PDA

Se full versjon : Skuffende ridning av Madeleine Haugland :(

Harneshaug
19-04-2012, 22:11
Dette var IKKE pent, dette HADDE hun fortjent en dytt i baken for!!

http://www.dagbladet.no/2012/04/19/sport/galopp/ovrevoll/madeleine_haugland/hestesport/21209002/

mallilen
19-04-2012, 22:15
Men ÅJ... :o

Harneshaug
19-04-2012, 22:17
Ja!! Bare bryter seg inn... skikkelig ufint og ikke minst innih***** irriterende for den som hadde et bedre spor....

Bea
19-04-2012, 23:35
Det burde vel ikke komme som et stort sjokk naar det ble sagt ca 100 ganger i fjor at hun rir stygt.
Skikkelig ufint..

Musical Missile
19-04-2012, 23:52
Sånt skjer dessverre på flere av løpsdagene. Hun fikk fire løpsdager på bakken og fratatt seieren. Så det sved nok. De aller færreste ryttere som går karrieren igjennom uten å få noen slike dommer.

Shenzi
20-04-2012, 02:03
Se der ja.
Kanskje Espen hadde rett når han sa han følte seg truet?
(igjen, det gir han ingen rett til å dytte, men han fikk mye kritikk for at han faktisk prøvde å gi en forklaring. Og fikk til svar om at han bare gjorde det fordi han "ikke tålte å se henne på en bedre hest". Jeg for min del fikk i hvert fall bekreftet nå at det var riktig av meg å gi han min fulle støtte her på forumet i fjor når det stod på...)

Harneshaug
20-04-2012, 02:05
Man gir ikke støtte til slikt uansett! At noen tråkker deg på tåa gir deg ikke rett til å hugge av dem foten hallo? Episoden i fjor var ikke i nærheten ;)
Hvorfor skal man ta parti for person?? Her handler det om saker, ikker personer, det blir bare for dumt for min del...
Han gjorde noe ulovlig, nå gjorde hun det. Slike jeg ser det er denne episoden også VELDIG alvorlig med hensyn til sikkerhet for den stakkaren i midten som ble skivsa og de bak så jeg synes hun slapp billig unna. Å sammenligne det med Mr Starjockey er likevel bare totalt uinteressant.

Shenzi
20-04-2012, 02:15
Jeg ga støtte til personen, ikke handlingen.

Folk her på forumet, og ellers i Norge som gadd å ha en mening om saken, mente han bevisst prøvde å dytte henne av hesten, for å hindre henne i å vinne, og skjelte han ut fordi han kom med "bortforklaringer".

Dette beviser bare at "bortforklaringene" faktisk hadde noe for seg, og at han kanskje mente det han sa, om at han følte seg truet og reagerte i ren refleks for å redde seg selv.
Selvfølgelig handlet han galt, men jeg gir han fortsatt min støtte i saken, og håper både han og Madeleine skjerper seg når de er tilbake i salen.
For denne episoden i dag kunne gått virkelig ille!

Shenzi
20-04-2012, 02:18
Og hvorfor man skal ta parti med en person?
Kanskje fordi halve Norge angrep Espen som person, og mente han bevisst prøvde å drepe Madeleine, og at han hadde null grunn til å føle seg truet (morsomt hvordan folk som har null peiling på hest og/eller galopp kan ha meninger om sånt...)
Da valgte jeg å gå inn og forsvare han. Om det gjør meg til en dårlig person så får det bare være. Ingen forstod meg på dette i fjor, jeg forventer ikke at noen skal forstå det nå heller...

Engla
20-04-2012, 09:49
Jøss! Rett og slett ufint..

GryCat
20-04-2012, 10:11
:popcorn:

Issa
20-04-2012, 10:34
Der ser man, en sak har ALLTID to sider :Det_var_ikke_meg:

Bea
20-04-2012, 10:46
:Det_var_ikke_meg:

HAHA :D

Enig med deg shenzi og jeg bryr meg katta om Espen Ski, men syntes det ble skrevet vel mye droyt i den saken.

