PDA

Se full versjon : Innovervendte hæler

xmiriam
10-05-2012, 18:45
Generelt føler jeg sisten min er grei; jeg har rolige hender, er rett i ryggen og sitter noenlunde rolig. Men jeg har ett virkelig stort problem som irriterer vettet av meg selv - jeg vender hælen innover mot hestemagen.

Slik som dette:
http://midnight-curse.com/sjenkler1.jpg

Jeg prøver å rette på meg selv hver gang jeg legger merke til det, men dette er såpass ubevisst at jeg ikke legger merke til det før jeg ser det folk har filmet/tatt av bilder av meg som rir. Kan det ha noe med at jeg er veldig lang i bena og er vant til å ri ponnier og små hester? Er det noe som bare har lagt seg som en uvane når jeg prøver å legge sjenklene godt rundt hesten og føler (ubevisst) at jeg må vende inn hælen?

Og sist men ikke minst; har dere noen gode tips til å ikke vende den fordømte hælen innover? Jeg er ikke så urolig med sjenklene at det gjør noe, det er mer det at de vender helt feil vei! :Rollingeyes:

EvaV
10-05-2012, 19:59
Jeg sliter også med dette, men jeg går sånn også - går å slår hælene mine inntil hverandre med tåa pekende ut. Jeg rir også liten hest så det kan jo absolutt være en grunn det også, at jeg føler jeg kommer skikkelig inntil og rundt med hælen innover. Jeg prøver å tenke på det mens jeg rir, tenker at tåa skal peke den veien jeg rir, rett fram. Men må jo hele tiden rett på meg selv igjen. Så har ikke så mye tips å komme med egentlig!

Issa
10-05-2012, 20:00
Tærne skal jo vende litt ut da, ellers blir man jo helt hjulbeint. Men det som ofte er "feilen" om tærne peker for mye ut, er at man ikke .. hm hvordan forklare .. åpner hoftene nok. For det starter helt oppe i hofteleddet som regel. Man må vri hele benet sitt, slik at man ikke bare spriker knærne ut. Blir litt som tøy og bøy mens man står på gulvet.. har man tærne rett fram og bøyer knærne, bøyer man i de forskjellige leddene ulikt en om man har tærne utover. Nå måtte jeg prøve, og jeg er glad min mann sitter og sover i stolen sin :D Men prøv selv.

En øvelse er å sitte i salen, og løfte knærne så høyt man kan rett utover, som om man gikk i spagat med bøyde knær (?), det skal gjøre vondt i hofteleddet. Når man slapper av da, har man gjerne åpnet .. bekkenet/hofteleddene mer, og beina føles i tillegg lengre.

T.B.
11-05-2012, 00:27
Issa har rett, stillingen på foten kommer helt oppe fra setet/hofteledd, man skal ikke stramme rompemusklene, da det strammer hofteleddene.
Ja, det er også påvirket av fleksibiliteten i ryggen.
For "korrekt ridning" skal foten peke rett frem, og hælen skal ikke være lavere enn forfoten - man skal ikke trampe hælen ned, men vekten legges på forfoten, i stigbøylen.
Min første ridelærer - på 70-tallet - var også fysioterapeut, og hun var en mester i å instruere oss riktig - fysiologisk og rideteknisk. Men så var hun også Nordisk mester i feltritt, og kunne det meste.

carambee
11-05-2012, 00:47
Døh, dine tær peker ikke ut, HER kan du se tær som peker ut :lol:
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_0273.jpg

mallilen
11-05-2012, 10:11
Tærne skal vel peke til mellom fem på ett og ti på to på klokka?

Som de andre påpeker: denne vridningen kommer gjerne helt oppe fra hofta. T.B har også et viktig poeng med at hælen ikke skal slippes så langt ned. Å legge mer vekt i selve stigbøylen kan fort føre til mer stabilitet i ankelleddet og dermed rette tåen mer fremover. Når du står på bakken og skal legge all tyngden i foten vipper du jo ikke tærne opp?
Bøy i kneet, løft hælen fra gulvet - og DA har du gjort riktig. Gjør det samme når du rir. Det trengs ofte å trene litt på dette, så reis deg opp og stå på tå i stigbøylene så ofte du kan til du blir vant til det.

