PDA

Se full versjon : Studier som sier at man bør bytte hjelm etter flere harde fall?

Batmat
14-04-2012, 17:49
Hjelp! Jeg har en eldre Hööks-hjelm som i år er seks år gammel som jeg har ridd med i fem år ca, den er arvet. Jeg har hatt flere stygge fall med denne hjelmen på ulike typer underlag og den har falt hardt i betonggulv sikkert ti ganger i tillegg til alle gangene jeg har falt av, eller falt med hesten. Den har reddet livet mitt mer enn en gang for å si det sånn. Den er av plastikk.

Denne uken hadde jeg et relativt stygt fall på et treningsstevne der jeg gikk rett i bakken og landet på hodet. Slo meg ordentlig og hadde skikkelig hodepine i flere dager og pådro meg lett hjernerystelse + hukommelsestap.

Jeg kommer aldri til å tilgi meg selv for at jeg faktisk har ridd med denne hjelmen uten å skifte den ut i så mange år men nå setter jeg foten ned, etter sist fall er det ikke snakk om at jeg tør ri med denne igjen i frykt for at den skal svikte neste gang jeg virkelig trenger den .. Det er uforsvarlig av meg å i det hele tatt ha latt det gå så langt. Etter å virkelig ha fått kjenne på hvilke enorme krefter hodet utsettes for ved fall fra hest der man ikke får tatt seg for før man treffer bakken er jeg blitt redd for hodet mitt.

Jeg kommer ikke til å ri med denne hjelmen igjen, men min far er uenig og sier at den fint kan brukes fordi man ikke ser noen fysiske skader på den, er jeg teit som ikke tør ri med denne hjelmen lengre?

Jeg har sett flere studier osv som viser hvordan hjelmen svekkes over tid og blir mindre trygg, og vil gjerne vise disse til ham, er det noen som har noen linker, evt erfaringer/meninger å dele?

Jeg vil ikke risikere alvorlige hodeskader bare fordi jeg ikke gadd kjøpe ny hjelm liksom ..

Shenzi
14-04-2012, 18:35
Hjelmer SKAL skiftes ut med jevne mellomrom, og spesielt etter litt røff behandling.
Og selv om man ikke -ser- skadene på hjelmen, så betyr ikke det at de ikke er der...

Kjøp ny hjelm!
(men jeg har desverre ingen linker slik du ber om)

Batmat
14-04-2012, 18:38
Takk for svar Shenzi, det er indre skader jeg bekymrer meg for, eller at hjelmen generelt er svekket. Altså HODET mitt er svekket etter spesielt det siste fallet .. Så jeg kjøper uten tvil ny hjelm straks jeg får lønn og for jeg tør rett og slett ikke bruke den gamle. Faller du i galopp fra en hest på 170 og på hardt underlag og lander med hodet først, hvilket fort kan skje med meg da jeg galopperer mye på min 170 store hest på underlag som ikke er veldig fall-vennlig, så skal du måtte stole på at hjelmen holder .. Men pappa synes jeg er hysterisk. Det motsatte er vel kanskje et vanligere problem!

Issa
14-04-2012, 19:43
En hjelm er lagd av isopor og plast. Man trenger ikke være hjernekirurg for å skjønne at disse to materalene svekkes etter både hard bruk og med tiden. Hva koster en ny hjelm? 400 spenn? Er ikke akkurat en dyr "livsforsikring"... Dog det er en dårlig term, for faller du på hodet på asfalt er du ikke garantert at hjelmen holder selv om den ble kjøpt dagen før ;)

Både isoporen og plasten kan være skadet uten at tøyet utenpå viser det.. Dermed er det å gå etter synlige skader helt horribelt.

Batmat
14-04-2012, 20:31
Nei, men hjelmen har større sjanse for å ikke smadres av et slag mot hardere underlag enn hodet mitt! :) Haha, ser igrunn ut som alle hestefolka har samme syn på saken som meg og at det ikke er kjøpedilla som slår inn, men at man av sikkerhetsmessige hensyn kjøper ny hjelm iblant.

Vestbø
14-04-2012, 20:46
Kan umulig være nye studier, jeg lærte det som 5 åring at hjelmen skulle byttes ut etter slag.

Batmat
14-04-2012, 20:56
Er nok ikke noe nytt at man bør skifte ut hjelmer nei, men jeg finner liksom INGEN steder utenom Hööks osv som lever av å selge hjelmer der det står at de bør skiftes og hvorfor ..

Birre
14-04-2012, 21:29
Dette gjelder alle typer hjelmer. Selv har jeg ikke vært hysterisk på dette og har akkurat som deg hatt en god hjelm i 6 år som har vært med på litt knall og fall. Etter seks år synes jeg det var på høy tid å bytte den ut, selv om den utenpå var hel og pen. Jeg synes du skal koste på deg en ny hjelm og være trygg på at den holder neste gang du raser i bakken. Som andre her sier så er det en billig investering!

