PDA

Se full versjon : A.B.B Ny konklusjon hvor han nå er erklært tilregnelig.

Heffalompen
10-04-2012, 12:23
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/04/10/tilregnelig

I dag kom rapporten med den nye konklusjonen fra de sakkyndige om at A.B.B. var og er tilregnelig både nå og under de ufattelige handlingene han utførte.

Hva betyr dette egentlig?? At han da må sone istedet med max 21 år for deretter å bli fri? Under tvunget psykisk helsevern kan man bli holdt tilbake på tvang på livstid om behandlerne mener det er nødvendig. Dette gjøres om man mener vedkommende er til fare for seg selv eller andre. På den annen side, skal vi være lettet eller skuffet over denne konklusjonen om at han er tilregnelig? Når han ble erklært psykisk syk var det mange som reagerte. Men er det virkelig bedre å vite at en frisk person er kompetent til å gjøre noe så utenkelig? Det er mange friske personer der ute, så hvem kan man da være trygge på? Man snakker ofte om tikkende bomber når psykiatri blir nevnt, men når sant skal sies så er de aller aller fleste psykisk syke helt ufarlige ovenfor andre. Lett å forhåndsdømme. Lurer bare på om det er bra eller dårlig at han nå er erklært tilregnelig jeg? Føler vi oss tryggere over å vite at friske personer også kan utføre noe slikt?

Hva tenker dere??

sfagervik
10-04-2012, 12:41
Vanskelig å egentlig finne ut hva man syns i denne saken syns jeg, det er jo så forferdelig og utenkelig alt sammen! :(
Håper uansett at det blir funnet opp nye lover og strafferammer for denne saken her, denne mannen burde etter mitt syn aldri slippe ut igjen!

Heffalompen
10-04-2012, 12:46
Vanskelig å egentlig finne ut hva man syns i denne saken syns jeg, det er jo så forferdelig og utenkelig alt sammen! :(

....... denne mannen burde etter mitt syn aldri slippe ut igjen!

Er så enig, så enig. Kunne ikke sagt det bedre selv.

xmiriam
10-04-2012, 12:53
Vel, han kan bli dømt til forvaring - mao kan de holde på ham så lenge de vil, men har grunnstraffen med maks 21 års fengsel. Om det blir gjort er noe annet derimot, og hvor lenge de gidder å holde på ham.

Synes nå heller han burde sendes til x-antall hundre år i et av f.eks amerikas verste fengsler - der er jo fengsel faktisk en straff, og ikke noe som kan minne om et komfortabelt sykehjem...

julnil
10-04-2012, 13:02
Skjønner ikke hvordan man kan være frisk når utfører en sånn handling, og har slike meninger?

Birre
10-04-2012, 13:36
Det går fint an å være tilregnelig og foreta seg syke handlinger. Å slakte ned 70 mennesker ER sykt, men ikke ensbetydende med at man er psykisk. Gi mannen en sprøyte så er vi kvitt et problem!

Birre
10-04-2012, 13:39
Og meningene hans er det ikke noe i veien med. Jeg mener mye av det samme, men jeg dreper ikke av den grunn. Dette er et resultat av politikken vi fører, og det er mange der ute som mener det samme!

MacGyver
10-04-2012, 13:40
Kommer han ut lever han ikke lenge.....han har det tryggere i fengsel.

Emma & Elana
10-04-2012, 14:37
Han får max 21 år i fengsel, men kan bli satt i forvaring ut livet.

Etter evt. 21 år i fengsel, vurderer de som han skal i forvaring. Da blir det max fem å i forvaring, før de må gjøre en ny vurdering på om han fortsatt kan være en trussel for samfunnet. Ja: Max fem nye år i forvaring. Nei: Fri som fuglen.