Issa
11-05-2012, 10:26
Jeg har tenkt litt på med dette med små kontra store hester... Jeg syns også det er lettere å "juksebøye" beina, slik at tærne havner rett ut, på de små hestene. Det er sikkert for de er "tykkest" der man har kneet.. En stor hest er "tykkest" lengre ned på leggen, slik at det er enklere å få bøyd beina "der oppe", mot på den lille hesten hvor det er enklest å bøye i knærne :hmm:

OT: Fin hest Renate :)

Pier
11-05-2012, 10:36
Tærne dine blir nødt til å peke utover så lenge knærne dine peker utover ellers får du skadelige vridninger i kneet. Konklusjon : knærne må peke fram hvis tærne skal peke fram!
MEN du kan ikke pare presse knærne inntil hesten for da klyper du deg fast og blir stiv.
Er det noen løsning da? Ja det er det( selvfølgelig)
- Når du har satt deg i salen så tar du hele forten (inkl låret) litt ut fra hesten. Ta så tak i muskelaturen på innsiden av låret ved å ta hånda inn fra baksiden av låret. Dra musklene ( evnt fettet hvis du er bygget slik som meg ;-) ) bakover slik at du får minst mulig volum mellom lårbeinet ( inni alle lårmusklene dine , evnt kamuflert av fett) og salen. Mens du holder legger du beinet på plass inntil hesten igjen. Du burde nå kjenne at du kan sitte avslappet med lår og kne mykt inntil hesten og hvis du da slapper av i anklene vil føttene dine peke helt uanstrengt framover :-)
Vanskeligheten er å beholde musklene i låret i denne posisjonen samt slappe av i anklene uansett gangart...

Shenzi
11-05-2012, 10:40
Ta foten ut av stigbøylen, ta beinet ut fra hesteryggen, vri om -hele- beinet slik at låret ditt peker framover, legg beinet inn til hesten igjen og putt foten i stigbøylen.
Beinet ditt vil skli tilbake i begynnelsen, men jo flinkere du er til å rette opp (og fort lærer du å gjøre det uten å ta foten ut av stigbøylen), jo lenger vil du holde beinet i riktig posisjon før det sklir tilbake. Det er en vanesak.

Jeg fikk i hvert fall noen lys til å gå opp når jeg lærte dette.

(har ikke lest alle de andre svarene, men ser at i hvert fall Pier skriver ca det samme som meg, bare på en litt annen måte :) )

xmiriam
11-05-2012, 11:06
Takk for mange flotte tips! Og ja, jeg legger alt for mye vekt i hælen - gammel uvane som ble innlært på rideskolen. Der fikk vi jo beskjed om at vi aldri kunne ha hælen for langt ned... *sukk*

Jeg prøver jo ofte å rette på meg selv, men ender som regel opp med å klype meg fast med lårene og knærne når jeg prøver å legge mer vekt i selve Stigbøylen - og da går jo alt rett vest :lol: men det var mange gode tips her - skal få prøvd dem ut i morgen alt! Noe sier meg nemlig at dette kommer til å ta litt tid og rette opp :P

Nikita
11-05-2012, 11:47
I klassisk ridning så lærte jeg at tærne skulle peke litt utover.. Vet ikke om det er noe som man har gått litt bort i fra, eller om det fortsatt gjelder.

Elsker western av mer enn en grunn, og en av grunnene er dette med føttene. Om man sitter med tærne rett fram eller rett ut til sida, så gjør det ikke så mye, så lenge man klarer å ri og gjør så godt man kan ;) Jeg satt med tærne mye ut før, så jeg har lært meg bare å slappe av i beina generelt og da med lengre bøyler så er det mer naturlig å ha tærne mer rett fram.

Jeg må jo ta beina litt ut når jeg legger til sporene. Men trenger jeg ikke dem (som oftest ikke), så har jeg føttene helt vannrette og tærne pekende framover. Fikk litt vondt i knea før, men nå etter at jeg slapper mer av og har rett fot som peker rett fram, så har jeg ikke kjent noe vondt i knea overhodet.