Jorryt
20-04-2012, 12:29
Hvordan dette beviser noe som helst i en annen sak som fant sted for mange måneder siden, det skjønner iallfall ikke jeg. Hun red stygt, fikk sin utestengelse som er meget betydelig kortere enn denn Espen Ski fikk. De to sakene har ingen ting med hverandre å gjøre.
Dessverre er det ikke uvanlig verken i galopp- eller i travsporten at ryttere/kusker utestenges og/ eller får bot pga ufine situasjoner under løp. Det er noe sporten selv bør ta tak i, det nytter iallfall ikke å si at han dytta meg, så da dytter jeg han neste gang. Det vitner om en særdeles uprofesjonell holdning, og liten respekt for hestene, og deres eiere/trenere. Enkelte i sporten oppfører seg som om de kan gjøre akkurat som det passer dem, og det syns jeg sporten selv bør slå ned på.

Harneshaug
20-04-2012, 20:51
Takk for at NOEN ser forbi Hotell Cæaser-tiraden noen prøver å legge opp til, oh the drama :lol:

NRYF (i alle fall i Møre og Romsdal) har jobbet knallhardt i hele fjor med slagord og kampanjer for å fremme høflighet og folkeskikk i ryttersporten, det går også på sikkerhet og spesielt i disse løpene hvor ting går så himla fort.
Det er jo ikke engang enorme summer det er snakk om i disse løpene, må koste mye mer å ødelegge/krasje hesten enn premien....

Shenzi
20-04-2012, 20:59
Er vel du som har lagt opp til en Hotel Cæsar-tirade her Harneshaug, med å starte tråden, OG hinte til episoden i fjor....

Shenzi
20-04-2012, 21:06
Ja, også må jeg bare:

Dette var IKKE pent, dette HADDE hun fortjent en dytt i baken for!!

Men som svar til at jeg støtter Espen skriver du:

Man gir ikke støtte til slikt uansett!

Så enten skifter du brått mening (i det ene øyeblikket er det lov til å dytte, i det neste ikke), eller så er det lov til å dytte, men ikke å støtte personen som gjør det.
Eventuelt at du bare er inkonsekvent.

Mvh
Anker-Hansen.

maiken
20-04-2012, 21:44
Dette var stygg ridning. Det jeg synes er utrolig trist er at hun får den straffen hun gjør, 4 dager hvorav 1 av dagene er løpsdagen på øvrevoll. To på tæby og en på jågersro. I realiteten er hun da utestengt 1 dag samt mister ridepenger og prosenter fra dette løpet. I og med at dette er en rytter som rir nesten utelukkende i Norge er dette latterlig!!

Det er eieren av hesten som betaler den største prisen for hennes oppførsel, han mister jo premien, dette er helt feil synes jeg.

Hun kunne lagt igjen flere hester i banen og dette er ille, å torpedere andre ved bruk av egen hest er tydeligvis ikke så ille for dommerne.

Kjenner jeg blir veldig provosert av den lave straffen.

Harneshaug
20-04-2012, 23:06
Jeg hardnakket inkonsekvent, hver eneste gang i hver tråd, om jeg ikke mener noe annet!

Mvh Goggen.

Hovslager
23-04-2012, 20:09
Utifra hva jeg hørte omtalt om den nevnte ikke nevnbare saken fra i fjor (....!) tenkte jeg at det var bare å sette seg ned å vente så ville en ny situasjon dukke opp, som ble klokkeklar på at det ikke var en entydig ulv i denne ikke nevnbare saken fra i fjor. (Nobelspris i litteratur rett rundt hjørnet, hikk. Mvh Juni)

Jeg håpet man hadde lært og at man ble bedre til å ri. Akk, håpet brast!

Bea
23-04-2012, 20:11
Hun fikk jo heltestatus saa var ingen grunn til aa ri penere.