Andrea&Gandur
14-04-2012, 21:52
Hadde et stygt fall hvor jeg slo hodet i fjor, og kunne ikke se noen skade om jeg kun så utenpå hjelmen, men da jeg tok av innerforet så jeg noe helt annet. Isoporen var trykt en hel cm (!) inn, og den hadde knekt. Hjelmen gikk rett i søpla, gitt. Kjøp deg ny hjelm, du ;)

Iberica
14-04-2012, 22:00
Det finnes ikke studier på andre typer hjelmer da? sykkelhjelmer, ishockey hjelmer, motorsykkelhjelmer etc?

Andrea&Gandur
14-04-2012, 22:23
Husker det var noen her på FH som la ut en youtube-video hvor kraften av et fall var illustrert med hjelm og hva som skjedde i hjelmen, men kommer bare ikke på hvem som la den ut.

Batmat
14-04-2012, 22:51
Tusen takk for masse svar folkens :) Føler meg ikke så dum som kjøper ny hjelm nå lengre.

Denne her Andrea?

http://www.youtube.com/watch?v=jEyTCjdaVyE

Andrea&Gandur
15-04-2012, 00:41
Ja, tror det var den :)

Guest
17-04-2012, 15:37
Jeg kommer ikke til å ri med denne hjelmen igjen, men min far er uenig og sier at den fint kan brukes fordi man ikke ser noen fysiske skader på den, er jeg teit som ikke tør ri med denne hjelmen lengre?

Kjenner jeg blir litt sint på far. MEn iallfall, en hjelm vil sjelden synes på at er ødelagt, det er tross alt meningen at materialet inni skal gå, framfor hodet, men det er ikke nødvendigvis skader på utsiden for det. En hjelm skal alltid byttes ut etter et fall, også fra en hylle. For man har ingen garanti for at beskyttelsesevnen fortsatt er der. Jeg mener også at en hjelm er *ferskvare* i den forstand at man bør bytte den etter noen år, men det har jeg ikke noe hold for å si.

MEn etter de fallene du har hatt : ny hjelm !

(jeg mener da virkelig dette gjelder motorsykkelhjelmer osv også )

carambee
17-04-2012, 15:49
Materialene svekkes jo over tid, også av vær og vind og sollys, som ridehjelmer ofte blir utsatt for. Kjenner også at jeg blir en anelse forbanna på far. Tror han hadde angret litt på å nekte å kjøpe ny hjelm til deg om du fikk en stygg hodeskade.

Tvillingmamma
17-04-2012, 17:33
(jeg mener da virkelig dette gjelder motorsykkelhjelmer osv også )

Ja det gjør det. Bytter MC hjelm minst hvert 3. år.

IMOemir
17-04-2012, 19:35
Syns det er viktig å bytte ut hjelm regelmessig, og ikke minst etter stygge fall ol. En hjelm koster jo såklart litt, men den kan fort bli veldig verdt det! Legger heller noen hundre kroner i en ordentlig hjelm nå og da, istedet for å bli sittende med en hjerneskade og i verste fall være ute av stand til å ta vare på meg selv. Og jeg kjøper heller aldri hjelmer brukt, da man faktisk ikke kan vite med sikkerhet (sjeldent iallefall) at hjelmen ikke har vært ute for hardt vær før.

Iberica
17-04-2012, 20:03
OT kanskje, men man har vel ingen garanti for at man ikke kjøper en gammel hjelm i butikken? Ikke vet man hvor lenge det er siden de ble produsert, hvor lenge de har ligget på lager eller hvor lenge de har vært i butikken. Burde vært dato stempling på de slik det er på ferskvarer i butikken.

Shenzi
17-04-2012, 20:19
Det skal da være en form for dato-stempling i hjelmer, skal det ikke det?

flaana
17-04-2012, 20:39
Det skal stå produksjonsår i hjelmen. Bytter alltid min hjelm ca hvert 5 år om ingenting har skjedd den før. Koster så lite i forhold til hva hest ellers koster at det er så verdt det.

StineJ
18-04-2012, 13:09
fant ikke noe studier, men på hjelmfabrikanten Uvex sine sider står følgende:

3. Is my riding helmet still safe after a fall or impact?
The protective effect of the helmet can be damaged as the result of a fall or a strong impact, even if there is no apparent external damage. You should definitely replace a helmet after such an event, and never use a helmet which was involved in an accident!

7. How often should I replace my riding helmet?
Even though the most state-of-the-art uvex materials ensure long-term safety when treated properly, every riding helmet – regardless of the material – should be replaced after 4 to 5 years of average use.

dette er jo relativt dyre hjelmer, tviler på at de billige er noe bedre eller varer lenger...