Ikke at jeg tror han kommer til å være alene, da. Folk vil nok jakte på han som en elg, og personlig regner jeg med at han har det mye tryggere i fengsel. Og hvor mye ressurser skal Norge bruke på å passe på livet hans?

julnil
10-04-2012, 15:10
Og meningene hans er det ikke noe i veien med. Jeg mener mye av det samme, men jeg dreper ikke av den grunn. Dette er et resultat av politikken vi fører, og det er mange der ute som mener det samme!

Kan du utdype dette litt?

EinsteinJr
10-04-2012, 15:12
Jada, stapp ham inn i norske fengsel. Der lærer han vel å spille gitar og forskjellig.... Jeg er for at han skal i fengsel, men synes de norske lovene er fullstendig håpløse, med max.straff pp 21 år. Men om/når han kommer ut, kan jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at han lever særlig mye lengre uansett, hvis han overlever fengsel.

Sier som Birre; gi ham ei sprøyte. Han fortjener ikke livet, og ei heller å "få lov til" å sitte i fengsel, hvor allmennheten dekker oppholdet.

Birre
10-04-2012, 15:40
Sier som Birre; gi ham ei sprøyte. Han fortjener ikke livet, og ei heller å "få lov til" å sitte i fengsel, hvor allmennheten dekker oppholdet.

Nettopp! Det er ingen tvil om forbrytelsen han har begått, og å regelrett slakte over 70 mennesker er vel det værste som har skjedd i Norge siden 2 verdenskrig. Jeg mener seriøst at det bør foretas en lovendring slik at mannen kan henrettes.

Birre
10-04-2012, 15:59
Kan du utdype dette litt?

Jeg har ikke lest manifestet til Breivik, men har litt innsyn gjennom media i hans politiske synspunkter. Handlingene til Breivik er en direkte konsekvens av den politikken som føres i dette landet når det kommer til innvandring og akespt for islam, terror etc. Mange mener det samme, men når det kommer til Breivik og 22 juli, så er det politisk ukorrekt å mene noe annet enn at dette er tragisk, stakkars Arbeiderpartiet, stakkars Norge og stakkars "alt sammen". Breivik er gal og hans synspunkter kommer fra et forkvaklet sinn.

Jeg er stygt redd Breivik har helt rett - om noen år har islam tatt over og vi har utslettet oss selv, vår krsistendom og vår kultur. Vår ytringsfrihet og vår vestlige levestandard. Med å være så naive og inkluderende som vi er så er jeg sikker på at vi blir spist opp.

Vi er mange som mener det samme, men vi går ikke til det skrittet å ta livet av "aspirantene" til de som fører den politikken vi ikke er enig i.

Og jeg må ærlig innrømme at jeg er godt forynt av 22 juli nå. Det er selvsagt ikke lov å hverken si eller mene noe slikt.

jilmavi
10-04-2012, 16:03
Det er sjølvsagt lov å meine akkurat kva ein vil her i dette landet, og godt er det. Og du har lov til å seie nesten akkurat kva du vil òg, for den del. Det er heilt legitimt å seie at du har fått nok av 22. juli. At du kanskje får reaksjonar på det, er ikkje det same som at det ikkje er lov, skjøner du.

Renate
10-04-2012, 16:44
Det er selvsagt ikke lov å hverken si eller mene noe slikt.

Viktig å ta vare på sutringsfriheten.

Andrea&Gandur
10-04-2012, 17:12
Tviler ikke et sekund på at han er tilregnelig. I min oppfatning, så MÅ man være tilregnelig for å gjøre noe sånt. At en syk person får til noe sånt kan jeg ikke forstå.

MonaB
10-04-2012, 17:18
Jeg tviler sterkt på at islamister kommer til å ta over noe som helst med det første, mulig jeg husker feil, men det er vel ikke mer enn rundt 200 000 muslimer i Norge, og alle disse er nok ikke aktivt troende?

jilmavi
10-04-2012, 17:34
Mona då, veit du ikkje at alle muslimar er aktivt truande og at islam ikkje er ein religion, men eit politisk system? Du er bra naiv altså! :rolleyes:

MonaB
10-04-2012, 17:51
Mona då, veit du ikkje at alle muslimar er aktivt truande og at islam ikkje er ein religion, men eit politisk system? Du er bra naiv altså! :rolleyes:

:giggle: Jau jau. Best å legge sandsekker rundt huset just in case, og finne frem rifla.

