PDA

Se full versjon : Vil ikke gå fremover, stopper osv.

LivK
12-02-2007, 00:09
Akk, enda noen problemer med Kappi :rolleyes:.

Veel, nå som han endelig er grei i boksen og alt det surret der, så kommer et nytt problem. Jeg rei han på banen i dag. Samme hvor mye jeg sparket på han osv så ville han ikke trave, så vi endte til slutt med å brekke av en pinne og bruke den som pisk. Da trava han som bare det. Men kan jo nesten ikke gjøre det hver gang! Pluss at det er noen ganger han ikke vil gå, bare står bom stille, enten at han har stoppa å skritte, eller at han ikke vil gå! Noen som har noen tips ?

Sagitaria
12-02-2007, 00:28
Har du sjekket om han har vondt noe sted? Om salen passer osv? Dette er det første jeg (og mange her inne) vil tenke på.

Det andre jeg ville tenkt - er at han muligens mangler respekt for deg?

Er det flere steder han ikke vil gå, eller er det et bestemt sted?

LivK
12-02-2007, 00:37
Åssen kan jeg sjekke om han har det vondt? Veterinær tenker du på, eller?
Respekt ja, det kan det også være.

Det er flere steder han stopper. Men det er også pga dårlig kondis, og han har ikke vært brukt på leenge. Men i dag VET jeg at han ikke var sliten. Hadde bare skrittet littegrann, og han stopper.

Sagitaria
12-02-2007, 01:31
Da tenker jeg på veterinær ja. Og å undersøke om salen din passer, at ikke den trykker slik at det gjør vondt.

Men det kan likegjerne være at han tester deg ut, og rett og slett er litt respektløs. Men jeg ville sjekket ham først jeg :)

EldingogHvammur
12-02-2007, 01:32
Det er denne hesten på bildet? Jeg tror som sagt han har et problem knyttet til forparten. Ikke spør meg hvorfor... Dette kan jo godt ha med salen å gjøre for eksempel. Er den tilpasset? Og det er viktig at den legges langt nok tilbake så den ikke hindrer skulderbevegelsen. Er han framtung eller låst i skuldrene? Å sparke er ikke et veldig logisk tegn for fremdrift for en hest. Den blir liksom skvist på midten, ikke frigjort fremover. Er du sikker på at du gir ham ettergift fremover når du vil ha ham til å gå? Altså ikke bremser ham samtidig på noen måte?

Sol
12-02-2007, 01:33
dette høres ut som en test på hvor sterk du er som leder. Kanskje dette er en hest som ikke gjør ting for å teste, men derimot bare gjør ingenting for å sjekke hvem du er og hva du står for?? Hoppa mi er sånn.. Praktisk på den måten at hun hvertfall ikke bukker, sparker, steiler eller løper ut.. men guud så irriterende!

LivK
12-02-2007, 12:04
Lisa - Ok, jeg snakka me de her hjemme, og vi skal bestille vet. time.

Elding - Jepp, er nok ham! Jeg synes salen ser litt liten ut, men jeg vet ikke. Men kan spørre noen i stallen hva de tror om salen. Åssen merker jeg om han er "framtung" eller "låst" da?

Solanju - Joa, praktisk på en måte, men utrolig irriterende, ja! Hva gjør man da for at de skal gå fremover?

EldingogHvammur
12-02-2007, 12:15
Høres lurt ut å se på salen før du prøver andre ting. Finne ut om salen passer og at den ligger langt nok bak, og gjerne mønstre ham med og uten sal for å se om han beveger seg riktig.
Det jeg mener med fremtung og låst er om han bærer for mye vekt på forparten og har ufrie bevegelser i skuldrene. Det kan komme av spenninger eller av måten han blir ridd/har blitt ridd på. Hvis du trener for en instruktør eller har andre til å hjelpe deg kan de sikkert si noe om det.

LivK
12-02-2007, 12:18
Trener ikke for instruktør nei, men her er et bilde. Jeg synes salen ser litt liten ut, men det er den vi fikk med. http://img372.imageshack.us/img372/3757/110207009tf4.jpg (http://imageshack.us)

LivK
12-02-2007, 12:20
Sykt dårlig bilde av både meg og hesten :p men her er et bilde til :

http://img372.imageshack.us/img372/8557/bilde002hb1.jpg (http://imageshack.us)

Marte+Quicky
12-02-2007, 14:01
umulig å se om salen passer på de bildene der;) Kanskje du kan få tatt noen bilder med bedre lys, uten rytter og fra litt andre vinkler?;)

LivK
12-02-2007, 14:11
Har dessverre ikke kamera for tiden ;o Så det blir litt vanskelig. Men jeg skal jo kjøpe ny sal uansett, så da ser jeg jo om den er for liten eller ikke ;D

Annette
12-02-2007, 14:15
Ny sal hørtes bra ut;)

Sol
12-02-2007, 18:55
Hawttie: med en hest som står er det beste og snilleste rådet mitt å la den stå. La den stå, men ikke la den få sovne om du skjønner (noen gjør nemlig det) Den skal ikke få slappe av der den står, eller ha det altfor komfortabelt. Den får heller ikke gjøre noe når den står.. Når den skjønner at å stå der er veldig, veldig kjedelig, skal du bestemme at den skal stå der. Helst leenge, og om mulig like leenge som den selv bestemte det.. Og så skal DU bestemme at dere skal gå. Pleier å virke.... og neste gang den tenker på å stå, trenger du ikke vente såå lenge.. og etter noen ganger vil den nesten stoppe, tenke at nei fy det der gidder jeg ikke.. såå kjedelig å stå der vettu.. og så får du en liten halvparade på et vis før den øker igjen.. Funker ikke dette må man finne på en annen måte å gjøre stopping lite attraktivt på..