Camilla & Loke
23-04-2012, 23:20
Vel, når sant skal sies så er ikke slik ridning akseptabel, uansett hvem som rir. Men hvis folk tenker utenfor sin egen lille boble skjer slike episoder i fleng både i trav og galoppsporten. Og jaggu skal man tenke seg til at det er ikke ALT som blir førstesidesoppslag i dagbladet. Er ikke sikkert det hadde blitt noe oppslag hadde det vært en annen "ukjent" rytter. Så folk må faktisk tenke seg litt om at det ER ikke kun to personer i dette "yrket" som rir/kjører ufint. Hvor mange har ikke sett ufin driving, ufine sporbytter ect. som IKKE havner i media? Så denne saken hadde ikke fått halvparten så mye oppmerksomhet hadde rytteren vært "Pernille Den Snille".

Shenzi
23-04-2012, 23:30
Sant det Camilla, men nå er det disse to personene det ble blest om i fjor, så da er det jo naturlig at det er disse som diskuteres.
I miljøet er det også godt kjent at Madeleine "skviser" folk i svingen, det var jo derfor Espen reagerte som han gjorde i fjor (om man velger å tro på han, noe jeg gjør). Hun har kun fått bot en gang før denne episoden sist uke, men hun har fått mange advarsler tidligere. Dette er dog det styggeste hun har gjort, og det kunne gått virkelig virkelig ille.

At stygg ridning og bytting av spor kan gå virkelig galt har vi et eksempel på fra Sverige i fjor.
Fordi ene rytteren valgte å gi inn i en luke som ikke eksisterte gikk to hester i bakken. Dette fikk rytteren (en engelsk jockey) 3 uker lisensinndragning for, og var snurt fordi han syntes straffen var for streng...

http://www.youtube.com/watch?v=hDxOakivgnI

whisket
23-04-2012, 23:47
Gikk veldig aggresivt ut mot Espen i fjor, Var også da klar over at hun rei ufint og provoserende, Men man gjør bare ikke det som skjedde uansett. Men jeg synes Madeleine er akkurat like ødeleggende for sporten med slik ridning. Hun burde også straffes hardt for dette, mtp at flere jockyer har sagt ifra at hun rir farlig. Uansett hvor mye jeg misliker det Espen gjorde så har han nå sakt ifra flere ganger, Intill hun tar seg sammen burde hun nektes løp.

Jorryt
23-04-2012, 23:47
Jeg syns det er på grensen til komisk, at enkelte klarer å hisse seg tilsynelatende voldsomt opp over denne episoden, mens man nærmest bagatelliserte episoden i fjor. Forskjellen i straffelengde sier vel litt.

Shenzi
24-04-2012, 00:25
Jeg bagatelliserer ikke episoden i fjor.

Det var en veldig veldig farlig ting Espen gjorde.
Men når en venn har en tøff tid, og praktisk talt blir omtalt som en morder på nett, så valgte jeg å stå opp og forsvare han.

Hovslager
24-04-2012, 20:57
Gikk veldig aggresivt ut mot Espen i fjor, Var også da klar over at hun rei ufint og provoserende, Men man gjør bare ikke det som skjedde uansett. Men jeg synes Madeleine er akkurat like ødeleggende for sporten med slik ridning. Hun burde også straffes hardt for dette, mtp at flere jockyer har sagt ifra at hun rir farlig. Uansett hvor mye jeg misliker det Espen gjorde så har han nå sakt ifra flere ganger, Intill hun tar seg sammen burde hun nektes løp.
Alle er vel enig i at slikt som Espen gjorde i fjor gjør man bare ikke. Men noen ønsket å henge på at all adferd har en forklaring og hans var at hun gjør slikt som dette og dermed skremte han til å overreagere.
Dessverre var jo mannen en skikkelig gjøk i mediasammenheng og lo litt i intervjuet etterpå og bagatelliserte situasjonen. Det burde han ikke gjort. Men å være en gjøk i media og å overreagere, gjør deg ikke til en med ønske om å drepe for en førsteplass. Eller, det er ihvertfall min mening.

Jeg håper de som deler ut straffer på løpsbaner på banen med knallharde reaksjoner på all ufin adferd. Det tror jeg bare gagner sporten.