Bitten&Betty
10-04-2012, 18:10
Jeg må nesten tilstå at jeg er like naiv som Mona her x) Er totalt uenig i det Birre skriver over her og i ytringsfrihetens navn vil jeg til og med si at jeg synes en del av punktene er helt blåst. Ikke vondt ment, men det innlegget provoserte faktisk en smule.

Jeg er selv ikke glad i verken AP eller mange av de andre politikerne våre, men hallo i luken. Dette her handler fint lite om vår politikk mener nå jeg, men mer om gale mennesker (ikke med psykiske lidelser, men riv ruskenede gale sånn ellers liksom :p ). Dødsstraff er for meg også helt på tryne galt, og jeg spytter gladelig i litt skattepenger for å brødfø våre innsatte.

Men igjen, jeg er en naiv liten fjomp som lever i min egen lille boble hvor man ikke driver med krisemaksimering og annet fjas :p

Lopke
10-04-2012, 18:21
Jeg vet snart ikke hva jeg skal tro eller mene. De ene øyeblikket kan man lese en artikkel som beskriver Norge om 50 år der vi rent statistisk vil utvikle oss til et semimuslimsk (ja mitt eget ord :D) samfunn. En tanke jeg ikke liker. Mtp antall barn vi får og hvor sterkt våre tradisjoner ligger i oss kontra folk med annen religion og øking av denne her i Norge.

En annen dag kan man lese det stikk motsatte. At muslimer i Norge er liberale og vil følge mer og mer norsk kultur. Ungdom som vokser opp her blir ikke nødvendigvis som Bhatti og co. Eller Krekar eller alle mulige andre ekstreme. På samme måte som Norge heller ikke og aldri vil bestå av 100% ekstreme kristne. Det er jo ingen her som frykter at Jehovas eller Pinsemeningheten kommer til å snikkristifisere (ja mitt eget ord :D) hele landet heller, selvom disse meninghetene lever i beste velgående.

Uansett å slakte folk fordi man ikke liker politikken gjør ham like gal som ekstremistene som kaster seg ut av fly (bortsett fra at de i tillegg er smarte nok å ta sitt eget liv) Og som dreper uskyldige mennesker.
Jeg skulle ønske vi kunne fjernet ham helt fra planeten jeg og!! Det brukes 2 millioner dagen på Breivik. Penger som hvert eneste år kunne gitt skoler og sykehus det løft de aldri får. Men det er jo bare ønsketenkning. Jeg håper vel egentlig bare vi kunne kastet nøkkelen og han til slutt henger seg selv i cella. Han har ikke fortjent den type fengsel vi tilbyr her til lands.

Når det gjelder hans meninger så ja, han har rett i mye. Det er jeg ikke redd for å si, men han bommer så voldsomt på løsningen.
Og nei han er nok ikke psykisk syk, han er nok også ganske smart. Han er "bare" skrudd i hodet. Jeg synes synd på moren hans! Tenk å ha avlet frem noe sånt...

Finnes det egentlig noen straff overhodet som vil rettferdiggjøre det han har gjort?

MonaB
10-04-2012, 18:24
Akkurat her i området er jeg mer redd for pinsevennene enn muslimene. Jeg tviler ikke på at de som bor i Oslo kanskje føler det "kryr" av muslimer, men her jeg bor synes jeg det er mest nordmenn jeg. Ser noen som er indere, noen pakistanere osv, men er svæært sjelden jeg ser noen og tenker MUSLIM.

Bitten&Betty
10-04-2012, 18:36
Akkurat her i området er jeg mer redd for pinsevennene enn muslimene. Jeg tviler ikke på at de som bor i Oslo kanskje føler det "kryr" av muslimer, men her jeg bor synes jeg det er mest nordmenn jeg. Ser noen som er indere, noen pakistanere osv, men er svæært sjelden jeg ser noen og tenker MUSLIM.

