PDA

Se full versjon : HJELP - jeg har fått barfothest!!

Hanna&Brá
12-02-2007, 18:46
Har fått ei nordlandshoppe på fôr, hun er 7 år, fryktelig feit, trolig drektig, OG barfot.. Skoene tok eierne av før sommeren og hun har vært barfottrimmet siden, av en eller annen kar i Akershusområdet..

Barfot har aldri vært noe jeg har hatt nevneverdig stor interesse for.. Har alltid skodd hestene mine, men siden eieren av Vilja først har begynt å holde henne barfot så vil ikke jeg ødelegge det ved å be på mine knær om å få sko henne.... Før jeg har prøvd alt..

Vilja kom hit i går ettermiddag, og jeg skrittet henne en tur i går kveld. Jeg bor i Vestfold og her har vi et fint snølag over alt. Jeg opplevde da en hest som gikk og var redd for å falle.. Følte hun stivet seg av og gikk som ei gammal kjerring bortover. Sklei litt her og der, men ikke noen nestenuhell.. I går skal jeg innrømme at tankene mine var "hvordan i huleste kan eieren kalle denne en velfungerende barfothest, og hvordan i alle dager kan så mange folk gidde å drive med det her?!?"
I dag var det annerledes. Hadde en fin tur i skogen, sammen med søstern på min broddskodde Freyja. Vilja gikk som en normal hest i dag, og ikke som ei gammel kjerring...

Så... Jeg trenger tips og råd av dere barfotfolk... Til...

- Barfottrimmer som trimmer i Tønsbergområdet for en normal slump penger...
- Boots med brodder som fungerer, pris, forhandlere, hvordan finne riktig størrelse osv...
- Oppbacking, siden jeg egentlig ikke er noe særlig for barfot og gjerne skulle satt på noen broddsko...

Og.. Kan jeg bruke min hovslager til trimmearbeidet og pusse litt selv med raspa når det trengs?

Kurre
12-02-2007, 18:49
Terje hjelper deg gjerne med det der Hanna.
ikke noe problem i flg ham selv.

Liz
12-02-2007, 19:13
Siden du bare skal ha henne på fôr, anbefaler jeg EasyBoots Epic (http://www.tofhesteutstyr.no/product_info.php?cPath=12_23_93&products_id=5). De er det billigste alternativet og fungerer helt greit. Men ikke gå i fellen ved å kjøpe den eldre modellen ute gaiters for å spare penger - de aller fleste må ha gaiters for at de skal henge på. Du må kjøpe brodder (http://www.tofhesteutstyr.no/product_info.php?cPath=12_23_93&products_id=286) og dessverre sette dem på selv. Men det er ikke noe vanskelig.

Riktig størrelse finner du ved måle slik det står oppgitt på måleskjemaet ned på "boots-siden". Og de er kjipe å få på i begynnelse - legg dem i varmt vann noen minutter før du tar dem på, da går det enklere.

Lykke til! ;)

PS: Om du har lystå ta bilder av høvene og legge ut her, blir jeg veldig glad. *nysgjerrig*

Hanna&Brá
12-02-2007, 19:38
Hov-bilder skal bli. Skal se hva jeg kan utrette ved kveldsfôring, eller i morgen eventuelt. Spørs på lys/bildekvalitet.
Bilder fra alle vinkler, alle høver, forfra, bakfra, fra siden, under?

Liz
12-02-2007, 19:44
Med mindre det er veldig stor forskjell på høvene, holder det kanskje med bilder av én av framføttene og én av bakføttene. Jeg har ikke sååå mye peiling, kan se om høvene er "helt på trynet", men folk med erfaring får mye mer ut av bilder enn meg. Men det er spennende å se likevel. ;)

Om du er interessert i Yahoo-grupper (epostlister), er denne (http://pets.groups.yahoo.com/group/Hovspill/) ganske ok. Denne (http://uk.groups.yahoo.com/group/barfothest/) er heller ikke så verst.