(kilde: http://www.uvex-sports.de/en/equestrian/faq/faq-riding-helmet/#c1774)

T.B.
19-04-2012, 01:04
Signerer Vestbø og flere her: Lærte allerede i 1971 at "Har du ramla av hesten og slått hodet/hjelmen, skal det skaffes en ny!" - enkelt og greit.
At det har skjedd utvikling av hjelmer siden den tid er selvfølgelig - men regelen står enda ved lag, etter mine begreper: "Fall med knasking av hue' = ny hjelm."
Ja, da jeg i sin tid var moped-farer, og jeg fikk meg en smekk av en lastebil, var det ikke tvil: Ny motorsykkelhjelm!(Etter at brukket håndleddet hadde grodd, og gipsen var av....)
Kan forøvrig si at jeg har tatt vare på min gamle ridehjelm som jeg kjøpte i 1970.... - rene antikviteten.
Dagens hjelm er av langt nyere årgang :-)

Iberica
19-04-2012, 08:58
Men samtidig så er det jo hjelm industrien som tjener penger på at vi bytter ut hjelmer hele tiden? Er det ikke mulig å lage en hjelm som tåler å ramle i gulvet? Burde vel egentlig klare det i 2012 ?

Bea
19-04-2012, 10:57
Jeg tror nok at pappan til Matilde mener godt, jeg tenker litt i de baner at Matilde jo har ekstrem utstyrsdilla ( :D ) og han synes nok at all handlingen er litt overdreven og at hun derfor kanskje bruker det som unnskyldning for ny hjelm.
Han skjonner det sikkert naar matilde legger fakta paa bordet.

Husker sosteren min falt av sykkelen da vi var paa vei hjem fra skolen for over 20 aar siden og man brukte disse rosa isopor hjelmene. Isporhjelmen laa sprekt i biter etterpaa ( hun traff en sten med hodet) fikk krafig hjernerystelse og ble bevisstloes, men hjelmen reddet hun. Den hadde nok ikke noe lag utenpaa som hjelmer har i dag men antar isoporen like fullt vil briste.

Bea
19-04-2012, 10:59
Men samtidig så er det jo hjelm industrien som tjener penger på at vi bytter ut hjelmer hele tiden? Er det ikke mulig å lage en hjelm som tåler å ramle i gulvet? Burde vel egentlig klare det i 2012 ?

Jeg tenker det er litt skummelt at tenaarsjenter i dag har mye motepress i stallen og vil ha de dyreste hjelmene grunnet merkefaktor eller utseende. Om de faller av med en hjelm til 5-6000 vil de nok ikke lett gi slipp paa den og heller fortsette ri med den tenker jeg.

xmiriam
19-04-2012, 13:13
^ Nettopp derfor jeg unngår å kjøpe "motehjelmer" og generelt hjelmer som koster mer en rundt en tusenlapp. Da gjør det ikke like vondt verken i sjela eller lommeboka når den må byttes ut.

Iberica
19-04-2012, 13:45
Jeg tenker det er litt skummelt at tenaarsjenter i dag har mye motepress i stallen og vil ha de dyreste hjelmene grunnet merkefaktor eller utseende. Om de faller av med en hjelm til 5-6000 vil de nok ikke lett gi slipp paa den og heller fortsette ri med den tenker jeg.

Enig!

Guest
24-04-2012, 10:25

Hjelmer er nå konstruert slik at ved slag så skal det innvendige skallet gå i stykker, for å beskytte hjerneskallen...selvom det er 2012 så er det det som er livreddende. Og man bør greie å unngå at hjelmen ramler i gulvet i tide og utide........

Camilla & Loke
29-07-2012, 21:22
Drar opp igjen denne litt jeg!

Mistet hjelmen min i betongulvet her for noen uker siden, traff ganske godt med den runde siden rett i betongen og vurderer nå å kjøpe ny for sikkerhetsskyld. Hjelmen er 4 år gammel, vært med på noen fall men ingen direkte "hjelmknusere". Rett tanke å bytte ut?

Andrea&Gandur
29-07-2012, 21:24
Ja, bytt den ut :)

RebeccaK
02-08-2012, 23:38
Bare en liten erfaring herfra. Jeg falt under travtrening for et par år siden. Fikk hjernerystelse og var skeptisk om hjelmen hadde fått noen skader. Min mann tok grep og åpnet hjelmen (etter jeg hadde kjøpt ny), og inni var isoporen knekt uten at man kunne se det eller kjenne det fra utsiden. Så ja, bytt ut hjelmer etter harde fall!

Edith
02-08-2012, 23:40
Drar opp igjen denne litt jeg!

Mistet hjelmen min i betongulvet her for noen uker siden, traff ganske godt med den runde siden rett i betongen og vurderer nå å kjøpe ny for sikkerhetsskyld. Hjelmen er 4 år gammel, vært med på noen fall men ingen direkte "hjelmknusere". Rett tanke å bytte ut?

Ville byttet både med tanke på alder og fall.

Camilla & Loke
03-08-2012, 00:27
Skal definitvt gjøre det! Hesten koser seg på beite så det haster heldigvis ikke så jeg kan finne en jeg liker:-) Takk for svar!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2