Har du ikke sett at de sitter og lusker i buskene her? Noen av dem biter også, så pass på hvor du går! (jada, veldig useriøs OT, beklager).

Jeg hadde faktisk tenkt å skrive noe av det samme som deg Mona, at jeg er nesten mer redd kristenfanatikere enn muslimer. Sektsamlingen vi er så heldige å ha er i byen kan skremme både den ene og den andre. Men igjen, jeg tviler på at verken Pinsevenner, Jehova, Muslimer eller ateister kommer til å ta over verden med det første, så det beste er nok at vi tar til fornuft og deler på det vi har og godtar at ikke alle tror, praktiserer eller mener det samme. Noe jeg likevel innser at er umulig med dagens holdninger! Lenge leve mennesket...

Tone Kristin
10-04-2012, 18:52
Jeg vet snart ikke hva jeg skal tro eller mene. De ene øyeblikket kan man lese en artikkel som beskriver Norge om 50 år der vi rent statistisk vil utvikle oss til et semimuslimsk (ja mitt eget ord ) samfunn. En tanke jeg ikke liker. Mtp antall barn vi får og hvor sterkt våre tradisjoner ligger i oss kontra folk med annen religion og øking av denne her i Norge.

Jeg er så lei av denne type krisemaksimering som er i dagens media. Jeg vil ikke bli påvirket av det, men kjenner jeg er nervøs når jeg passerer Grønland på t-banen alene, fordi media har fortalt meg at der er det farlig gitt! Jeg hadde det aldri slik i England, selv om jeg var både alene og full til tider i Camden (eller på lugubre åpen-etter-kl-2-nattklubber i London), som ikke akkurat er fyllt av mors beste barn på natterstid.

(Og, nei, dette er ikke knyttet til deg direkte Lopke, bare en generell utblåsning. Og, nei, jeg stemmer ikke AP)

MonaB
10-04-2012, 18:58
Kanskje jeg skal samle meg en agnostikerhær og lage litt oppstyr? x) (OT, fyfy, I know, moderator og alt)

Shenzi
10-04-2012, 19:00
Terrorisme og ekstremisme har ingen religion - det har ABB og 22. juli bevist.
Folk har gjort mye idiotisk i tidligere tider i kristendommens navn. Jeg synes vi skal slutte å være så forbanna redd for muslimer, de er på ingen måte verre enn "oss kristne"
(for the record, jeg er ikke-troende)

Når det gjelder ABB så er jeg i mot døds-straff, men synes samtidig det er kjipt at vi bruker så mye penger på han som kunne vært brukt til noe bedre.
Og jeg tror jeg er glad for at han nå er strafferettslig beregnlig.

Lopke
10-04-2012, 19:00
Vet det ;) Det var også bare et eksempel på hva media liker å føre frem. Ikke hva jeg nødvendigvis selv går å koker sammen i det lille hodet mitt :D

Jobber for tiden i et veldig variert miljø. Vil faktisk tro at 30% av mine kollegaer er muslinger. Herlige folk, som lager fantastisk god Tikka til meg. Vi diskuterer ofte religion. Sånn helt saklig til og med.
Jeg måtte le sa jeg fortalte at ifølge kristendommen var Jesus "Guds sønn". "WLOILLI??" (really på indisk :D) ha ha ha.. dette visste han ikke...
og jeg lærte til og med en ting og to jeg og :)

(Lopke som for tiden blir snikislamifisert)

MonaB
10-04-2012, 19:02
Muslinger?? :giggle:

Tone Kristin
10-04-2012, 19:04
Ja, du vet, nå kommer til og med muslingene og søker asyl. Det er krig på havbunnen mellom kråkebollene og blåskjellene.