Kurre
12-02-2007, 20:03
ppppasss deg Hanna...Nå "barfoter" hun deg også...

(Fritt etter geitekillingen som kunne telle til ti)

Hanna&Brá
12-02-2007, 20:22
ppppasss deg Hanna...Nå "barfoter" hun deg også...

(Fritt etter geitekillingen som kunne telle til ti)

:lol:

Liz
12-02-2007, 20:23
:;D:

Belinda
12-02-2007, 22:10
En hovslager skal kunne trimme høver like godt som en såkalt barfottrimmer!
Så det er bare å bruke vanlig hovslager :)

Liz
12-02-2007, 22:57
Jeg ville ikke ha brukt hovslager til det, for det er faktisk forskjell på beskjæring av barfothover og "skohover". Og jeg tror heller ikke det skal være noe problem å få tak i en barfottrimmer i Akershus, men jeg har ikke oversikt over noen. Ville spurt på én av epostlistene.

Kurre
13-02-2007, 00:42
En hovslager 8som vet hva han gjør og Hannas er en av de beste) har ingen problemer med å beskjøre hoven i forhold til at den ikke skal ha sko på.

En som IKKE vet hva han gjør har muligens det...men slike bruker vi ikke.

Liz
13-02-2007, 01:02
Det tror jeg nok du har rett i, Kurre. Var litt "generaliserende" skrevet av meg det der..

AvitasOleo
13-02-2007, 01:04
Jeg ville heller ikke brukt en smed til å beskjære en barfot hest med mindre hun/han er både trimmer og smed. Ofte beskjærer en smed en barfothov som det skulle vært satt på en sko, altså flat, mens en trimmer vil som regel kun raspe støtter og kant samt fjerne løs kråke, vertfall på henne som da trolig er ferdig med overgangen.... Du kan fint lære deg å holde hovene i orden selv men med tilsyn av trimmer en gang iblandt. Få med deg et par detaljerte trimmer be hun/han vise deg..sopør og grav og si det er fordi du ønsker selv å kunne holde de lett i orden. Gøy er det også...

:)

Kurre
13-02-2007, 01:11
Dersom det er så komplisert at ikke en fagutdanna hovslager med nær 30 års erfaring kan greie å holde disse høvene i orden synes det meg litt merkelig at Hanna skal kunne gjøre det selv etter "et par gode tips"...
men du har nok rett.

AvitasOleo
13-02-2007, 02:05
Ja...du sier noe...hehe..

Jeg sier ikke at en smed ikke klarer det, fordi det blir stadig flere barfothester og det gjør at de nødvendigvis vil bli spurt og kanskje må tilære seg litt kunnskap eller som har kunnskap, men dette å raspe selv er ikke værre enn at du drar ut en sømm eller tar av en sko og gjør enkel ¨førstehjelp¨til smeden kommer. Dette handler om å sørge for at kanter ikke fliser seg opp, spesielt i starten på hester som har vært skodd, hvor det er sømmhull som vokser nedover. Dette kan hun fint lære seg ved å bli vist noen ganger. Når det gjelder selve trimmen så må hun ha fagfolk...

Det er ikke så veldig vanskelig å lære seg å trimme selv med god veiledning og god oppfølging av fagperson men det er faktorer som barfottrimmere legger vekt på som smeder ikke gjør...og det vet de som har barfothest fordi de trolig er såpass interissert at de søker kunnskap om faget. Som bla at de som praktiserer naturtrimm helst ser til at kråka får være mest mulig i fred mens en smed ville trolig skåret den ganske mye. Ikke så rent sjeldent har jeg også sett at en smed sjeldent rasper sleng, heller ikke på skodde hester, noe en natrutrimmer ville gjort da det er ganske viktig for å unngå feil belastning og at hoven skal flise seg opp.

