og tilbake, som tok det med til Norge for meg. Komplisert, så gjør det ikke igjen.

tigergutt
03-02-2013, 18:14
Så koplisert er ikke den tyske siden da.... ;)

Start med å finn ut om det er ny eller brukt vare. Videre kan det jo være lurt å holde seg til merker og modeller man kjenner til.
Størrelsen på ting er som regel oppgitt i tall eller bokstavkoder som S-M-L-XL.

De fleste vet vel at Norge heter Norwegen på tysk så ved å finne opp portofeltet som er det samme som både både usa og gb utgaven vil man raskt se om selger sender til Norge. Hvis ikke er det bare å sende en forespørsel om porto, og det kan fint gjøres på engelsk.

Porto på for eksempel hestedekken er mye mer rimeligelig fra Tyskland enn fra for eksempel England. Porto på en mellomdekken/vinterdekken ligger fra 15-30 euro.

Jeg kan overhodet ikke tysk (1/2 på skolen for 20 år siden med strykkarakter) men klarer allikvel fin søke meg fram, også med hjelp av google translate.

Takr91
03-02-2013, 18:44
De siste dagene har jeg og typen (spesielt han) tatt helt av på Ebay, ting til bil og masse rart havner i posten om ikke så altfor lenge :p Ebay er farlig!

Anananas
21-04-2013, 02:18
Dusteebay. Kjøpte nettopp halve nettsiden.. :roll: Klarte å begrense meg ganske så greit egentlig da det var myye mer jeg hadde lyst på. Leitet egentlig etter en kjole eller et skjørt med dip hem, men fant ingenting som falt i smak :( Så da bestilte jeg heller;

http://i.ebayimg.com/t/New-ASOS-Mint-Green-Cowl-Front-Tulip-Fitted-Dress-Size-6-8-10-12-14-16-RRP-35-/00/s/MTExMFg4NzA=/z/UTMAAOxyoA1RLgN8/$(KGrHqF,!pMFEMm-vmEbBRLgN7S(LQ~~60_57.JPG

180 ulike farger med øyenskygge (for jeg bruker det jo såååå ofte :roll: )
http://i.ebayimg.com/t/180-Color-Matte-Shimmer-Warm-Professional-Eyeshadow-Eye-Shaow-Makeup-Palette-New-/00/s/NTUwWDY0MA==/z/twoAAOxyuOtRZtx2/$T2eC16RHJHEFFmWzVS(IBRZt)20dSQ~~60_12.JPG

http://i.ebayimg.com/t/Womens-lace-sleeveless-Pleated-party-evening-dress-6-8-10-12-12-14-beige-black-/00/s/Njc1WDcwMA==/z/7rwAAMXQlUNRLcCI/$T2eC16hHJGoE9nuQho!4BRLcCIP5Bw~~60_3.JPG
Krysser virkelig fingrene for at denne er like pen i virkeligheten!

http://i.evergl.com/img_b/FB0273/FB0273-7.jpg
Haha denne var så utrolig smart at jeg bare måtte ha den! Case Travel Organizer Bra Bag blablabla, sykt langt navn..

Men dette ble jo faktisk ikke så veldig dyrt da. Ikke under 400,- men heller ikke over 500,- :D

Tvillingmamma
21-04-2013, 10:45
Det var mye lekkert! Håper du blir fornøyd.

Liisa&Ulvar
21-04-2013, 22:01
Den øverste kjolen var sykt fin!
Link? :D

Kjøpte en lilla sjabrak på den amerikanske siden, kjempe fornøyd!

Anananas
21-04-2013, 22:32
http://www.ebay.co.uk/itm/New-ASOS-Mint-Green-Cowl-Front-Tulip-Fitted-Dress-Size-6-8-10-12-14-16-RRP-35-/390551114784?pt=UK_Women_s_Dresses&var=&hash=item99b2174dfc

De har den i hvit også her (http://www.ebay.co.uk/itm/New-ASOS-Cream-Cowl-Front-Tulip-Fitted-Dress-Size-6-8-10-12-14-16-RRP-35-/370769604172?pt=UK_Women_s_Dresses&var=&hash=item950712d0b8) :)

Liisa&Ulvar
21-04-2013, 23:26
takk takk :D

AnnaVB
28-04-2013, 12:30
Har plutselig fått Ebay-dilla.
Kjøper kun fra selgere hvor frakten er lav eller inkludert.
Kjøpt bumper, skins og skjermbeskyttelser til mobilen, "kunst" (Postertrykk) til å ramme inn å ha på veggen, furminator, strømpebukser og Mikke Mus t-skjorte.

Anananas
28-04-2013, 15:33
Har du link til furminatoren? Er nødt til å kjøpe en til hunden nå ellers drukner vi snart i hår :p

mallilen
28-04-2013, 16:13
Billig en her. SIkkert rip-off, men de pleier ikke være så voldsomt mye dårligere. I allefall ikke i fht prisen ;)

http://www.ebay.com/itm/DIY-One-New-Deshedding-edge-compatible-to-4-Furminator-deshedding-Tools-/190808677360?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2c6d155bf0

AnnaVB
29-04-2013, 11:15
Har du link til furminatoren? Er nødt til å kjøpe en til hunden nå ellers drukner vi snart i hår :p

Til lang pels over 5 cm:
http://www.ebay.co.uk/itm/370765661272?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Til kort pels under 5 cm:
http://www.ebay.co.uk/itm/400455080217?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Omtrent 100 kr i porto.
De er beregnet på store hunder men det finnes mange til mindre hunder også, de er rimeligere.
Jeg skal bruke de på ponni. Kanten er 12-13 cm.

AnnaVB
03-05-2013, 13:49
Når jeg ser på hvor variabel fraktkostnaden er fra mange selgere..
Hvor vanlig tror dere det er å ta overbetalt for frakten og beholde pengene selv?

mallilen
03-05-2013, 14:47
PÅ ebay er det slik at de må betale en viss sum for hvert salg de gjør, gjerne prosentvis slik som på qxl.

Å senke prisen på varen og heller dra inn ekstra på shipping er dermed god butikk i fht å betale ebay en dollar eller sju.

Om man ser på auksjoner er det mange ting som står som 0.99 til startbud, mens portoen er satt på 15 dollar, f.eks. Om den da går til 0.99 er det jo det beløpet de må betale avgift på, ikke på portoen..

sfagervik
24-10-2013, 14:42
Å snike på ebay på mobilen var ikke lurt, har dermed klart å "kjøpe" en vare jeg ikke vil ha! :) Får heller ikke velge "remove from basket". Finnes det noen enkel måte å bli kvitt denne varen? Har ikke betalt den eller noe enda, men har liksom fått beskjed; You've committed to buy this item. Please continue to checkout.

smulemor
24-10-2013, 15:46
Å snike på ebay på mobilen var ikke lurt, har dermed klart å "kjøpe" en vare jeg ikke vil ha! :) Får heller ikke velge "remove from basket". Finnes det noen enkel måte å bli kvitt denne varen? Har ikke betalt den eller noe enda, men har liksom fått beskjed; You've committed to buy this item. Please continue to checkout.

hvis du får opp "comitted" så må du nok bite i det sure eplet og betale, da har du kjøpt og ikke bare lagt i handlekurven

mallilen
25-10-2013, 16:46

Da kontakter du enkelt og greit selger, forklarer at det er skjedd en feil, og spør pent om du kan få lov å slippe å kjøpe varen.

De pleier være greie slik :)