*elske western fordi man ikke behøver å i innenfor "ramma" :rofl: Vi er ulike i kroppen, og man må jo kunne sitte som det passer en selv best? Så lenge en får til å ri ;)

carambee
11-05-2012, 11:49
Jeg har tenkt litt på med dette med små kontra store hester... Jeg syns også det er lettere å "juksebøye" beina, slik at tærne havner rett ut, på de små hestene. Det er sikkert for de er "tykkest" der man har kneet.. En stor hest er "tykkest" lengre ned på leggen, slik at det er enklere å få bøyd beina "der oppe", mot på den lille hesten hvor det er enklest å bøye i knærne :hmm:

OT: Fin hest Renate :)

Det er KurreNina sin Arvakur :)
Jeg har hatt dette problemet en stund, men ble mer tydelig på liten hest ja.
For meg er det en kombinasjon mellom en hofte som sikkert er for låst, og hæl som presses (slippes) for mye ned. Problemet ble mer uttalt når jeg slutta å ri aktivt (flere hester for dagen aktivt).
Det beste tipset jeg har fått var av en trener som var noe sentrert ridning inspirert.
Hun fikk meg til å forestille meg at jeg hadde en ball oppå låret, som skulle trille ned mot bakken, jeg måtte slippe ned kneet. Det er vanskelig å forklare, man må bare skritte rundt og prøve å tenke på det, så forstår kroppen det etterhvert.
Når man klarer å slippe ned kneet blir oversjenkel mer avslappet og ankelen mer stabil, og ikke minst, ankelen kommer opp. Da får man mer kontroll på tåposisjonen :)

jilmavi
11-05-2012, 11:49
Edit: Svar til Nikita, openbart. :)

Me er ulike i kroppen, men skal ein kunne ri best mogleg og ha sjanse til å bruke sitsen til å innvirke korrekt og presist på hesten, så må ein faktisk sitte på eit visst sett. Slik er det iallfall i engelsk ridning, mens i western har eg inntrykk av at ein i større grad trener hesten til å gå på den eller den måten. Då er det kanskje ikkje så farlig om beinet er vridd heile vegen frå hofta og ned? For det er jo gjerne det som er problemet når tærne peiker utover.

carambee
11-05-2012, 11:51
I klassisk ridning så lærte jeg at tærne skulle peke litt utover.. Vet ikke om det er noe som man har gått litt bort i fra, eller om det fortsatt gjelder.

Elsker western av mer enn en grunn, og en av grunnene er dette med føttene. Om man sitter med tærne rett fram eller rett ut til sida, så gjør det ikke så mye, så lenge man klarer å ri og gjør så godt man kan ;) Jeg satt med tærne mye ut før, så jeg har lært meg bare å slappe av i beina generelt og da med lengre bøyler så er det mer naturlig å ha tærne mer rett fram.

Jeg må jo ta beina litt ut når jeg legger til sporene. Men trenger jeg ikke dem (som oftest ikke), så har jeg føttene helt vannrette og tærne pekende framover. Fikk litt vondt i knea før, men nå etter at jeg slapper mer av og har rett fot som peker rett fram, så har jeg ikke kjent noe vondt i knea overhodet.

*elske western fordi man ikke behøver å i innenfor "ramma" :rofl: Vi er ulike i kroppen, og man må jo kunne sitte som det passer en selv best? Så lenge en får til å ri ;)

Hm, det er jo for å innvirke på hesten mest mulig korrekt at vi har denne "rammen". Hvis man må la tærne peke ut, er det noe som er feil et annet sted i kroppen. Vi skal kunne sitte på hesten som om vi står, om enn noe hjulbeint.

Shenzi
11-05-2012, 11:53

Det er jo ikke bare snakk om en ramme som "alle må passe inn i", og at dressur-ryttere må sitte slik fordi det er pent, men at sitsen vil påvirke hvor godt man klarer å ri.
En effektiv sits vil gjøre ridningen lettere enn en ueffektiv sits f.eks.

Pier
11-05-2012, 12:30
Det er jo ikke bare snakk om en ramme som "alle må passe inn i", og at dressur-ryttere må sitte slik fordi det er pent, men at sitsen vil påvirke hvor godt man klarer å ri.
En effektiv sits vil gjøre ridningen lettere enn en ueffektiv sits f.eks.

:For you:

Bea
11-05-2012, 13:41

Jeg og flere andre i klassen fikk tilsnakk av dommeren i helga for taerne ut saa det stemmer ikke ! :P
I showsalen blir jeg gjerne sittende med taerne ut, men i treningssalen har jeg ikke problemer med det.
I den engelske salen hadde jeg taerne ofte ut men Tiffany er trent med sporer og div signaler der saa red uten sporer og siden hun er ganske lita for mine lange ben er det vanskelig !