Jeg vet om smeder som trimmer barfothester ganske bra men det går et stykke mellom hver av de...derimot vet jeg om mange smeder som gjør meget god jobb på skodde hester....:)

Kurre
13-02-2007, 02:12
Jeg skjønner hva du sier...Måtte bare...;)
No harm done.

men tro meg,hun kan stole på terje...han vet hva han gjør om det er med eller uten sko.

Hilde
13-02-2007, 12:37
Tønsberg? Muligens Knut trimmer der? Spør på de Yahoo gruppene du har fått link til. Ang. hvilken type boots du bør kjøpe, har dette også noe med hovfasongen å gjøre. Noen passert best til runde høver, mens andre passer til avlange høver. Du kan jo ringe til TOF (nummeret står på siden deres) og spørre. Mål først lengden (fra en tenkt strek mellom drakthjørnene og fram til tåa) og bredden (der hoven er bredest). Hva sier eieren da? Har vedkommende brukt boots?

KatrineB
13-02-2007, 13:21
Jeg bruker en utdanna hovslager, men han har satt seg inn i barfottrim, og høvene henner er blitt kjempe bra når jeg begynte å bruke ham!
De andre hosvslagerne har ikke vert skikkelig utdanna slik som han, og de er sånn anti-barfot, og har beskjært høvene hennes som om hun skulle hatt sko.. Så det kommer an på hovslageren det. Er bare å ringe rundt å høre

lil_julie
28-02-2007, 16:34
Altså, om det etter en stund virker som om hesten ikke fungerer barfot, og høvene ikke ser bra ut, ville jeg skodd hesten. Jeg er ikke noe Barfot frelst, men jeg liker godt og ha hesten barfot, så lenge det fungerer. Og min erfaring med Looke er bla. At han elsker snøføre, og sklir relativt lite, selv uten brodder. Men du bør ha boots med brodder, barfot hest på klink is, er ikkeno stas! Men vi bruker bootsene veldig lite.. Ble en del i begynnelsen..

Eneste jeg merker med looke, er at han kanskje syns det er litt ubehagelig på veldig stenete underlag, men har ikke noe store problemer med sårbeinthet. Litt i begynnelsen, men ikke ellers.

Mange som lar hester som ikke fungerer som barfothest gå barfot, og mange som skor barfothester som går helt supert barfot. Må nesten se det ann. Har ikke sett hesten din, og om jeg hadde det, så er jeg ingen ekspert, snakker bare av egne erfaringer, så må tas med en klype salt. alle hester er forskjellige.

Tror det er noe du må se ann, eventuelt få en hovlslager, helst med gode erfaringer innenfor barfot trimming til og se på det.

Vi har rasp som vi av og til brurker litt, etter behov. Om du kan dette, så skader det ikke, men bruk hansker, har selv prøvd uten. (Auuuuu).

Rikke
18-04-2007, 16:22
Forskjellen på når en hovlsager beskjærer hovene for å sette på sko, og når en barfottrimmer beskjærer hovene, er at hovslager ofte lar hælen være høyere enn på en hest som skal være barfot.

Det er jo også mange som tilpasser hoven til skoen, ikke skoen til hoven :S

Ingus
18-04-2007, 19:03
Uansett om du velger å bruke en faglært hovslager eller barfottrimmer, bør du velge den som har lang og god erfaring, som kan anbefales av andre, som kan vise deg hvordan du kan gjøre enkelt "vedlikehold" og gjør det på en måte du synes virker riktig!

Husk at en faglært barfottrimmer som regel er flinkere enn en hovslager som bare har "satt seg inn i bafottrimming", for det er mye annet enn "hvordan hoven skal se ut" og hva som skal skjæres vekk. Det er nesten alltid mugg og sopp under strålen som skal ut, barfottrimmeren må vite en del om hovens bygning osv.

En siste ting: Det at hesten "låste seg" under den første rideturen kan jo komme av andre grunner også? Redd for å gå alene? Nytt sted?

Uansett, Lykke Til!

Inga