Lopke
10-04-2012, 19:16
Men nå er det engang slik at det er forskjell på muslinger og. (og alle andre)
Jeg kjenner ikke kriminelle/dopselgere som forsørges av NAV/eller whatever.. og betrakter jenter som lette sexofre eller forlanger sammensydd genitalier. Slike folk så jeg gjerne ble hjemsendt der pepperen gror. + familie!
Så får jeg være lite inkluderende og fordømmende ut fra det.
Men slike folk så jeg helst ble støvsug fra gatene i Oslo og sendt på et fly retur.
Jeg tror heller ikke man nødvendigvis må tilhøre hverken AP, FrP, eller KrF for å mene dette. Ikke har det så mye med Breivik å gjøre heller. Men sikkert noen som skulle mene at det er å være rasistisk.

EvaV
10-04-2012, 19:48
Det går nok bra, jeg tror ikke de slipper han ut igjen samme om han er tilregnelig eller ikke.

T.B.
11-04-2012, 01:14
Husk at det nå er to psykiatriske vurderinger av mannen, og begge gjelder inntil dommerne har vurdert det hele.
Men Lippestad sa vel noe om hva man kan forvente: Når ABB har fått forklare seg fritt i en ukes tid, vil det være "sterk kost" - som vil få de fleste til å steile baklengs.

Begrepet "den gale professoren" passer ganske godt på denne mannen.

Ennovy
11-04-2012, 01:24
Trodde han var veldig smart helt til jeg leste endel i manifestet og så nærmere på planleggingen. I mine øyne er mye av dette svært amatørmessig, og bærer preg av en besluttsomhet, ikke dyktighet. I mine øyne lider man definitivt av noen diagnoser når man begår slike handlinger. Han er sprøyte gal i mine øyne, og jeg håper inderlig at han en dag innser grusomhetene i sine handlinger.

T.B.
11-04-2012, 03:07
Ja, den dagen denne mannen - muligens - men kanskje ikke noen gang - innser sine uhyrlige kriminelle handlinger som det de ER, i forhold tit det han selv - enn så lenge - oppfatter de som "nødvendige" - da vil han nok ønske en avslutning av "livet".
Men tror at han har et så sterkt "panser" - enn så lenge - at vi vil få en nærmest sjokkartet opplevelse - når han får "fritt ord".'
Det har Lippestad antydet - mer enn èn gang.

ABB anser seg selv som en "hersker", som med et "nettverk" skal komme til makten.....

Hovslager
11-04-2012, 08:15
Jeg tror han virkelig blir ravende gal om han tar innover seg sine grusomme handlinger. Jeg tror ikke man kan ha snev av empatiske evner og ta slikt innover seg uten å bli revet i filler innvendig. (sånn som i følelser, ikke tarmtotter)

Jeg tror heller ikke han klarer å se det vanvittige i å hevde å være en ridder og så gå rundt å skyte/slakte unger. Ikke mye ridderaktig i det. Ikke i vår tid.

I mine øyne er ABB veldig uviktig. En gal manns handlinger gjør at han får oppmerskomhet. Utover det er han svært ubetydelig.

Bea
11-04-2012, 11:44
Jeg tror han virkelig blir ravende gal om han tar innover seg sine grusomme handlinger. Jeg tror ikke man kan ha snev av empatiske evner og ta slikt innover seg uten å bli revet i filler innvendig. (sånn som i følelser, ikke tarmtotter)

Jeg tror heller ikke han klarer å se det vanvittige i å hevde å være en ridder og så gå rundt å skyte/slakte unger. Ikke mye ridderaktig i det. Ikke i vår tid.

I mine øyne er ABB veldig uviktig. En gal manns handlinger gjør at han får oppmerskomhet. Utover det er han svært ubetydelig.

Enig..

Ada-Marlene
11-04-2012, 13:25
Altså, jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye om og men om dette uhyret av et "menneske", kan ikke skjønne at de ikke kan bli ferdige med han, det er jo meget tydelig hva han har gjort og det er vel egentlig ikke noe å diskutere? Norge i et nøtteskall, når det virkelig gjelder, da dveler man..