Bea
11-05-2012, 13:44
Edit: Svar til Nikita, openbart. :)

Me er ulike i kroppen, men skal ein kunne ri best mogleg og ha sjanse til å bruke sitsen til å innvirke korrekt og presist på hesten, så må ein faktisk sitte på eit visst sett. Slik er det iallfall i engelsk ridning, mens i western har eg inntrykk av at ein i større grad trener hesten til å gå på den eller den måten. Då er det kanskje ikkje så farlig om beinet er vridd heile vegen frå hofta og ned? For det er jo gjerne det som er problemet når tærne peiker utover.

Det er iallefall stort fokus paa sits i allroundgrenene, at bena skal ligge tilbake og en loddrett sits, taerne inn osv.
I reining er det nok oftere litt alternative ting paa gang men der kan man jo ikke sitte i loddrett hele tiden.. Men man skal etterstrebe en korrekt sits i western ogsaa.
I pleasure skal man sitte litt mer paa lommene men ikke i sofasits. http://www.google.be/imgres?um=1&hl=nl&sa=N&biw=1680&bih=949&tbm=isch&tbnid=CDWP_6_kpSeMCM:&imgrefurl=http://www.cadillacrancher.net/stallions.html&docid=zx-slID8TBKuZM&imgurl=http://www.cadillacrancher.net/milesonrail.jpg&w=433&h=351&ei=ZvusT7PnBITv8QP8ytHGCg&zoom=1&iact=hc&vpx=892&vpy=147&dur=1&hovh=202&hovw=249&tx=114&ty=131&sig=101889004876450123451&page=1&tbnh=137&tbnw=169&start=0&ndsp=42&ved=1t:429,r:4,s:0,i:78

Grunnen til at man ofte sitter med armene mer strekt ut er fordi vi skal ha muligheten til aa korrigere hesten om nodvendig ( gaar paa slakk toyle) uten aa korte inn toylene.

jilmavi
11-05-2012, 13:46
Har ikkje sagt noko om armer, eg prøvde berre å få noko meining ut av det Nikita skreiv. Eg ser like mykje låste hofter i western som i engelsk riding, men det er vel helst eit universelt problem veit eg.

Bea
11-05-2012, 13:56
Har ikkje sagt noko om armer, eg prøvde berre å få noko meining ut av det Nikita skreiv. Eg ser like mykje låste hofter i western som i engelsk riding, men det er vel helst eit universelt problem veit eg.

Ja, bare la til armen fordi den er stekt paa bildet jeg linket til. Var egentlig ikke et svar til deg spesifikt men ville paapeke at det er rammer iwestern og, saann egentlig.

RebeccaK
21-05-2012, 13:56
Du har fått mnage gode svar. Supplerer med metoden som gjorde at jeg fikk håndtert problemet. I holdt reiser jeg meg i salen og retter ut beina. Knærne skal peke frem. Så setter jeg meg ned og passer på at knærne fortsatt peker frem, og at man ikke har vridd beina idet man setter seg ned. Tar litt tilvenningstid, men fungerer når man har fokusrt mye på det.

GryCat
21-05-2012, 18:01
Et tips, hvis ingen andre har kommet med det (skumlest tråden):

For å lære seg å slappe av i bekken/hofte kan man en periode tenke at kneet skal være tyngst, forestill deg altså at det henger et lodd ned mot bakken fra hvert kne. Eller bruk Renate sin metode, den høres også fin ut :)

For å lære seg å få tærne inn, kan man en periode tenke at tærne skal møtes under hestens mage. Kjennes helt idiotisk ut i begynnelsen, før man klarer å løsne opp i hele benet og videre opp i bekkenet.

For å få bukt med "tunge" hæler, kan man stille inn stigbøylene i riktig lengde (ser ofte de er litt for korte, og rytter presser hælen ned når sjenkelen skal forlenges). Lettest å finne riktig lengde ved først å ri uten - f.eks oppvarmingen. Da har muskulaturen strukket seg, og man risikerer ikke at den strekkes imens man rir ( = for lange stigbøyler, selv om de passet i starten!)

Har også god effekt av å stretche innerlårs- og lyskemuskulaturen: bøy foten opp/bakover, ta tak i tåa på ytre fot med ytre hånd, strekk. La foten falle ned langs siden, gjør det samme på motsatt bein. Deretter løft benet, ta i kneet og før benet i en sirkelbevegelse opp, ut og tilbake. Gjenta motsatt vei. La foten falle ned langs siden igjen. Løsgjørende og nyttig øvelse for god sjenkel- og setebruk for oss ryttere! :)

Husk også at størrelse/bygning på hesten har mye å si i jakten på den perfekte sits, samt hva slags sal man sitter i selvsagt! :)