LivK
12-02-2007, 19:14
Ok, det skal jeg prøve! I dag var han forøvrig kjempeflink på banen :) Etterhvert trava han så fint så ;D Stoppa ikke heller!

Sol
12-02-2007, 19:16
du har jo ikke hatt han så lenge så han prøver helt sikkert akkurat som du å finne ut hvordan dere to kommer til å få det sammen... tipper det snart er ganske slutt p+ alle de sprella han driver på med nå, om du bare klarer å være bestemt men rettferdig med han... slutter å være spennende når man hverken får gjøre som man vil eller rytter tipper av sinne liksom.. hehe.. Tror jammen han der er en smarting!

LivK
12-02-2007, 19:22
Jepp! ;D Går nok bedre etterhvert!

EldingogHvammur
12-02-2007, 19:24
Link til Parelli sin side, om hva han gjør når hester ikke vil gå.
http://www.parelli.com/info_page.php?page=article&lit_num=16&title=My%20Horse%20Won't%20Go!&t=lit

I fjor sommer jobbet jeg med å ri tur med turister, med forskjellige typer hester. Noen av dem var av den trege sorten. For meg er det uaktuelt å sparke og slå for å få dem i gang. Jeg vil at de hestene jeg bruker hver dag skal ha lyst til å komme inn fra beitet for å bli med meg på tur. Og da må jeg legge til rette for det. Må innrømme at jeg også har brukt noen mindre bra metoder, som for eksempel å ta hesten som ikke vil gå som håndhest og dra den med (surret tauet rundt salhornet.) Hestene skjønte fort at da måtte de faktisk gå, og gikk vanligvis av seg selv resten av turen. Men det er siste utvei for meg, det er i det minste noe jeg kan gjøre når ingenting annet fungerer.
Det som funket, og som jeg brukte og lærte bort til dem som red er noe a la det parelli skriver om: Når hesten stopper får den lov til det, jeg står i ro et par sekunder og klapper den. Så ber jeg den gå frem igjen ved hjelp av faser. dvs. at jeg begynner med å bare tenke frem, bruke bekkenet, og øker presset til hesten går. Det er viktig at alt presset forsvinner når den går. Det som er bra med dette er at det lærer opp hestene til å reagere på mindre.

LivK
12-02-2007, 19:35
Takk for det! Skal prøve det neste gang jeg, men i dag var det ikke noe problem, så får håpe han har litt mer respekt for meg nå ;D

Aina
12-02-2007, 23:34
Hadde det samme problemet med Lydia en kort periode. Og det var mangel på respekt som var problemet der.

LivK
12-02-2007, 23:46
Tror det var/er det med Kappi og, men hjelper seg nå tror jeg. Var jo såå flink på banen i dag. Må bare være veldig bestemt, og rettferdig.

Tassen
09-04-2007, 11:09
Hver gang hesten stopper opp, vend en annen vei og ri en volte før du kommer inn på sporet du var der den stoppet.

LivK
09-04-2007, 19:28
Har ikke noe problemer med det lenger, men takk for svar :)

Peace Of Mind
25-06-2007, 20:29
Har nesten akkurat det samme problemet som Hawttie har her. Men jeg har ei varmblodstraver hoppe, som jeg ikke har hatt mer enn et halvt år. Hu er ei underlig skrue, og det er ikke bare en gang jeg har vært veeldig frustrert og irritert på hu.. nærmere forbannet noen ganger også, kan jeg vel si.
Hu er nemlig sånn at hu stopper, gjerne når vi kommer ut fra stien fra stallen til treningsløypa (50 m), fordi det er innhegninger som følger hu helt til den treningsløypa, og der står det hester. Når jeg svinger til den ene veien går det somregel greit, men hvis jeg svinger den andre retningen stoppet hun ofte. Og der står hun, ellers (noe som skjer ganske ofte) kan hun hive seg rundt på to ben og lange avgårde (i skritt) tilbake mot stallen. Hvis jeg prøver å svinge henne rundt tilbake til retningen mot treningsløypa bråstopper hu og blir stående, ellers biter hun seg fast i bittet og hiver seg tilbake i retningen hun kom fra.
Deretter prøver jeg å lirke og lure (svinge litt hit og dit, til vi tilslutt er i retning mot treningsløypa). Det hjelper hvertfall ikke å straffe henne på noen "smertefulle" måter, for hun virker da helt fjern, og reagerer ikke i det hele tatt. Jeg opplevde en gang at det hjalp å "klapse til" henne med en gang hun holdt på å stoppe (men det var på vei forbi inngangen til stallen på treningsløypa), da bukket hun og "hoppet" frammover, og fortsatte å gå/trave.
Hun kan også ha det sånn når vi er på tur (mest når vi rir), så kan hun stoppe for et eller annet hun ser, og hive seg rundt og bite tak i bittet og vandre hjemmover. Det nøtter ikke, uansett hvor bestemt/hardt jeg prøver å holde henne tilbake i retningen. Men da har jeg funnet et triks, det funker å snu henne for så å få henen i trav forbi, det går helt fint.
Hu er treningsglad, og elsker å løpe og trene generelt. Vegrer seg ikke for å trene, kommer løpende når jeg henter henne i luftegården og da vet hun at vi skal ut å trene..
Hu er et snodig dyr, og finner liksm ikke ut av hu..

Noen som har lyst til å gi noen tips/hjelpe?